pijn aan benen na 'sporten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AMarijn

Re: pijn aan benen na 'sporten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:53

suleilitha schreef:
Dus alle theorien over omslagpunt berekenen in de topsport kunnen vanwege het boek dat jij hebt en één leraar de prullebak in?
Ik heb mijn beweringen ook niet uit de grote blauwe lucht hoor, heb zelf nauw contact met een sportmedisch adviescentrum en mijn hubbie is sportmasseur en trainer van duursporters op hoog nivo. (landelijke competitie)

Hé dat zeg ik ook niet dat die over trainen op het omslag punt niet goed is. maar het melkzuur bestaat niet. Meer heb ik ook niet gezegt. Ik zei alleen dat verzuring niet bestond. Maarja,

Maar je bent het toch wel met me eens dat het waarschijnlijk spierpijn is wat de TS heeft door het vele sporten van vandaag. Want de beste topsporter heeft soms spierpijn na een wedstrijd of training.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:04

ik denk niet dat TS veel aan de discussie heeft of verzuring nu wel of niet bestaat en hoe dat precies allemaal werkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:03

AMarijn schreef:
suleilitha schreef:
Men NOEMT het verzuring. In de sport, in de sportmassage, enzovoort. Dit gevoel wordt door sporters aangeduid als verzuring. Je ziet dat vaak op de televisie bij bijvoorbeeld wielrennen en schaatsen, dat de sporters achteraf klagen over verzuring Knipoog

Het verschijnsel ontstaat, doordat de normale energievoorraad op is, en het lichaam overgaat tot verbranden van glucose. Bij deze verbranding ontstaat melkzuur oftewel lactaat als bijprodukt en dat hoopt zich op in spieren.

Suleilitha, ik heb geen zin om hier verder over te discuseren, Ik ga er vanuit dat mijn docent fysiologie die het fysiologie boek (fysiologie voor paramedische opleidingen van W.G Burgerhout (mijn docent)) heeft geschreven het goed heeft, hij heeft jaren onderzoek gedaan naar melkzuur, en uit dat onderzoek bleekuit dat het product melkzuur niet bestaat. Dit is helemaal nieuw het boek is ook nog maar een paar jaar uit. daarom spreekt men nog van melkzuur omdat bijna niemand weet dat het niet bestaat, maar nu leerd iedereen die een paramedishce opleiding doet dat het niet bestaat. Er onstaat inderdaad lactaat, maar dat zorgt niet voor de pijn in de spieren, lactaat schijnt zelfs goed te zijn voor de spieren. en daarbij bij glucose verbranding hoeft geen lactaat vrij tekomen dat is alleen als er geenzuurstof aan wezig is. Ik heb geen zin om er verder over door te gaan want daar heeft de TS niks aan. En daarbij zei ik alleen maar wat ik geleerd had opschool en wat ik uit het boeken had die ik moest leren voor me Tentamen.

Lieve schat... omdat jouw docent hier toevallig onderzoek naar gedaan heeft betekent niet dat het zo is. Laat dat onderzoek door een paar willekeurige bewegingswetenschappers opnieuw doen en er zullen waarschijnlijk 2 nieuwe resultaten uitkomen. Pin je alsjeblieft niet vast op wat er toevallig in jouw boek staat. Sla een ander boek open en er staat weer wat anders. Met de instelling die je nu hebt kom je er niet Knipoog Neem nooit zomaar wat voor waar aan, maar blijf altijd open staan voor andere dingen. Overigens doet het er (ook in de fysiotherapie) niet toe waar de pijn in je spieren vandaan komt. Feit is wel dat er bij een anaërobe training melkzuur vrijkomt, en het ligt aan het doel van je training of je dat wilt de ja of de nee. Knipoog
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-11-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:04

Ik heb dus het verschijnsel verzuring puur vanuit sportachtergrond uitgelegd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:12

ja en dat klopt ook Knipoog
Ik denk dat zij het heeft over de eeuwige discussie waar spierpijn vandaan komt. Er zijn een aantal onderzoeken naar gedaan wat precies die pijn geeft. Een paar hypothesen zijn: melkzuur (sommige zeggen dat het niet bestaat, anderen tonen aan van wel), microtraumata (kleine spierscheurtjes), er zo zijn er nog meer dingen.
Maar feitelijk is het heel niet interessant waar de pijn vandaan komt Knipoog En het is onbekend. Maar ik snap het wel, want die dhr burgerhout zal ongetwijfeld trots zijn op zn onderzoek, en geeft gewoon de rest van de onderzoeken die het tegendeel bewijzen niet te lezen aan zn studenten Haha!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:19

Wij hoeven inderdaad niks anders te lezen dan het boek van Burgerhout die word bij ons ook beetje de hemel in geprezen. Welk boek heb jij gebruikt opschool? (ik zag op je profiel dat je 4e jaars fysiotherapeut bent)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:26

dat is logisch als dhr burgerhout jouw docent is Knipoog Vaak hanteren ze op scholen idd maar een methode. Op zich is dat prima, want van meerdere visies raak je in eerste instantie lichtelijk in de war. Zeker als je net met je opleiding begint. Toch kan ik je alvast meegeven dat je vooral breed moet blijven kijken en niet alles zomaar voor waar aan te nemen. Blijf je oriënteren en verbreden met nieuwe onderzoeken, andere soort informatie, en vorm zo je eigen visie. Maar hier heb je nog lang genoeg de tijd voor Knipoog

Ik had plenty fysiologie boeken: vd berg, van cranenburg, kuks, en de morree Lachen Maar al die boeken werden ook wel bij andere vakken gebruikt Knipoog En heb ook boeken die niet op de boekenlijst stonden Tong uitsteken Maar die ik zelf wel leerzaam vond. Vooral ook na mn studie Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:53

DAMES! doe dit eens even per PM.

Ts, hoe oud ben je? kan namelijk weleens groeipijn zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:12

Als je zoveel van je spieren vraagt hebben die wel bouwstoffen nodig om zich aan te passen en te repareren. Die bouwstoffen zijn (dierlijke)eiwitten. Krijg jij die gezien het vegetarische dieet genoeg binnen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:52

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vriendelijk verzoeken weer terug ontopic te gaan Lachen
Discussies over opleidingen, boeken en docenten kunnen per PB, hier heeft de TS er niet veel aan. Alvast bedankt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:08

xDramaQueen schreef:
DAMES! doe dit eens even per PM.

Ts, hoe oud ben je? kan namelijk weleens groeipijn zijn.

ok, daar reageer ik dus niet op

tamary schreef:
Als je zoveel van je spieren vraagt hebben die wel bouwstoffen nodig om zich aan te passen en te repareren. Die bouwstoffen zijn (dierlijke)eiwitten. Krijg jij die gezien het vegetarische dieet genoeg binnen?

uhm dat vraag ik me dus ook af...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:55

is dat zo'n rare vraag, ik zag inmiddels in je profiel dat je 16 bent en als je dacht dat je uitgegroeid was heb je het even goed mis...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 08:30

ja, als het al in m'n beginpost staat..