Hoe zit dat eigelijk? (Dragen van een bril)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Hoe zit dat eigelijk? (Dragen van een bril)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:59

Ik heb al sinds mn 7e een bril en sinds mn 16e in combinatie met lenzen. Draag ze altijd (lenzen of bril, wissel op aanraden van opticien af omdat mn ogen nogal gevoelig zijn voor lenzen) maar mn ogen gaan nog steeds achteruit. Ben begonnen op -1.25 en zit nu op -4.00, ben inmiddels 22 haha.
mijn vader draagt ook al zo'n beetje zn hele leven een bril, en ook zijn ogen zijn langzamerhand slechter geworden.. dus altijd bril dragen zegt ook niets..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 18:30

Woow jou ogen zijn veel achteruit gegaan zeg Frouk !

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:35

Frouk, hebben ze jouw ook verteld waarom je ogen achteruit blijven gaan?(bij mij was dat bijvoorbeeld door mijn pupilvorm en het zou stoppen als ik volgroeid was, het is ook effectief al jaren stabiel nu).

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:19

Ik begon ook op 1.25 toen ik 12 was, heb inmiddels -6,50
En ze gaan nog steeds achteruit, heb ik van mijn vader geerfd Haha!
Ik vind een bril/lenzen niet meer zo erg, ik weet niet beter en wissel een bril en lenzen gewoon lekker af Haha!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:22

Hoi, precies hetzelfde heb ik gisteren gevraagd aan mijn opticien.

Hij zei: Nee hoor dat is niet zo. De reden dat je ogen achteruit gaan is omdat ze in de groei zitten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:24

xKatleentjex schreef:
Frouk, hebben ze jouw ook verteld waarom je ogen achteruit blijven gaan?(bij mij was dat bijvoorbeeld door mijn pupilvorm en het zou stoppen als ik volgroeid was, het is ook effectief al jaren stabiel nu).

nee, het was normaal. Ben wel jaren stabiel geweest, juist in de periode dat ik groeide, en het laatste jaar ben ik ineens van -3 naar -4 gegaan en nu ben ik al weer een half jaar stabiel

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:24

xNicolx schreef:
Hoi, precies hetzelfde heb ik gisteren gevraagd aan mijn opticien.

Hij zei: Nee hoor dat is niet zo. De reden dat je ogen achteruit gaan is omdat ze in de groei zitten.

Waarom zijn mijn vaders ogen dan zn hele leven achteruit blijven gaan? zelfs nu nog (en hij is 52)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:26

Jouw pappa is een uitzondering die de regel bevestigd Haha!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:29

Ik had vroeger juist het tegenovergestelde. Doordat ik geen bril droeg, werden mijn ogen juist beter...
Een lui oog dus. Tot mijn 11de jaar zat er vooruitgang in maar daarna bleef het op hetzelfde niveau steken. Ik heb inmiddels wel een bril maar mijn ogen gaan niet meer voor- of achteruit. Hopelijk blijft dat ook zo.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:30

Coot schreef:
Jouw pappa is een uitzondering die de regel bevestigd Haha!

En waarschijnlijk ben ik een uitzondering met hem want ook ik ga nog steeds achteruit met mn ogen Tong uitsteken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:33

Mijn man kreeg een bril omdat hij altijd hoofdpijn had. Hij heeft die bril goed en wel 1 dag op gehad en had toen nog meer hoofdpijn dan anders. Sindsdien nooit meer hoofdpijn gehad.

Toen ik begon met brillen (11 jaar) begon ik op -1,25 and -1,50. Een jaar later was het -1,75 aan beide kanten. Daar heb ik mee rondgelopen tot een jaar of 20 was en meer achter de computer (lees laptop) werkte. Toen is met name rechts wat achteruit gegaan. Links zit ik nu op -2 en rechts aan de -2,5.
En dat terwijl de opticien bij mijn eerste bril zei "houd maar rekening met -4/-5 op den duur". Die dacht dat het aan de groei lag Clown

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:34

Ik doe best onregelmatig mijn lenzen in (heb -1,5 en kan zonder ook nog prima zien maar niet zo scherp), heb ze soms een paar weken niet in en soms weer een paar weken wel. En mijn ogen zijn in die laatste 3 / 4 jaar niet achteruit of vooruit gegaan..

Anne_87

Re: Hoe zit dat eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:37

Vanaf groep 5 heb ik een bril (begonnen met -2 en -2,5 dus zag al nie zo heel goed meer Tong uitsteken) en dat ging toen snel achteruit de jaren daarna. (ieder half jaar andere glazen) Heb altijd braaf mn bril gedragen, want zonder bril zag ik gewoon te weinig. In de tweede van de middelbare school ben ik begonnen met lenzen, omdat dit het achteruit gaan van mn ogen zou verminderen. Of t komt door de lenzen, of omdat je rond die leeftijd ook uitgegroeid bent weet ik niet. Maar mn ogen zijn nu wel redelijk stabiel qua sterkte Lachen
Dus ik heb geen idee hoe het precies zit. Bij mij ging het eerst wel achteruit, maar nu nog nauwelijks. Dat mn ogen beter gingen zien heb k eigenlijk nog niet gehad. Ik denk inderdaad zoals al eerder genoemd) dat het met de groei te maken heeft Ja

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:31

Nadat ik bij de oogarts ben geweest heb ik een tijdje 1 lens gehad, want ik heb een lui oog. Tot en met je 12e ongeveer kunnen ze daar iets aan doen, op latere leeftijd niet meer.
Ik ben overgegaan op een bril, omdat ik merkte dat het door het op en af zetten van de bril, mijn oog door het op en af zetten steeds weer opnieuw moest gaan "werken" en daardoor met een bril beter zag dan met een lens. Het leek wel of mijn oog naar een paar uur zo aan die lens gewend was, dat ie er weer mee ophield zeg maar. De opticien vertelde mijn wel dat je vaak bij een bril een minder hoge sterkte nodig hebt dan met een lens. Ik heb nu dus een bril met 1 glas sterkte -3.25 met een cilinder, die andere is niks. gelukkig valt die niet zo op.
Ik ben er achter gekomen omdat ik merkte dat ik vaak geen diepte kon zien.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:28

Ik draag mijn bril ook altijd, en toch gaan mijn ogen achteruit. Huilen van het lachen