Meer mensen met scoliose?????

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: Meer mensen met scoliose?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:15

xxmyrtheexx schreef:
hier even iets dat ik van internet heb afgeplukt:
tot 15° word het met therapie gedaan.
15° tot 20° therapie en minstens een 's nachts gedragen brace
20° tot 25° 16 uur per dag een brace en intensive therapie.
kom je daarover heen: 23 uur per dag een brace. (dus alleen met sporten (zoals paardrijden) en douchen af.)
40° tot 70° word afhankelijk van je leeftijd en dan moeten ook alle andere methoden uitgesloten zijn, operatie toe gepast.
Dat zal voor ons ruiters betekenen, alleen nog paardrijden op rustige paarden of niet.

@suuszels
hoeveel graden had je dan?

Ik weet het niet precies maar ikdenk net onder de 15 graden dan..
Moet eigenlijk binnekortweer naar het ziekenhuis..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:08

ahah okej:D

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:32

woow, ik schrik echt even van deze verhalen en besef maar weer even hoeveel geluk ik heb. Mijn scoliose is volgens mij ook iets van 35 graden. We kwamen er achter toen ik rond een jaar of 12/13 was. M'n paard schoot er vandoor en ik had onwijze pijn in mn rug. Dus mama mn rug bekijken en toen ondekte ze het. Ze heeft het zelf ook, maar in een hele lichte vorm.
Ben toen naar het sophia kinderziekenhuis door verwezen. Elk halfjaar rontgenfotos maken. Ik hoefde geen brace, de arts vertelde me dat die bocht elke keer een beetje veranderd en dat als we hem nu zouden aanmeten, de brace alleen maar zou gaan schuren enz. Wel is er nog even sprake geweest van een operatie als de bocht zou verergeren. Gelukkig is dat nooit nodig geweest.
Ik heb er relatief weinig last van, ga eigenlijk nooit naar de fysio of iets anders. De arts raadde me aan om lekker alles te blijven doen, alleen is mijn longinhoud iets minder, omdat de ribben meedraaien met de bocht. Hij vertelde me dat ik geen topsporter kon worden, maar dat was ik toch al niet van plan:P
Wel komt de rechterkant van mn rug gewoon verder omhoog. Mensen zien dat vaak niet eens, tot je het ze vertelt, maar zelf vind ik het weleens lelijk, vooral met jurkjes of shirtjes met een blote rug. Maar als ik jullie zoo hoor dan heb ik eigenlijk helemaal niks te klagen!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:58

Bij mij zien ze het ook nooit.. Pas als ik het tegen ze zeg..
Ik vind het niet lelijk, ik heb zoiets van.. je neemt me maar zoals ik ben..
Ik trek aan, wat ik aan wil trekken, hoe bloot het ook is..
Zoveel mensen hebben wel iets,
nou zo hebben wij scoliose, niks mis mee toch.
Laatst zat een jonge uit mijn klas er flauwe grappen over te maken, maar dat negeer ik..

Ik heb deze week niet veel gereden (omdat mijn paard hoefbevangenheid heeft) en dat merk ik goed aan mijn rug. Gister had ik erg veel pijn, maar na een goede nachtrust was het al een stuk verbeterd. Toen het vanmiddag een beetje opgeklaart was, wou ik even een stukje rijden met me pony (die NIET hoefbevangen is). Maargoed helaas.. die bleek wel hengstig te zijn en helaas kwam ik daar pas achter toen ik erop zat. Ik had meer een rodeopaardje onder mijn kont dan een normale lieve pony en nu is mijn rug helemaal puinhoop.
Balen, maarja.. dat word mama vanavond even lief aankijken voor een massage en een goede nachtrust.