gebeten door een paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: gebeten door een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:02

IndianLady schreef:
Nog nooit van jullie immuunsysteem gehoord? Tsjonge echt waar, als ik jullie zo hoor heb ik bijna zin om naar de ha te gaan Rolleyes

Moet je even wachten tot morgen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:07

Tetanus loopt zelfs met optimale behandeling nog geregeld dodelijk af.
Wereldwijd sterven jaarlijks ongeveer 800.000 baby’s onder de 4 weken aan tetanus. Van de baby’s die tetanus krijgen, sterft 90%.

In Nederland en België is tetanus - juist door die rigoureus doorgevoerde immunisatiecampagne - gelukkig een zeer zeldzame ziekte geworden; in Nederland worden nog maar enkele gevallen per jaar geregistreerd, uitsluitend bij niet- of niet-volledig gevaccineerden.

WEL DOEN DUS!!!!

'en niet naar EHBO programma's kijken en denken dat je arts bent'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:07

Voorkomen is beter dan genezen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:11

Ninx schreef:

Ben verpleegkundige Knipoog

EN ik ben baas over eigen lijf, ik zal dus echt niet zomaar naar de SEH of iets gaan omdat ik een wondje heb. Ben 1 keer naar de hapost geweest omdat ik tijdens mn werk aangereden werd en een brandwond had op mn enkel. Hun advies: laat maar open.

Ja dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Heb nu een schitterend litteken op mn enkel, 1 van de vele Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:14

IndianLady schreef:
Ninx schreef:

Ben verpleegkundige Knipoog

EN ik ben baas over eigen lijf, ik zal dus echt niet zomaar naar de SEH of iets gaan omdat ik een wondje heb. Ben 1 keer naar de hapost geweest omdat ik tijdens mn werk aangereden werd en een brandwond had op mn enkel. Hun advies: laat maar open.

Ja dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Heb nu een schitterend litteken op mn enkel, 1 van de vele Clown

Prima, geen arts dus.
Maar als verpleegkundige vertel je hopelijk niet iedereen die op zijn plaat gaat of gebeten wordt dat zo'n tetanusprik maar overdreven is en dat ze dat niet hoeven te doen?!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:17

uiteraard niet, in geval van de TS zou ik aanbevelen even een volwassene ernaar te laten kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:21

IndianLady schreef:
uiteraard niet, in geval van de TS zou ik aanbevelen even een volwassene ernaar te laten kijken.

Pipo de clown, Rene Froger en de Tokkies zijn ook volwassenen.
Maar dan stuur ik iemand toch liever even naar de huisartsenpost met een open bijtwond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:25

ik bedoel dan een normaal, rationeel denkend volwassen iemand, niet een kindervriend, wannabe homo of familie asociaal en uiteraard ook geen hypochonder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:28

IndianLady schreef:
ik bedoel dan een normaal, rationeel denkend volwassen iemand, niet een kindervriend, wannabe homo of familie asociaal en uiteraard ook geen hypochonder.

Okay, maar iemand heeft dus een open bijtwond.... dan ga je toch gewoon een shot halen?
Dan laat je toch niet je moeder of oma kijken? Die concluderen hetzelfde.
Voor een verpleegkundige vind ik het gek dat jij veronderstelt dat iedere volwassene correct handelt bij een verwonding.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

Tsjonge ben jij een wereldverbeteraar? Oke als het een groot gapend gat is ga je naar de ha. Maar als het in lengte 2 cm is, en ach er zit een druppeltje bloed aan. Nou dan vind ik je erg zielig als jij denkt dat het een ha nodig heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:35

IndianLady schreef:
Tsjonge ben jij een wereldverbeteraar? Oke als het een groot gapend gat is ga je naar de ha. Maar als het in lengte 2 cm is, en ach er zit een druppeltje bloed aan. Nou dan vind ik je erg zielig als jij denkt dat het een ha nodig heeft.

Waar woon je? Dan ga ik daar maar niet naartoe met mijn 'wondje' als zijnde hypochonder.... Clown
Overigens hoef je je niet zo te laten gaan als ik een kritische vraag stel. Je hebt vast wel geleerd met 'lastige patiënten' om te gaan (hopelijk laat je je dan iets netter uit) Knipoog Haha!
Een bijtwond is een bijtwond en dus is er kans op besmetting... de afmetingen zijn dan van secundair belang.

Enfin, ik heb mijn punt gemaakt! Herzliche grussen!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:41

Toen ik een aantal jaar terug gebeten was door een hond, kreeg ik geen tetanusinjectie. Artsen houden verschillende maten aan volgens mijn HA, maar als je gewoon netjes in geent bent, ben je in ieder geval beschermd tot je 16e. Mijn huisarts hield zelfs 21 aan voordat je weer opnieuw geprikt moet worden.

Ik zou hier ook niet mee naar de HA gaan. Je kunt als je het zeker wilt weten wel even naar de HAP bellen, maar kleine kans dat je langs hoeft te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:44

De kans dat je tetanus krijgt, is misschien 1:100, alleen de pech is dat mocht je bij die 1 procent zitten, dat de kans nog geen half procent is dat je het overleeft.
IndianLady, er zijn dingen waar een immuunsysteem niet tegen op kan.
Een paar jaar geleden ben ik gebeten door een hond en daardoor acht weken ziek thuisgezeten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:51

ik heb op mijn 16e opnieuw tetanus gekregen. Flinke schuiver gemaakt over het asfalt.
Toen ik bijna 21 was ben ik gebeten door een hond (in mn kuit) en daardoor flink gevallen (weer op het asfalt, en oudejaarsnacht dus ook lekker smerige straat en veel vuil in de schaafwonden op mn handen armen en knieen). Ik heb toen weer een tetanus gehad, ondanks dat ik em op mn 16e ook al heb gehad.

Van de zomer heb ik mijn inentingen gehaald voor mijn vakantie naar thailand, en raad is... Weer tetanus (nu incombinatie met difterie en polio)!
Nu ben ik wel (geregistreed in mn vaccinatie boekje) klaar voor 10 jaar.
Ik mag donderdag nog een keertje naar de GGD voor mn hepatitus (en dan ben ik daar meteen voor 25 jaar vanaf) en voor hondsdolheid (rabies).
Ik ben als de dood voor naalden en injecties en inentingen, maar ik doe het altijd trouw!
Liever een keer te veel dan een keer te weinig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:53

Bij elke beschadiging van de huid kunnen bacterien en virussen hun gang al gaan Knipoog Het gaat niet om het verbinden hier, dus grootte wond doet er als het gaat om een tetanusinjectie niet toe. Het gaat om het halen van een tetanusinjectie. En of je nou je hele arm open hebt liggen of maar een kleine wond: prik moet je toch halen Nagelbijten / Gniffelen
Enige verschil is dat je met een kleine wond niet met spoed heen hoeft Knipoog

Want elke dokter en verpleegkundige zal toch aanraden om bij een vieze wond (zoals een bijtwond absoluut is!) een tetanusinjectie te halen als het meer dan 10 jaar geleden is dat je de injectie hebt gehad.

Enne je kan beter een keer te vaak je na laten kijken, dan te weinig Knipoog

Maar is de huid nog volledig intact? kan er niet zoveel gebeuren behalve pijnlijk gevoel. Is je tetanusprik nog in orde en de wond valt mee? ook niets aan doen verder behalve goed schoonmaken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:37

Nou ben naar de dierenarts geweest voor prikjes En kreeg wel een prik had ik 2 jaar geleden moeten doen blijkbaar maar ik hoefde alleen tetanus prik en ik moest nog een prik tegen een ziekte weet ik veel wat de naam is maar ik kreeg dus een voor tetanus en nog dus me arm was gevoelloos me broer kon er zohard op rammen als hij wou voelde toch niks

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:39

heb een plikjah gehad en daarvoor t was redelijk intact je kan er niet te hard op duwen want dat doet verrekte pijn

Welshcobfan schreef:
Bij elke beschadiging van de huid kunnen bacterien en virussen hun gang al gaan Knipoog Het gaat niet om het verbinden hier, dus grootte wond doet er als het gaat om een tetanusinjectie niet toe. Het gaat om het halen van een tetanusinjectie. En of je nou je hele arm open hebt liggen of maar een kleine wond: prik moet je toch halen Nagelbijten / Gniffelen
Enige verschil is dat je met een kleine wond niet met spoed heen hoeft Knipoog

Want elke dokter en verpleegkundige zal toch aanraden om bij een vieze wond (zoals een bijtwond absoluut is!) een tetanusinjectie te halen als het meer dan 10 jaar geleden is dat je de injectie hebt gehad.

Enne je kan beter een keer te vaak je na laten kijken, dan te weinig Knipoog

Maar is de huid nog volledig intact? kan er niet zoveel gebeuren behalve pijnlijk gevoel. Is je tetanusprik nog in orde en de wond valt mee? ook niets aan doen verder behalve goed schoonmaken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:42

suuzepuus schreef:
dat is waar, blaffende pony's bi!jten niet

Droogheid scheefheid gewoon hardstikke lol

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:45

Olster4ever schreef:
Nou ben naar de dierenarts geweest voor prikjes En kreeg wel een prik had ik 2 jaar geleden moeten doen blijkbaar maar ik hoefde alleen tetanus prik en ik moest nog een prik tegen een ziekte weet ik veel wat de naam is maar ik kreeg dus een voor tetanus en nog dus me arm was gevoelloos me broer kon er zohard op rammen als hij wou voelde toch niks

Echt waar? Huilen van het lachen

Toevallig pakte mijn fjord vandaag mn vinger vast (dacht dat het een snoepje was) na wat wrikken kreeg ik mn vinger los. Och jee dr zit een deuk in en het bloedde best hard voor zo'n klein plekje. Maar goed toen ik 2 uur later terug kwam van het rijden heb ik hem schoongemaakt. En meer ga ik niet doen. TS sterkte met je arm, dat zal nog wel even een dag of 2 duren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:47

Welshcobfan schreef:
Hmm toen ik door de hond gebeten werd kreeg ik direct 2 prikken en was ik voor 10 jaar klaar Lachen

Nu bijna 7 jaar geleden was ik bijna 8 maanden zwanger en heb toen een fiks ongeluk gehad. (euh auto tegen intercity Koe ).
Had geen open wonden maar wel wat schrammen op mijn handen van rondvliegend glas/ ijzersplinters. En een flinke kneuzing over mijn borst/buik van de gordel. Verders niks. Heb op de Spoedeisende Hulp toen een dubbele Tetanus injectie gehad. Tegelijk in mijn bovenbenen. Prik 1 was de gelijkwerkende korte. Prik 2 de booster die meteen voor 10 jaar werkt. Voordeel... als mijn zoon 10 wordt weet ik dat mijn prik verlopen is... Tong uitsteken

(Voor degenen die zich afvragen hoe het met de baby is afgelopen. Hij had niks in mijn buik qua direct trauma. Achteraf heeft hij toen wel een hersenbloedinkje gehad waardoor zijn motoriek nu wat probleempjes geeft. Maar zie mijn profiel, hij is supergelukkig, leert goed en rijdt ook pony)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:49

Das niet niks Zilfstar. Gelukkig hebben jullie het allebei overleefd.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:52

Olster4ever schreef:

Voor dat soort dingen ga ik naar de Huisarts, ipv dierenarts.. Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:53

furious schreef:
Als de wond bloed zou ik wel langs de huisarts gaan.

Ik zou voor de hondsdolheidsprik gaan als het 'paard' ook blaft en kwispelt.

Hehehe, en meteen de DA vragen wat voor spuit je paard nodig heeft in zo'n situatie Clown

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:55

Ik denk dat ze in dat geval een Old Yeller zullen doen Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:56

IndianLady schreef:
Das niet niks Zilfstar. Gelukkig hebben jullie het allebei overleefd.

Ja we genieten hier nog iedere dag. Als de kids (heb er inmiddels 2) errug vervelend zijn dan bedenk ik altijd maar: gelukkig dat ik nog leef zodat ik me eraan kan ergeren Knipoog