Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gomir schreef:mariposa schreef:ik ben geen donor, heb het idee als je donor bent dat ze je eerder laten gaan als je er erg aan toe bent,
heb wel gezegd tegen mijn fam, mocht het zo zijn,dan mogen jullie zeggen dat ik donor ben,dan weet ik zeker dat er alles aan gedaan is, pfff haha klinkt dat triest haha
Dit is echt ontzettende onzin, het is wettelijk dusdanig geregeld dat er veel onderzoek gedaan moet worden voor je aangemeld mag worden als donor, daarna wordt alles nog een keer gecontroleerd door de donor-arts. Mensen die doneren zijn absoluut dood, de enige reden dat ze nog niet koud en wit zijn is omdat de machines de bloedsomloop en het zuurstofgehalte tot op de operatietafel op gang houden zodat de organen geen schade oplopen.
Er zijn uiteindelijk maar zo weinig mensen geschikt om daadwerkelijk (organen) te doneren, ik vind echt dat we met zijn allen de verantwoordelijkheid hebben om dan iig te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen met toestemming geregistreerd staan.
Er is echt geen intensivist die je dood laat gaan om je organen, dat is echt zo'n door de maatschappij/media ingegeven schrikbeeld dat enkel op veronderstellingen gebaseerd is.

Tanya schreef:Mas,
Maar als je dood bent, dan maakt het verder toch niet veel uit? Snap dat je het een enge gedachte vind maar ik heb zoiets van.. tja anders lig je in een kist onder de grond.. Dan kunnen ze beter je organen nog gebruiken voor iemand die het nodig heeft, toch?

Mas schreef:Voor nu geeft het mij geen goed gevoel donor te zijn, misschien heeft het wel te maken met hetgeen SusanH schrijft, ik weet het niet. Wellicht veranderd mijn mening nog in de toekomst, daar sta ik ook zeker open voor.
Mas schreef:Nee, het is geen goed gevoel dat er vele mensen sterven elk jaar door een donortekort, volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven?

pinuts schreef:hmm ik vind dat het geen keuze zou moeten zijn, maar iets wat wettelijk bepaald zou moeten worden. Waarom is het wel normaal om te kiezen tussen begraven of cremeren?? Waarom is dat niet eng? Ik vind dat eig elk lichaam benut zou moeten worden, voor zover dat zou kunnen. Hoeveel we elkaar dan konden helpen! Pff, te bedenken dat er kleine kindjes geen donor kunnen krijgen, omdat een ander het eng vind om iets af te staan, terwijl die wel verbrand wil worden. Ik snap dat er mensen zijn die geen donor willen zijn, dat is een persoonlijke keuze.. maar ik denk dat het erg goed zou zijn als het gewoon net zo normaal zou zijn als begraven, cremeren. Dat het geen keuze is.. maar dat het gewoon normaal is. Dat zou pas echt mooi zijn.
)