Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Korting op zorgverzekering wanneer je donor bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:38

SAKKIA schreef:
Airiin schreef:
Waarom niet 10% korting voor iedereen die het donorcodicil ingevuld heeft? Dan kun je altijd nog kiezen om wel of geen donor te worden maar heb je je er wel een beetje in verdiept.

Dit snap ik niet Dus je ook de mensen die NEE hebben ingevuld die korting laten geven?
Zit opzich wel wat in maar ik denk dat het het doel (veel mensen donor laten worden) dan voorbij schiet.

Ik vind niet dat het een doel moet zijn om iedereen maar van alles uit zijn lijf te laten halen om het ergens anders in te stoppen. (Snap dat dat voor jou wel pijnlijk over kan komen, zo is het absoluut niet bedoeld.)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:40

Equidea schreef:
stel nou eens dat je het geld nodig hebt (elke cent is er 1), dan heb je bijna geen keuze..

Belachelijk...

waarom is dat belachelijk?

Ik vind het belachelijk dat mensen niet altijd alles over hebben voor de medemens.
Je kunt toch wel een dingetje afstaan

Ik vind het persoonlijk een goede zaak en hopelijk komen er zo meer donoren mijn hart breekt als er een kindje van een jaar of 3 te vroeg overlijdt omdat er geen hartje beschikbaar is of een vader van 43 die 3 kindertjes achterlaat.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:41

Het doel is toch niet om maar zoveel mogelijk organen uit je lijf te laten halen... Het uiteindelijke doel is om waar het maar mogelijk is mensen levens te redden met organen! En het doel van deze actie lijkt me inderdaad om mensen over de streep te trekken en een soort van te " belonen".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:41

SAKKIA schreef:
Maar ik vind het dus gek dat mensen die bijvoorbeeld wel twijfelen zich over laten halen door een tientje in de maand? Het moet een bewuste wel overdachte keuze zijn in mijn ogen.

Waarom? Ik vind eigenlijk dat het een weldoordachte, bewuste keuze moet zijn om het niet te doen. Dat het normaal is om donor te zijn, tenzij je hele goede redenen hebt om het niet te doen. Nu is het helaas omgekeerd.

Ik vind dat mensen die met een donororgaan geholpen zouden kunnen worden, ook geholpen moeten kunnen worden. Oftewel: er moeten organen beschikbaar komen. Het interesseert mij niet zoveel of je de twijfelaars over de streep trekt met een tientje per maand, een bosje bloemen of wat dan ook.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:42

Nee maar uiteindelijk is het doel van die korting geven toch zoveel mogelijk mensen donor te laten zijn?
Als je die korting dan ook geeft aan mensen die wel een codicil invullen maar er "nee" invullen, is in mijn ogen het doel van zo veel mogelijk mensen donor maken niet gehaald.

Let wel ik ben het niet eens met deze regeling hoor. Ik had het ook liever anders gezien, maar ja dat willen de bevolking ook niet. Dan blijft er weinig anders over dan mensen te lokken met geld.

En mystica, sorry ik kan geen begrip op brengen voor je reactie. Dat had ook anders omschreven kunnen worden................. Bloos

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:43

Shadow0 schreef:
SAKKIA schreef:
Maar ik vind het dus gek dat mensen die bijvoorbeeld wel twijfelen zich over laten halen door een tientje in de maand? Het moet een bewuste wel overdachte keuze zijn in mijn ogen.

Waarom? Ik vind eigenlijk dat het een weldoordachte, bewuste keuze moet zijn om het niet te doen. Dat het normaal is om donor te zijn, tenzij je hele goede redenen hebt om het niet te doen. Nu is het helaas omgekeerd.

Ik vind dat mensen die met een donororgaan geholpen zouden kunnen worden, ook geholpen moeten kunnen worden. Oftewel: er moeten organen beschikbaar komen. Het interesseert mij niet zoveel of je de twijfelaars over de streep trekt met een tientje per maand, een bosje bloemen of wat dan ook.

het moet een bewuste keuze zijn om het wel/niet te doen, daar heb je gelijk in, ben ik niet duidelijk in geweest. Ik vind het jammer dat mensen dus nu niet een bewuste keuze maken om het NIET te doen omdat ze misschien het geld heel goed kunnen gebruiken. Eigenlijk sta je dan dus niet achter je keuze Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:46

Ah, nu snap ik inderdaad wat je bedoelt. Grotendeels ben ik het er wel mee eens hoor, maar, is het echt zo erg als mensen gewoon maar een keuze maken doordat ze de voordelen (geld) afwegen tegen de nadelen (hun principes)?
Dat doen mensen dagelijks, en is volgens mij ook geen probleem.

Equidea

tita schreef:
Equidea schreef:
stel nou eens dat je het geld nodig hebt (elke cent is er 1), dan heb je bijna geen keuze..

Belachelijk...

Ik vind het belachelijk dat mensen niet altijd alles over hebben voor de medemens.

Ik vind het persoonlijk een goede zaak en hopelijk komen er zo meer donoren mijn hart breekt als er een kindje van een jaar of 3 te vroeg overlijdt omdat er geen hartje beschikbaar is of een vader van 43 die 3 kindertjes achterlaat.

Dat is nog altijd een persoonlijke keuze. En zo iets als het afstaan van lichaamsdelen voor 120 euro extra, terwijl je er niet achter staat... Nee dankje.
Ik heb overigens nog niet gezegt wat mijn mening over orgaandonatie hier in is.

Het gaat me hier gewoon puur om het principe, 120 euro om je over te halen, of zelfs in sommige gevallen te dwingen (wanneer je elke cent al moet omdraaien...).

Was het nou 120 euro om een goeddoordachte keuze te maken voor het donorcodicil, dan prima. Maar geen "gedwongen" ja keuze.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 01-12-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:46

tita schreef:
Equidea schreef:

Belachelijk...

Ik ga hierin mee!

Overigens vind ik het een ook een goeie om in te voeren, geen donor niet bovenaan op transplantatielijsten Bloos

Iriscope

Daar heb je gelijk in Sakkia, maar dan heb je wel veel meer mensen ertoe aangezet erover te gaan denken.
Aan de andere kant denk ik dat het dan juist donoren zou "kosten".
Want "nee" invullen is denk ik voor de meeste (iig voor mij) een makkelijkere keus dan ja in vullen en dan krijg je dus mensen die dat maar doen want het scheelt ze geld. Om vervolgens terug te komen op een "nee" beslissing is denk ik lastiger ( qua tijd en moeite, en mensen kunnen daar moeilijk over doen! ) .
Ook denk ik dat die mensen er niet zo snel meer aan zullen denken zo van, oh donor, ja die heb ik al ingevuld. En dan vervolgens niet meer serieus zullen overwegen of ze wel de juiste keus hebben gemaakt.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:47

Tallie_Ho schreef:
Ik wil opzich wel donor worden, als ik daarmee ook nog eens 10 euro per maand in de zak steek is dat helemaal mooi meegenomen Lachen

en daar is die korting nu voor !
ik vind he zo klaar als een klontje. ik snap dat je mensen niet mag "straffen" voor het feit dat ze geen donor willen zijn ( maar wel 99% van die mensen wil organen ontvangen in geval van nood ) Dus ik vind aanmoediging van goed gedrag niet meer dan logisch

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:48

Het is alleen jammer dat je niet kunt beoordelen of iemand er serieus over heeft nagedacht. Daarnaast kun je mensen wel " belonen" omdat ze er serieus over hebben nagedacht maar als je, zoals ik, nog twijfelt voor jezelf ben je er ook mee bezig en wordt je er niet voor beloont. Behoorlijk ingewikkeld dit...

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:49

Mystica schreef:
Vind het ook een slechte zaak. Dát is pas jezelf verkopen Nagelbijten / Gniffelen
Als jij geen donor wilt zijn om welke reden dan ook, maar je hebt het geld hard nodig, ach dan "verkoop" je toch gewoon je organen en zet je je principes opzij? Nors opkijken

Overdrijven is ook een vak.....

Ik ben vóór! En al jaren donor. Ook bloeddonor trouwens.... krijg je dan nog meer korting? Haha!

*edit* Ben 't overigens ook eens met de laatste stelling van MISTRAL94.
Laatst bijgewerkt door Baileys op 01-12-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:51

.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:51

bewuste keuze of niet als je dus weinig geld heb dan is dit juist een mooie kans om te bezuinigen.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:52

ik heb zelf al eens een stoplicht systeem bedacht voor donorschap:
groen = geven aan iedereen
rood = niet geven, wel ontvangen mogelijk
oranje = geven, maar alleen aan mensen die zelf ook donor zijn !

op deze manier gaan mensen hopelijk meer nadenken over het feit dat er geen organen beschikbaar zijn als niemand ze afstaat.
ps ik ben zelf 100% donor maar als het kon zou ik mijn lichaamsdelen alleen afstaan aan mensen die zelf ook doneren. ik vind het namelijk hypocriet om wel te klagen dat er wachtlijsten zijn en zelf bleod en of organen te willen ontvangen. maar NEE ik wil in zijn geheel gecremeerd worden !

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:53

Babel schreef:
Het is alleen jammer dat je niet kunt beoordelen of iemand er serieus over heeft nagedacht. Daarnaast kun je mensen wel " belonen" omdat ze er serieus over hebben nagedacht maar als je, zoals ik, nog twijfelt voor jezelf ben je er ook mee bezig en wordt je er niet voor beloont. Behoorlijk ingewikkeld dit...

Wie zegt van de andere kant dat iemand die ja invult er behoorlijk over heeft nagedacht? In mijn omgeving heb ik meerdere mensen ja zien invullen omdat de omgeving dat "vroeg".
Zo kun je nog een hele hoop situaties bedenken...

In ieder geval gaat 120 euro om een ja in te vullen, in een dergelijk sirieuze situatie te ver imo.

Doe het dan andersom, iedereen is donor tenzij je aangeeft van niet, zal de lakse luilakken onder de bevolking leren...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:54

KimG, ik ben het met je eens, wbt je tweede alinea. Maar ik denk dat dat een andere discussie is Haha!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:55

Equidea schreef:
Babel schreef:

Wie zegt van de andere kant dat iemand die ja invult er behoorlijk over heeft nagedacht? In mijn omgeving heb ik meerdere mensen ja zien invullen omdat de omgeving dat "vroeg".
Zo kun je nog een hele hoop situaties bedenken...

In ieder geval gaat 120 euro om een ja in te vullen, in een dergelijk sirieuze situatie te ver imo.

Doe het dan andersom, iedereen is donor tenzij je aangeeft van niet, zal de lakse luilakken onder de bevolking leren...

Precies er is een moment geweest waarop IEDEREEN van 18 jaar en ouder een formulier thuis gestuurd heeft gekregen, maar al die mensen zijn te lui geweest om wat vakjes aan te kruizen en dat ding op de post terug te doen.
En dat geldt dan voor zowel de JA als de NEE mensen Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:57

@Baileys: dat zou helemaal leuk zijn... Ik ben ook donor en bloeddonor én arme student Tong uitsteken

Het lijkt mij wel een goed idee om de 10% korting te geven aan iedereen die het codicil in heeft gevuld. Ik zou het namelijk wel raar vinden dat je alleen korting krijgt als je 'ja' hebt ingevuld. Misschien dat er goede (medische, geloofs) redenen zijn dat iemand geen donor kan of wil worden en dan vind ik niet dat je daarvoor 'gestraft' moet worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:57

Equidea schreef:

Dit is inderdaad al eerder geopperd en ik vind dat een veel betere optie. Helaas is dit al twee keer door de Kamer tegengehouden...

Equidea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:00

Shadow0 schreef:
Equidea schreef:

Dit is inderdaad al eerder geopperd en ik vind dat een veel betere optie. Helaas is dit al twee keer door de Kamer tegengehouden...

Hypocriet, om dat af te keuren (ook deels gedwongen toch?, ik bedoel je word gewoon gedwongen om een hokje op een formulier te gaan inkruizen!) en 120 euro om je organen te doneren (of gaat dat niet via de kamer?) wel goed te keuren...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:01

Citaat:
Precies er is een moment geweest waarop IEDEREEN van 18 jaar en ouder een formulier thuis gestuurd heeft gekregen, maar al die mensen zijn te lui geweest om wat vakjes aan te kruizen en dat ding op de post terug te doen.
En dat geldt dan voor zowel de JA als de NEE mensen Knipoog[/

En dat vind ik dus alle mensen over 1 kam scheren... Want er zijn volgens mij genoeg mensen zoals ik die het gewoon niet weten! Ik zou wel willen maar... vul je eigen persoonlijke reden in. En definitief nee zeggen als je er nog over twijfelt doe je ook niet dus denk je er nog over na. En zakt het soms inderdaad weg maar door dit soort dingen die er weer aandacht voor creeeren denk je er weer aan.
Ik ben dus niet te lui geweest om een vakje aan te kruisen! Ik wil een wel overwogen keuze maken en daar gaat tijd over heen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:03

Voor zover ik kan nagaan is dit een initiatief van de zorgverzekeringen en niet van de Kamer.

Equidea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:05

Shadow0 schreef:
Voor zover ik kan nagaan is dit een initiatief van de zorgverzekeringen en niet van de Kamer.

Moet zo iets "groots" niet eerst langs de kamer voor goedkeuring dan? Apart..