Emeto (overgeef) fobie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Re: Emeto (overgeef) fobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:13

haha, ja dat had ik dus vroeger ook, hoorde ik ergens 'overgeven' dan moest en zou ik weten wie het zei en waarover het juist ging en of het bij mij in de buurt was Huilen van het lachen zoja, maakte ik me zo snel mogelijk uit de voeten Huilen van het lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:14

Zinn schreef:
ik vatte het ook niet aanvallend op Knipoog
welke therapie heb jij gehad?

Ik ging naar psychiater, gewoon gaan praten en dergelijke.. Want ik heb andere problemen ook, traumatische ervaring gehad met eten waardoor ik zo ga panikeren en zo "misselijk" wordt...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:16

Ik word nu ook al een beetje beroerd. Mijn vader zegt net dat hij zich erg slecht en misselijk voelt. * Doet muziek hard aan. Nagelbijten / Gniffelen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:17

Zinn schreef:
haha, ja dat had ik dus vroeger ook, hoorde ik ergens 'overgeven' dan moest en zou ik weten wie het zei en waarover het juist ging en of het bij mij in de buurt was Huilen van het lachen zoja, maakte ik me zo snel mogelijk uit de voeten Huilen van het lachen

Deed ik ook, en zou ik nogaltijd doen Haha!. Omdat die buikgriepen echt zo zwaar afzien zijn! Ik heb daarvan al paar keer hele nacht door om het half uur misselijk geweest, en dat is echt wel mijn dood! En ja ik heb ook reisziekte, misselijk worden in de auto, en schooluitstappen zijn dus een ramp.. Ik ben al misselijk voor ik de bus opstap, nu gaan we dit jaar naar parijs en naar Turkije ook normaal, euhm ik heb dit gelukkig kunnen regelen met directie of ik zo nu al ziek zijn voor de reis die doorgaat in de maand april... Echt irri

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:18

Elessar schreef:
Ik word nu ook al een beetje beroerd. Mijn vader zegt net dat hij zich erg slecht en misselijk voelt. * Doet muziek hard aan. Nagelbijten / Gniffelen

Arggh daar kom ik ook crazy van Haha!! Als mn moeder, vader of broer zich slecht voelt, want ojeee dan hangen die microben in huis! *zet de muziek maar nog een beetje harder, en sluit bokt Haha! haha

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:19

Celia schreef:
Zinn schreef:
ik vatte het ook niet aanvallend op Knipoog
welke therapie heb jij gehad?

Ik ging naar psychiater, gewoon gaan praten en dergelijke.. Want ik heb andere problemen ook, traumatische ervaring gehad met eten waardoor ik zo ga panikeren en zo "misselijk" wordt...

dan is het idd wel een stuk moeilijker denk ik, als er ook nog andere dingen bij komen kijken. dan moet je eerst die zien op te lossen/verwerken voor je met het volgende aan de slag kan. heel moeilijk!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:20

Ik ben voor niets (spinnen en spuiten staan op gedeelde eerste plaats met overgeven) banger. Scheve mond
Op 2 februari dit jaar was de laatste keer (onthouden omdat Kino toen kwam Knipoog )maar wel 6 keer Scheve mond , was nog nooit zo bang. En dan ga ik helemaal hyperventileren. Ben blij dat ik in de verste uithoek van het huis woon, kan ik verder niemand horen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:23

reisziekte heb ik gelukkig geen last van!
ook typisch emetofoob , die beschouwen misselijk zijn als een teken, een feit zelfs, dat er overgeven op volgt, terwijl dat dus absoluut niet zo hoeft te zijn. dat begin ik me nu ook meer en meer te realiseren Ja als iemand 'gewoon' misselijk is, maak ik me lang niet zo druk meer als vroeger, en dat is ook al een hele last die van mijn schouders valt, want er is zoooo vaak iemand gewoon misselijk, zonder dat er overgeven bij te pas komt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:25

Dat heb ik trouwens ook, dat ik heel snel wagenziek word. Helpt wel als je een stukje van een watje of wc-papier in je oor doet aan de kant waar je mee schrijft (klinkt gaar).

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:27

Is dat echt zo? Clown

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:27

Zinn schreef:
reisziekte heb ik gelukkig geen last van!
ook typisch emetofoob , die beschouwen misselijk zijn als een teken, een feit zelfs, dat er overgeven op volgt, terwijl dat dus absoluut niet zo hoeft te zijn. dat begin ik me nu ook meer en meer te realiseren Ja als iemand 'gewoon' misselijk is, maak ik me lang niet zo druk meer als vroeger, en dat is ook al een hele last die van mijn schouders valt, want er is zoooo vaak iemand gewoon misselijk, zonder dat er overgeven bij te pas komt

Wel, er is bij mij een verschil tussen het gewoon misselijk zijn, en het misselijk met het overgeven die volgt... maar wees idd maar blij dat je geen reisziekte hebt! Want ik word wel vaak misselijk in de auto, maar dat is misselijk waar meestal geen overgeven bij te pas komt, maar toch zit ik er hele tijd aan te denken...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:28

hebben jullie ook dat jullie maar heeeeeeeeeeeeeeeel weinig moeten overgeven? ik ben dus nog maar een paar keer in mijn leven écht misselijk geweest, en nog maar 2 keer moeten overgeven (buiten als baby zijnde dan).

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:31

ja, dat bedoel ik Lachen normaal gezien weten de mensen ook wel het verschil tussen 'ik ben wat misselijk' en 'ik ben misselijk en kan elk moment gaan overgeven'. Dat besefte ik eerst ook niet omdat ik nooit misselijk ben, en ik steeds dacht van ohjee, die is misselijk en het kan er elk moment uitkomen! terwijl als mensen ziek zijn, ze het normaal wel voelen dat het mis zit en maken dat ze weg zijn Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:32

Pasamba schreef:
Is dat echt zo? Clown
Ja 't helpt echt, hoe stom het ook klinkt. Al zal dat misschien per persoon verschillen. Lachen

Als baby ging ik 10 keer per dag over mijn nek, nu ongeveer eens per jaar dat ik flinke buikgriep heb (dit jaar nog niet *afkloppen).

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:34

Ik heb ook een heeel erge vorm van emetofobie.
Ik woon samen met mijn vriend en ga bij mijn ouders logeren als hij ziek is .. schaam me dooood!
Maar niet te spreken over als ik mezelf niet goed voel (want dan kan ik dus niet wegrennen).

Vroeger wilde ik zelfs niet op vakantie, mijn zus was wagenziek. Draaaama altijd hier thuis. Tot huilens toe.

Nee ik moet er binnenkort echt iets aan gaan doen, kan zo niet langer!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:50

Zinn schreef:
hebben jullie ook dat jullie maar heeeeeeeeeeeeeeeel weinig moeten overgeven? ik ben dus nog maar een paar keer in mijn leven écht misselijk geweest, en nog maar 2 keer moeten overgeven (buiten als baby zijnde dan).

Ja Lachen

Ik geef alleen over als het echt niet anders kan. Als iemand vertelt dat hij/zij een vinger bewust in zijn keel stak om over te geven, dan kan ik dat niet volgen. Het woord spugen maakt mij al wat misselijk.. zo noemde mijn moeder het altijd.

Zodra ik echt over moet geven dan krijg ik het ijskoud, begin ik te trillen en te zweten. Dan weet ik al: er is (g)een weg terug!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:58

Ik heb eht ook, bij de minste geviel van misselijkheid of ook maar een kleinste neiging begin ik gewoon weg te hyperventileren. Ik hbe eer bang van overgeven dan van spinnen. en ik zeg je die angst is al heeel groot.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:37

Ik kijk zelf niet naar de houdsbaarheidsdatum.. Durf ook nog gerust melk over de datum te drinken.. Vlees is dan weer een ander verhaal.. Je proeft het echt wel als iets niet meer goed is..

Ik heb dit nog niet mn hele leven. Mijn broertje was vroeger ook snel wagenziek, dan hield ik een plastic zak voor hem vast..

Ik heb het (denk ik) pas gekregen toen ik naast iemand zat in een kermisatractie en diegene kon echt ieder moment over zn nek gaan. Ik ben toen zelf de hele week misselijk geweest..

Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar een psycholoog die tikjes geeft op je oren, waardoor de communicatie in je hersenen anders wordt oid..

Zal het thuis wel eens opzoeken, want de verwijsbrief ligt bij mijn ouders..

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:20

En dan zou ht over moeten gaan??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:34

Oeh, ik heb het ook. Verschrikkelijk, ik heb ook een tijd gehad dat ik elke nacht wakker werd en misselijk werd, en ik was zoooo bang...

kijk ook eens op www.stichtingemetofobie.nl/forum Lachen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:38

daar moet ik dus niet op beginnen kijken, brengt me alleen maar op ideeën en doet me er meer aan denken Nagelbijten / Gniffelen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:51

Nooit geweten dat deze angst ook een naam had, maar ik weet wel wat die angst inhoud!!!
Net als wat meerdere al zeggen, het klamme zweet breekt me dan uit, hyperventileren en ik ga altijd om mijn moeder roepen (die niet meer leeft) maar dat is dus puur door de angst.
Ik probeer het ook altijd zolang mogelijk tegen te gaan, maar de laatste jaren sinds ik geregeld migraine heb lukt dat vaak niet.
En ohjeeee, wat een paniek dan zeg!
Mijn man heeft echt een keer tegen me gezegd van "doe eens normaal joh".
Ik heb er wel goede zetpillen voor, als het de misselijkheid voelt opkomen,zetpil nemen en bijna altijd zakt het dan wel af.
Het zijn primperan zetpillen an kan je op recept bij je huisarts krijgen.
Maar ergens ben ik wel blij te lezen dat ik niet de enige ben want dacht echt altijd dat ik een vreselijke aanstelster was daarin. Bloos

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:08

Zinn schreef:
daar moet ik dus niet op beginnen kijken, brengt me alleen maar op ideeën en doet me er meer aan denken Nagelbijten / Gniffelen

haha dat heb ik ook, ga er niet kijken!

Weet iemand wat de behandeling inhoud?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:11

Vooral exposure, maar meestal wel onder behandeling van een therapeut.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:13

maar dat van het tikken op de oren? heb ik ook nog niet van gehoord