Neustussenschot operatie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Re: Neustussenschot operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:34

Mijn ouders hebben deze operatie allebij gehad. Bij mijn vader viel het heel erg mee, maar mijn moeder blijft altijd heel lang bloeden als ze wondjes heeft, dus bij haar duurde het heel lang voordat het was genezen, bijde moesten ze 2 nachten blijven, en ze zijn er zeer tervreden over.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:42

Ja ik heb het een jaar geleden gehad (na val van paard)

Bij mij heeft het heel goed geholpen, maar hij stond dan ook wel heel erg scheef Tong uitsteken

Na de operatie (dat ik wakker van narcose werd) had ik wel een heel erg droge keel & opgedroogd bloed, en dan 2 huge tampons in je neus (heb er een foto van Huilen van het lachen ) met een snorverbandje eronder wat je moet vervangen. Vond die 3 dagen die tampons erin niet erg, mocht alleen niet zoveel niezen, maar op het einde moest ik wel vaak niezen.

Dat die tampons eruit gingen rolde de tranen spontaan over mijn wangen, dat was echt een rotgevoel Clown

Sterkte & succes met je operatie Lachen!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:45

Hele verschillende verhalen allemaal! Leuk om te lezen.
Het is zo frappant dat nu blijkt dat heel veel mensen het hebben meegemaakt,
terwijl ik er eerder nog niet van gehoord had!
Ik ben benieuwd hoe het met Yorghos gaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:49

Wat ik heel frappant vind, zijn de korte tijden waarbij de tampons worden ingehouden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:50

Ik hoefde ze ook maar 1,5 dag in te houden.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:06

Ik 4 dagen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:35

Eerste x 5! 2ex een nachtje, maar dat was een herstel operatie

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:40

Door een flink ongeluk met een paard heb ik deze operatie ook moeten doen. Helaas was het bij mij wat ernstiger dan de meeste mensen in dit topic Knipoog Ik werd 3 uur lang geopereerd, en er zat een abces die al mijn kraakbeen had 'weg gevreten'. Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, en alles wat op en in mijn neus zat heeft er toch wel 8 dagen ingezeten. Ik viel iedere keer flauw in het ziekenhuis, en heb tot de laatste dag aan het infuus gezeten. Ik mocht 3 weken niks meer doen!
(ja het was een goed ongeluk Vork )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:45

Ook ik heb de operatie gehad, maar al wel een jaar of 15 terug. Heeft bij mij goed geholpen.

Ben wel erg ziek geweest van de narcose en heb 12 uur lang bloed opgespuugd. Was wat minder.

Tampons bleven 7 dagen zitten en het eruit halen voel ik, bij wijze van, nu nog Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:48

CarolShadow schreef:
De tampons moeten minimal 5 dagen blijven zitten, voor enig resultaat.
Dit is mij toen verteld.

Ik denk dat dat afhangt van de methode.
Ik heb gekozen voor een operatie waarbij het tussenschot met kunststof plaatjes op zijn plek wordt gehouden. Dan mogen de tampons er idd al na 1,5 dag uit.
En eerlijk is eerlijk, ik ben blij als ik ze kwijt ben. Slikken en praten valt niet mee als je neus hermetisch is afgesloten Lachen

Vandaag heb ik vrijwel de hele dag geslapen. Nawerking van de narcose, denk ik.
Maar nog altijd geen pijn. Enkel die tampons die wat ongemakkelijk voelen, maar daar ben ik dus morgenmiddag vanaf. Woensdag gaan de plaatjes eruit.

Vanmiddag al wel een paar keer een flinke niesbui gekregen. Maar als je niest met de mond open, zoals ze je van tevoren vertellen, dan is er niets aan de hand.
Ik lek niet overdreven veel, gelukkig. Wat er onderuit komt is wat bloederig snot. Verbandje ziet er niet zo fris uit, maar ik heb voldoende nieuwe gekregen om geregeld een schone onder mijn neus te hangen.

Wat me wel een beetje tegenvalt zijn de leefregels die ik na de operatie kreeg. Daar stonden best wel zaken op die van tevoren niet besproken zijn, maar vooruit. Een paar voorbeelden:
- De eerste week na het verwijderen van de tampons zo weinig mogelijk naar buiten gaan
- Verblijven in stoffige ruimten toegestaan na 2 weken
- De eerste 10 dagen na verwijdering van het verband niet de neus snuiten maar zachtjes ophalen
- De eerste 2 weken niet werken
- De eerste 2 weken niet bukken / tillen

Vooral het werken valt me wat tegen. Ik had verwacht na een weekje wel weer aan de slag te kunnen (op aangepast niveau). Maar goed, dat zie ik begin volgende week wel. Ik was eigenlijk van plan om woensdag of donderdag weer voorzichtig aan de gang te gaan.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:51

Leonoor schreef:
Tampons bleven 7 dagen zitten en het eruit halen voel ik, bij wijze van, nu nog Bloos

Die verhalen heb ik idd ook gehoord. Maar mijn arts zegt dat het tegenwoordig reuze meevalt. Het schijnt niet bepaald prettig te ziijn, maar de tampons zitten in een soort handschoentje, waardoor ze in ieder geval niet vastplakken en makkelijker te verwijderen zijn.
Nou ja, ik ga het morgen merken. Moet zeggen dat ik er best wat ongemak voor over heb om een open neusje te hebben Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:52

Die tampons eruit halen was echt het verschrikkelijkste gevoel wat ik ooit heb meegemaakt.... Was super blij toen ze eruit mochten, maar toen ze bezig waren vond ik dat toch wat minder Bloos (lees: ziekenhuis bij elkaar gekrijst)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:58

Het is een extreme kriebel, vond het geen pijn doen eigenlijk Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:01

Deze ingreep is trouwens wel goed voor de lijn.
Met een dichte neus smaakt eten ook naar niks Haha!

Ik zal jullie morgen even van mijn detamponage op de hoogte houden. Om 2 uur mag de zaak eruit!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:04

Nou bij mij kriebelde het absoluut niet, ik had het gevoel alsof mijn hersens via mijn neus eruit werden gehaald.... Clown

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:08

Ik heb een nieuwere arts, een jonger iemand.
Deze heeft bij dubbel gedaan.
Door de ravage in mijn neus.
Ik had EN die kunstof plaatjes EN 5 dagen tampons
1 nacht in het ziekenhuis, tot het laatste moment infuus gehad.

Wat ik wel grappig vond:
Ik werd ook heel debiel, had last van de narcose, en leek wel dronken.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:13

Bij mij hadden ze een foutje gemaakt met de pijnstilling... Ik kreeg voor de operatie pijnstilling met iets extra's want 'jij zal wel pijn hebben'. Maaaaar, dat waren ze vergeten door te geven dat ik al had gehad + wat extra's, hadden ze na mijn operatie diezelfde dosis weer gegeven.

Ik ben nog nooit zo vrolijk en jolig geweest als die dag.... Clown

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:25

Hihi! Ik weet wel dat ik na een tabletje Valium ook opeens alles prima en gezellig vond Lachen
Nu slik ik 3x per dag 2 paracetamol en 1 ibuprofen tegen de pijn en evt. ontsteking. Ik heb niet de indruk dat ik echt pijnstilling nodig heb, maar er werd me wel verzocht om de eerste 2 a 3 dagen wel deze doseringen aan te houden. Dus doe ik dat maar braaf.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:34

Ik was zooo zielig, haha.
Had een karretje voor mijn infuus, moest elk half uur na toilet.
Dus als ik weer moest, begon ik keihard te lachen en zei, ja ik ben hard aan het oefenen voor een rijbewijs van dit ding.
Desondanks voelde ik me zwaar bagger, eenmaal thuis ging het stukken beter, gewoon het feit dat je in je eigen omgeving bent.
De avond dat me vriend weg ging van het laatste bezoekuur, begon ik keihard te janken, vroeg om die me niet stiekem mee kon nemen. Achteraf blij dat ik in ziekenhuis was, want het ging helemaal niet goed.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:28

casperrr schreef:
Nou bij mij kriebelde het absoluut niet, ik had het gevoel alsof mijn hersens via mijn neus eruit werden gehaald.... Clown

Precies! Superveel kan ik me niet herinneren, maar wel dat ze die tampons eruit haalden. Was nog een lompe boer ook die het deed. Hij rukte de eerste eruit, toen werd ik heel beroerd, hij begon nog te mopperen dat ik me niet aan moest stellen. De tweede heb ik dus maar half meegemaakt. Dat staat mij bij als het ergste van alles! Het heeft wel goed geholpen, eerst zat bij mij ook 1 kant helemaal dicht. Nu is het nog steeds aardig open (een kant wat meer dan de andere kant).
Jolig was ik ook, moest terugtellen met de narcose. Ik: "hoezo, ik ga toch niet sss - ssssss- slapennnnnnn". En toen was ik weg. En ik heb toen ik uit narcose kwam en een spuit kreeg in m'n kont ook nog geklaagd dat ze van m'n onderbroek af moesten blijven (zo'n papieren operatiegeval). Wat verkondigt een mens toch rare dingen als ie een narcose heeft gehad. Ben blij dat ik niet van die rare bloedingen e.d. gehad heb en dat het allemaal nogal gemakkelijk ging. En vooral blij dat ik van dat eeuwige genies en die dichte neus af was.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:55

casperrr schreef:

Ghi hi, dat gevoel ken ik. Het deed geen pijn, maar bah, echt een misselijk makend gevoel. Ik dacht echt ff dat ik van mijn stokkie ging, maar gelukkig duurt het erg kort dus je bent er ook zo weer vanaf.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:57

Ik ben 30 oktober geopereerd !
Bij mij hebben ze het tussenschotje rechtgezet, en de slijmvliezen wat weggebrand.
Ik was ook altijd verkouden/verstopte neus, en praatte dus nassaal.

Na de operatie was ik al snel weer goed bij, en had geen pijn.. Wel een soort van druk op je neus.
14.00 ging ik naar de operatiekamer, 16.15 was ik denk ik weer op zaal. Ze vertelden al gelijk dat ik geen morfine had gehad.. en vroeg of ik paracetamol wilde, maar had nog steeds geen pijn..
Heb 1 nachtje in het ziekenhuis geslapen, en de volgende ochend mochten de tampons eruit.
Dit was inderdaad niet erg prettig, ik werd ook even duizelig omdat je ineens heel veel lucht krijgt.. No Cheer
In de rolstoel werd ik weer naar mn bed gereden haha, en met een paar minuten was die duizeligheid ook weg en mocht ik naar huis met een tas vol gaasjes, tape en pijnstillers. Ook thuis heb ik geen paracetamol gehad. De eerste 4 dagen heb ik veel geslapen en op de bank gelegen.
Ik mocht ook een week niet werken eigenlijk. De 6e dag ben ik maar op mn paard geklommen, voelde me verder goed en kon het niet laten.
Ook met rijden had ik er weinig last van, heerlijk gereden. Heb die week zelfs al weer gesprongen, omdat we net die week springles hadden vanuit de kring ( egbert van roekel ).
Na de operatie was mijn neus wel heel dik.. maar dit trok al vrij snel weg. De eerste dagen had ik inderdaad ook een gaasje onder mn neus.
10 dagen na de operatie moest ik weer terug voor het verwijderen van de kunststof plaatjes, dit viel reuze mee.
Hij sneed een hechting door en haalde ze er zo uit. Toen ging hij nog even met de stofzuiger door mn neus..
Toen kon ik pas goed merken dat het helemaal los was !! Kon gewoon weer door 2 neusgaten ademhalen. Ja
De arts zei ook dat het er prima uitzag en over 3 maanden moet ik terug voor de nacontrole.

De operatie en het herstel is bij mij dus erg meegevallen en ben heel blij dat ik het gedaan heb ! OK dan!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:09

Ik heb hem ook gehad en ik vond het eigelijk wel een beetje heel erg tegenvallen. De narcose was precies goed, ik daalde alleen te laat in waarbij ik alles om mij heen zag draaien en mijn benen slap voelde worden. Ook had ik een hele leuke anestesist. ik was onwijs zenuwachtig maar alles was goed gegaan. Ik had ook een snorverbandje, het stond gewoon niet!! En er kwam idd bloed uit mijn traanbuizen. Ik moest veel ijswater drinken, mocht geen koffie of thee en moest natuurlijk eerst plassen voor dat ik naar huis mocht. 2 dagen later moesten de tampons uit mijn neus getrokken worden, nooit meer! zo veel pijn deed het bij mij.(nou ben ik al een schijterd op dat gebied). Ik moest wel veel niezen en heb 2 volle dagen alleen maar geslapen, liep met een zonnebril op buiten in het donker vanwege de lantaarnpalen die te fel waren.
Ik ben bijna van mijn stokje gegaan omdat ik 2 dagen niet normaal gegeten heb. Ook moest ik met een zoutoplossing snuiven, om de korstjes en bloedpropjes te laten oplossen.

Veel sterkte in ieder geval.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:49

Owja die zoutoplossing.... was ik al helemaal vergeten wat was dát smerig zeg Clown Nagelbijten / Gniffelen

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:26

Die zoutoplossing moest ik inderdaad ook .. maar de eerste 10 dagen zaten die kunststof plaatjes erin, daardoor zat mijn neus zo dicht dat er niks door kon.
Heb toen het ziekenhuis gebeld, en hoefde dat niet te doen.
Na 10 dagen moest ik die dus laten verwijderen, hij zei dat het er super uitzag.
Maar nu moet ik eigenlijk ook spoelen.. Maar heb het nog niet gedaan, nergens last van dus zal wel goed zijn .