voortaan met 1 oog gaan kijken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: voortaan met 1 oog gaan kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:18

driebergen schreef:
Hoi Raket,

Ik ben zelf orthoptist, ik werk al een poosje niet meer in het ziekenhuis, maar mogelijk kan ik je wel iets verduidelijken.
Ik probeer me een beetje in te beelden wat er aan de hand is en welke operatie ze gaan doen, maar dit beeld ken ik ook niet.

In ieder geval is dubbelbeelden hebben het meest irritant wat er is. Uit je verhaal maak ik op dat je altijd gewoon met beide ogen hebt gekeken, erg knap dat je dat al 3 jaar uithoudt!
Waarom probeer je niet gewoon 1 oog af te dekken? dan heb je als het goed is geen dubbelbeelden meer en kan je al vast wennen aan het kijken met 1 oog. Als je de hele dag dubbelbeelden hebt (of zie je soms ook enkel? of in bepaalde richtingen?) kan je dat gerust doen.

Kijk even wat je voorkeursoog is en laat dat oog open. de ander plak je af. als je een bril hebt, kan je ook een speciaal glas in de bril laten zetten, waaraan je niet ziet dat het mat is, maar je ziet er zelf niets meer door. (bij de opticien vragen om gehamerd glas)

overigens heb ik over donkere contactlenzen gehoord dat niet iedereen dat fijn vind. maar je kan dan alsnog zo'n bril laten maken of een oog afplakken.

over het algemeen is het niet direct fijn om met 1 oog te kijken, zeker als je 's avonds de contactlens weer uit doet en weer dubbelzien.
wel zeggen de meeste patienten dat alles beter is dan dubbelbeelden.

In ieder geval sterkte met de operatie!

Ik zie inderdaad al 3 jaar altijd dubbel. Heb een frsmanfolie 25. Ik mocht eerst mijn oog niet afplakken omdat eerst het ziekenhuis in Breda dacht dat het een optie was het prisma in te slijpen en daarna dacht Rotterdam hetzelfde. De wachtlijsten zijn lang en daarom duurt het ook allemaal al zo lang.

Afplakken van het oog zou het alleen maar slechter maken. Nu mag ik het wel afplakken, maar ik ben verpleegkundige en ik denk dat ik er wel heel veel commentaar van patienten op ga krijgen.
Ik verheug me er heel erg op dat het beter word.
Mijn ogen werken helemaal niet samen, dus beelden verspringen, beelden trillen. Ik word er gek van.

Zwarte lens mag nu niet meer ivm aanstaande operatie (over ca 2 maanden). Afplakken kan wel, maar ik denk dat ik deze 2 maanden nog maar gewoon uitzing. Ik heb namelijk wleleens een oogpleister geprobeerd, maar daarna kon ik helemaal niets meer met mijn bril.

In Breda hadden ze nog nooit iemand met deze klachten gehad en ook in Rotterdam ben ik de eerste.
Er zat daar een heel team naar mijn ogen te kijken.

Ik was wel blij dat ik eindelijk erkenning voor mijn klachten kreeg. De eerste oogarts die ik zag na het stoten van mijn hoofd zei dat het van de stress kwam omdat ik net een huis had gekocht. Zit je daar met je blauwe slaap en blauw oog.......

Bedankt voor de reacties.
Ik hoop dat de operatie gaat werken en dat een zwarte lens niet nodig gaat zijn. Mocht de lens niet werken ga ik zeker alle brillenopties bekijken.

Word je van zo'n gehamerd glas niet helemaal gek trouwens?? daar valt wel licht doorheen. Mijn brillenglazen zijn ook niet zo heel groot, dus dat scheelt misschien ook.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 02:10

Okee, dan snap ik wel dat ze nog geprobeerd hebben je met beide ogen open hebben laten lopen om het samenzien weer op zou kunnen pakken. Ben je bij het oogziekenhuis of erasmus geweest? tijdens mijn stage heb ik in het erasmus gezeten en weet precies hoe zo'n gesprek gaat Knipoog wel erg goeie mensen daar. Met het oogziekenhuis heb ik geen ervaring, maar ik heb ook van hun goede resultaten gezien.

Als je met 1 oog gaat lopen, moet je dat echt de hele dag doen, anders wordt je alsnog gek. je ogen moeten wennen aan een nieuwe situatie en als je de hele dag met een pleister loopt gaat dat makkelijker dan dat je een uur pleister op en dan als nog eens met beide ogen tegelijk gaat kijken. Dat geldt ook voor het gehamerde glas. Het is echt wennen. en dan nog kunnen sommige mensen er wel, sommige er minder goed tegen, net zoals met die zwarte lens.

die gewenningsperiode is lastig lijkt mij, maar die dubbelbeelden zijn echt verschikkelijk. dan valt dat wennen nog mee.

sterkte!!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 02:57

Ik heb van het 1 op het andere moment moeten leren leven met het zien met 1 oog.

Mijn rechteroog is na een 'ruzie' flink beschadigd. Ik zie er nog wel donker/licht overgangen mee. Gestaltes ook wel. Maar het is gewoon 1 wazige vlek. Alsof je door matglas kijkt zeg maar.
Het is inmiddels 3,5 jaar geleden en kan nu zeggen dat ik er helemaal aan gewend ben. Het ging vrij snel goed. Maar met bepaalde dingen, zoals auto rijden ed heb ik flink moeten wennen. Ik moet veel meer naar rechts draaien om iets te zien rechts. En dat is gewoon heel erg vreemd i het begin!

Veel sterkte iig!!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 08:57

Je weet gewoon niet beter en je hebt er op een gegeven moment ook geen erg meer in lijkt mij. ( kan het niet zo goed beoordelen aangezien ik mijn hele leven al een oogafwijking heb)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:29

Bedankt voor de reacties, ik word behandeld in het oogziekenhuis in rotterdam.
Ik laat het maat zoals het is. Die 2 maanden overbrug ik nog wel.
Ik leef gewoon op een laag pitje nu.
Ik slaap veel, omdat dat het enige is waarbij je niet hoeft te kijken. Soms luister ik wel een cabaretcdtje, maar dan val ik toch in slaap.

Ik hoop dat het lukt, en ik weet nu een beetje wat ik kan verwachten als het niet lukt.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:01

nogmaals sterkte!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:09

Ik ben ook geboren met een oog waar wat dingen in ontbreken waardoor ik daarmee nooit scherp heb kunnen zien. Ik kijk dus eigenlijk altijd al bijna alleen met m'n rechteroog.
Ik heb eigenlijk dat als ik normaal rechtvooruit kijk dat m'n rechter (goede) oog dus 4/5 van het beeld geeft en met m'n linker oog zie ik nog een 1/5 beeld dat wazig is, net alsof je uit je ooghoek kijkt.
Ik zie dus (blijkbaar) ook geen diepte, maar aangezien dit altijd al was, zou ik niet weten hoe het is om wel diepte te kunnen zien!
Verder heb ik eigenlijk nooit problemen ondervonden van m'n slechte oog, behalve dat ik slecht ballen kan vangen en ik ook ooit m'n oog moest afplakken..

sterkte ermee!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:43

Ik ben er weer, het is echt gruwelijk tegengevallen.Ik ben 6 februari geopereerd. Volgens de folder ging het geen zeer doen en kon je in principe na 2 of 3 dagen weer werken. De oogarts had al tegen mij gezegd dat ik 2 weken niet mocht werken, maar ik ging er van uit dat het door de bacillen kwam dat ik niet mocht.

Het is nu dag 5 en ik lig nog steeds beroerd met mijn dekbedje op de bank.
Ik voel hechrinhgen in mijn oog zitten, maar mag niet aan mijn oog wrijven, andesr kunnen de hechtingen los gaan. Maar hierdoor tyraant mijn oog voortdurend. Wel kan ik mijn linkeroog sinds 3 jaar weer bewegen en als ik even niet traan zie ik ook vrij redelijk.
Ik voel ook veel druk rondom mijn oog. Maar ik heb nog even het oogziekenhuis gebeld en die schrokken er niet echt van, dat zal ik dus ook maar niet doen dan. Het doet wel echt ontzettend pijn.

Maar wrs hoef ik dus niet aan de zwarte contactlens en met een beetje geluk mag ik weer aan heyt verkeer deelnemen zoals dat zo mooi heet.

Paarden zijn uitbesteed, nog anderhalve week, dan mag ik weer.....

Ik heb wel moeite nog met lezen, dus computeren is een beetje lastig nog, maar je moet toch ergens beginnen. (lang leve het lettertype vergroten!!)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:44

Ik kijk dan wel niet helemaal maar met 1 oog, maar toch practisch wel met 1 oog.
ik heb als sinds ik 4 ben een bril, mijn linkeroog is -5, rechteroog is gewoon 0
en mijn ogen zijn er nou in getrained om maar met 1 oog te kijken, ik kijk alleen met mijn rechteroog, en ik ondervindt nergens hinder van.
soms is het met sport wel lastig voor diepte, en zit er aan te denken om een lens te nemen voor mijn linkeroog, maar dat is alleen omdat ik sport erg leuk vindt, en dan soms erg vervelend is om met 1 oog te kijken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:21

Arme jij! Wat vervelend dat je nu nog steeds zoveel pijn hebt! Wel fijn om te lezen dat je het idee hebt dat de operatie geholpen heeft. Worden de hechtingen over anderhalve week verwijderd? Weet je dan ook meteen of de operatie geslaagd is of staat daar meer tijd voor (ik neem tenminste aan dat dit nu met al die pijn en traanogen niet goed te beoordelen is)? Wens je heel veel sterkte voor de komende dagen en ga voor je duimen dat het zicht nu goed is! (vind mezelf nu meteen een stuk minder zielig met mijn griepje)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:50

Wat vervelend dat het zo tegenvalt!!!
Ik heb zelf een grote schaafwond in mijn oog, dus snap een heel klein beetje hoe je je moet voelen.
Wel fijn dat je denkt dat het geholpen heeft!!!
Heb je oplosbare hechtingen of moeten ze worden verwijderd?
Ik wens je heel veel sterkte en een spoedig herstel toe!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:58

Nou, is dat ff een tegenvaller.....
Ik moet zeggen, het is heel verschillend, de een heeft nergens last van, de ander wel. (en ja, ik heb er meer gezien die maar een dagje last hadden...).
Ik hoop voor je dat de pijn snel afneemt.
Ze gebruiken meestal oplosbare hechtingen, dus verwijderen zal niet nodig zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:08

Haha, gelukkig zijn het inderdaad oplosbare hechtingen.
Ik weet wel dat de oogarts bij mij wat langer is bezig geweest. Volgens de verpleegkundige van de afdeling duurt het normaal zo'n 10 minuten die operatie. Bij mij is hij een uur aan het klussen geweest.
De meest vervelende hechting is bijna weg nu.

Maar goed we zijn nu wel 7 dagen verder. Ik voel me niet zo ziek meer en wordt ook niet echt misselijk meer van overeind zitten. Wel neemt de druk op mijn ogen dan erg toe, waardoor ik nog veel lig/hang.

Omdat ik vanochtend geen traanoog had heb ik wel goed kunnen kijken en ik ben best tevreden. Ik zie nog dubbel,. maar het staat wel dichterbj alkaar.
Het bewegen van de ogenn is inmiddels ook mogelijk, maar pijnlijk, toch probeer ik dit een aantal keer per dag expres te doen.

Het is nog wel erg rood, ik zou nog steeds niet misstaan in een falevering van Charmed.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:32

Mijn vader's oog is er een maand geleden uit gehaald ivm kanker.
Hij ondervind er geen hinder van, en was er al snel aan gewend, het is alleen soms wel een lastig met het inschatten van diepte, maar dit is natuurlijk ook per persoon verschillend.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:13

He meis wat k*t! hoop dat het uiteindelijk de pijn waard is geweest! wanneer zal je dat ongeveer moeten merken?

Ook ik leef met maar 1 oog, met me linker zie ik alleen schimmen/vlekken dus ik kijk alleen door rechts, ik ben ermee geboren en ik weet niet beter, al kan ik er soms heel emotioneel om zijn. ik ben wel heel voorzichtig, als er iets met me goede oog gebeurd dan ben ik namelijk de pineut, dat is het enige probleem en dat ik niet in een auto rij, maar daar zit ik niet heel erg mee.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:15

Ik heb 1 lui oog, waardoor het meeste ook op mijn rechteroog aankomt. Moet zeggen dat ik er weinig last van ondervind. Alleen als ik veel achter de computer zit dan begin ik het te merken. Het sluipt erin en op een gegeven moment weet je gewoon niet meer beter. Sterkte ermee!