Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Re: Bloedafname nodig, maar schrik van een naald!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:53

Bij mij was de laatste keer de naald geknapt, ik dacht dat ik gek werd!
Ik denk dat je de angst voor naalden kunt vergelijken met vliegangst. Opzich hoef je niet bang te zijn, maar sommige mensen zijn het wel.
Vliegen is immers de veiligste manier van reizen Lachen
Bij allebei heb je weinig kans dat er iets mis gaat Lachen

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:56

chipieke schreef:
Bestaat er niet een andere manier om bloed af te nemen zonder dat er een naald in m'n arm moet verdwijnen? Ik vraag het liever eerst aan bokkers want mijn dokter denkt toch al dat ik halfgek ben.

groetjes,

een naaldvrezende bokker Haha!

Dat wil ik ook wel weten.. Laatste keer bloed prikken was één groot drama. Mijn aders liggen diep, toen ze eindelijk een bloedvat hadden gevonden kwam er bijna niets uit. Nare gevolg was dat er op de naald moest worden geduwd (of zoiets), waardoor ik flauw 'viel' Huilen van het lachen. Vervolgens hebben ze de rest maar uit mijn vinger afgetapt, die na afloop helemaal blauw was.

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:23

Nou ik heb ook een totale angst voor naalden.
Jaarlijks moet ik een griep spuit halen en de dagen ervoor ben ik al helemaal in paniek.
Want die prik doet eigenlijk geen zeer maar die irriteert echt verschrikkelijk.

Nu werd ik laatst ziek en moest er bloed afgenomen worden, nou dat dat gezegd werd vond ik maar helemaal niks.
Ik heb de stap gewaagd en ik zou het zo weer doen.
Bij binnenkomst heb ik gezegt dat ik het doodeng vind en dat ik dat liever niet doe als wel.
Maar die vrouw die dat deed was erg aardig, en ik heb er helemaal niets van gevoeld, t was gebeurd voor ik er erg in had. (ik heb er niet naar gekeken enzo want dat vind ik ook niks hihi)
en zoals ik al zei ik zou het zo weer doen.

Dus maakt je geen zorgen, je voelt eigenlijk niks, en je maakt je drukker (spreek uit ervaring) om niks, want echt waar t stelt niks voor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:30

Ik ben ook niet zo'n held maar je moet gewoon gaan, wel even zeggen dat je het eng vind of gewoon veel praten, dan merk je het niet zo. Er zijn ergere dingen! Knipoog

Kiimberly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:33

ik ben er ook doodsbang voor.
maar dat is meer omdat ik altijd flauwval.
sindsdien ben ik altijd in paniek.
over 2 weken word ik geopereerd en met ik een infuus Nagelbijten / Gniffelen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:41

Ik vind het ook 100 keer niets!!! En ik ben echt al heel vaak geprikt. Ik vind die band om mijn arm om de ader omhoog te halen al een vervelend gevoel. Dan begin ik al helemaal kriegel en duizelig te worden.

In Singapore mocht ik zo'n stressbal om in de te knijpen. Het ging de eerste keer prikken daar iets beter. Maar de tweede keer was ik dus doodziek en toen hielp dat balletje ook niet meer.

Ik ben gewoon lekker flauw gevallen en toen ik bij kwam waren ze klaar. Het was wel een slapstick, 3 van die aziatische verpleegsters met dossiermappen die me koelte aan het toewuiven waren. Iedereen in paniek, behalve ik. Ik heb er mooi niks van gemerkt.

Infuus is me mee gevallen. Die zat in mijn hand. Dat vind ik kennelijk minder vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:10

Liesje_Lover schreef:
Ik snap dat echt niet hoor Scheve mond. Het is maar een prik.

Ik heb dat ook nooit begrepen Verward

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:12

Chiqa schreef:
Liesje_Lover schreef:
Ik snap dat echt niet hoor Scheve mond. Het is maar een prik.

Ik heb dat ook nooit begrepen Verward

Tja, dat is nou een kenmerk van een fobie.
Vaak weet je zelf ook niet waarom je er bang voor bent.

Zo snap ik niet er mensen bang kunnen zijn van honden, vogels of vliegtuigen..

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:29

Als je echt heel bang bent raad ik je aan om hier eens te kijken.
http://www.prikangst.nl

Ik heb het 1 keer gedaan en moet zeggen dat je daar echt super geholpen wordt.
Veel mensen komen na 1 of 2 keer van hun naaldenfobie af.

Ik ben alleen nog steeds als de dood voor naalden en probeer het min of meer te verdringen. Maar ik zal hier zeker terug gaan.

Dokter Henk Schenk heeft een verdovingstechniek met lachgas/zuurstof mengsel en daardoor maak je het prikken op een heel andere manier mee. Je maakt het wel heel bewust mee en weet precies wat er gebeurt maar je zit in een soort roes. Ik kan het echt iedereen aanraden!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:06

Ik heb ook een grote angst voor prikken (ben niet bang voor de naald, maar wel voor het prikken). Het trieste vind ik dat ik nooit iets voel tijdens het injecteren, maar de angst blijft toch door een traumatisch voorval als kind. Bij mij is het dus geen angst voor pijn, maar het gebrek aan controle. Inmiddels heb ik de afgelopen jaren dusdanig veel onderzoeken gehad, dat ik inmiddels redelijk gewend ben aan spuiten in mijn arm. Met name het bloedprikken gaat tegenwoordig goed. Zodra ik zenuwachtig word, krijg ik vreselijk de slappe lach. Niet altijd erg geschikt in de wachtkamer van de huisartsenpost of in het ziekenhuis... Tegenwoordig waarschuw ik degene die moet prikken altijd dat ik slappe lach kan krijgen en ik merk dat er dan altijd rekening mee wordt gehouden. Bij mij worden altijd mooie afleidingstechnieken gebruikt Haha!
Bij spuiten in mijn arm ben ik tegenwoordig redelijk 'stoer' (al heb ik eergisteren wel mijn griepprik geweigerd), maar bij spuiten in bijvoorbeeld mijn been word ik onbedoeld staatsgevaarlijk. Vorig jaar hebben ze op mijn verzoek een diepe snee in mijn voet met zwaluwstrikjes afgeplakt i.p.v. met hechtingen. Ik stond niet voor mezelf in als ze mijn voet zouden verdoven Bloos . Als er geen andere keuze is, zou ik een gasnarcose willen. In het verleden heb ik dit ook gehad (heb toen hemel en aarde moeten bewegen, maar kreeg uiteindelijk wel toestemming voor gas). Ik denk dat die link hierboven over prikangst wel erg nuttig kan zijn voor veel mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:04

Coot schreef:
ja, dat is nou een kenmerk van een fobie.
Vaak weet je zelf ook niet waarom je er bang voor bent.

Heb je volkomen gelijk in, heb zelf ook een fobie die mensen niet begrijpen.
Dus had beter moeten weten natuurlijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:06

Beetje EMLA vragen. Niet ernaar kijken en wel laten aangeven door de assistent wanneer de prik komt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:32

Hier nog zo'n foob. Ik vind persoonlijk een entingkje of een prikje niet zo erg, maar bloedprikken juist verschrikkelijk. Het is zelfs zo erg dat de holte van de elleboog, waar ze altijd bloed afnemen, bij mij ZO gevoelig is dat ik het afschuwelijk vind als men me daar aanraakt.

Ik heb wel tips. Allereerst; vraag of je mag liggen. (Ik val echt om als ik dat niet doe) Wegkijken doe ik ook, en ik vraag ook even te zeggen als ze prikken. Probeer je vervolgens te concentreren op rustig ademhalen tot het voorbij is.

Sterkte, ik weet hoe akelig het is. Ik moest altijd 1 x per jaar, dit jaar gelukkig niet, maar ik zal het altijd akelig blijven vinden. EN het doet bij mij ook nog pijn omdat ik mijn spieren aanspan, iets wat ik helaas niet kan helpen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:43

Vaak is er bij de bloedafname poli/huisarts wel een bed waar je relaxt op kunt liggen, dat doe ik zelf ook altijd (gewoon om vragen)
Als mensen liggen zijn ze zowiezo al; iets rustiger en ontspant je lichaam een stuk beter.

Bovendien gewoon de andere kant op kijken, en niet kijken hoe ze de naald in je wel steken..dan is het alleen maar enger voor jezelf.

iig veel succes

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:42

[LZP] > [MW]

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:25

Ik lees hier dat veel mensen de naald in hun arm niet voelen. Ik voel dat dus wel. Zo'n vies koud stuk ijzer in mijn lijf. Ik kan het dus ook niet hebben als ze aan de holte van mijn elleboog komen. Zelfs nu ik er alleen maar over schrijf voel ik die band en die naald alweer. Ik ben er niet bang voor, ik heb er alleen een hartgrondige hekel aan. Pijn doet het niet.
Maar goed, ik val dus flauw. Ik kan gaan liggen of gaan zitten, het maakt allemaal niks uit. Ik ga knock out. Zodra die band om mijn arm komt begint het al te duizelen.

By the way, als ik dus bij kom, heb ik een veel te lage bloeddruk. In Singapore zijn ze nogal pietje precies en toen ik weer bij kwam hebben ze mijn bloeddruk gemeten en ik mocht niet weg voordat ik een glas appelsap in mijn mik had.
Dat flauwvallen, zou daar iets aan te doen zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:05

iel... ik ben er ook zo bang voor...begin te hyperventileren, te huilen, en zó verschrikkelijk bang te zijn Scheve mond En ik heb ook nog rollende aders...Gelukkig kan mijn vader makkelijk aan verdovingszalfjes komen, en dus smeer ik altijd eerst lidocaïne zalf op! Als je het vraagt in het ziekenhuis waar je geprikt wordt kunnen ze je dat waarschijnlijk gewoon geven. Hiermee verdoof je je huid, waardoor je iig de prik zelf niet voelt. Daarna voel je wel nog dat rotgevoel van de naald in je ader bewegen, maar dat kan ik aardig handelen. het scheelt bij mij gewoon heel veel dat ik de prik zelf niet voel.
Verder kun je het best in het ziekenhuis geprikt worden. Artsen/ verpleegkundigen kunnen echt veel beter prikken dan zo'n mens van een bloedprikpunt...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:40

Wow ik lees hier hele "vreemde'en enge verhalen. Ik ben zelf zo'n enge bloedprikster. Indien er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Ik moet wel eerlijk vertellen dat er veel verschil tussen degene die afnemen. Wat heel belangrijk is om te zeggen is Dat je er op staat dat ze niet gaan zoeken met de naald (ikzelf zoek altijd eerst met mijn vinger de ader op, die is heel goed te voelen hoor) Dan pas prik ik, waardoor ik altijd meteen de ader te pakken heb, op deze manier doet het ook echt geen pijn. Degene die prik moet ook recht in de ader prikken en niet met een schep beweging, want dat doet ook pijn !!!!

Nou ja ik kan nog uren doorgaan haha (moet mijn beroep toch verdedigen hihi)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:57

Coot schreef:
Bij mij was de laatste keer de naald geknapt, ik dacht dat ik gek werd!
Ik denk dat je de angst voor naalden kunt vergelijken met vliegangst. Opzich hoef je niet bang te zijn, maar sommige mensen zijn het wel.
Vliegen is immers de veiligste manier van reizen Lachen
Bij allebei heb je weinig kans dat er iets mis gaat Lachen

Een naald kan echt niet knappen hoor, wat er waarschijnlijk gebeurt is is dat de naald niet goed op de huls bevestigd was, dit is dus een grote fout van degene die prikte. Ook kan het zijn dat het rubbertje van de naald (die steekt door de huls waar de buis aankomt) stuk was en dan gaat het lekken naast de buis ipv in de buis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:59

ik was er ook heel bang voor toen er bij mij bloed moest worden afgenomen, stopte zelfs met ademen Nagelbijten / Gniffelen zo'n pijn deed het eigenlijk niet, voelde er niet veel van, gelukkig wees de vrouw die bloed af nam mij er wel op dat ik toch echt moest blijven ademen..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:00

Nakisha schreef:
Hier nog zo'n foob. Ik vind persoonlijk een entingkje of een prikje niet zo erg, maar bloedprikken juist verschrikkelijk. Het is zelfs zo erg dat de holte van de elleboog, waar ze altijd bloed afnemen, bij mij ZO gevoelig is dat ik het afschuwelijk vind als men me daar aanraakt.
Ik heb wel tips. Allereerst; vraag of je mag liggen. (Ik val echt om als ik dat niet doe) Wegkijken doe ik ook, en ik vraag ook even te zeggen als ze prikken. Probeer je vervolgens te concentreren op rustig ademhalen tot het voorbij is.

Sterkte, ik weet hoe akelig het is. Ik moest altijd 1 x per jaar, dit jaar gelukkig niet, maar ik zal het altijd akelig blijven vinden. EN het doet bij mij ook nog pijn omdat ik mijn spieren aanspan, iets wat ik helaas niet kan helpen.

vraag eens of ze op een andere plek willen prikken, het hoeft echt niet persee in de armholte, dat is wel het makkelijkst, maar geen pre

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:09

kan het niet laten hoor Haha! , maar toch nog even een tip !

Als de ader goed gestuwd is (daar is dus helaas die band voor nodig) gaat de naald met 2 mm de huis in, heb ook nooit gesnapt waarom ze die dingen zo groot maken!!! Wat je zelf al kan doen is van te voren de ader opkloppen, een warm washandje op de plek houden werkt ook fantastisch ! Allemaal heel veel sterkte met jullie angst, het is echt niet gek hoor, Ik zou het met alle liefde voor jullie willen doen, maar ja om er nou uren voor te reizen is ook wat onnodig. Durf met zekerheid te zeggen dat al mijn collega's bekwaam zijn, er zit een pittige opleiding aan vast en je venapunctie verklaring krijg je van een arts, die kijkt dus eerst met je mee !

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:10

Ik heb laatst nog bloedgeprikt, dit was in het ziekenhuis, ik vond het stukken beter dan bij het plaatselijke prikpunt. Ze hadden de goede ader in een keer, en hij zat meteen goed. Dus er is idd verschil tussen de gene die prikken.
Iig succes.. Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:30

Essie73 schreef:
Durf met zekerheid te zeggen dat al mijn collega's bekwaam zijn, er zit een pittige opleiding aan vast en je venapunctie verklaring krijg je van een arts, die kijkt dus eerst met je mee !

Ik moet anders wel zeggen dat zo'n muts van het prikpunt veel slechter prikt dan een arts Bloos Of iig een verpleegkundige in het ziekenhuis. Maar ik ben ook niet zo makkelijk te prikken want mn aders rollen steeds weg. Maar mn lidocaïne zalf doet wonderen Vork

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:57

Ik ben ook bang van naalden. Geen idee waarom, het is gewoon zo Clown
Vorig jaar moest ik in mijn mond geopereerd worden en de verdoving zelf zetten vond ik enger dan de operatie. Misschien ook omdat ik al een niet-zo-succesvolle verdoving in mijn gehemelte had gehad, ik weet het niet. Bloed heb ik nog nooit laten afnemen, nog nooit gemoeten, maar ik weet nu al dat dat een nachtmerrie zou zijn. Toen ik mijn oorbellen liet schieten, viel ik bijna flauw Nagelbijten / Gniffelen