Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Marrke

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:43

Hier is pas ook al een topic over geweest:
[LZP] zou jij orgaan donor worden?

En ja, ik zou best donor willen worden. Want wanneer ik ziek zou zijn/worden zou ik ook maar wat blij zijn wanneer ik door middel van een donor orgaan beter kan worden.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:29

gomir schreef:
mariposa schreef:
ik ben geen donor, heb het idee als je donor bent dat ze je eerder laten gaan als je er erg aan toe bent,
heb wel gezegd tegen mijn fam, mocht het zo zijn,dan mogen jullie zeggen dat ik donor ben,dan weet ik zeker dat er alles aan gedaan is, pfff haha klinkt dat triest haha

Dit is echt ontzettende onzin, het is wettelijk dusdanig geregeld dat er veel onderzoek gedaan moet worden voor je aangemeld mag worden als donor, daarna wordt alles nog een keer gecontroleerd door de donor-arts. Mensen die doneren zijn absoluut dood, de enige reden dat ze nog niet koud en wit zijn is omdat de machines de bloedsomloop en het zuurstofgehalte tot op de operatietafel op gang houden zodat de organen geen schade oplopen.

Er zijn uiteindelijk maar zo weinig mensen geschikt om daadwerkelijk (organen) te doneren, ik vind echt dat we met zijn allen de verantwoordelijkheid hebben om dan iig te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen met toestemming geregistreerd staan.
Er is echt geen intensivist die je dood laat gaan om je organen, dat is echt zo'n door de maatschappij/media ingegeven schrikbeeld dat enkel op veronderstellingen gebaseerd is.

onzin dat vind jij, ik kijk daar heel anders tegen aan, dus onzin is het niet, het is mijn mening.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:34

Ja, want wat moet ik er mee als ik er niet meer ben. De bacteriën doen zich te goed aan mij en meer gebeurt er niet, dan kan ik beter iemand helpen die de organen nodig heeft. Ze mogen trouwens alles hebben van mij Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:46

Nee, ik ben geen donor om de simpele reden dat ik én heel erg bang ben voor de dood en het dood-zijn, én als de dood ben voor artsen en operaties. Het idee dat er na mijn dood nog in mij gesneden etc. wordt voelt gewoon niet goed voor mij en daarom ben ik dus geen donor.

Wellicht denk ik hier later wel anders over, ik ben nu ook nog jong natuurlijk, maar voor nu is het even goed zo.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:53

Mas,
Maar als je dood bent, dan maakt het verder toch niet veel uit? Snap dat je het een enge gedachte vind maar ik heb zoiets van.. tja anders lig je in een kist onder de grond.. Dan kunnen ze beter je organen nog gebruiken voor iemand die het nodig heeft, toch?

Goed dat de meesten hier wel donor zijn! Ik hoop echt dat meer mensen hun donorcodicil positief in gaan vullen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:41

Ja,ik ben donor.
Ik heb bewust zelf de keuze gemaakt om dit te doen.
Het lijkt me voor familie vreselijk om voor mij te moeten beslissen,ik wil ze dan ook niet met die keuze belasten.
Stel,ik loop morgen onder een bus,dan is dat al schokkend genoeg vor hen.Ik moet er niet aan denken dat ze in hetzelfde uur moeten zeggen of ze mijn hart mogen hebben of niet.

Ik heb mijn nieren uitgezonderd,die zijn niet meer bruikbaar,verder hoop ik dat al mijn andere onderdelen kunnen gebruiken Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:58

Ik ben bewust geen donor. Ik zie hier dat ik een van de weinigen ben en het over het algemeen als een egoistische keus wordt gezien om geen donor te willen zijn. Ik zou zelf trouwens ook geen donororgaan willen hebben. Er zijn voor mij voldoende bewijzen dat ook je organen een stukje van je ziel bevatten, doordat mensen die bijvoorbeeld een donororgaan krijgen ineens karaktertrekken van de overledene over genomen blijken te hebben die ze daarvoor niet hadden. Zelfs familie van de overleden persoon kunnen deze karaktertrekken herkennen in de persoon die de donororgaan heeft ontvangen. Het is volgens mij niet goed om die "stukjes van jezelf" aan een ander te geven als je ziel nog niet volledig gescheiden is van je lichaam. Die scheiding vind meestal niet meteen plaats na je klinisch/wetenschappelijke dood maar kan soms zelfs uren of dagen duren. Hierna zijn de organen niet meer geschikt voor transplantatie. Ook het feit dat mensen na transplantatie een leven lang zware medicatie moeten slikken om afstoting tegen te gaan geeft voor mij aan dat het iets tegennatuurlijks is om te doen.
Ik begrijp dat veel mensen dit waarschijnlijk zweverig of vaag vinden, en het niet geloven, maar voor mij is het reden om geen orgaandonor te willen zijn. Ik zou het dan ook heel erg vinden als het je verplicht wordt gesteld om orgaandonor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:00

Ik ben wel donor.
Ik heb van dichtbij gezien hoeveel een donororgaan kan betekenen voor iemand en heb dan ook geen moment getwijfeld. Van mij mogen ze alles hebben Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:04

ik ben wel donor, ze mogen alles van me hebben.
Ik heb er toch niks meer aan en vind het ergens wel een fijn idee dat een deel van mij nog verder leeft.
En natuurlijk kun je op deze manier levens redden, dat vind ik een hele mooie gedachte

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:07

Tanya schreef:
Mas,
Maar als je dood bent, dan maakt het verder toch niet veel uit? Snap dat je het een enge gedachte vind maar ik heb zoiets van.. tja anders lig je in een kist onder de grond.. Dan kunnen ze beter je organen nog gebruiken voor iemand die het nodig heeft, toch?

Voor mij persoonlijk maakt het dus wel uit, anders was ik wel donor geworden Knipoog

Voor nu geeft het mij geen goed gevoel donor te zijn, misschien heeft het wel te maken met hetgeen SusanH schrijft, ik weet het niet. Wellicht veranderd mijn mening nog in de toekomst, daar sta ik ook zeker open voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:10

Mas schreef:
Voor nu geeft het mij geen goed gevoel donor te zijn, misschien heeft het wel te maken met hetgeen SusanH schrijft, ik weet het niet. Wellicht veranderd mijn mening nog in de toekomst, daar sta ik ook zeker open voor.

Zou jij een donororgaan accepteren?
Vind jij het wel een goed gevoel dat er elk jaar mensen sterven wegens een tekort aan donororganen (ook jonge mensen?) Wat zou jij daar als oplossing voor zien?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:15

Ik weet niet of ik wel een donororgaan zou accepteren, ook op dit punt ben ik het eens met SusanH, je moet je leven lang zware medicijnen slikken en naar mijn idee dwing je je lichaam om het vreemde orgaan te accepteren. Ik vind dat geen fijne gedachte en vraag me af in hoeverre ik mijn lichaam een dergelijke zware ingreep en medicatie aan wil doen.

Nee, het is geen goed gevoel dat er vele mensen sterven elk jaar door een donortekort, volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven?
En wat de oplossing is: geen idee, als ik het wel zou weten dan zou er ook geen tekort zijn Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:17

Mas schreef:
Nee, het is geen goed gevoel dat er vele mensen sterven elk jaar door een donortekort, volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven?

Nee, en ik zei ook niet dat jij dat geschreven hebt ;)

Maar ik lees in jouw bericht alleen maar over je eigen gevoelens en ideeen, terwijl de kern van het donorprobleem is dat het niet alleen voor jezelf gevolgen heeft, maar ook, juist, voor die mensen die het niet zo goed hebben getroffen als jij maar ernstig ziek zijn, beperkt in hun leven en erg geholpen zouden kunnen worden met een donororgaan. Ik vind het zo vreemd dat die kant soms maar nauwelijks belicht wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:23

Dat is ook vreemd Shadow, ik kan je ook wel volgen op dit punt, dat wordt inderdaad weinig belicht. Maar dat komt wellicht omdat het toch een hele persoonlijke beslissing is: je staat toch iets van jezelf af en niet zomaar iets, maar een orgaan dat van jou voor levensbelang is (was) om te kunnen functioneren.
Dat is tenslotte niet zomaar iets, en zoals ik al zei een hele persoonlijke beslissing die grote impact op jouzelf kan hebben. Mensen gaan dan ook eerst bij zichzelf te rade: wil ik dit? voelt zo'n daad goed voor mij? etc.
Ik begrijp dat best, omdat het niet iets eenvoudigs is (imo) waar je een beslissing over neemt en je de persoon in kwestie die jouw orgaan ontvangt 9 vd 10 keer ook niet kent of ziet. Ook is het toch voor de meeste mensen een 'ver van mijn bed show', voor mensen die IRL iemand kennen die op een orgaan wacht is het waarschijnlijk al een heel andere zaak.
Laatst bijgewerkt door Mars op 27-11-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:23

Ik vind het niet egoïstisch als iemand geen donor wil zijn.
Ieder heeft zijn eigen redenen om wel/geen donor te zijn en waarom.
Mijn vriend kan bijvoorbeeld niet over de dood nadenken,door het verlies van zijn zusje vind hij alles omtrend de dood eng.
Hij wil me dan ook niet vertellen of hij begraven wil worden,en naar de notaris zijn we ook niet geweest.
Voor hem is donor zijn geen optie,simpelweg omdat hij er niet over na kan denken wat er gebeurd als je dood bent.

Donor zijn kun je niet afdwingen,en ookal wordt heel nederland donor,die wachtlijsten zul je nooit wegkrijgen.
Donor zijn betekend niet dat al je organen eruit gehaald worden,dat je 8 mensenlevens redt.
Het heeft te maken met bloedgroepen,leeftijd,conditie,grootte van het orgaan,of je rookt,gezond leeft etc.
Het is gewoon puzzelen,en mensen die een donor nodig hebben moeten hopen dat ze op tijd hun puzzelstukje vinden...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:41

hmm ik vind dat het geen keuze zou moeten zijn, maar iets wat wettelijk bepaald zou moeten worden. Waarom is het wel normaal om te kiezen tussen begraven of cremeren?? Waarom is dat niet eng? Ik vind dat eig elk lichaam benut zou moeten worden, voor zover dat zou kunnen. Hoeveel we elkaar dan konden helpen! Pff, te bedenken dat er kleine kindjes geen donor kunnen krijgen, omdat een ander het eng vind om iets af te staan, terwijl die wel verbrand wil worden. Ik snap dat er mensen zijn die geen donor willen zijn, dat is een persoonlijke keuze.. maar ik denk dat het erg goed zou zijn als het gewoon net zo normaal zou zijn als begraven, cremeren. Dat het geen keuze is.. maar dat het gewoon normaal is. Dat zou pas echt mooi zijn.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:11

pinuts schreef:
hmm ik vind dat het geen keuze zou moeten zijn, maar iets wat wettelijk bepaald zou moeten worden. Waarom is het wel normaal om te kiezen tussen begraven of cremeren?? Waarom is dat niet eng? Ik vind dat eig elk lichaam benut zou moeten worden, voor zover dat zou kunnen. Hoeveel we elkaar dan konden helpen! Pff, te bedenken dat er kleine kindjes geen donor kunnen krijgen, omdat een ander het eng vind om iets af te staan, terwijl die wel verbrand wil worden. Ik snap dat er mensen zijn die geen donor willen zijn, dat is een persoonlijke keuze.. maar ik denk dat het erg goed zou zijn als het gewoon net zo normaal zou zijn als begraven, cremeren. Dat het geen keuze is.. maar dat het gewoon normaal is. Dat zou pas echt mooi zijn.

ben ik het echt niet mee eens, het is altijd nog wel mijn lichaam,en als iemand dat niet wilt moet het niet zo zijn dat het wel moet,
ons lichaam is niet van de overheid,maar altijd nog van jezelf, dus zou je zelf mogen bepalen wat je er mee wilt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:17

Allebei mijn ouders zijn geen donor, vertellen ze net.. Mijn moeder vind het 'gewoon niet prettig' en mijn vader zegt 'waarom zou ik donor zijn'? Op die vraag keek ik hem echt aan van 'moet ik daar serieus antwoord op geven?'. Kijk, als het voor je gevoel slecht is snap ik het nog.. Maar als je er gewoon niet over nadenkt vind ik dat raar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:43

Ze mogen van mij alles gebruiken wat ze kunnen gebruiken. Als een ander er mee geholpen is, vind ik dat alleen maar een mooi idee. Zelf heb ik er toch niks aan. (En dan is de laatste daad die je doet zeker weten nog een goeie ook Knipoog)

Mocht er met mij iets gebeuren waardoor ik afhankelijk word van een donororgaan of iets, dan zou ik zelf ook graag wat van een ander krijgen. En ik vind: Het leven is geven en nemen. (In dit geval misschien andersom).

Ik vind dat mensen automatisch donor zouden moeten zijn. Wie goede argumenten heeft waarom hij of zij het niet wil / kan, kan die persoon dat aangeven. Maar zo voorkom je volgens mij dat mensen uit laksigheid nog steeds geen donor zijn. Dan hou je de keuze, alleen is hij omgedraaid.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:42

mariposa: nu word ookal bepaald wat er met je lichaam gebeurd hoor, jij mag niet kiezen dat jij je lichaam bijv in de tuin laat begraven... Ik zeg alleen.. je hebt al die keuze van cremeren en begraven.. Dus geheel vrij zijn we al niet.. (zou wat zijn als iedereen zelf mocht bepalen waar en hoe je je lichaam dumpt) je hoeft het niet met me eens te zijn, maar zoals pollewoppy al zegt.. het zou mooi zijn als we automatisch donor zouden zijn

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:53

Ik ben ook geen donor. Ik weet ook niet of ik begraven of gecremeerd wil worden.

Het zou belachelijk zijn als je donor MOET zijn. Het is je eigen lichaam dus ook je eigen keuze.

Overigens vind ik dat er erg heftig gereageerd word tegen de mensen die geen donor zijn.
Als iemand dat (nog) niet wil dan is dat iemand zijn goed recht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:20

Ik vind ook niet dat iedereen donor MOET zijn, maar nu zijn er veel mensen die het misschien wel zouden willen, maar het papiertje niet invullen. Daarom zou ik voorstander zijn van het automatisch donor zijn, TENZIJ je aangeeft het niet te willen.

Ik ben het met je eens dat het iemands goed recht is om geen donor te zijn. Op de manier die ik beschrijf, hou je die mogelijkheid ook.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:26

tsjah ik denk dat als het gewoon zo was van dat je geen keuze had, en dat het normaler werd (net als begraven en cremeren) dat er dan geen mens zich er verder druk om maakt. Omdat je nu ookal MOET kiezen tussen begraven of cremeren. Je MOET al.. Ik denk dat als dit gewoon normaal zou zijn, niemand er meer echt over na zou denken. Dat zou mooi zijn, of dat wat pollewoppy zegt: iedereen is al donor, wil je dat niet.. geef je het aan. Er zijn zoveel mensen die er gewoon niet over nadenken, gewoon omdat ze er geen zin in hebben, of niet mee bezig zijn. Dat vind ik persoonlijk wel een groot probleem. Stel dat je een donor nodig heb, dan wil je het allerliefst toch gewoon zo snel mogelijk geholpen worden?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:30

Ik ben wel donor, of ze nog iets kunnen gebruiken is een ander verhaal en dat zoeken ze tegen die tijd maar uit Haha!

Ik heb het al jaren geleden ingevuld en toen kon je kiezen uit 3 opties. Ik had eigenlijk aangegeven dat ik m'n hoornvliezen zelf wilde houden, maar toen ik het codicil binnenkreeg was er doodleuk ingevuld dat ze alles mochten hebben. Dat was schijnbaar een foutje. Ik heb het nooit laten veranderen en nu vind ik het ook niet meer zo'n eng idee, maar echt netjes vond en vind ik het niet.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:46

Ik ben wel donor. Van mij mogen ze alles hebben.
Na mijn dood wil ik gecremeerd worden, dus wat heb ik dan nog aan mijn organen, huid en ogen.