ja hoor longontsteking...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ja hoor longontsteking...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:51

Jeetej wat heftig een longontsteking, hoe krijg je zoiets?
Ik heb zoiets nog nooit gehad, zelfs niet eens een verkoudheidje, dus ik herken dit echt niet.
Ik dacht dat je zoiets alleen op kon lopen door een heftige verkoudheid of water in je longen,
kan het ook besmettelijk zijn?
Beterschap allemaal!
Doet zoiets niet verschrikkelijk veel pijn?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:48

Ilzas schreef:
Ik moet morgen naar het ziekenhuis voor bloedafname en donderdag voor een longfoto, uitslag duurt vijf dagen, dus daarna weet ik pas meer...

Je kunt beter met 40 graden koorts naar de SEH Clown
Sommige labuitslagen duren een uur, de rest is in tien minuten bekeken, zeker als je een duidelijke afwijking op de longfoto ziet...

8 weken is trouwens wel idioot lang voor een longontsteking?
Met AB zou je binnen 48-72 uur koortsvrij moeten zijn en een normaal gezond iemand is met 2-4 weken meestal wel weer een heel eind hersteld Ja

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:31

Nou inderdaad!

Kennelijk ja. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ze vandaag in het ziekenhuis wel enorm aardig en behulpzaam waren en ze hadden ook goed geprikt (ik heb hele fijne aderen en ben altijd slecht te prikken).

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:16

FF een vraagje, mijn HA hoorde gelijk dat ik een longontsteking had zonder foto's e.d.
Hoorde ze dat bij jou dan niet?

Chiqa ,met ademhalen, en dan voornamelijk diep proberen adem te halen deed bij mij erg veel pijn aan mijn longen, en hoesten zullen we het maar niet over hebben, doet echt zo zeer... Heb zelfs een paar keer bloed opgehoest, maar dat schijnt normaal te zijn. Verdrietig
Nu alleen nog met hoesten heb ik af en toe wat last, en bij inspanning, gisteren weer ff gereden, maar dat was duidelijk nog iets te veel van het goede, Boos! dus vandaag maar ff grondwerk

(en dan nog de spierpijn die ik had door de koorts, was ook echt niet normaal, kon mijn hoofd amper bewegen)
Maar gelukkig gaat het nu idere dag wat beter. Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:39

Het horen van geluiden over de longen zegt niet zoveel. Kun je ook horen bij een bronchitis door een virus of soms zelfs zonder klachten. En bij heel veel mensen met een longontsteking hoor je volstrekt normaal ademgeruis.

Huisarts is nog niet zo'n makkelijk vak Clown

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:43

Ik ben net een week thuis uit het ziekenhuis ik had een beginnen de longontsteking (was voor mij al genoeg heb zwaar astma) ik had zuurstof te kort en was te benauwd om nog thuis te zijn zelf had ik nog geen koorts ofzo. in het ziekenhuis 50 mg prednison via infuus gehad (was waarschijnlijk voor de astma) en antibiotica door het infuus en zuurstof ( maar das waarschijnlijk ook voor mijn astma) na 2 dagen begon ik opteknappen en heb uiteindelijk een week in het ziekenhuis gelegen maar had daarna ook nergens meer last van (teminste van me longontsteking niet)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:44

Zonnebloem schreef:
FF een vraagje, mijn HA hoorde gelijk dat ik een longontsteking had zonder foto's e.d.
Hoorde ze dat bij jou dan niet?

Chiqa ,met ademhalen, en dan voornamelijk diep proberen adem te halen deed bij mij erg veel pijn aan mijn longen, en hoesten zullen we het maar niet over hebben, doet echt zo zeer... Heb zelfs een paar keer bloed opgehoest, maar dat schijnt normaal te zijn. Verdrietig
Nu alleen nog met hoesten heb ik af en toe wat last, en bij inspanning, gisteren weer ff gereden, maar dat was duidelijk nog iets te veel van het goede, Boos! dus vandaag maar ff grondwerk

(en dan nog de spierpijn die ik had door de koorts, was ook echt niet normaal, kon mijn hoofd amper bewegen)
Maar gelukkig gaat het nu idere dag wat beter. Ja

een longontsteking kan je horen maar alleen als het slijm los is. maar meestal is er ook vernauwing dus kan de arts dit ook horen door een bepaalde piep of weinig tot geen ademruis. Maar het hoeft niet maar dat is dan wel bijzonder meestal hoor je toch iets borrelen of een ander soort ademruis dan normaal

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:24

gomir schreef:
Huisarts is nog niet zo'n makkelijk vak Clown

Mwoh, dat is toch gewoon de balie "verwijsbriefjes schrijven"? Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:34

Nadat je hebt uitgezocht wat wel en niet iets ernstigs is/kan zijn.

Ik zou niet willen ruilen met de huisarts hoor Bloos
In het ziekenhuis heb je altijd bloedonderzoek en beeldvorming om je diagnose te ondersteunen. Huisarts is veel onzekerder, 80% heeft niets/iets dat vanzelf overgaat, 19% kun je eenvoudig behandelen(percentages zijn gegokt hoor) en die ene procent die iets engs heeft mag je niet over het hoofd zien Clown

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:10

Nou, ik was vandaag in het ziekenhuis, ik had foto's gemaakt en ik moest weer even terug in dat hokje, gingen ze kijken of de foto's goed waren gelukt. Nou, het duurde best lang en toen ik geroepen werd, zei ze dat ik vlekken op mijn longen had. Dus longontsteking...Ik moest meteen naar de huisarts en meteen anti-biotica halen en er meteen mee beginnen. Het is een kuur van zeven dagen.

Ik weet alleen niet hoe lang ik nou niet kan werken. Ik dacht in ieder geval die kuur maar niet, maar daarna? Het is toch belangrijk dat je goed uitziekt, anders kan je er toch "dingen" aan over houden (net als met droes bij paarden? dan wordt ik "dampig"!).

Vanmorgen was ik best even pittig. Nu ook, maar tussen vier en zes, toen ik net die eerst pil in had genomen, was ik me toch beroerd! Ik kon niks! Alleen maar liggen creperen. Van de TV werd ik al misselijk.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 06:26

Wat heb je gekregen Ilzas? Augmentin(amoxicilline/clavulaanzuur)? Daar kun je behoorlijk ellendig van zijn nl, misselijkheid en buikpijn mn, vaak ook diarree.
Doxycycline wordt ook veel gegeven, kan eenzelfde effect geven.

Hoelang je niet mag werken zou ik je huisarts even over bellen, zijn voor zover ik weet niet echt regels voor. Wij geven altijd als advies mee: belasten naar belastbaarheid. Gewoon afhankelijk van hoe je je voelt.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:57

Toch lief van je dat je even aan me dacht, Gomir, om half zes s'ochtends!

Ik heb Amoxiciline/ Clavulaanzuur gehad. En ik moet zeggen: ik nam het om drie uur in en ik heb echt van vier tot zes op de bank liggen creperen. Ik kon niks, zelfs tv kijken was ik te beroerd voor, zelfs slapen, alleen maar liggen rillen en ellendig liggen te zijn. Dus je kan niet zeggen dat dat spul niks doet. Verder lijk ik nog geen last te hebben van bijwerkingen (afkloppen!).

Nu voel ik me al heel wat beter en ik heb eigenlijk zoiets van: maandag werken? Maar lijkt me nog niet verstandig... Mijn huisarts is niet zo prater, die zal ook wel zeggen: wanneer je je weer goed voelt. Maar ik heb het opgelopen door iedere keer na een paar dagen ziek zijn weer te gaan werken. En dat wil ik natuurlijk niet weer.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:59

Amoxiciline/ Clavulaanzuur, die heb ik ook gehad, en ben dr echt nog zieker van geworden eerst. Werd ontzettend misselijk, moest ook paracetamol slikken om de koorts te verlagen maar k*tste ze net zo hard weer uit. Diaree niet normaal meer, zat 7x per dag op de wc, en kreeg allemaal rode vlekken over mijn lichaam die jeukten als de ziekte, maar moest van HA doorgaan met de kuur. Rode vlekken werden wek minder na 2dagen, maar zolang ik die pillen slikte kon ik verder geen paracetamol slikken en alleen maar corn flakes eten.
De kuur was maandag afgelopen maar heb nog steeds diaree, heelvervelend, vooral omdat ik me kont stukgeveegd heb. Bloos (lekker detail Haha! )
Het was bij mij nu bijna 2 weken geleden dat ze zagen dat ik longontsteking had en zou eigenlijk maandag weer mogen werken en naar paard gaan, maar voel me zo goed dat ik daar al geweest ben. Kan nog niet veel hoor, erg snel benauwd en bij hoesten en diep ademhalen doet het nog echt pijn.
Maar vergeleken met hoe het was voel ik me echt zo goed!!
Sterkte

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

Nou, ik heb er nu drie op en echt nog nergens last van...Afkloppen hoor. Het geluk is met de dommen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:08

Vraag me alleen af of je er nu bevattelijker voor bent en of je nu minder weerstand hebt, vooral nu het van dat rotweer is en ik voel er niet zoveel voor om het straks weer te hebben. Weet iemand dat?

Gelukkig maar dat je verder nergens last van hebt, bij mij begon het na ongeveer 2 uur nadat ik de eerste pillen had genomen.

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:13

Even goed moet je je lekker warm aankleden zonnebloem, lekkere sjaal om! en een lekker drankje kan ook geen kwaad

Ik ben vandaag even de deur uit gegaan, ( lekker weer uitgekozen) Ging eigenlijk wel goed, dus we zijn weer een goede stap in de richting

@ Gomir, 8 weken voor een longontsteking is vrij normaal hoor. Dat ik hier lees dat iedereen er met een week of 2 vanaf is niet "standaard"

@ zonnebloem

Een longontsteking is enkel te zien op een foto, Een arts kan wel bedenkingen hebben dat er sprake van een longontsteking is maar een diagnose stellen op het luisteren kan niet!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 06:53

Ik vind 8 weken voor een normale ongecompliceerde longontsteking lang Clown
Het duurt wel even voor je conditie weer op peil is. Hoe ouder je bent en hoe meer ziektes je onder de leden hebt hoe langer dat over het algemeen duurt.

Longontsteking krijg je meestal ook niet door een verwaarloosde verkoudheid of een virus. Het kan wel het aanslaan van de bacterie in de luchtwegen bevorderen als er recent of op dat moment een virusinfectie is.

Als je diarree houdt moet je even contact opnemen met je HA zonnebloem, antibiotica (en augmentin is daarvoor heel berucht) kunnen voor verstoring van je darmbacteriën zorgen en daarvan kun je diarree krijgen. Gaat meestal wel vanzelf over, maar anders is daar weer een kuur voor Clown

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 08:32

O jeetje meiden, ik voel met jullie mee. Ik heb in het verleden ook longontstekingen gehad, 2x met ziekenhuisopname. Afkloppen, al 3 jaar niet meer gehad.
Ik heb heel snel last van bijwerkingen en dan echt extreem. Augmentin kom ik niet meer van de wc af en echt allergisch voor Clacid.
Als ik jullie verhalen zo lees ben ik dus blij dat ik er geen last meer van heb. Iedereen heel veel beterschap!

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:15

[quote="gomir"]Ik vind 8 weken voor een normale ongecompliceerde longontsteking lang Clown
Het duurt wel even voor je conditie weer op peil is. Hoe ouder je bent en hoe meer ziektes je onder de leden hebt hoe langer dat over het algemeen duurt.

Bij mij ligt het allemaal wat gecompliceerder.
[quote]

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:24

Daarom zegt ze ook: ONgecompliceerd...

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:36

Ja dat heb ik gelezen!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 02:17

draverr schreef:
@ zonnebloem

Een longontsteking is enkel te zien op een foto, Een arts kan wel bedenkingen hebben dat er sprake van een longontsteking is maar een diagnose stellen op het luisteren kan niet!

Is ook gemaakt hoor Knipoog

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:50

Ilzas schreef:
Daarom zegt ze ook: ONgecompliceerd...

Nagelbijten / Gniffelen

Ik had gelezen dat je vooral een longontsteking kan krijgen als je weinig weerstand hebt?
Nou dat zou bij ons dan wel kunnen kloppen, mn vriend en ik en ons oudste zoontje hebben het al gehad ondertusen. En bij geen van allen werd het gehoord toen de HA luisterde met de stethoscoop.....
Maar ik las dat Gomir al zei dat het dus ook slecht te horen is, dat vind ik wel eerlijk dan.
Alleen begrijp ik niet waarom een HA dan niet door verwijst voor de zekerheid. Want zo zit je er dan nog langer mee dan nodig zou zijn, en met een verwaarloosde longontsteking ben je natuurlijk nog verder van huis.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:54

Zonnebloem schreef:
Hoera ik ben nog thuis!!!
Koorts is iets gezakt tot 39,6. Vrijdag weer terug naar HA en als ie dan niet onder de 38 is word het toch echt een enkeltje ziekenhuis voor mij.
Ben echt blij dat ik nog thuis ben, slaap eigenlijk heel veel, keek net ff in de spiegel en Frankenstein is een lekker ding vergeleken bij mij nu, mensen wat zie ik eruit. (en wat voel ik me beroerd, iedere stasp is er 1 teveel)
Ga zo weer lekker me bedje in.
Mijn gezicht is trouwens aan het vervellen en heb allemaal witte pijnlijke puntjes op me tong, weet iemand hoe dat kan? was het vergeten aan de HA te vragen.
Draver, heel veel beterschap.

Dat vervellen komt misschien door de AB. Heb zelf weleens gehad dat m´n tong helemaal afpelde van de antibiotica.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:54

Zie er nu weer redelijk uit, maar wat denken jullie, ik heb weer koorts, (38.2) en weer erg benauwd durf niet zo goed naar HA uit angst dat ik weer niet naar de paarden mag en wil niet weer die rottige AB. Help Clown