Ben ik depressief of wat anders?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Re: Ben ik depressief of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:39

KiWiKo schreef:
hahahaha lief, je lijkt op mij Lachen echt!!!

ik heb veel baat bij regressietherapie Lachen en toch ga ik je die virtuele skup onder de kont geven...........

Ik huil niet, nooit........ ik kan me heel naadje voelen maar ik MOET door.

jij zit er gewoon even doorheen, net zoals ik.......... maar het leven gaat door, dingen gaan door......... alles gaat gewoon door.......

voor jou om de keuze te maken of je meegaat in het doorgaan of dat je blijft hangen in dit gevoel.........

ik kies om door te gaan, voor jou ook een aanrader.......... dus pak jezelf bij elkaar, zoek een goede therapeut........ en ga voor de toekomst!!

Heej die regressietherapie, hoe gaat dat ongeveer? Ik heb net wat zitten lezen en lijkt me opzich wel wat, maar mijn ma heeft dat 1x gedaan en bij haar is het niet goed gegaan(continu nachtmerries enz).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:53

manueeltje82 schreef:
Je zit in elk geval vat in een neerwaartse spiraal die je dringend moet doorbreken.
Door een depressie ga je negatief over jezelf denken. Een voorbeeldje:
iemand die je kent loopt aan de overkant van de straat en ziet je niet. 2 mogelijke reacties.
A) je denkt: goh die was zeker even met druk
B) je denkt: zij negeerde me, ze mag me niet, eigenlijk mag niemand me, wat ben ik toch een loser
Jij denkt meteen B terwijl het zeker wel A kan zijn. Typisch een negatief denkpatroon behorende bij een depressie.
Doordat je zo denkt dat niemand je aardig vind ga je je afsluiten van mensen en het gevolg is dat die mensen zich weer van jou gaan afsluiten...en voila je zit in een neerwaartse spiraal die moeilijk te doorbreken is.

Belangrijk: NIET ALLE GEDACHTEN ZIJN FEITEN. HET ZIJN VAAK GEWOON JE EIGEN HERSENSPINSELS.

Ga je gedachtes dus anders benaderen. Laat ze voorbij komen, bedenk waar ze vandaan komen en stuur ze weer weg. Ga NIET PIEKEREN. Piekeren is de manier van je geest om de bedenken wat de oplossing is terwijl er waarschijnlijk niet eens een probleem is. Piekeren bevordert een depressie. Net als je gaan afsluiten van anderen. Ga leuke dingen doen. Ga niet thuis zitten
Je kunt trouwens even moeilijk relativeren en ziet dingen vast erger dan ze zijn. Houd daar rekening mee

Ik denk niet dat je echt zwaar depressief bent maar je balanceert misschien wel op het randje. Ga in elk geval even langs de huisarts. Verder zou je je eens kunnen verdiepen in mindfullness. Google dat maar even.

Psychologen zijn trouwens niet alleen voor mensen met een psychische stoornis. soms zijn ze erg fijn om even bij te kunnen ventileren.

Super dit!

TS, ik ben zelf depressief geweest en kamp ook wel eens met dat zwaarmoedige gemaal.. Ach gut

Ik heb veel baat bij gedachtenschema's waarbij je leert te relativeren en vat te krijgen op het moment dat je ahw de grip verliest op je gepieker. Je leert in je "kom troebele erwtensoep" helderheid te scheppen, ik heb deze vorm van therapie bij een psychologe, is een schat van een mens, op en top paardenvrouw, dus soms moet ik mezelf weer even remmen en tot de zaak van de kern komen. Bloos

Wat heel belangrijk is, is -mits je daar de energie voor hebt, of gewoon doen- lekker veel frisse lucht inademen en bewegen. Ach gut

Ga niet hangen thuis, blijf niet in je destructieve gedachten zitten, trek je niks aan van die donkere dagen (daar heb ik zo'n hekel aan, dat weinige licht Boos! ) en probeer te genieten van afsperaakjes, uitjes etc. Knipoog

En het klinkt idd alsof er wat depressieve klachten zijn, dus zou als de duvel naar de huisarts gaan en je laten helpen om iemand te vinden je je bijstaat en ondersteund in vorm van therapie.

En laat ze kletsen. Haha!
Ookal is het taboe dat je klachten hebt in je hoofd, je bent niet gek! Knipoog
Want, oh- als we migraine hebben, no prob, maar als het psychisch minder gaat, oh oh..

En bedenk: 1 op de 5 Mensen tussen de 18 en 25 krijgt te maken met depressie. Een half miljoen mensen in NL slikt antidepressiva (wordt dan ook erg makkelijk gegeven in NL) en misschien kom jij er toch weer vlot bovenop!

Heel veel sterkte!

(Kiwiko, zullen we samen zweven? Ik heb nl ook EMDR gehad Haha! .)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:58

Heb een boek gelezen over mindfulness. (Aandachtsgerichte cognitieve therapie bij depressie, een op mindfulness gebaseerde methode om terugval te voorkomen)

Heel verhelderend en het heeft me inzicht gegeven in hoe je geest met problemen om gaat idd. Het is prettig om te ervaren hoeveel jezelf met je gepieker kan. Het lukt me nog lang niet bij alles, maar het is zeker een nuttige methode.

@ TS: ik denk inderdaad dat het verstandig is dat je naar de huisarts gaat. Het is geen schande om hulp te zoeken juist niet!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:06

Bedankt voor lieve reacties. Ik herken me in veel soorten dingen wel, ik ben wel iemand die snel kan piekeren tot in de nacht. Vandaag ook niet zo lekker gedag gehad op stage, had het gevoel dat iedereen wat chagerijnig tegen mij deed en dat ik alles fout deed. Kan wel in me hoofd zitten, ik weet het niet. Daarom zoek ik ook hulp. Heb net huisarts gebeld, alleen kreeg antwoordapperaat probeer over een half uurtje nog maar een keer.
Sommige denken dat ik al uit ga van een depressie, Ik weet niet of ik er last van heb... ma het zou wel kunnen en daarom wil ik ingrijpen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:13

Ik heb hetzelfde als jij dan voel ik me het ene moment ongelovelijk gelukkig en 5 min later kan ik wel janken.
Ik ben pas 13 dus heel onwaarschijnlijk dat ik dat ook heb Knipoog

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:19

@Wemkelover: hartstikke goed dat je hiermee naar de huisarts gaat. Sta erop dat ze je doorverwijzen naar bijv. een psycholoog.
Is vaak moeilijk en confronterend, maar je leert het hef weer in eigen hand te nemen en je zult zien dat je er met hulp, weer bovenop komt, kunt genieten van dingen, beter kunt relativeren en veel meer energie gaat hebben, als je niet meer "voor anderen hoeft te denken". Heel veel succes en sterkte!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:22

dit komt me echt zo bekend voor....

Mijn advies is ook ga naar de huisarts voor een verwijzing voor een therapeut.
Best wel erg...iedereen geeft mij ook dit advies, maar ik kan het niet, ik wil niet gaan zeuren tegen een therapeut,
moet me gewoon niet zo aanstellen denk ik altijd, dan komt het wel goed.
Ik heb alleen niet de huilbuien erbij, ben juist meer een soort van emotieloos,
niks doet me nog wat, terwijl ik eerst altijd heel gevoelig om alles was.

sterkte ermee en ik ben echt wel benieuwd hoe je huisarts hierover denkt en wat je volgende stap is Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:45

Toen ik bij de huisarts kwam omdat ik het allemaal niet meer zag zitten voelde ik me leeg. Zoals Inge beschrijft: niks deed me nog wat, als mijn vriend iets vertelde was me dat al teveel, ik kon het gewoon niet aanhoren. Het enige wat ik kon zeggen was: Ik weet het niet, ik weet het gewoon niet meer...

Heel herkenbaar dus, dat emotieloos...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:55

Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees..
ik heb dus echt precies hetzelfde. Het gevoel dat mensen me niet mogen, en zo´n onbestemd gevoel. Voel me zo nutteloos. En ik heb zoveel moois in m´n leven maar het liefst wil ik gewoon in bed kruipen en er de eerste paar maanden niet meer uitkomen Bloos
Ik heb ook vaak huilbuien, of woedeaanvallen dat ik ff tegen iets aan moet schoppen Bloos om daarna opeens weer supergelukkig te zijn. Het is echt of-of. ik voel me of zwaar k-u-t of gewoon goed.

Daarnaast merk ik dat nu het vroeger donker is, en nu het koud is dat ik me ook slechter voel,. beetje winterdip. En om me beter te voelen ga ik vet/zoet eten om vervolgens mezelf weer rot te voelen omdat ik me weer dik voel... heel dubbel allemaal dus..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:59

Pollewoppy schreef:
Toen ik bij de huisarts kwam omdat ik het allemaal niet meer zag zitten voelde ik me leeg. Zoals Inge beschrijft: niks deed me nog wat, als mijn vriend iets vertelde was me dat al teveel, ik kon het gewoon niet aanhoren. Het enige wat ik kon zeggen was: Ik weet het niet, ik weet het gewoon niet meer...

Dat heb ik toevallig ook, maar veel andere dingen herken ik dus weer niet wat echt typerend schijnt te zijn voor een depressie Lachen De psycholoog heeft mij doorverwezen naar een psychotherapeut, omdat bij mij een groot gedeelte komt door dingen die ik gemist heb bij mijn opvoeding in combinatie met alles wat er gebeurd is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:32

Huisarts is met een of ander iets bezig, pas daarna kan ik er terecht. Maandag dus ma even bellen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:37

_Undercover schreef:
Ik heb hetzelfde als jij dan voel ik me het ene moment ongelovelijk gelukkig en 5 min later kan ik wel janken.

Dat heet Pubertijd Knipoog

Ts, ik vind je niet echt depressief klinken, eerder idd een dipje zoals al geopperd word.

Geloof me, de diagnose depressief is vreselijk,ik ben er geweest en het is heel moeilijk eruit te kruipen en eruit te blijven. Maar eenmaal erin denk je pfoeh voelde ik me maar net als eerst, toen ik me "een beetje " rot voelde.

Naar de dokter gaan is een goede zet, en zelf kun je evt aan de slag met regressie, hapto of gewoon ggz-therapie.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:38

Weet niet of het al gezegd is, maar laat je bloed eens prikken op b12.. ik herken dit hele verhaal met daarbij nog een heleboel andere lichamelijke klachten. De meeste huisartsen denken niet aan een b12 te kort, je moet maar eens googlen, dan kom je vanzelf uit bij een stichting b12tekort, moet je naar het forum gaan, dan kun je kijken of je je vind in andere verhalen.
Huisartsen staan hier wel niet erg voor open, dus mocht je het willen laten prikken, moet je voet bij stuk houden

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:15

Njen schreef:
Pollewoppy schreef:

Dat heb ik toevallig ook, maar veel andere dingen herken ik dus weer niet wat echt typerend schijnt te zijn voor een depressie Lachen De psycholoog heeft mij doorverwezen naar een psychotherapeut, omdat bij mij een groot gedeelte komt door dingen die ik gemist heb bij mijn opvoeding in combinatie met alles wat er gebeurd is.

Kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een psycholoog en een psychotherapeut?
Ik loop momenteel bij een psycholoog, maar kom er nu niet echt meer vooruit. (Bovendien is het vertrouwen een beetje weg) Wil het daar de volgende keer ook met haar over hebben.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:22

crossmonster schreef:
_Undercover schreef:

Dat heet Pubertijd Knipoog

Ts, ik vind je niet echt depressief klinken, eerder idd een dipje zoals al geopperd word.

Geloof me, de diagnose depressief is vreselijk,ik ben er geweest en het is heel moeilijk eruit te kruipen en eruit te blijven. Maar eenmaal erin denk je pfoeh voelde ik me maar net als eerst, toen ik me "een beetje " rot voelde.

Naar de dokter gaan is een goede zet, en zelf kun je evt aan de slag met regressie, hapto of gewoon ggz-therapie.

Ik zeg ook niet dat ik het ben, ik weet het niet. Ene moment ben ik heel vrolijk en dat kan zomaar in een keer omslaan met neerslachtig zijn, tot het niet meer zien zitten. Nu bijvoorbeeld voel ik me okay, over een half uur zou ik me weer heel rot kunnen voelen. Met of zonder reden.
Kan een dipje, dan zowat een jaar duren? Ik zit er echt al heel lang mee, huisarts heeft ook al een keer gezegd dat ik last van stress heb waarschijnlijk, en toen geloofde ik hem niet. Maar ik voel me nu steeds vaker echt rot, en niet die simpele dingetjes die van de puberteit... maar gewoon echt zo rot, dat ik geen zin in het leven zie op dat moment.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:25

Njen schreef:
Pollewoppy schreef:

Kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een psycholoog en een psychotherapeut?
Ik loop momenteel bij een psycholoog, maar kom er nu niet echt meer vooruit. (Bovendien is het vertrouwen een beetje weg) Wil het daar de volgende keer ook met haar over hebben.[/quote]

Helemaal precies kan ik het niet uitleggen, maar een psycholoog is eerstelijns en dus kortdurend, een psychotherapeut is tweedelijns en de behandeling kan dus ook langer duren. Een psychotherapeut richt zich meer op de problemen zelf, ipv heel de tijd gesprekken te zitten voeren. Zoals bij mij ik heb dingen in mijn opvoeding gemist(liefde o.a.) en daardoor ben ik even dom gezegd "beschadigd" op sommige punten, wat zich weer uit in problemen nu, een psycholoog kan mij daar niet mee helpen, een psychotherapeut wel. Die gaat dus wat dieper op de problemen in.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:32

Pollewoppy schreef:
Ik loop momenteel bij een psycholoog, maar kom er nu niet echt meer vooruit. (Bovendien is het vertrouwen een beetje weg) Wil het daar de volgende keer ook met haar over hebben.

Een psychotherapeut is ook een psycholoog alleen eentje die met een andere methode werkt. Vaak meer analytisch d.w.z. dat ze meer kijken naar de oorzaak (in het verleden) i.pv. alleen hoe je nu met dingen omgaat.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:33

lautje76 schreef:
Pollewoppy schreef:

Een psychotherapeut is ook een psycholoog alleen eentje die met een andere methode werkt. Vaak meer analytisch d.w.z. dat ze meer kijken naar de oorzaak (in het verleden) i.pv. alleen hoe je nu met dingen omgaat.

Dat is beter dan mijn uitleg geloof ik Clown Maar zoiezo als je je niet meer vertrouwt voelt daar dan zou ik verder kijken. Ik heb anderhalf jaar geleden ook bij zo iemand gezeten en vond het 3x niks, terwijl ik hier 1x ben geweest en vond het gelijk een tof mens Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:43

_Undercover schreef:

Dat noemt men de pubertijd Haha!

Ik ben zelf depressief geweest, had er zelf nooit zo over nagedacht, maar het klopte toch behoorlijk zo. Bij nader inzien.
Ik ben er toen voor behandeld, dit is bijna afgelopen. Het helpt echt héél goed, therapie. Maar je moet wel ergens heengaan waar je je goed bij voelt.
Om negatieve gedachtes te voorkomen, ben ik ook op groeps assertiviteits training gegaan. Dat is echt super, het helpt, en je denkt er 24/7 aan.
Geef jezelf een skup onder je kont, en lukt het jezelf niet, zoek dan iemand die je erbij kan helpen Lachen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:04

Ik kan me helemaal vinden in wat jij beschrijft, mijn leeftijd is 19.
Uit je verhaal maak ik op dat je de oorzaak niet weet.
Bij mij was het een gigantische brok emoties irritaties etc dat zich vanaf het begin dit jaar heeft opgehoopt.
Doordat ik het te druk had door de ellende die om me heen gebeurde en ik mezelf helemaal vergat.

Dit is er allemaal uitgekomen door een absoluut onterecht opmerking die richting mij werd gemaakt.
Die heeft mij zo erg wakker geschud dat ik een maand giga in de put heb gezeten maar wel alles op een rijtje heb gezet.
En ik nu gelukkig weer lekker mezelf kan zijn en dat merk je ook vanuit je omgeving de mensen lijken ook allemaal niet meer zo onvriendelijk.

En geloof me je voelt je echt veel beter na dat je er achter komt dat alles niet zo negatief is als het lijkt.
Overigens is het nooit verkeerd om een keer met een psygoloog te gaan praten die mensen relatiever alles veel beter als dat je het zelf kunt. Maar in mijn ogen ben je niet depresief, heb je gewoon last van een dip!
imo ben je depressief als je echt de gehele dag loopt te hangen op de bank niets uit je vingers krijgt, alles verkeerd ziet en niets meer wilt, en dat lees ik nog niet in jou verhaal.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar hier is een soort van praktijkbegeleider gekomen soort van psygoloog die het niet is die niet alleen op je in praat maar met om en nabij 2 afspraken in de week gaat kijken wat je dwars zit, evt naar medicijnen gaat kijken die je gebruikt en ook personen bij je gesprek betrekt om tot een goede conclusie en oplossing te komen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:28

Bedankt voor de uitleg van het verschil tussen een psycholoog en een psychotherapeut.

Ik loop vast bij de psycholoog omdat er bij mij erg veel dingen uit mijn jeugd nog dwarszitten. Zij stapt daar naar mijn gevoel heel makkelijk overheen, terwijl ik zelf het gevoel heb er meer mee te moeten. De psycholoog zegt dat ik het maar moet laten rusten, maar ik zou niet weten hoe. Dat is voor mij nog niet aan de orde. Ik heb het gevoel dat ze me heeft geholpen met een heleboel ellende naar boven te halen, de deksel is van de put, maar nu kom ik niet er niet verder mee.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:32

Dat is bij mij dus hetzelfde wat er waarschijnlijk gebeurd, daarom zei die van mij ook gelijk, je kan bij mij blijven komen totdat er plek is, maar een psychotherapeut kan je beter helpen dus ga er zeker heen Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:37

Dat is voor mij goed om te weten. Misschien kan ik het zelf aankaarten. Mijn psycholoog komt er zelf namelijk niet mee.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:57

Pollewoppy schreef:
Dat is voor mij goed om te weten. Misschien kan ik het zelf aankaarten. Mijn psycholoog komt er zelf namelijk niet mee.

Gewoon doen of anders gelijk een verwijzing halen bij de huisarts voor het ggz/psychotherapeut. Dan hoef je niet perse iets te overleggen en kan je er zelf gelijk naartoe Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:02

Over een kwartiertje kan ik bellen naar mijn huisarts. Ik ben er woensdag geweest en hij ging contact opnemen met mijn psycholoog. Ik wil eerst even weten wat ze besproken hebben. Kan het dan meteen bij hem voorleggen.

Dank je!