Ervaringen met kronen/implantaten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Ervaringen met kronen/implantaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:47

Weet niet hoe lang die garantie loopt, maar mijn oudste kroon zit al meer dan 15 jaar ofzo, de jongste denk ik een jaar of 8 al weer en ze zitten alle drie nog als een huis...

Enneh.. qua pijn. Ik sche!t in m'n broek voor de tandarts en heb regelmatig jankend in die stoel gelegen (nu ik wat ouder wordt gaat het beter Bloos en d'r valt weinig meer te boren inmiddels dus ik heb niet meer zo vaak wat. Knipoog Heb gewoon een vreselijk zwak schrootgebit), maar de keren dat ik een kanaalbehandeling nodig had was ik blij dat ik mocht. Alle keren vanwege een dikke ontsteking en dan wil je echt wel kruipend naar de tandarts. De tand wordt voor een kroon zowiezo 'dood' gemaakt, dus een kanaalbehandeling en die gaat altijd onder verdoving. Bij mij werken die niet goed, dus ik blijf net zo lang vragen tot echt alles verdoofd is. Weten ze inmiddels dus ze spuiten tegenwoordig gelijk maar heel veel (in't begin was'ie nog eigenwijs, toen trok hij een verstandskies terwijl het niet verdoofd was... achteraf moest hij toegeven dat ik toch gelijk had. En ik had m'n kind bij me (STOM!, NOOIT DOEN als je iets moet laten doen!) dus ik kon nog niet liggen schreeuwen ook...).
Maar goed... ik heb dus van geen van m'n kanaalbehandelingen wat gevoeld (geen pijn dan). Zelfs het verwijderen van wortelpunten en een kaakontsteking bij de kaakchirurg deed geen pijn (hoewel ik 1000 doden stierf van angst).
Vraag gewoon om extra verdoving als je bang bent dat het toch net niet goed verdoofd is, dan is er niks aan de hand. En van een kanaalbehandeling heb je, als er geen ontsteking zit, wat bij jou dus niet het geval is, ook geen napijn.

Succes en sterkte!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:38

Ik mis mijn 2 voortanden gedeeltelijk door een klap van een paard. Ze hebben uit 1 tand de zenuwen weggehaald omdat die te ver bloot lagen. Daarna hebben ze er een dopje overheen gezet op beide tanden. Na een hele tijd werd dat lelijk en 10 x gerepareerd (was 10 jaar geleden, dus de midelen waren ook anders toen denk ik) Inmiddels heb ik begin dit jaar nieuwe laten plaatsen en ze zijn echt supermooi! Niemand ziet dat het nep is en ik ben er erg blij mee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:23

Gekke vraag misschien, maar kan je het niet verhalen op de WA-verzekering van de cliënt?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:08

Heino schreef:
Gekke vraag misschien, maar kan je het niet verhalen op de WA-verzekering van de cliënt?

je weet niet wat er door het hoofd gaat van een gehandicapt persoon.

maar indd, misschien wel de moeite waard.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:44

Heino schreef:

Nee, aangezien de client geld betaald aan de organisatie, en de organisatie is verzekerd tegen dit soort ongevallen. Dus ik verhaal het op de verzekering van mijn werkgever. Ben niet van plan hier zelf maar één cent aan uit te geven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:45

Als die mensen ontoerekeningsvatbaar zijn is het een ander verhaal natuurlijk, maar grofgezegd, voor kinderen geldt de WA ook.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:45

@Fransis en Ymke, bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch dan voor een kroon denk ik, het moet gewoon weer zo mooi worden als het was

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:46

Heino schreef:
Als die mensen ontoerekeningsvatbaar zijn is het een ander verhaal natuurlijk, maar grofgezegd, voor kinderen geldt de WA ook.

Mijn organisatie is werkgever. En de client is van dusdanig niveau dat hij weet wat hij doet, dus is niet ontoerekeningsvatbaar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:56

ik heb vanalles namaak in mijn mond Haha!

schiltjes op mijn voortanden. links onder 2 kronen en rechts onder 2 implantaten met 3 kiezen en nog 1 kroon.
ik ben ook een angsthaas maar in het ziekenhuis bij de kaakchirurg was het echt pijnloos Haha!
zelfs de prikken heb ik niet gevoeld Knipoog
en ik ben dolblij met de implantaten omdat ik vaak klachten heb met mijn kronen Verdrietig

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:57

2 hebt idd 2 keuzes...
Bij een kroon blijft je eigen wortel zitten dus kun je dat vrij snel laten doen.

Bij een implantaat werkt dat echter anders. Je tand wordt dan getrokken, en dan moet de wond genezen. Dit duurt minimaal 6 maanden voordat het bot helemaal dicht is.
Dat betekend dus dat je een zeker een half jaar met een plaatje in je mond loopt. (dat maakt de tandtechnieker eerst voordat je eigen tand er uit gaat).
Dit zijn de dingen die je ook moet overwegen. Heeft de tandarts al een foto gemaakt van de tand om te zien hoe de wortel is? Door de klap kan de wortel ook beschadigd zijn namelijk. Ook kan dat jaren later nog een keer last gaan geven waardoor je een eventuele kroon alsnog verliest.

Toevallig hadden wij gisteren een patient in de stoel die jaren geleden allebij zijn voortanden uit zijn mond had, deze zijn jaren lang blijven zitten maar nu zat er gisteren eentje zo los dat we die hebben gespalkt aan de buren.
De wortels zijn helemaal weg door resorptie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Resorptie). Deze meneer heeft geen andere keuze dan ze binnenkort te laten trekken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:06

nadat mijn kiezen getrokken waren heb ik na 3 mnd implantaten gekregen Haha!
de implantaten moeten ook 3 mnd ingroeien Haha!
en dan pas krijf je je tand of kies erop Knipoog

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:10

Het ligt aan jou wat je wilt, kroon of implantaat.
Ik zou voor een kroon gaan Ja Ik zou niet onnodig je tand extraeren als je wortel ed nog goed is, en een kroon is goedkoper ook nog. Tegenwoordig worden ze van porselein gemaakt en zien er uit als een echte tand. Plus als je een kroon neemt ben je er sneller vanaf, dan als je een implantaat neemt.
Een kroon kan ook erg lang goed blijven zitten hoor, zelfs 10 jaar of langer. Ja

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:16

Op een implantaat komt ook een KROON dus uiteindelijk heb je hetzelfde resultaat alleen de fundering is met een implantaat gewoon beter omdat deze vervangbaar is als dat nodig is, de wortel van je eigen tand (stompje) niet!

@ Lafunkyjazz: ik neem aan dat je dat dan inderdaad zelf zult moeten bekostigen, of in ieder geval op je eigen verzekering zou moeten verhalen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:19

@stephanie87: Maar als de wortel nu nog gewoon goed is zou ik hem niet weg halen Ja Die wortel kan zijn hele leven nog goed zijn, dus waarom extra kosten maken op een implantaat als de gezonde levende wortel ook gewoon nog lang mee kan?

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:22

@ Megamutsj: dat is een keuze die je zelf moet maken, maar omdat de tand dood is omdat de zenuw van te voren word verwijderd is de tand en de wortel dus ook al een stuk zwakker, en dan word er nog eens ruim de helft van de tand afgeslepen (tot er een stompje overblijft) waardoor de tand nog verder verzwakt!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:24

Ik maak uit haar verhaal niet uit dat er een wortelkanaalbehandeling is gedaan, of moet worden gedaan. Ik lees gewoon dat de wortel gezond is.
Als er een kroon geplaatst moet worden betekend dat niet meteen dat er ook een wortelkanaalbehandeling gedaan moet worden. (Behalve als de wortel ontstoken is natuurlijk, maar dat is hier volgens mij niet het geval.)

Edit: even nog een keer topic doorgelezen en zag toch dat er waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling gedaan moest worden.
Een implantaat is dan meestal ook nog niet eens nodig. Het wortelkanaal word opgevuld met guttapercha (soort van stokjes) en daarop word dan een romp gemaakt van composiet, en daarop komt dan een kroon. De wortel is dan wel dood, maar die blijft wel gewoon zitten en is niet minder sterk daardoor. Je wortel zit namelijk vast in het bot, en als het bot gewoon gezond is dan houd die de wortel gewoon stevig vast, ongeacht of die leeft of niet.
Als je alleen een vulling laat maken op de stomp, dan heb je eerder de kans dat die afbreekt, dus het is wel aan te raden een kroon erop te laten plaatsen.

Het hele proces van een implantaat heb je al kunnen lezen in dit topic. Er word gewoon een stift in je tandvlees geboort, en daaromheen maken ze dan een composiet stomp en daarop komt dan de kroon. In principe vervangt deze de wortel. Dit is vele malen duurder, maargoed je werkt betaald dus je hoeft het niet om het geld te laten.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 10-10-08 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:32

@Stephanie, ik dacht precies wat Megamutsj nou net schreef.
Ik hang nl nu net zelf ertegenaan dat ik, ahum, gelijk 3 kronen moet gaan krijgen Bloos Ik heb nu een nieuwe TA die absoluut geen wortelkanaalbehandeling wil doen als het niet nodig is. En volgens haar is het ook niet altijd nodig een WKB te doen op een tand of kies waar een kroon opkomt.

Voor mij liggen de twijfels wel of niet kroon dan ook ergens anders. 1 van de kiezen is nl nog een melkkies Tong uitsteken Jup ik word noooooit volwassen Haha! Clown

@TS ik zou gaan voor kroon op eigen kies. Implantaten is toch iets "vreemds, niet lichaams eigen" in je mond.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:37

dat hoeft ook inderdaad niet, maar dan loop je wel het risico dat als die tand na 2 weken na het plaatsen van de kroon ineens op gaat spelen door bv het omslijpen, dat er alsnog een WKB gedaan moet worden, waarvoor je kroon dus weer gesloopt moet worden.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:39

@stephanie87: Als de wortelkanaalbehandeling goed is gegaan en de onsteking helemaal is verwijderd, dan is er geen reden dat je tand op gaat spelen. Eventjes napijn hou je wel, maar dat is maar voor korte duur.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:47

er kan dan alsnog een apexontsteking ontstaan door bv een naastgelegen kies, die kan ook de wortelpunten weer aantasten van de kies waar een WKB in is gedaan. door de ontsteking word het bot opgegeten om het zo maar even makkelijk te zeggen, dus de tand kan dan daardoor nog op gaan spelen, of los gaan staan in het kaakbot.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:50

Ja maargoed, dit is meestal niet het geval. En als de mondhygiene van de TS goed is, zal dit ook niet snel voorkomen. Een onsteking die van de ene wortel overslaat naar de ander is redelijk klein.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:55

dat ligt er maar net aan hoe dicht de wortels van de patient bij elkaar liggen.
wij hebben ook een endodontologe in de praktijk en ik maak dus ook veel endo's (WKB's) mee, ik heb al vrij vaak gezien dat dit toch voorkomt, dat een ontsteking van de wortelpunten van 1 kies na een aantal weken toch een naastgelegen kies of tant aantasten waar dan ook weer een WKB in moet.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:00

Oke dat is wel zo, alleen lijkt het stug dat de TS meerdere ontstoken wortelpunten heeft, maargoed dat kan ik zo vanaf mijn computertje niet zien.
Plus, een onsteking zal uitzaaien als er "langere" tijd niets aan word gedaan, dus als je er gewoon prima op tijd bij bent dan is er niets aan de hand en zou je geen WKB nodig hebben.
Maargoed zoals ik net al zij, daar kunnen wij niet zo over beoordelen zo vanachter ons computertje.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:07

een ontsteking kan ook heel sluipend gaan en zo dat je er niets van voelt of merkt. hier komen wij vaak achter als er gekeken word of er genoeg kaakbot is om te kunnen implanteren.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:09

Ja dat is waar, als de patient het niet merkt dan kan de onsteking lekker uitzaaien.. maar de meeste mensen voelen toch wel pijn, waardoor er een solofoto word gemaakt en de onsteking opgemerkt word. Maar idd, als er niet op tijd achter word gekomen zal die wel uitzaaien.

Dus de keuze ligt bij de TS zelf.. en een grote steun is ook; luister naar het advies van de tandarts!