Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
unamie schreef:Soms is 1 behandeling al voldoende om je van je klacht(en) af te helpen
fury schreef:Kijk uit met zomaar laten kraken. Ik heb heel veel last van mijn rug gehad, en ben nu rechtgezet door iemand die en regulier arts was en daarnaast orthomanueel therapeut. Ik vind dat heel belangrijk, dat iemand ook geneeskunde heeft gestudeerd voordat ze aan mijn rug gaan zitten. Ik mocht na iedere behandeling doen wat ik wilde, ze zijn kundig genoeg om de behandelingen stap voor stap op te bouwen.
Twee keer per week is slecht. Zelf heb ik vijf (zware) behandelingen gehad maar nooit twee in een week. Na die vijf behandelingen was het ook klaar, toen ben ik gaan trainen om mijn spieren sterk te maken.
Ik ben dus niet gekraakt zoals het meestal wordt gedaan, met in allerlei rare posities liggen en dan met veel druk of een heftige beweging. Bij mij is alles heel rustig en precies gegaan.
verootjoo schreef:fury schreef:Kijk uit met zomaar laten kraken. Ik heb heel veel last van mijn rug gehad, en ben nu rechtgezet door iemand die en regulier arts was en daarnaast orthomanueel therapeut. Ik vind dat heel belangrijk, dat iemand ook geneeskunde heeft gestudeerd voordat ze aan mijn rug gaan zitten. Ik mocht na iedere behandeling doen wat ik wilde, ze zijn kundig genoeg om de behandelingen stap voor stap op te bouwen.
Twee keer per week is slecht. Zelf heb ik vijf (zware) behandelingen gehad maar nooit twee in een week. Na die vijf behandelingen was het ook klaar, toen ben ik gaan trainen om mijn spieren sterk te maken.
Ik ben dus niet gekraakt zoals het meestal wordt gedaan, met in allerlei rare posities liggen en dan met veel druk of een heftige beweging. Bij mij is alles heel rustig en precies gegaan.
Sja ik weet niet... maar een fysio, en zéker een manueeltherapeut heeft toch echt véél meer verstand van het bewegingsapparaat en de wervelkolom dan een iemand die geneeskunde heeft gestudeerd
Lielle schreef:wat is het verschil tussen een manueel therapeut en een chiropractor? Even afgezien van de opleiding, maar dus in de praktijk.
Lianne84 schreef:Ik krijg eerlijk gezegd wel een beetje de kriebels van fysio's, manuele therapeuten, chiropractors of andere -peuten of -practorsdie iemand regelmatig terug laten komen...
Klinkt mij in de oren als... 'KATSJING'.
Bij een goede behandeling heb je een duidelijk doel voor ogen, als dat doel is bereikt is dat het einde van de serie behandelingen en hoef je als het goed is niet meer terug te komen. Bij iemand waar je iedere maand moet terugkomen, zonder duidelijke einddatum van de serie behandelingen, krijg je IMO geen goede behandeling.
Een ander verhaal is dat natuurlijk bij echte chronische patienten, maar dat heb ik hier nog niet gezien. Bevondien behandelt een goede therapeut een chronische patient ook niet wekelijks/maandelijks individueel met dezelfde therapie.
Voor rugpatienten is uit onderzoek gebleken dat oefentherapie het beste werkt. Misschien dat eenmalig of twee keer manuele therapie daar ondersteuning aan zou kunnen geven. Dus een fysio kan prima rugproblemen oplossen, het 'kraken' is niet de belangrijkste behandelmethode. Overigens is er nog steeds geen 'bewijs' voor de meerwaarde van stroom/infrarood/massage bij een behandeling. Ik moet dit natuurlijk wel met enige voorzichtigheid zeggen, maar ook iemand die standaard masseert bij rugproblemen en je daar zelfs regelmatig voor terug laat komen vind ik geen goede therapeut.
Lianne84 schreef:Bij een goede behandeling heb je een duidelijk doel voor ogen, als dat doel is bereikt is dat het einde van de serie behandelingen en hoef je als het goed is niet meer terug te komen. Bij iemand waar je iedere maand moet terugkomen, zonder duidelijke einddatum van de serie behandelingen, krijg je IMO geen goede behandeling.
Een ander verhaal is dat natuurlijk bij echte chronische patienten, maar dat heb ik hier nog niet gezien. Bevondien behandelt een goede therapeut een chronische patient ook niet wekelijks/maandelijks individueel met dezelfde therapie.
verootjoo schreef:Het landelijke gemiddelde van de behandelingen wordt alleen wel berekend aan de hand van het aantal gedeclareerde behandelingen. Helaas komen er wel eens patiënten niet opdagen zonder af te bellen, en die behandelingen worden dus wel gedeclareerd. Dit gebeurt overigens nog best veel
Over masseren: ik masseer vrij veel, en vind het een fijne behandelmethode. Vaak na het mobiliseren van de wervelkolom is het fijn om even de omliggende structuren tot rust te brengen. Ik doe het dus niet als complete behandelingEn behandel ook áltijd in combinatie met oefentherapie
Maar met masseren zelf is niks mis vind ik.
Rianneke schreef:er ook aan gedacht dat er soms dingen kunnen terug schieten nadat het recht is gezet![]()
als ik bijv gevallen ben en de volgende dag voel ik wat aan mijn rug... kan ik voorspellen dat dat niet vanzelf overgaat en hol ik dus meteen naar de chiropractor omdat er weer wat scheef is geschoten. al mijn behandelingen zijn nu terug te schuiven op bijv een val van een paard of wat dan ook.
Lianne84 schreef:Ik vind het overigens wel dubieus om iemand die net van zijn paard is gevallen te 'kraken'.
Colorado schreef:Kraken, omg. Alles wat ik daar ooit over heb gehoord is niet goed. Het kan vanalles behoorlijk beschadigen en het zijn vaak heel veel behandelingen.
ikenindi schreef:ik mag na het kraken ook gewoon alles doen hoor. en ja, ook ik heb vrij snel erna toch weer dat mijn klachten terugkomen...