heb ik suikerziekte?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: heb ik suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:02

MandyR schreef:
Als je veel drinkt moet je ook veel naar de wc. Lijkt mij vrij logisch. Tong uitsteken

Ook als ik weinig drink moet ik veel naar de wc, het is dan misschien alleen een iets minder grote hoeveelheid dat er uitkomt.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:04

verootjoo schreef:
Verder is het onwaarschijnlijk dat je type 1 hebt als het niet in je familie zit, en type 2 krijgt als je niet 'oud' genoeg bent, en overgewicht hebt.

De erfelijkheidsfactor bij type 1 is kleiner dan bij type 2. Bij mij in de familie heeft ook niemand diabetes type 1 en toch heb ik het wel.

Overerving van type 1:
Kans op diabetes type 1:
Als broer of zus het heeft: 1-8 %
Als vader of moeder het heeft: 1-4 %
Als beide ouders het hebben: 20-40 %
Als neef of nicht het heeft: 1-2 %
Bij eeneiige tweelingen: 23-50 %

Overerving van type 2:
Als broer of zus het heeft: 15-20%
Als vader of moeder het heeft: 10-20%
Als beide ouders het hebben: 40%
Als neef of nicht het heeft: 6-10%
Bij eeneiïge tweelingen: 70-90%

Ontopic: veel drinken??! 5 liter per dag, dát is veel drinken Haha! (dat was dus bij mij een van de symptomen).

Dus, gewoon even bij de huisarts langs, dan weet je waar je aan toe bent.

Citaat:
Ik zou toch even langs de huisarts gaan.
Ken je ook de gevolgen als je suikerziekte niet goed behandeld?
Je kunt namelijk in coma raken.

Als je diabetespatiënt bent, kan je suikerspiegel omlaag gaan.
Als je dat niet op tijd omhoog krikt, val je flauw en uiteindelijk raak je in coma.
Ik denk niet dat je dat wilt....

En je raakt écht niet van het ene op het andere moment in coma. Tegen die tijd kun je echt geen uur meer fietsen Ach gut Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:26

Ik zeg ook niet dat dat stel op sprong zal gebeuren maar die kans is wel aanwezig als je diabetes hebt. En van een hypo kun je snel buiten bewustzijn raken. Zie het namelijk ook op m'n werk. Als je buiten bewustzijn bent kun je niet meer alarmeren als je alleen bent. Gevolg; suikerspiegel daalt nog meer en je raakt in coma.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:20

Up_to_Date schreef:
Ik zeg ook niet dat dat stel op sprong zal gebeuren maar die kans is wel aanwezig als je diabetes hebt. En van een hypo kun je snel buiten bewustzijn raken. Zie het namelijk ook op m'n werk. Als je buiten bewustzijn bent kun je niet meer alarmeren als je alleen bent. Gevolg; suikerspiegel daalt nog meer en je raakt in coma.

Zo'n vaart zal het in het geval van TS niet lopen.

Bij twijfel kun je altijd even je bloedsuiker laten meten bij de huisarts (!) Niet bij een apotheek of je schoonzus oid laat het aan de geleerden over, indien het glucosegehalte afwijkend is kan de assistente direct overleggen met de huisarts. Buitenstaanders zorgen altijd voor veel onrust, laat je eerst nou maar eens testen druk maken kun je je altijd nog Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:27

Up_to_Date schreef:
Als je diabetespatiënt bent, kan je suikerspiegel omlaag gaan.
Als je dat niet op tijd omhoog krikt, val je flauw en uiteindelijk raak je in coma.
Ik denk niet dat je dat wilt....

Volgens mij krijgt een niet behandelde diabeet juist een torenhoog bloedsuiker, omdat het lichaam geen/te weinig insuline maakt en suiker dus niet de cel in kan.
Daardoor kan je lichaam te zuur worden(je gaat dan over op vetverbranding ipv koolhydraatverbranding) en kun je in een coma raken.

Dat laatste geldt met name voor type I diabeten, die kunnen er ook ineens enorm ziek van worden/afvallen etc. Bij type II diabeten gaat het meestal wat rustiger en zijn de gevolgen minder heftig, die maken namelijk vaak nog wel insuline, maar de lichaamscellen worden er ongevoelig voor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:37

Een hypo (te laag suiker in het bloed) bij een niet-diabeet krijg je alleen maar door teveel insulineproductie door het lichaam en dat is zeer zeer zeldzaam.
Een hypo bij suikerziekte kan alleen door het gebruiken van teveel insuline(soms tabletten) bij een in verhouding lage intake.

Een eerste presentatie van suikerziekte met een hypo is voor zover ik weet onmogelijk Clown

En nu geef ik je meteen nog een goede reden om naar de dokter te gaan ipv bokt te raadplegen Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:54

MISTRAL94 schreef:
Bij twijfel kun je altijd even je bloedsuiker laten meten bij de huisarts (!) Niet bij een apotheek of je schoonzus oid laat het aan de geleerden over, indien het glucosegehalte afwijkend is kan de assistente direct overleggen met de huisarts. Buitenstaanders zorgen altijd voor veel onrust, laat je eerst nou maar eens testen druk maken kun je je altijd nog Knipoog

Waarom speciaal de huisarts? De gemiddelde diabeet kan de bloedsuiker beter controleren dan een huisarts. Daarnaast is het zo ontzettend simpel dat elke idioot het kan doen.

@gomir: bij type 1 kan er ook nog insuline aanmaak zijn, dat noemen ze ook wel de "honeymoon". De eerste paar maand dat type 1 onstaat wordt er nog wel een beetje insuline aangemaakt. Daarom kunnen volgens mij mensen met type 1 ook zo lang doorlopen, als ik als de gemiddelde niet diabeet leef en ik spuit geen insuline ben ik denk ik binnen 2 dagen in coma Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:29

Waarom speciaal bij de huisarts staat erboven misschien even goed lezen Knipoog

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:46

Er zijn meer ziektes die ook invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Je kan ook teveel insuline aanmaken, collega van mij moet regelmatig eten omdat ze anders ook hypo krijgt. Weet even niet meer hoe het dan heet...

En kan wel heel verhaal neerzetten hoe ik achter diabetes ben gekomen, maar dat zal voor iedereen toch anders zijn...

Succes in ieder geval! En duim voor je dat het geen diabetes is, is k** ziekte! Je kan alles, maar je hebt het voor altijd!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:58

Een nog niet volledig ontwikkelde diabetes wordt ook wel eens MODY genoemd. Toch ontstaat deze vaak op jonge leeftijd.

Type 2 diebetes ontstaat tegenwoordig veel vaker bij jongere mensen omdat overgewicht hierbij een grote rol speelt. Deze symptomen zijn vaak minder heftig, het sluipt er geleidelijk aan in.

een hypo bij een onbehandelde diabeet is zeldzaam, de enige ziekte die ik ken waar bij dat gebeurd is een tumor op de eilandjes van Langerhaus, maar is uitermate zeldzaam.

Er zijn wel allerlei mensen die met allerlei dieten op het homeopatische vlak bezig zijn omdat ze ook hypo's zouden hebben. Dat zijn echter vrij lage bloedsuikers, maar geen echte hypo's. Een echte hypo hersteld je lichaam niet uit zichzelf en bij deze " homeopatische groep is de therapie minder suikers eten zodat er minder wisselende bloedsuikers ontstaan.
Of dit een modetrend is of reeel weet ik niet, maar het is in ieder geval niet gevaarlijk.

Tegen de tijd dat je in een diabetisch coma komt omdat je diabeet bent (nog niet bekend) heb je al zoveel klachten dat het allang ontdekt is, vaak nl infecties, gewichtsverlies, verzuurde spieren etc.
Ik heb tgv prednisongebruik insuline gespoten en bij een bloedsuiker van ca 20 voel je je al hondsberoerd.

Ik lees wel veel onwaarheden hier over diabetes, maar ook mensne die er echt wel meer vanaf weten.
En daarom zou ik naar de huisarts gaan ipv je gek laten maken door mensen die de klok hebben luiden....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:00

Visconti schreef:
@gomir: bij type 1 kan er ook nog insuline aanmaak zijn, dat noemen ze ook wel de "honeymoon". De eerste paar maand dat type 1 onstaat wordt er nog wel een beetje insuline aangemaakt. Daarom kunnen volgens mij mensen met type 1 ook zo lang doorlopen, als ik als de gemiddelde niet diabeet leef en ik spuit geen insuline ben ik denk ik binnen 2 dagen in coma Nagelbijten / Gniffelen

Dat weet ik, maar dat leek me niet zo relevant voor dit topic. Denk dat het zo voor de meesten al wel moeilijk genoeg is om te volgen Clown Zeker gezien alle eerder verkondigde onzin Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:01

Citaat:
is k** ziekte! Je kan alles, maar je hebt het voor altijd!

Niet zo negatief Knipoog het is idd wat lastig, maar ik ben al lang blij dat ik een ziekte heb waarvan een uitgebreid behandel plan is, en waar je gewoon oud mee kan worden. Er zijn een hoop mensen die het nog een stuk erger hebben getroffen. En diabetes voor het leven is ook wel een achterhaalde uitspraak, volgens mijn arts duurt het nog ongeveer 10 jaar voordat ze het kunnen genezen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:40

Ik ben benieuwd of TS al bloed heeft laten prikken en wat het resultaat was?

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:04

Visconti schreef:
Citaat:
is k** ziekte! Je kan alles, maar je hebt het voor altijd!

Niet zo negatief Knipoog het is idd wat lastig, maar ik ben al lang blij dat ik een ziekte heb waarvan een uitgebreid behandel plan is, en waar je gewoon oud mee kan worden. Er zijn een hoop mensen die het nog een stuk erger hebben getroffen. En diabetes voor het leven is ook wel een achterhaalde uitspraak, volgens mijn arts duurt het nog ongeveer 10 jaar voordat ze het kunnen genezen.

Die uitspraken doet mijn internist (nog) niet. Maar er is inderdaad veel onderzoek en als je kijkt welke stappen er afgelopen 10 jaar al genomen zijn is die kans zeker reëel!

Het is niet negatief bedoelt, hoop vooral voor TS dat ze geen diabetes heeft!

En weet dat er heel veel ziektes zijn waarmee je niet oud zult worden, dat maakt het alleen niet minder vervelend... Je moet wel bij alles wat je eet of beweegt nadenken; het is er altijd. Vandaar k** ziekte...

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:08

Ben benieuwd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:22

Ik ben ook benieuwd TS of je al meer weet?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:25

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:03

Beetje jammer dat we niks meer van een uitslag horen! Dan zal het vast meegevallen zijn..

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:09

Ik heb gister bloed laten prikken ..
op bezinking , Hb/MCV en glucose..
Ben zondag bijna flauw gevallen onder de douche werd steenkoud en had een lijkwit hoofd.. was echt even schrikken , na die tijd was ik erg moe..
Krijg ook donderdag de uitslag ben ook best wel nieuwschierig..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:13

NoiRam kan ook zijn dat je bloeddruk gewoon te laag is geweest dat moment Knipoog
hopen voor je dat er niks geks uit 't onderzoek komt

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:16

ja dat zou ook heel goed kunnen jah ..
T was heel apart nooit eerder gehad , dus daarom t zekere voor t onzekere maar..

Was wel grappig , stond niet eens in het bestand van het ziekenhuis HAHA , sja ben er nog nooit voor mezelf geweest...

Moet zeggen dat het bloedprikken erg mee viel... ik was zo gestresst , naalden & ik gaan niet samen maar je voelde er niks van Tong uitsteken

Hoop ook dat er niks uit komt , moeten nog even wachten op de uitslag ..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:17

gewoon even naar de huisarts gaan..
het kan diabetes zijn, maar ook een van de andere tekorten enz die deze symptomen kunnen veroorzaken.

gewoon even langsgaan dus Lachen

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:32

NoiRam, ben benieuwd! Laat je t weten als je wat wijzer bent?

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:34

Ja tuurlijk laat ik het even weten...

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:46

TS Hoe is het nu met je??