manueeltje82 schreef:Je zit in elk geval vat in een neerwaartse spiraal die je dringend moet doorbreken.
Door een depressie ga je negatief over jezelf denken. Een voorbeeldje:
iemand die je kent loopt aan de overkant van de straat en ziet je niet. 2 mogelijke reacties.
A) je denkt: goh die was zeker even met druk
B) je denkt: zij negeerde me, ze mag me niet, eigenlijk mag niemand me, wat ben ik toch een loser
Jij denkt meteen B terwijl het zeker wel A kan zijn. Typisch een negatief denkpatroon behorende bij een depressie.
Doordat je zo denkt dat niemand je aardig vind ga je je afsluiten van mensen en het gevolg is dat die mensen zich weer van jou gaan afsluiten...en voila je zit in een neerwaartse spiraal die moeilijk te doorbreken is.
Belangrijk: NIET ALLE GEDACHTEN ZIJN FEITEN. HET ZIJN VAAK GEWOON JE EIGEN HERSENSPINSELS.
Ga je gedachtes dus anders benaderen. Laat ze voorbij komen, bedenk waar ze vandaan komen en stuur ze weer weg. Ga NIET PIEKEREN. Piekeren is de manier van je geest om de bedenken wat de oplossing is terwijl er waarschijnlijk niet eens een probleem is. Piekeren bevordert een depressie. Net als je gaan afsluiten van anderen. Ga leuke dingen doen. Ga niet thuis zitten
Je kunt trouwens even moeilijk relativeren en ziet dingen vast erger dan ze zijn. Houd daar rekening mee
Ik denk niet dat je echt zwaar depressief bent maar je balanceert misschien wel op het randje. Ga in elk geval even langs de huisarts. Verder zou je je eens kunnen verdiepen in mindfullness. Google dat maar even.
Psychologen zijn trouwens niet alleen voor mensen met een psychische stoornis. soms zijn ze erg fijn om even bij te kunnen ventileren.
Super dit!
TS, ik ben zelf depressief geweest en kamp ook wel eens met dat zwaarmoedige gemaal..
Ik heb veel baat bij gedachtenschema's waarbij je leert te relativeren en vat te krijgen op het moment dat je ahw de grip verliest op je gepieker. Je leert in je "kom troebele erwtensoep" helderheid te scheppen, ik heb deze vorm van therapie bij een psychologe, is een schat van een mens, op en top paardenvrouw, dus soms moet ik mezelf weer even remmen en tot de zaak van de kern komen.
Wat heel belangrijk is, is -mits je daar de energie voor hebt, of gewoon doen- lekker veel frisse lucht inademen en bewegen.
Ga niet hangen thuis, blijf niet in je destructieve gedachten zitten, trek je niks aan van die donkere dagen (daar heb ik zo'n hekel aan, dat weinige licht
) en probeer te genieten van afsperaakjes, uitjes etc.
En het klinkt idd alsof er wat depressieve klachten zijn, dus zou als de duvel naar de huisarts gaan en je laten helpen om iemand te vinden je je bijstaat en ondersteund in vorm van therapie.
En laat ze kletsen.
Ookal is het taboe dat je klachten hebt in je hoofd, je bent niet gek!
Want, oh- als we migraine hebben, no prob, maar als het psychisch minder gaat, oh oh..
En bedenk: 1 op de 5 Mensen tussen de 18 en 25 krijgt te maken met depressie. Een half miljoen mensen in NL slikt antidepressiva (wordt dan ook erg makkelijk gegeven in NL) en misschien kom jij er toch weer vlot bovenop!
Heel veel sterkte!
(Kiwiko, zullen we samen zweven? Ik heb nl ook EMDR gehad
.)