depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:05

Je hebt er meer aan dan een depressie oplopen?

Ik struikel heel erg over die zin.
Niemand kíest voor een depressie.
Er is niemand op de wereld die kiest voor een ziekte. Voor kanker niet, voor depressie niet, etc.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:06

Misschien moet je dan iets duidelijker zijn, want je komt voor mij best kwetsend over moet ik eerlijk zeggen.

Depressief ben en wordt je niet zomaar.

En dat over in jouw omgeving. Kijk eens naar de symptomen van depressie. Kijk eens naar de mensen die dat roepen, je ziet gauw genoeg wie er wel en niet echt depressief zijn.

@ Urselin, dat bedoelde ik dus ook Lachen Daar struikelde ik ook over.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:06

Er zijn gewoon te veel aandoeningen tegenwoordig,ik kreeg laatst een pb met de woorden volgens mij heb jij ADD?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:06

dat zeg ik ook net, dat je er niet voor kiest, en zo heb ik dat in dat topic niet bedoelt. Maar ik wou verwoorden dat ik het erg sterk vond dat zij nog positief was.. en ik dat erg bewonder. Ookal weet ik dat depressiviteit zomaar komt, en je daar niet voor kiest. Ik heb dat in dat topic dus wss verkeerd verwoord. Maar ik bedoel dat het voor dat meisje beter is om zo sterk te zijn, dan dat ze depressief zou worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:07

Ik zou zeggen, zorg dat je eens bij een GGZ instelling in de buurt terecht kunt met je vraag.
Als je eenmaal in je leven een ECHT depressieve patient hebt gezien, dan weet je genoeg...
Het is echt een ziekte en deze mensen lijden echt.

Persoonlijk had ik toen ik jonger was dezelfde gedachten bij depressie als jij nu waarschijnlijk hebt, door mijn studie kwam ik aanraking met depressieve mensen en dat heeft ongelovelijk veel indruk op me gemaakt!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:07

frozenstar: ik wil niet kwetsen, dat is niet mijn bedoeling. Ik heb dat daar ( ik zeg het alsnog) verkeerd verwoord.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:08

Nee..depressiviteit komt niet zómaar. Je wordt niet ineens wakker met een depressie. Dat sluipt er in. Vaak als iemand je er op wijst ga je denken van.. jeetje..het zou wel eens kunnen.

Je gaat niet uit je zelf gillen "Ik ben depressief."
Die gillen eigenlijk: "Ik wil aandacht."

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:09

Het geeft niet, sorry als ik wat fel reageer het ligt gewoon erg gevoelig dat sommige mensen er zooo makkelijk over doen en maar hun oordeel klaar hebben of het maar gewoon in de rondte strooien dat ze depressief zijn.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:09

Dan heb ik je ook verkeerd begrepen..Als je bedoeld dat het vreemd is dat veel mensen depressief zijn tegenwoordig kan ik dat wel begrijpen.
Het woord wordt idd heel veel gebruikt, en soms ook gemakkelijk. Mensen die even niet lekker in hun vel zitten noemen zichzelf snel deprie/down/depressief..het is het verkeerde gebruik van het woord in mijn ogen.
Dat heb je ook met Burn-out/overspannen en zoveel andere woorden..

Een winterdepressie is bekend, kan nu dus ook aan de tijd van het jaar liggen. de tijden veranderen ook..

Vreemd is misschien ook het verkeerde woord..Het is erg dat er zoveel mensen depressief zijn.

er zijn idd veel aandoeningen (ADD valt onder Autisme)..dan kan heel verwarrend overkomen maar voor degene die het heeft ook heel ophelderend/verduidelijkend..ik loop nu zelf met heel veel problemen (met mezelf) en de dingen beginnen nu net op zijn plaats te vallen..er wordt dan wel een stickertje op geplakt wat ik vreselijk vind, maar tegelijkertijd weet ik wel wat er is en dat ik niet helemaal gek aan het worden ben..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:11

Depressief, wa's da? Ik ben het geweest, ja, geconstateerd dpor een psycholoog. Bleek het al twee jaar te zijn, ik dacht dat ik nou eenmaal zo was, somber.. Vond (en vind haha) mezelf niets waard, nouja, you name it. Vreemd vond ik het niet, en dood wilde ik ook niet hoor. Dat vond ik veelste laf.
Aan de buitenkant valt het echt niet altijd te zien, en google, tsja, ik luister niet naar google. Een kennisje van mij doet dagelijks depressie testen op google, want hij is zo somber, en vind zichzelf zo zielig. En hij is depri ja, volgens google, maar ik vind hem meer een aansteller,
Degenen die het niet doorhebben en niet elke halve seconde denken 'god, ik ben depressief, nou hoef ik ook niks meer uit te voeren want ik ben zielig, en hoef ik ook niet meer met andere mensen rekening te houden want ik ben zielig', maar die zich wel ronduit slecht voelen.. dat zijn de echte..

Ik geloof geen internet, vrienden of familie op dat gebied hoor. En huisartsen kunnen wat mij betreft ook de deur uit op dat gebied.. Doe mij maar een proffesionele psycholoog die goed onderzoek doet, dan geloof ik het pas.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:11

Het stickertje/stempeltje is niet fijn inderdaad Pel. Maar het is wél fijn om te weten dat je niet de enige bent, en dat je gericht kan worden behandeld nu Lachen
Sterkte er mee Lachen

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:12

Jaimyliefje schreef:
Ik geloof geen internet, vrienden of familie op dat gebied hoor. En huisartsen kunnen wat mij betreft ook de deur uit op dat gebied.. Doe mij maar een proffesionele psycholoog die goed onderzoek doet, dan geloof ik het pas.

Tegenwoordig zijn in mijn ogen nog maar weinig proffesionele psychologen. Helaas.

Als je met iets komt wat niet in hun boekje staat, dan weten vele er ook geen raad mee.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:13

Misschien lijkt het alleen alsof er tegenwoordig meer mensen depressief zijn. Tegenwoordig rust er geen taboe meer op dat woord en zijn mensen opener over zulk soort dingen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:14

tsja eerder was het beschamend, en sprak je daar niet over. Nu hoor je het gewoon overal..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:14

Pel schreef:
Dan heb ik je ook verkeerd begrepen..Als je bedoeld dat het vreemd is dat veel mensen depressief zijn tegenwoordig kan ik dat wel begrijpen.
Het woord wordt idd heel veel gebruikt, en soms ook gemakkelijk. Mensen die even niet lekker in hun vel zitten noemen zichzelf snel deprie/down/depressief..het is het verkeerde gebruik van het woord in mijn ogen.
Dat heb je ook met Burn-out/overspannen en zoveel andere woorden..

Een winterdepressie is bekend, kan nu dus ook aan de tijd van het jaar liggen. de tijden veranderen ook..

Vreemd is misschien ook het verkeerde woord..Het is erg dat er zoveel mensen depressief zijn.

er zijn idd veel aandoeningen (ADD valt onder Autisme)..dan kan heel verwarrend overkomen maar voor degene die het heeft ook heel ophelderend/verduidelijkend..ik loop nu zelf met heel veel problemen (met mezelf) en de dingen beginnen nu net op zijn plaats te vallen..er wordt dan wel een stickertje op geplakt wat ik vreselijk vind, maar tegelijkertijd weet ik wel wat er is en dat ik niet helemaal gek aan het worden ben..

Stickertjes plakken is ook niks voor mij nee, maar daar gaat het niet om.. Punt is dat ze een behandelplan voor je moeten opstellen, tenminste als je bij een psych loopt.. Maarja, je kunt niet lukraak gaan behandelen, dan moet iets wel eerst een naam krijgen..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:17

pinuts schreef:
tsja eerder was het beschamend, en sprak je daar niet over. Nu hoor je het gewoon overal..

Nou geloof me. "Echte" mensen die depressief zijn, spreken er nog niet 'zomaar klakkeloos' over.

Dat je het overal hoort..tsja. Dat wil -nogmaals- niet zeggen dat het overal ook echt is.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:18

Ik weet nog wel dat toen ik jonger was (haha zo oud ben ik nu niet eens), rond een jaar of 16-18 wel altijd gemakkelijk zei/dacht dat ik depressief was. Het woord wordt echt verkeerd gebruikt.
Pas wanneer je het zelf niet inziet, in wil zien, in kan zien kun je zeggen dat er iets aan de hand is. Dat verschil merk ik nu. Er werd toen ik 16 was een stickertje van Overspannen op me geplakt, dat werd me een paar maand geleden weer maar dit is zo ontzettend anders. Ook maatschappelijk werkers gebruiken het woord/de woorden te snel. Overspannen ben ik nu trouwens niet, er is al meer onderzocht. Maar ik bedoel maar...

Ik vind Aansteller ook een woord wat te snel word gebruikt eigenlijk, ookal heb je mensen die het er echt om doen, ik zou er nooit te snel mee gooien. Ieder mens ervaart het leven anders en ieder mens kan meer of minder hebben. Voor de 1 is iets een appeltje-eitje, voor de ander is het een flinke dobber..De een kan zich ergens overheen zetten, de ander onmogelijk.

oehh visite, kan mmn tekstje niet afmaken Cool

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:27

Frozenstar schreef:
Jaimyliefje schreef:

Tegenwoordig zijn in mijn ogen nog maar weinig proffesionele psychologen. Helaas.

Als je met iets komt wat niet in hun boekje staat, dan weten vele er ook geen raad mee.

zeg dat wel, momenteel zit ik in groepstraining.. En dan denk ik 'wat is dit?' als je begrijpt wat ik bedoel. Maar mijn behandelings psycholoog, dat was een goeie hoor! Ik had het niet beter kunnen treffen..

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:28

Frozenstar schreef:
pinuts schreef:

Nou geloof me. "Echte" mensen die depressief zijn, spreken er nog niet 'zomaar klakkeloos' over.

Dat je het overal hoort..tsja. Dat wil -nogmaals- niet zeggen dat het overal ook echt is.

Ook hier is iedereen anders in. Niet alle depressieve mensen denken en handelen hetzelfde. Ik praat er wel over, helemaal nu ik aan de beterende hand ben. Het werkt opluchtend om enerzijds alles weer een plek te kunnen geven en om te weten wat je hebt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:29

Ik heb ook een ernstige depressie gehad die een jaar geduurd heeft. Psychologen, psychiaters erbij. Verschrikkelijk gewoon.

En weet je wat het gekke is, ik ben eigenlijk juist een heel positief mens. Ik zie overal het goede van in en houd altijd hoop waar anderen het al opgegeven hebben. Ik ben een ontzettende vechter.

Maar dat bleek nou juist het probleem. Ik was zo iemand die alle heftige dingen die ik meemaakte alleen maar wegwuivde en altijd kin omhoog en blijven doorgaan. Onbewust stapelde alles zich jarenlang op en uiteindelijk ontkwam ik er niet aan en stortten al die opgekropte emoties zich als een vloedgolf over me uit.

Een sterk karakter, positief denken, daar gaat het allemaal niet om. Bij de eén is het puur een disbalans van stofjes in het hoofd, bij de ander is het een onvermogen om zaken te verwerken die je overkomen, of allebei. Er kunnen heel veel oorzaken zijn.

Maar een zwak karakter of een negatieve instelling hebben er niks mee te maken.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:34

Jaimyliefje schreef:
zeg dat wel, momenteel zit ik in groepstraining.. En dan denk ik 'wat is dit?' als je begrijpt wat ik bedoel. Maar mijn behandelings psycholoog, dat was een goeie hoor! Ik had het niet beter kunnen treffen..

Ja ik begrijp wat je bedoelt.
Momenteel zit ik ter overbrugging nog bij de Bavo (Riagg) totdat ik naar het Delta kan voor intensieve behandeling. Maar als ik met wat kom..vraagt ze. Hoe denk je dat zelf te kunnen oplossing..en als ik aangeef dat ik niet weet hoe zegt ze: Ja..maar als JIJ het niet weet..hoe moet IK het dan weten?

Oftewel. Waarom zit ik daar nu.

Marianne, okay, daar moet ik je een punt geven. Dat is misschien iets zoals ik het misschien ervaar. Ik wil er graag over praten, maar ik ben bang voor nog een stempeltje, namelijk: "Gek."

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:36

Denk dat ook wel een bepaalde 'methode' is van hulpverleners, 'hoe zou jij het oplossen?'.
Als je je niet prettig voelt bij die methode of er het nut er niet van inziet, dan zou ik het zeker aangeven Ja

Diegene is daar om jou te helpen en jij weet/voelt het beste wanneer iets bij je past of niet!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:38

Frozenstar schreef:
Ja ik begrijp wat je bedoelt.
Momenteel zit ik ter overbrugging nog bij de Bavo (Riagg) totdat ik naar het Delta kan voor intensieve behandeling. Maar als ik met wat kom..vraagt ze. Hoe denk je dat zelf te kunnen oplossing..en als ik aangeef dat ik niet weet hoe zegt ze: Ja..maar als JIJ het niet weet..hoe moet IK het dan weten?

Oftewel. Waarom zit ik daar nu.

Marianne, okay, daar moet ik je een punt geven. Dat is misschien iets zoals ik het misschien ervaar. Ik wil er graag over praten, maar ik ben bang voor nog een stempeltje, namelijk: "Gek."

Dat is iets wat je jezelf op legt. Eigenlijk moet je je niks aantrekken van welke stempel dan ook, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn ervaring is dat je veel positieve reacties krijgt als je er over gaat praten. En dat deed mij erg veel goed.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:42

urselin schreef:
Denk dat ook wel een bepaalde 'methode' is van hulpverleners, 'hoe zou jij het oplossen?'.
Als je je niet prettig voelt bij die methode of er het nut er niet van inziet, dan zou ik he, t zeker aangeven Ja

Diegene is daar om jou te helpen en jij weet/voelt het beste wanneer iets bij je past of niet!

Ja dat is ook zo. Maar om dat te zeggen dat "zij het dan ook niet weet." en er vervolgens echt niks meer aan doet.. dan vind ik dat raar.
Dit is nog maar ter overbrugging, volgende week hoop ik een andere behandeling te krijgen.

Marianna, dat is ook zo, krijg ook wel positieve reacties, maar om die stap te zetten om er over te gaan praten was toch erg moeilijk vond ik.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:43

urselin schreef:
Je hebt er meer aan dan een depressie oplopen?

Ik struikel heel erg over die zin.
Niemand kíest voor een depressie.
Er is niemand op de wereld die kiest voor een ziekte. Voor kanker niet, voor depressie niet, etc.

Inderdaad! Helemaal mee eens.

Ik zeg ook wel eens dat ik een dagje een beetje deprie/down ben... maar dat is een dagje, ik ben niet depressief verklaard door een psychiater Mijn broer was depressief, hij had borderline en heeft uiteindelijk een eind aan zijn leven gemaakt, zo despressies en diep ongelukkig was hij!! Hij kreeg medicijnenen voorgeschreven van zijn psychiater, maar die wou hij niet gebruiken.

Wees blij dat je niet weet wat het is om echt depressief te zijn, ik ben ook blij dat ik het niet echt weet hoe dat voelt. Ik heb het een beetje begrepen toen ik in het rouwproces om mijn broer zat... gelukkig ben ik verder 'gezond' en ben weer uit mijn diepe dal geklommen, zonder medicijnen.

Ik ken ook iemand die depressief is en via de psychiater anti depressiva heeft. Sinds ze die medicijnen slikt is ze een ander mens en gewoon vrij constant. Een tijdje terug ging het weer fout en moest ze dus een hogere dosis medicijnen.

Je hebt allerlei vormen van despressies. Er zijn er bij die van korte duur zijn.. maar er zijn er ook bij die je je hele leven meedraagt. Mijn (stief)tante bijvoorbeeld is manisch-depressief en slikt al jaren medicijnen, zonder die medicijnen had zij geen leven, en de mensen om haar heen ook niet. Ze heeft meerdere malen aan het kanaal gestaan met de bedoeling er een eind aan te maken. De depressie is ontstaan na de dood van haar dochter.

Een echte depressie is een gevaarlijk iets en iemand heeft dan eigenlijk hulp nodig van een psychiater en eventueel medicijnen... maarja dan nog loopt het ook wel eens fout af.l

Depressie is helaas geen modeverschijnsel. Ik denk alleen dat het nu meer voorkomt vanwege de druk vanuit de huidige maatschappij.