Diëtiste... ?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Essiie

Re: Diëtiste... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:57

llittlellady schreef:
volgens mij kan je niet zonder verwijzing bij een dietiste terecht. Een gewichtsconsulente zou dan een mogelijkheid zijn. Dat als het echt puur om alleen wat afvallen gaat.
En anders krijg je 4 uur vergoed. Wanneer je het niet vergoed krijgt is het wel prijzig..., Maar nogmaals volgens mij kan je niet zonder verwijzing.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je geen verwijsbrief krijgt voor de dietist. Je bent namelijk absoluut niet te zwaar en lichamelijk dus niet meteen een reden om zo veel af te vallen! Ik ken natuurlijk je eetpatroon niet.. die zou onder de loep genomen kunnen worden, maar dat kan je ook zelf doen. Maar ik kan er natuurlijk moeilijk wat over zeggen aangezien ik jou niet ken en je achtergrond.
En het kan wel zo zijn dat je 'niet goed in je vel zit' maar dan denk ik eerlijk gezegd dat een dietist jou daar dan niet bij kan helpen.

Mocht je vragen hebben over je voeding.... je mag me Pb'en
@lenneke; dan zou je is naar een sportdietist kunnen gaan Lachen

Een gewichtsconsulente? Wat is dat precies? Hoe kom je daar terecht en hoeveel kost het? Lachen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:15

een gewichtsconsulente is iemand die er alleen is voor afvallen, sonja bakker bijvoorbeeld is een gewichtsconsulente (over het dieet van sb zijn de meningen verdeeld maar dat ter zijde)
Daar kan je wel zonder verwijzing heen. Je kan is googlen / gouden gids/ telefoonboek kijken in je buurt of er 1 zit.
Hoeveel het kost is denk ik per gewichtsconsulente verschillend. maar ik denk dat ook dat best prijzig is maar dat weet ik niet zeker.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:26

Gewichtsconsulent mag iedereen zich noemen, die heeft dus GEEN diploma (nodig), en moet je zelf betalen. Volgens mij hebben ze ook niet echt veel kennis, maar dat terzijde.
Je BMI is 24, dat betekent dat je echt geen overgewicht hebt.

Wil je toch een keer bij de dietsite langs dan kan dat, graag zelfs. Als je een verwijsbrief hebt van de huisarts worden de eerste 4 uur vergoed (die zul je niet nodig hebben als ik het zo hoor) door je verzekering. Je huisarts moet je die verwijzing naar mijn weten gewoon geven, jij hebt vragen over je eetpatroon, gewicht etc. Het kan geen kwaad om overgewicht te voorkomen. Zeg dat maar als hij je niet serieus neemt Vork
In de praktijk zie ik elke dag hoe verdomd weinig de gemiddelde nederlander van voeding weet, met net wat meer kennis en tips kun je een stuk gezonder gaan eten met alle voordelen vandien. (Ik ben vierdejaars student voeding en dietetiek en loop op dit moment stage.)

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:30

laura1986 schreef:
Gewichtsconsulent mag iedereen zich noemen, die heeft dus GEEN diploma (nodig), en moet je zelf betalen. Volgens mij hebben ze ook niet echt veel kennis, maar dat terzijde.
Je BMI is 24, dat betekent dat je echt geen overgewicht hebt.

Wil je toch een keer bij de dietsite langs dan kan dat, graag zelfs. Als je een verwijsbrief hebt van de huisarts worden de eerste 4 uur vergoed (die zul je niet nodig hebben als ik het zo hoor) door je verzekering. Je huisarts moet je die verwijzing naar mijn weten gewoon geven, jij hebt vragen over je eetpatroon, gewicht etc. Het kan geen kwaad om overgewicht te voorkomen. Zeg dat maar als hij je niet serieus neemt

Bij 25 is overgewicht dus veel scheelt het niet. En of ik nou wel of niet dik ben, ik wil gewoon wat kilo's kwijt voor mezelf omdat ik weet dat ik dan beter in me vel zit enzo. Ik ga binnenkort wel een keer langs de huisarts. Lachen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:33

Een BMI tussen de 20 en 25 is het gezondste, dus zo verkeerd is dat niet. Het ligt er natuurlijk verder helemaal aan hoe je aan je huidige gewicht gekomen bent en wat voor bouw etc je hebt. Succes ermee!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:37

e bent 1.75 m en weegt 72 kg.
Volgens de berekening op de site van SB is je bmi 23,5.
Prima dus.

Jouw lengte en dan 62 kg is je bmi 20,2.
Aan de ondergrens dus.

Bmi bij 172 cm en 65 kg is 22.
Bmi bij 172 cm en 55 kg is 18,6. Ondergewicht

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:54

Ik vraag me af in hoeverre zo'n BMI altijd bruikbaar is.

Ik heb een BMI van 21, gezond gewicht dus. Maar ik voel me een stuk beter als 50 kilo weeg, dat is een BMI van 18,4, officieel dus ondergewicht.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:05

Lenneke dat ligt ook aan je bouw (breedte van je skelet, kan ook nagemeten worden) en wat je gewend bent om te wegen.
Natuurlijk zal het er ook nog aan liggen hoe je die 50 kg bereikt.
Een BMI van 18,4 kan ik je echter niet aanbevelen, op basis van onderzoek naar de gevolgen van een te lage of te hoge BMI. Ik vind het verschil tussen een BMI van 21 en een BMI van 18,4 ook groot.
De vraag is dan, waarom voel je je prettiger bij een gewicht wat eigenlijk niet gezond is bij jou lengte?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:09

Ik doe Sonja Bakker en dat werkt ook goed vind ik eigenlijk..Je hoeft alleen maar zo'n boek te kopen en je eraan te houden. Vork

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:03

tuurlijk is het zo dat het gaat om 'hoe je je voelt' maar als je echt een vrij lage bmi hebt dan denk ik toch dat je bij een dietist niet helemaal aan het goede adres bent, dan heeft het misschien meer met zelfbeeld te maken. Maar ik kan dat natuurlijk niet beoordelen omdat ik je bouw niet ken en het inderdaad waar dat dat ook meespeelt!
Maar met de opmerking: het is ook hoeveel je gewend bent te wegen ben ik het ook niet helmaal eens. Want dat hangt ook van je leeftijd af. Tijdens je pubertijd verander je gewoon enorm. Meisjes worden in eens vrouwen en waar je voorheen altijd 40 a 50 kg woog weeg je nu in eens een heel aantal kilo meer. Dus dan geldt die regel ook niet echt.
En dat kan je niet tegen gaan en is ook niet erg, ik bedoel je krijgt gewoon rondingen. En er zijn meisjes die dat niet krijgen en altijd zo dun zullen blijven, en daar zijn ze echt niet altijd blij mee.

Als het echt alleen gaat om het gezond willen eten dan is er een hoop op i'net te vinden en misschien als je het op school is aangeeft kunnen ze daar is iemand uitnodigen. Of bij de huisarts vragen wat de mogelijkheden zijn. Maar ik vrees toch dat ze je met deze bmi niet gauw doorsturen naar een dietist. Die hebben het ook heel druk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:15

En toch heeft ´wat je gewent bent om te wegen´ er OOK mee te maken. Lenneke is geen puber meer, daar heb ik natuurlijk ook rekening mee gehouden.
Iedereen is in feite welkom bij de dietist, of die het misschien druk heeft heeft daar niets mee te maken. Huisartsen hebben het ook druk, maar je kunt wel terecht.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:42

hja het heeft er zeker mee te maken.., maar ik weet niet hoe oud ze is Lachen en net als de bouw. Ik weet te weinig van haar om er echt iets over te kunnen zeggen.

je hebt wel gelijk maar als iemand gwoon een bmi heeft die meer dan perfect is en dan met het doel naar de dietist wil om 10 kilo af te vallen, ik denk dan echt dat je niet op de goede plaats zit. En als het om preventieve maatregelen gaat is het leuk maar daar zijn denk ik ook andere dingen dan een individueel consult eerder aangewezen.
Maar ik ben het met je eens dat iedereen natuurlijk welkom is (bij mij zou dat in ieder geval wel zo zijn *LOL*

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:53

llittlellady schreef:
hja het heeft er zeker mee te maken.., maar ik weet niet hoe oud ze is Lachen en net als de bouw. Ik weet te weinig van haar om er echt iets over te kunnen zeggen.

je hebt wel gelijk maar als iemand gwoon een bmi heeft die meer dan perfect is en dan met het doel naar de dietist wil om 10 kilo af te vallen, ik denk dan echt dat je niet op de goede plaats zit. En als het om preventieve maatregelen gaat is het leuk maar daar zijn denk ik ook andere dingen dan een individueel consult eerder aangewezen.
Maar ik ben het met je eens dat iedereen natuurlijk welkom is (bij mij zou dat in ieder geval wel zo zijn *LOL*

Wat de dietiste er dan verder mee doet is aan haar. Die kan vanaf haar positie wel ´beoordelen´ wat er het beste kan gebeuren en indien nodig doorverwijzen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:29

Je kan wel bij een dieetis terecht zonder verwijsbrief, maar dan wordt er niets vergoed.

Via je huisarts die je altijd wel zal doorverwijzen, kan je zon briefje krijgen. Desnoods zeg je dat je ermee in de knoop zit en dat het nodig is voor je psygische gesteldheid.

Een dieetist zal je niet alleen helpen met afvallen, maar ook met aankomen, op gewicht blijven etc.

Verder was het bij mij erg duur wat ik me kan herrinneren, ik las ergens 15 euro per consult, nou daar deed de mijne het zeker niet voor.

Hoop dat iedereen hier wat aan heeft.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:26

Alle feiten op een rij.

De kosten voor een dietist zijn in 2008 vastgesteld door de NZA op 56,80 per uur. De Declaraties vinden plaats per kwartier. Afhankelijk hoelang een consult duurt is het x 14,20.

Voor een dieetadvies kan je alleen terecht bij een dietist en is altijd op verwijzing van een arts. Overgewicht is ook een medische indicatie alleen willen niet alle artsen hier aan meewerken.
Een dietist mag ook algemeen voedingsadvies geven (een appel is gezonder dan een koek), maar dit wordt niet vergoed door een zorgverzekeraar. Een voedingsadvies mag iedereen geven.

De verzekering vergoed 4 uur vanuit de basisverzekering en de dietist valt wel onder de no-claim die je zelf moet betalen.

De huisartsen in mijn regio waar ik als dietist praktijk houdt ook verwijzingen mee voor mensen met alleen overgewicht.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:34

nog een aanvulling op de BMI. De BMI is een leidraad. Voor de leeftijd van de TS geld al een andere BMI en zit ze tegen de grens van overgewicht aan.

Een dietist zal je niet snel weigeren. Hooguit na een gesprek aangeven dat een andere optie misschien beter is.

Een huisarts kan die inschatting maken, maar een arts is daar veelal niet kundig in. Een dietist en arts zijn 2 compleet verschillende disciplines. Ik zelf heb gelukkig met artsen te maken die de inschatting aan mij overlaten. Ik overleg het met de cliënten.

Ip ben je met alles wat met voeding te maken heeft op het juiste adres bij de dietist. Als ik mijn eigen clientgroep kijk heb ik er vanalles in zitten.

Overgewicht (ook kinderen)/ diabetes mellitus/ hoog cholesterol/ hoge bloeddruk/ allergie/ intoleranties/ prikkelbaar darmsyndroom/ ziekte van crohn/ COPD/ hartfalen/ nierinsufficientie/ ondervoeding/ ondergewicht en dan zal ik er echt nog heel veel vergeten zijn.
Het is echt een misvatting dat je alleen naar de dietist kan als je heel erg zwaar bent. Ik kan de kinders met ondergewicht op mijn spreekuur niet op 1 hand tellen.