Rug kraken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karlijn1985

Re: Rug kraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:09

Ik ga altijd naar een fysop, die ook manueel therapeut is.
Ik ben te soepel, waardoor ik tijdens dagelijkse dingen weleens te ver ga in mn beweging waardoor ik later stijf word. Elke 2 weken ga ik naar mn fysio. De ene keer maakt ie alles los door kraken, de andere keer masseren en de andere keer gebruikt ie een soort stroomtherapie.
Hij zegt dat het in principe niet goed is om te kraken, maar dan zegt ie: wil je 100 worden en vanaf je 20e met pijnstillers leven of wil je misschien 70/80 worden waarin je tot die tijd alles hebt kunnen doen. (uiteraard weet hij wel wat hij doet..)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:32

Zelf heb ik altijd mijn bedenkingen als je keer op keer terug moet komen om je te laten ''kraken''
Dan doen ze het niet op de goede manier.
Dat heb ik zelf ook ondervonden
ben jaren aan het lijntje gehouden door allerlei therapeuten
Inmiddels weet ik goed welke methode´s het beste resultaat geven, zowel bij mensen als bij paarden

Laat je eens nakijken door een Ortho Manuele Arts (in combi met sportmassage geeft dat supergoede resultaten)
info
http://www.whiplash-info.nl/behandelmog ... l#de_Ortho

Dit zijn artsen die opgeleid zijn om problemen op te lossen in de wervelkolom (in de toekomst mogen hopelijk ook Fysio´s opgeleid worden tot Ortho manueel therapeut) )
Soms is 1 behandeling al voldoende om je van je klacht(en) af te helpen
lijst van artsen
http://www.romg.nl/register.asp

het wordt in de meeste gevallen vergoed door je zorgverzekeraar

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:35

unamie schreef:
Soms is 1 behandeling al voldoende om je van je klacht(en) af te helpen

Ik denk dat dat ligt aan waar je klachten vandaan komen..

Mijn enige medicijn is bijv. ouder worden (dus stijver, kan met hormonen, maar dat wil ik niet)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:35

fury schreef:
Kijk uit met zomaar laten kraken. Ik heb heel veel last van mijn rug gehad, en ben nu rechtgezet door iemand die en regulier arts was en daarnaast orthomanueel therapeut. Ik vind dat heel belangrijk, dat iemand ook geneeskunde heeft gestudeerd voordat ze aan mijn rug gaan zitten. Ik mocht na iedere behandeling doen wat ik wilde, ze zijn kundig genoeg om de behandelingen stap voor stap op te bouwen.
Twee keer per week is slecht. Zelf heb ik vijf (zware) behandelingen gehad maar nooit twee in een week. Na die vijf behandelingen was het ook klaar, toen ben ik gaan trainen om mijn spieren sterk te maken.
Ik ben dus niet gekraakt zoals het meestal wordt gedaan, met in allerlei rare posities liggen en dan met veel druk of een heftige beweging. Bij mij is alles heel rustig en precies gegaan.

Sja ik weet niet... maar een fysio, en zéker een manueeltherapeut heeft toch echt véél meer verstand van het bewegingsapparaat en de wervelkolom dan een iemand die geneeskunde heeft gestudeerd Nagelbijten / Gniffelen

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:44

Ik word ook vaak gekraakt, omdat ik te zacht kraakbeen weefsel heb en daardoor me wervels snel van hun plek gaan en dat is geen pretje! Na het kraken voel ik me altijd stukken beter! Krijg ook altijd spierverslappers erna, haha dan ben ik zo slap en gaar jo!
Ja ik moet het gewoon wel, want anders doet het teveel pijn. In het ziekenhuis zeggen ze, dat ik er maar mee moet leren leven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:50

wat is het verschil tussen een manueel therapeut en een chiropractor? Even afgezien van de opleiding, maar dus in de praktijk.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:06

verootjoo schreef:
fury schreef:
Kijk uit met zomaar laten kraken. Ik heb heel veel last van mijn rug gehad, en ben nu rechtgezet door iemand die en regulier arts was en daarnaast orthomanueel therapeut. Ik vind dat heel belangrijk, dat iemand ook geneeskunde heeft gestudeerd voordat ze aan mijn rug gaan zitten. Ik mocht na iedere behandeling doen wat ik wilde, ze zijn kundig genoeg om de behandelingen stap voor stap op te bouwen.
Twee keer per week is slecht. Zelf heb ik vijf (zware) behandelingen gehad maar nooit twee in een week. Na die vijf behandelingen was het ook klaar, toen ben ik gaan trainen om mijn spieren sterk te maken.
Ik ben dus niet gekraakt zoals het meestal wordt gedaan, met in allerlei rare posities liggen en dan met veel druk of een heftige beweging. Bij mij is alles heel rustig en precies gegaan.

Sja ik weet niet... maar een fysio, en zéker een manueeltherapeut heeft toch echt véél meer verstand van het bewegingsapparaat en de wervelkolom dan een iemand die geneeskunde heeft gestudeerd Nagelbijten / Gniffelen

Dubbele opleiding, eerst geneeskunde daarna orthomanueel. De fysio heeft mij nooit verder kunnen helpen, manueeltherapeut ook niet. Ze zagen niet wat er nu precies aan de hand was.
Wat ik prettig vind als iemand eerst geneeskunde heeft gedaan dat die weet wat er verder in je lichaam kan spelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:21

Ik krijg eerlijk gezegd wel een beetje de kriebels van fysio's, manuele therapeuten, chiropractors of andere -peuten of -practors Knipoog die iemand regelmatig terug laten komen...
Klinkt mij in de oren als... 'KATSJING'.

Bij een goede behandeling heb je een duidelijk doel voor ogen, als dat doel is bereikt is dat het einde van de serie behandelingen en hoef je als het goed is niet meer terug te komen. Bij iemand waar je iedere maand moet terugkomen, zonder duidelijke einddatum van de serie behandelingen, krijg je IMO geen goede behandeling.
Een ander verhaal is dat natuurlijk bij echte chronische patienten, maar dat heb ik hier nog niet gezien. Bevondien behandelt een goede therapeut een chronische patient ook niet wekelijks/maandelijks individueel met dezelfde therapie.

Voor rugpatienten is uit onderzoek gebleken dat oefentherapie het beste werkt. Misschien dat eenmalig of twee keer manuele therapie daar ondersteuning aan zou kunnen geven. Dus een fysio kan prima rugproblemen oplossen, het 'kraken' is niet de belangrijkste behandelmethode. Overigens is er nog steeds geen 'bewijs' voor de meerwaarde van stroom/infrarood/massage bij een behandeling. Ik moet dit natuurlijk wel met enige voorzichtigheid zeggen, maar ook iemand die standaard masseert bij rugproblemen en je daar zelfs regelmatig voor terug laat komen vind ik geen goede therapeut.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:05

Lielle schreef:
wat is het verschil tussen een manueel therapeut en een chiropractor? Even afgezien van de opleiding, maar dus in de praktijk.

Een chiropractor bekijkt je lichaam, zet recht en kraakt wat er gekraakt kan worden en is klaar Vork
Een manueel kijkt naar je lichaam, kijkt hoe het beweegt, past fysiotherapie toe, geeft je oefeningen, geeft je advies, en 'kraakt' je eventueel als er even niet doorheen te komen is.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:30

Lianne84 schreef:
Ik krijg eerlijk gezegd wel een beetje de kriebels van fysio's, manuele therapeuten, chiropractors of andere -peuten of -practors Knipoog die iemand regelmatig terug laten komen...
Klinkt mij in de oren als... 'KATSJING'.

Bij een goede behandeling heb je een duidelijk doel voor ogen, als dat doel is bereikt is dat het einde van de serie behandelingen en hoef je als het goed is niet meer terug te komen. Bij iemand waar je iedere maand moet terugkomen, zonder duidelijke einddatum van de serie behandelingen, krijg je IMO geen goede behandeling.
Een ander verhaal is dat natuurlijk bij echte chronische patienten, maar dat heb ik hier nog niet gezien. Bevondien behandelt een goede therapeut een chronische patient ook niet wekelijks/maandelijks individueel met dezelfde therapie.

Voor rugpatienten is uit onderzoek gebleken dat oefentherapie het beste werkt. Misschien dat eenmalig of twee keer manuele therapie daar ondersteuning aan zou kunnen geven. Dus een fysio kan prima rugproblemen oplossen, het 'kraken' is niet de belangrijkste behandelmethode. Overigens is er nog steeds geen 'bewijs' voor de meerwaarde van stroom/infrarood/massage bij een behandeling. Ik moet dit natuurlijk wel met enige voorzichtigheid zeggen, maar ook iemand die standaard masseert bij rugproblemen en je daar zelfs regelmatig voor terug laat komen vind ik geen goede therapeut.

is idd uitgebreid onderzoek naar gedaan, stroom is pijndempend dat is bewezen, maar pakt zoals ik al eerder zei niet de oorzaak aan. de enigste patienten grroep waarbij je dit zou kunnen gebruiken zijn chronisch pijnpatienten om het binnen de perken te houden. infrarood is alleen warmte dus je kunt net zo goed een pittenzak oid erop leggen, massage werkt maar 20min door, dit is dus vooral nuttig voor iemand voor een wedstrijd of om afvalstoffen af te voeren na een wedstrijd. bindweefselmassage daarintegen werkt wel heel goed, maar ik gebruik het alleen in combinatie met oefentherapie. ben helemaal met je eens dat veel fysio's te lang doorprutsen, maar het worden er gelukkig steeds minder Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:47

Inderdaad er zijn helaas nog steeds veel prutsers.
Het gemiddelde van het aantal behandelingen is rond de 14 (landelijk).
Mijn vriend zit hier ruim onder Lachen
Wat ook al genoemd is is het masseren, mijn vriend roept dan ook altijd ik ben geen masseur. Er zijn nog steeds teveel mensen die bij fysio's aan masseurs denken.

En BTW niet alle manueel therapeuten kraken, van der Bijl officieel dus niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:00

Het landelijke gemiddelde van de behandelingen wordt alleen wel berekend aan de hand van het aantal gedeclareerde behandelingen. Helaas komen er wel eens patiënten niet opdagen zonder af te bellen, en die behandelingen worden dus wel gedeclareerd. Dit gebeurt overigens nog best veel Nagelbijten / Gniffelen

Over masseren: ik masseer vrij veel, en vind het een fijne behandelmethode. Vaak na het mobiliseren van de wervelkolom is het fijn om even de omliggende structuren tot rust te brengen. Ik doe het dus niet als complete behandeling Knipoog En behandel ook áltijd in combinatie met oefentherapie Lachen Maar met masseren zelf is niks mis vind ik.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:30

Lianne84 schreef:

er ook aan gedacht dat er soms dingen kunnen terug schieten nadat het recht is gezet Ach gut
als ik bijv gevallen ben en de volgende dag voel ik wat aan mijn rug... kan ik voorspellen dat dat niet vanzelf overgaat en hol ik dus meteen naar de chiropractor omdat er weer wat scheef is geschoten.
al mijn behandelingen zijn nu terug te schuiven op bijv een val van een paard of wat dan ook.

ik ben in principe bij de chiropractor uitbehandelt mits ik dus geen rare vallen maak Clown zonder de chiropractor was mij dit nooit gelukt want ook ik heb het bekende behandelrijtje gehad... naar mijn idee zijn oefeningen om spieren sterker te maken heel goed, als je lichaam goed recht staat! zodra er wat scheef staat kun je spieren kweken wat je wilt, maar je blijft er last van houden. mijn chiropractor kijkt wel degelijk naar spieren en bewegingen en adviseert ook.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:49

verootjoo schreef:
Het landelijke gemiddelde van de behandelingen wordt alleen wel berekend aan de hand van het aantal gedeclareerde behandelingen. Helaas komen er wel eens patiënten niet opdagen zonder af te bellen, en die behandelingen worden dus wel gedeclareerd. Dit gebeurt overigens nog best veel Nagelbijten / Gniffelen

Over masseren: ik masseer vrij veel, en vind het een fijne behandelmethode. Vaak na het mobiliseren van de wervelkolom is het fijn om even de omliggende structuren tot rust te brengen. Ik doe het dus niet als complete behandeling Knipoog En behandel ook áltijd in combinatie met oefentherapie Lachen Maar met masseren zelf is niks mis vind ik.

dit is strafbaar! dit mag ik echt niet doen, want dan krijg ik flink bonje met mijn baas.. wij sturen een rekening naar de patient wegens niet nagekomen afspraak.
verder masseer ik amper, bindweefsel massage nog wel maar verder niet. heb dan ook mn veel mensen die revalideren na operaties van sportblessures. ben dus veel met ze aant trainen.. Masseren is te tijdelijk vind ik en gebruik het alleen om ev spiertonus te verminderen zodat je omliggende structuren kan gaan mobiliseren

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:53

mijn behandel gemiddelde ligt ver boven de 14 btw Nagelbijten / Gniffelen komt door de revalidatie.. soms heb je iemand al 3maanden in trainen 2x per week voordat ze bijv een VKB reconstructie krijgen. na de operatie laat ik ze de eerste 6maanden 3x per week komen om te revalideren en daarna 2x per week, tot ze weer aan hun eigen spoer kunnen deelnemen en ze klaar zijn met revalidatie (tussen de 9 en 12 maanden na operatie)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:55

Is dat strafbaar Verward Nooit van gehoord eigenlijk Bloos Gaat ook allemaal via de administratie. Maar als een afspraak niet 24 u van te voren is afgemeld, wordt hij gewoon in rekening gebracht. Maar ms gaat die rekening ook wel gewoon naar de patiënt hoor Tong uitsteken

Bij revalidatiepatiënten masseer ik ook veel minder. Doe het meer bij de chronische Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:56

ja revalidatie red je ook niet in 14x Tong uitsteken

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:58

ik heb weinig chronische maar degene die ik heb geef ik ook wel eens een massage om de pijn binnen de perken te houden of de hoofdpijn iets te laten verminderen..
Ze zijn de laatste tijd flink aant controleren op dat soort dingen.. Mijn baas heeft 18praktijken en kan het dus niet hebben gepakt te worden op zo iets. het is in principe gewoon fraude.. maar idd mss stuurt de administratie wel gewoon de rekening naar de patient net als wij Knipoog

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:05

Kraken, omg. Alles wat ik daar ooit over heb gehoord is niet goed. Het kan vanalles behoorlijk beschadigen en het zijn vaak heel veel behandelingen. Ook zijn de ervaringen in mijn omgeving dat het niet werkt, of amper, en dat ze een hele tijd behoorlijke pijn hebben. En dat het vaak terugschoot enz. Niet echt goed dus. Ik heb zelf een bekkenscheefstand en scoliose gehad, en ben daarvoor naar Sickesz(Ortho Manueel Therapeut) gegaan. Ben in behandeling geweest bij de dochter van Mevr. Sickesz(die de ortho manuele therapie opgericht heeft(oid.)) binnen 5 minuten wist ze te zeggen wat er aan de hand was dmv te voelen en te kijken. Vervolgens heeft ze vastgesteld hoeveel behandelingen ik nodig zou hebben. Dit waren er 5 (evt. 6) en een controle 3 maanden na de laatste behandeling, uiteindelijk is het bij 5 behandelingen gebleven en die controle. Ik heb in de tussentijd nooit last gehad, ja soms een beetje spierpijn, maar dat is normaal. En nu na die 5 behandelingen staat alles weer recht waarvan ze zei dat het recht kon worden gezet(niet alles, een aantal van mijn wervels zijn scheef gegroeid)

Ben dus echt super tevreden hierover, en kraken, ik zou er zoo niet aan durven beginnen he Bloos

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:11

Rianneke schreef:
er ook aan gedacht dat er soms dingen kunnen terug schieten nadat het recht is gezet Ach gut
als ik bijv gevallen ben en de volgende dag voel ik wat aan mijn rug... kan ik voorspellen dat dat niet vanzelf overgaat en hol ik dus meteen naar de chiropractor omdat er weer wat scheef is geschoten. al mijn behandelingen zijn nu terug te schuiven op bijv een val van een paard of wat dan ook.

Ja, daar heb ik aan gedacht ik ben niet dom Ach gut

Dat is toch heel iets anders dan wat ik aanhaalde? Ik heb het over -peuten die patienten onnodig vaak laten terug komen terwijl er weinig tot geen verbetering is. Die twee keer per maand, jaar rond, mevrouw Bakker op de agenda hebben staan voor een massage oid.
Als iemand zijn been twee keer breekt krijgt hij ook twee keer gips, dus als je twee keer klachten krijgt door dezelfde oorzaak wil je ook twee keer behandeld worden.

Ik vind het overigens wel dubieus om iemand die net van zijn paard is gevallen te 'kraken'.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:15

Mijn vriend wilde vorige keer met Sickesz een dagje meelopen maar toen was haar praktijk dicht.
Moet zeggen dat ik wel met een scheef oog kijk naar het feit dat zij zegt dat ze psychoses weg kan manipuleren...
Maarja ik weet ook niet hoe of wat

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:42

Lianne84 schreef:
Ik vind het overigens wel dubieus om iemand die net van zijn paard is gevallen te 'kraken'.

ik kan ook niet meteen bij mijn chiropractor terecht hoor. daar zitten altijd een aantal dagen tussen... maar als ik gevallen ben en ik word de volgende dag met pijn in me rug wakker weet ik al hoe laat het is en dat het alleen maar erger kan worden Ach gut en dat is het stomme... voordat ik de eerste keer naar een chiropractor ging kon ik al zowat niet meer lopen van de pijn Koe als ik nu wat voel wat niet goed zit ga ik meteen omdat ik weet hoe het voelt om pijnvrij en soepel te zijn!

Colorado schreef:
Kraken, omg. Alles wat ik daar ooit over heb gehoord is niet goed. Het kan vanalles behoorlijk beschadigen en het zijn vaak heel veel behandelingen.

gek dat ik zulke dingen vaak hoor over de mauele therapeuten Clown
mijn moeder heeft trouwens bij mauele therapie zeer slechte ervaringen gehad en die kwam daar dus slechter van terug als dat ze heen ging Sigaar werkelijk gewoon blauwe plekken van het getrek en gesjor (ze krijgt wel snel blauwe plekken) en na bij de chiropractor geweest te zijn loopt ze weer als een kiviet en had ze totaal geen last van de behandelingen.

ik denk dat iedere soort therapie zijn soort patienten heeft... is het een spierprobleem ben je goed af bij de fysio, heb je echt dingen die scheef staan ben je beter af bij een chiropractor. daar tussen in zit de manuele therapie naar mijn mening.

maar wat ik wel jammer vind is dat veel mensen niet weten hoe een chiropractor precies werkt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:47

ik mag na het kraken ook gewoon alles doen hoor. en ja, ook ik heb vrij snel erna toch weer dat mijn klachten terugkomen...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:53

het gaat hier in het topic niet over chiropractor vs manueel therapeut, iedereen heeft daar zijn eigen ideeen over en bovendien is de ene chiropractor de ander niet en dat geld ook voor de manueel therapeut!

ben van mening dat manipuleren geen kwaad kan als het door en kundig iemand word uitgevoerd en het niet te vaak gebeurt. wel blijf ik erbij dat het moet worden ondersteund met specifieke oefeningen om recidieven te voorkomen (of je moet idd weer van je paard kletteren daar helpt geen oefening tegen Nagelbijten / Gniffelen )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:01

ikenindi schreef:
ik mag na het kraken ook gewoon alles doen hoor. en ja, ook ik heb vrij snel erna toch weer dat mijn klachten terugkomen...

dat vind ik best slecht van je behandelaar. je lijf moet toch weer wennen aan de nieuwe situatie?