Overgevoelighied voor geluid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Re: Overgevoelighied voor geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:59

sunshine schreef:
Ik ken het ook.
Ik stoor me vreselijk aan etende mensen ( ook de mensen die niet smakken ), ik word gewoon naar van dat geluid.
Bijv. in de bios als iemand popcorn eet, bah !

Word ook gek van mensen die snurken...
Ik woon bij mijn vriend, en ik hoor zijn vader altijd snurken ( terwijl mijn vriend hem niet hoort ), ik slaap dan ook altijd met oordoppen.

Zelf hou ik er niet van om ergens naartoe te gaan waar het erg druk is, wordt daar hartstikke zenuwachtig van.
Klikken met een pen kan ik me ook heel erg aan ergeren.

Poeh....

Toevallig met de zoekfunctie die topic gevonden en schrik een beetje van jouw verhaal. Herken mezelf hier namelijk helemaal in.

Etende mensen in de bioscoop, zo erg dat ik de bioscoop gewoon een keer ben uitgelopen GRRRRRR. Tegenwoordig koop ik de grootste bak popcorn en vreet ik maar mee, dan heb ik er iets minder last van.
Hier kunnen ze thuis ook lekkere irritante geluidjes maken, met eten zit ik tegenwoordig gewoon op de bank en als ik klaar ben loop ik razendsnel naar boven.

's nachts heb ik ook oordoppen in, ik irriteer met al aan de kleinste geluiden (vriend die ik hoor ademen bijv.) en kan dan zonder oordoppen echt gewoon niet slapen!!!

En zo kan ik nog wel meer dingen noemen waar ik me vreselijk aan erger. Af en toe vraag ik me echt af of hier toevallig niet iets aan gedaan kan worden.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:07

Etende mensen heb ik niet zoveel problemen mee, snurken wel! Ik hoor mijn buurman (zachtjes) snurken door de dunne muur heen. Dan word ik helemaal gek.. Meestal ga ik op de logeerkamer liggen maar als die bezet is (moeder heeft hetzelfde probleem met mijn vader, die zaagt het hele bos om 's nachts) ga ik zelfs beneden liggen. Vreselijk Scheve mond

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:24

Ik heb dit ook. Vooral als ik wil slapen, en ik hoor een tikkende klok, vogels naast mijn raam of een druppende kraan en ik word echt knettergek. Met eten ook, als iemand smakt vind ik het zo vies. Ook scheten laten/boeren. Bah. Ik heb het niet met harde geluiden. Daar geef ik niet zo om. Maar de kleine irritante geluidjes. Als je een toets moet maken of teksten moet lezen en er zitten vijf mensen om je heen die hun neus ophalen is mijn concentratie gelijk weg. Ik kan me dan niet meer concenteren op de tekst en ga me dood zitten ergeren aan alles. Ik word er gek van. En het ergste vind ik nog mijn broertje die nibbit chips eet.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:11

Ik dacht echt dat ik de enige was op de wereld die hier last van heeft. Toch eigenlijk wel fijn om te lezen dat, dat dus niet zo is Knipoog
Heb even op internet gezocht over dat HSP, daar kom ik wel heel erg mee overeen. Is daar iets van een cursus voor ofzo dat ze je er beter mee kunnen leren omgaan? Ik word namelijk af en toe echt knettergek van mezelf, zo erg zelfs dat ik nu gewoon daardoor niet lekker in m'n vel zit. En dan ook nog de faalangst die ik heb (misschien dat het er ook mee te maken heeft??).

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:12

Mitxa schreef:
sunshine schreef:
Ik ken het ook.
Ik stoor me vreselijk aan etende mensen ( ook de mensen die niet smakken ), ik word gewoon naar van dat geluid.
Bijv. in de bios als iemand popcorn eet, bah !

Word ook gek van mensen die snurken...
Ik woon bij mijn vriend, en ik hoor zijn vader altijd snurken ( terwijl mijn vriend hem niet hoort ), ik slaap dan ook altijd met oordoppen.

Zelf hou ik er niet van om ergens naartoe te gaan waar het erg druk is, wordt daar hartstikke zenuwachtig van.
Klikken met een pen kan ik me ook heel erg aan ergeren.

Poeh....

Toevallig met de zoekfunctie die topic gevonden en schrik een beetje van jouw verhaal. Herken mezelf hier namelijk helemaal in.

Etende mensen in de bioscoop, zo erg dat ik de bioscoop gewoon een keer ben uitgelopen GRRRRRR. Tegenwoordig koop ik de grootste bak popcorn en vreet ik maar mee, dan heb ik er iets minder last van.
Hier kunnen ze thuis ook lekkere irritante geluidjes maken, met eten zit ik tegenwoordig gewoon op de bank en als ik klaar ben loop ik razendsnel naar boven.

's nachts heb ik ook oordoppen in, ik irriteer met al aan de kleinste geluiden (vriend die ik hoor ademen bijv.) en kan dan zonder oordoppen echt gewoon niet slapen!!!

En zo kan ik nog wel meer dingen noemen waar ik me vreselijk aan erger. Af en toe vraag ik me echt af of hier toevallig niet iets aan gedaan kan worden.

Je verhaal lijkt idd helemaal op die van mij !
Als we gaan eten, eet ik heel snel op de bank om vervolgens snel achter de computer te duiken ( en het liefst wat muziek aan te zetten )

Ik slaap ook ALTIJD met oordoppen, kan niet meer zonder slapen, word gek van ieder geluidje wat ik hoor.

En de bios ja... pff... kan soms wel janken! Wij gaan dan ook altijd ( als het kan ) helemaal aan de zijkant zitten, zodat ik iig geen popcorn etende mensen naast me heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:16

Ik kan ook heel slecht tegen geluid.
Ik kan eigenlijk heel slecht tegen alle geluid die ik niet zelf veroorzaak of zelf heb aangezet oid ROFL

Met slapen heb ik er gelukkig niet zoveel last van, al moet ik wel altijd het dekbed over mn oren hebben omdat ik anders niet kan slapen Schijnheilig

Maar mensen die hun neus ophalen (pfff mijn collega recht tegenover me doet dit de hele dag door, wordt er echt stapelgek van), tv die te hard staat, mijn vriend die iets te hard roept als hij dicht bij me staat (en schijnbaar niet wil begrijpen dat ik er heel slecht tegen kan), maar ook als de radio te zacht staat en ik net niet kan horen wat er gezegd/gezongen wordt, dan stoort hij me gewoon.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:28

Ik ken 't Lachen niet precies hetzelfde, maar het lijkt er op..
Het zit geloof ik enigszinds in de familie, mijn moeder en oma hebben ongeveer hetzelfde...
Bij mij is het meer met wat hardere geluiden overigens..

Ik ben één keer naar een concert geweest en ik werd bang van die harde geluiden,
terwijl ik ongeveer zo ver weg als maar kon van de boxen zat..
In janken uitgebarsten toen de drum-solo maar niet op wilde huilen (en ja, ik had al oordopjes in).
Verder ga ik nooit meer naar schoolfeesten omdat ik dan standaard minstens een half uur van te voren wegga door hoofdpijn,
ik kan niet tegen de oortjes van bijv. mp3's en in de pauze ga ik het liefste buiten zitten omdat het me anders te druk is..

O, een ding wat ik zeker herken bij jullie is dat ik helemaal gestoord word van snurken en tikkende klokken Clown
een ik word in de zomer standaard om 5 uur wakker vanwegen vogelnesten in de dakgoot...
(en op t moment wordt ik helemaal gek van mijn vaders Jazzgebeuren Huilen van het lachen)

HSP daar heb ik idd ook wel eens van gehoord en toen leek met mij ook vrij veel overeen te komen,
maar ik heb daar toen niet verder over doorgelezen.
Ga ik nu misschien toch maar weer eens doen Lachen

Ooooh.. wat een veel te lang verhaal Bloos

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:35

Goh wat herkaanbaar, al heb ik het voornamelijk 's nachts overdag kan ik me er meestal nog wel overheen zetten.
Ik sliep niet eens in 1 bed met mijn ex omdat hij te hard ademhaalde (zelfs door oordoppen heen hoorde ik het).

Veel mensen ie dus hetzelfde hebben, maar weet iemand ook of er iets aan te doen is?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:35

Nadine___ schreef:
Ik heb dit ook. Vooral als ik wil slapen, en ik hoor een tikkende klok, vogels naast mijn raam of een druppende kraan en ik word echt knettergek. Met eten ook, als iemand smakt vind ik het zo vies. Ook scheten laten/boeren. Bah. Ik heb het niet met harde geluiden. Daar geef ik niet zo om. Maar de kleine irritante geluidjes. Als je een toets moet maken of teksten moet lezen en er zitten vijf mensen om je heen die hun neus ophalen is mijn concentratie gelijk weg. Ik kan me dan niet meer concenteren op de tekst en ga me dood zitten ergeren aan alles. Ik word er gek van. En het ergste vind ik nog mijn broertje die nibbit chips eet.

Jij beschrijft echt heel goed mijn probleem Lachen De rest ook trouwens, ga er steeds meer in herkennen Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:38

Ik ga ook niet meer uit idd, ik kan me nergens meer op concentreren, wordt ontzettend moe, krijg hoofdpijn enz. Zodra ik buiten ben in de lucht wordt ik spontaan wakker. Maar binnen heb ik een heel doof gevoel, alsof alles langs me heen gaat. Alsof oorpijn alleen nog niet genoeg was Clown

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:41

Olympus_ schreef:
Hoi,

Ik weet niet of hier al een topic over is, ik kon het niet vinden in ieder geval (geen recent topic)
Ik heb last van overgevoeligheid voor geluid. Van de kleinste dingen word ik al kriegelig.
Een voorbeeldje: Bij mij zit een meisje in de klas die een aandoening heeft aan haar neus, waardoor ze alleen door haar mond kan ademen. Tegen dat geluid, ademen via de mond, kan ik dus absoluut niet tegen. Ik word er zenuwachtig van en kan me niet meer concentreren. Vandaag had ik een repetitie, waardoor het dus extra stil is in de klas. Nou, ik hád het niet meer.
Ook hoor ik veel meer dingen die andere mensen niet horen (laat ik het zo zeggen: veel mensen létten er niet op). Dit gaat dan om de kleinste geluidjes. Neus ophalen, ademen door de mond, zachtjes snurken, zelfs als iemand verkouden is en luidruchtiger ademt dan normaal. Scherp lachen, hard praten enz zijn helemaal uit den boze. Evenals in een drukke hal waar allerlei geluiden door elkaar gaan.

Heeft iemand hier nog meer last van? Het haalt me vaak uit mijn concentratie en ik vind het behoorlijk irritant. Zou hier een oplossing voor zijn?

ik word zo blij (sorry) om dit te lezen want ik heb hier extreem last van
en ik dacht werkelijk dat ik de enige was die hier last van heeft , om dit te lezen is echt even een opluchting
erger nog en dit is wel een hele bekentenis
ik kan niet met iemand in 1 kamer slapen dus ook niet met mijn vriend , ik word helemaal gek dan en krijg echt geen slaap
het kleinste ademgeluidje kan ik niet tegen

als ik in een ruimte kom met veel mensen plotseling ben ik helemaal gedesorienteerd en zelfs duizelig
het doet niet zeer ofzo maar het irriteerd in mijn hoofd en ik kan mijn aandacht absoluut er niet bij houden

vanaaf reageer ik even uitgebreider
maar echt je wilt niet weten hoe zo'n opluchting het is om dit te lezen

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:45

'Mooi' dat het zo'n opluchting is, ik dacht: nu open ik er een topic over, niet geschoten is altijd mis toch? Heel veel mensen (ouders, familie) zeggen dat ik me aanstel, dat ik niet zo moet zeuren en dat ik er niet op moet letten. Maar zij weten niet hoé moeilijk dat is.
Het is mij ook een opluchting dat nog vrij veel mensen hier last van hebben Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:53

Ik heb het trouwens niet met harde geluiden, zoals concerten en dergelijken. Ben dan juist blij dat ik de mensen om me heen niet hoor Knipoog
Ik heb ook net als een paar anderen van jullie vroeger op school ernstige concentartie problemen gehad door de medeleerlingen. Niet dat zij er iets aan konden doen maarja, was voor mezelf erg vervelend. Ik zat dan heel de tijd te zuchten enzo in de klas hahahaha... Kan er nu wel om lachen maar toen op dat moment kon ik er echt om janken. Ik heb hierbij eigelijk nooit echt hulp gezocht. Heb wel mijn psycholoog destijds een hint gegeven maar die begreep me niet helemaal dus daar kon ik ook niet verder mee.

@ Zydeco, stom he, als je dit leest dat je daar gewoon bijna gelukkig ervan wordt Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:55

Olympus_ schreef:
'Mooi' dat het zo'n opluchting is, ik dacht: nu open ik er een topic over, niet geschoten is altijd mis toch? Heel veel mensen (ouders, familie) zeggen dat ik me aanstel, dat ik niet zo moet zeuren en dat ik er niet op moet letten. Maar zij weten niet hoé moeilijk dat is.
Het is mij ook een opluchting dat nog vrij veel mensen hier last van hebben Lachen

Daar heb ik dus ook last van, alhoewel mijn vriend me op de 1 of andere manier wel begrijpt. Maar van anderen heb ik ook vaak te horen gekregen dat ik me niet zo moet aanstellen en er gewoon niet op moet letten.
Fijn dat je dit topic hebt geopend! Haha!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:16

Hello!
Volgens mij weet ik de verklaring.
15 tot 20% van de bevolking is hoogsensitief.
D.w.z :
Deze mensen nemen sneller dingen waar: lichaamstaal, geluiden, gevoelens, ... Ze storen zich dus (soms) aan zintuigelijke prikkels.

Kenmerken ervan:
het aanvoelen van stemmingen van anderen, vooral negatieve stemmingen
zijn gevoelig voor omgevingsgeluiden
leven soms tijdelijk in een droomwereld
nemen dingen intenser waar
merken dingen op die anderen niet door hebben
hebben bepaalde momenten van de dag tijd voor zichzelf nodig
letten extra goed op in bepaalde situaties
vermijden situaties waarin veel prikkels op hen af komen (soms niet van toepassing als ze niet weten dat ze hoogsensitief zijn)
als zij negatief met deze gevoeligheid omgaan hebben zij vaker dan gemiddeld last van spanningsklachten, depressie, verslavingsgedrag of tics.
zijn wat verlegen mensen, maar niet per se helemaal introvert

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:24

Candymarilyn schreef:
Hello!
Volgens mij weet ik de verklaring.
15 tot 20% van de bevolking is hoogsensitief.
D.w.z :
Deze mensen nemen sneller dingen waar: lichaamstaal, geluiden, gevoelens, ... Ze storen zich dus (soms) aan zintuigelijke prikkels.

Kenmerken ervan:
het aanvoelen van stemmingen van anderen, vooral negatieve stemmingen
zijn gevoelig voor omgevingsgeluiden
leven soms tijdelijk in een droomwereld
nemen dingen intenser waar
merken dingen op die anderen niet door hebben
hebben bepaalde momenten van de dag tijd voor zichzelf nodig
letten extra goed op in bepaalde situaties
vermijden situaties waarin veel prikkels op hen af komen (soms niet van toepassing als ze niet weten dat ze hoogsensitief zijn)
als zij negatief met deze gevoeligheid omgaan hebben zij vaker dan gemiddeld last van spanningsklachten, depressie, verslavingsgedrag of tics.
zijn wat verlegen mensen, maar niet per se helemaal introvert

komt volledig overeen met mij Bloos

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:10

Mijn moeder zegt altijd maar dat ik me aanstel. Maar ik denk niet dat mijn probleem veel hetzelfde is als daar wordt beschreven. Ik kan tegen gewoon veel prikkels bij elkaar en vind het niet erg om in een ruimte te zijn waar hele harde muziek wordt gedraaid of iets in die richting. Verlegen ben ik niet, en ik leef ook niet in een droomwereld. al komen andere punten wel goed overheen . Ik erger me gewoon aan onwijs veel dingen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:11

Oja, als wij aan het eten zijn. zoals vandaag, en mijn broertje is ziekerig en eet niet. Hij ligt op de bank tv te kijken en dan staat de tv voor mij gewoon te hard. Ik kan gewoon niet tegen herrie terwijl ik eet. Voor mij staat een tv altijd onwijs hard, en ik hoor mijn ipod al op het laagste volumeniveau wat je maar kan bedenken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:42

Wat Candymarilyn beschrijft past echt heel goed bij mij Bloos Bijna alle puntjes komen overeen..

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:53

Kim wat vervelend Ach gut
Ik heb het niet. Ik hoor het allemaal wel, maar stoor me er niet aan. Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:02

TE5 schreef:
Ik ben één keer naar een concert geweest en ik werd bang van die harde geluiden,
terwijl ik ongeveer zo ver weg als maar kon van de boxen zat..
In janken uitgebarsten toen de drum-solo maar niet op wilde huilen (en ja, ik had al oordopjes in).
Verder ga ik nooit meer naar schoolfeesten omdat ik dan standaard minstens een half uur van te voren wegga door hoofdpijn,
ik kan niet tegen de oortjes van bijv. mp3's en in de pauze ga ik het liefste buiten zitten omdat het me anders te druk is..

Daarom ben ik ook maar ooit één keer naar een concert geweest, zelfs een disco was me eigenlijk te luid, daar moest ik echt even diep ademhalen en dan via de garderobe en de toiletten me rustig in het lawaai 'dompelen'. Dat van die oortjes ken ik ook, ze blijven trouwens niet eens zitten bij mij, hoe hard je ze d'r ook in propt...

Dat hoogsensitieve ken ik, heb er een ook aantal boekjes over. Vooral de eerste keer dat ik er wat over las was een eyeopener. Alsof iemand al mijn rariteiten had genoteerd en er een boekje van gebouwd had. Heel apart...
Ik beschrijf het weleens alsof een 'normaal mens' een zwartwit tvtje met een ouderwetse dakantenne is en Ned1, 2 en drie tegelijk kan krijgen en HSPers (hoogsensitieve mensen) een megaLCDPlasmascherm met superschotel met 500 kanalen zijn, en dan tegelijkertijd alles zien en horen. Om een beetje aan te geven hoe knettergek je ervan kan worden en hoe heerlijk het is als 'de stroom even uitvalt'...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:11

Heb ik ook Bloos sommige geluiden kunnen me mateloos storen. Ook harde geluiden, irritante muziek. en dan de geluiden die je zegt die niemand anders opvallen. Lachen schijnt dat toch behoorlijk wat mensen er last van hebben. er stond onlangs eens iets van in een tijdschrift.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:09

Bij ons zit het ook in de familie, ik zelf heb ook zeker een aantal punten van HSP, net als bijna iedereen bij ons. (al doet niemand er wat mee en wil eigenlijk niemand er iets over weten)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:26

ik ben ook een hsp. Je kunt er wel degelijk mee leren omgaan Ja Ik kan nu bv soms uitgaan naar een kroeg (moet ik wel 2 dagen echt bijkomen daarna) en ik kan mezelf goed staande houden. Natuurlijk zal een hsp altijd meer rust en ruimte voor zichzelf nodig hebben, maar je kan er heel goed mee leren omgaan.
Waar ik vooral last van heb: overgevoeligheid voor zintuiglijke waarnemingen. (harde geluiden, fel licht, indringende geuren, fysiek gevoel; ik heb een extreem lage pijngrens Bloos) maar daar heb ik al goed mee leren omgaan.
Ook ben ik heel gevoelig voor spanning in en tussen mensen, en heb ik een heel goed inlevingsvermogen. Dat laatste zorgt nogal eens voor problemen. Ik kan niet zoveel tv kijken, bepaalde dingen raak ik helemaal overstuur van. Ik kan niet goed de krant lezen, en ik kan niet goed tegen verdriet van anderen, of verdrietige dingen. Hierdoor kan ik compleet van de wereld raken, nachtenlang niet slapen en heel bang worden.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:35

Ik denk dat ik dan een hele lichte vorm heb, aangezien ik mijzelf irriteer aan hele kleine geluidjes die steeds terug kromen bijvoorbeeld. (denk aan tikkende klokken, douche kraan die druppelt) Ook vogels kan ik mij helemaal gek om maken.