ruggeprik

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkey

Re: ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:23

dat ontspannen lijkt me juist moeilijk (ben de laatste tijd zo gestrest als wat Tong uitsteken)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:54

op de website van het AMC staat heel duidelijk uitgelegd wat er gaat gebeuren, met veel video's.
als het goed is is dit de link, en dan moet je aanklikken wat bij jou van toepassing is, dus ruggeprik en benen..

http://www.amc.nl/index.cfm?sid=1605

omdat ik 19 dec onder het mes moet heb ik dit helemaal uitgeplozen en heb er echt veel aan gehad.
(ik moet trouwens wel helmaal onder narcose ondanks mijn gedram dat ik plaatselijk wilde Nagelbijten / Gniffelen )

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:57

Als het goed is krijg je nog een gesprek met een anesthesist, dan kun je aangeven dat je liever een andere narcose hebt.
Ik ben al 4 keer geopereerd aan mijn knie, en ik mocht alle keren "erbij" zijn, maar nee, alsjeblieft niet Al dat geboor en gezaag in mn knie...

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:33

Mariannedeb schreef:
Al dat geboor en gezaag in mn knie...

dat had ik idd ook.
Maar nu het allemaal goed is uitgelegd ben ik er toch minder bang voor.
Heb nog geen datum, maar de arts beloofde het in de week voor de kerstvakantie te plannen. Heb ik 2 weken om bij te komen lekker thuis en verzorgd door me ouders Bloos
En mis ik niet zo veel school.

ik zal zeker ff op de site kijken, maar als ik amc hoor moet ik ff aan hele andere dingen denken Verdrietig

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:35

My_Lord schreef:
Mariannedeb schreef:
Al dat geboor en gezaag in mn knie...

dat had ik idd ook.
Maar nu het allemaal goed is uitgelegd ben ik er toch minder bang voor.
Heb nog geen datum, maar de arts beloofde het in de week voor de kerstvakantie te plannen. Heb ik 2 weken om bij te komen lekker thuis en verzorgd door me ouders Bloos
En mis ik niet zo veel school.

ik zal zeker ff op de site kijken, maar als ik amc hoor moet ik ff aan hele andere dingen denken Verdrietig

Je hebt toch alleen een kijkoperatie? Dan loop je na een week wel weer gewoon rond hoor, wees niet bang Lachen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:35

Verband bleef bij mij prima zitten , mocht er dahct ik naar 3 dagen al af. Toen had ik alleen nog maar pleisters.. Na een 1.5 week waren de hechtingen er ook al uit Lachen

Echt geen zorgen om maken , valt allemaal reuze mee. Later lag je jezelf uit dat je je zo druk hebt gemaakt om niets Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:56

Ik weet niet hoe verstandig het is om video's erover te zien. Kan alleen maar in je nadeel werken waardoor je je nog drukker maakt. Misschien het beste om er blanco heen te gaan...

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:16

Vind ik ook . ik zou ook geen video's gaan kijken , je ziet dat zelf toch allemaal niet wat er allemaal in je knie gaat. Ik ging er ook heen terwijl ik geen idee had wat er echt ging gebeuren. En ik vond het prima zo , je hoort toch geen gekke geluiden oid Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:28

Gister nog een ruggeprik gehad voor het eerst, andere keren had ik algehele narcose. maar het is super mee gevallen, van de prik zelf voel je weinig, je voelt alleen dat je benen beginnen te tintelen dan moet je weer gaan liggen en doen ze het na een tijdje niet meer.
Ik zou ook een roesje krijgen maar die heb ik niet gehad dus daar kan ik je niks over vertellen, maar van dat prikje voel je veel minder als van dat infuus prikje

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:37

Ik heb begin dit jaar ook een ruggeprik gehad. Ik kon kiezen, narcose lijkt me vrezelijk eng, dus de keus was makkelijk.
De prik zelf vond ik absoluut geen pijn doen, je voelt even een prik, maar dat is gebeurd voor je er erg in hebt.
Ik heb gewoon gezellig liggen kletsen met de assistente.

Alleen na afloop vond ik het allemaal veel te lang duren Clown Ik dacht dat ik met een uurtje wel weer naar huis kon, maar dat was dus niet zo, het duurde iets langer voor ik weer op m'n benen kon staan.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

@ MISTRAL94 en Eejj: die video heb ik ook heel bewust uitgezocht Knipoog hier zie je precies wat je zelf kan zien tijdens de operatie, dus niet het snijwerk enzovoorts.
dit zou naar mijn idee helemaal niet angsten oproepen, eerder geruststelling.

Ookal doe ik een medische opleiding (fysiotherapie) dan nog hoef ik niet te zien hoe er gesneden en gezaagd word. de binnenkant (Dus het arthroscoopbeeld) vind ik wel interessant, maar ik hoef ook nix te hebben van beelden waarbij je ziet dat ze de huid opensnijden!
daarom zo'n filmpje hier even, en niet zeggen van: ja ga zelf maar even zoeken op youtube want daar zetten mensen tegenwoordig zomaar alles op zonder waarschuwing dat het eventueel wel schokkende beelden kan bevatten.. datsoort dingen moet je niet willen zien net voor je operatie...

idd dat verband (drukverband) mag er na 2 a 3 dagen alweer af, en dan nog even pleisters op de hechtingen. die mogen er meestal ook na een week / 1.5 week weer uit. met knie operaties is het MEESTAL zo dat je vrij snel weer mag beginnen met GEDOSEERD belasten. dus op krukken lopen bijvoorbeeld maar dat word allemaal wel aan je verteld als je daar bent Lachen

idd heel goed dat je dat nog even gaat aankaartten, want diclofenac helpt 1000X beter dan paracetamol.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:39

oh en als je de geluiden niet wil horen kan je gewoon een mp3 speler meenemen Lachen maar dan kun je dus ook geen uitleg horen Knipoog en die geluiden vallen echt heel erg mee. net zoals op het filmpje wat ik dus geplaatst heb. (je hoort het "stofzuigertje" heel zachtjes, maar meer hoor je het gepiep van de hartslagmeter) ik vond het absoluut niet storend of eng (wat ik er dan van hoorde)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:41

ik mocht ook kiezen bij mijn enkel operatie maar ik heb toch voor een algehele narcose gekozen. vind het idee helemaal niks dat ik alles mee maak.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:00

ja, die filpjes vond ik totaal niet eng om zo te bekijken. Alleen een beetje onbegrijpelijk Clown haha
ga er ff met mensen in me omgeving over praten, kijken wat zij me adviseren. meekijken of roesje. Die ruggeprik vind ik nu wel okay Tong uitsteken
ja met krukken kan ik nu wel lopen (na er zo'n 15 keer op gelopen te hebben). alleen meot ik oppassen dat ik me andere knie niet ga overbelasten *zucht*
okeej, verband mag er snel af. hopelijk krijg ik geen ontstekingen (krijg ik heel snel, *zucht*).
Ik ben benieuwd Tong uitsteken duurt dus nog anderhalve maand. zal jullie op de hoogte houden Tong uitsteken

iedereen super bedankt!
Kijk er nu een stuk positiever tegenaan Tong uitsteken

[EDIT] vage comp die me bericht al stuurde voordat ik klaar was.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:39

hihi my_lord: die wondjes zijn heel goed schoongemaakt net na de operatie, en als het verband er af is kan je het ook zelf nog goed schoonhouden Knipoog dus zit maar niet in over infecties, dat komt maar heel zelden voor Knipoog