Zwangerschap en studeren

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Zwangerschap en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:44

Urielle schreef:
Stom hoe dat veranderd he! Mijn IQ zat voorheen in de richting van hoogbegaafd maar ik ben nu echt prototype dom blondje. Vorige week legden ze op school uit hoe restzetels worden verdeeld (verschillende systemen) en dat dan voorgerekend met getallen... nou ik zat echt te kijken van Blond
Uiteindelijk snapte ik het maar had ik de omschrijvingen nog bij de verkeerde namen gezet ook.

En de meest stomme versprekingen, inderdaad ook fysiek onhandig (ik bots overal tegenop, laat spullen vier keer achter elkaar uit mijn handen vallen) en waar ik vroeger best vlot gebekt was, moet ik nu vaak zoeken naar een weerwoord.

Wat moederschap met een mens kan doen zeg!

Ik vroeg gister mijn mijn nog of hij een dressoir ipv pyama wou pakken voor [***] Clown dat soort dingen dus Bloos

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:55

Mijn man en ik hebben er destijds voor gekozen eerst de studie af te maken, dan te gaan werken en genieten van de dingen die we graag wilden doen. Ik wilde altijd al een eigen paard hebben, die is er dus ook. Mijn man wilde altijd al rally's rijden in een oldtimer, die is er ook (geweest). 3 jaar geleden besloten we ons eerste eigen huisje te verkopen en te verkassen naar een huis waar we de komende 20 jaar zeker zullen blijven wonen (ruimte en rust). Vorig jaar besloten dat we ons gezinnetje wilden gaan uitbreiden en sinds 24 juni zijn we met z'n drietjes. Ik ben 34, mijn man is 37.
Heb ook last van zwangerschapsdementie, ik moet echt alles in mijn agenda opschrijven. Ik moet zelfs opschrijven dat ik mijn agenda niet moet vergeten! Landurig concentreren op iets lukt nog wel maar heb ook dagen dat ik niet vooruit te branden ben.
TS: maak in ieder geval de studie af waar je nu mee bezig bent. Dan heb je in ieder geval al dat ene papiertje.
Chapeau voor alle moeders die nu ook nog studeren!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:11

Persoonlijk vind ik het een heel groot risico om tot je 34e te wachten met kinderen, zeker als je een enorm grote kinderwens hebt. De vruchtbaarheid wordt toch minder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:56

Urielle schreef:
[
Wat moederschap met een mens kan doen zeg!

Ben ik even blij dat ik nu tijdens de zwangerschap geen last heb van niet kunnen concentreren, en ik er voor mijn gevoel ook niet dommer op ben geworden.. mocht dat na de zwangerschap nog komen, dan heb ik in ieder geval mijn bul/diploma op zak Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:02

odetteke schreef:
Persoonlijk vind ik het een heel groot risico om tot je 34e te wachten met kinderen, zeker als je een enorm grote kinderwens hebt. De vruchtbaarheid wordt toch minder.

Daar ben ik het mee eens, maar iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen planning. Als dat echter een planning met kinderen is, dan is het wel verstandig om daar met je 30 ste mee te beginnen, mocht het niet "vanzelf" lukken, dan is er in ieder geval nog tijd om het medisch te proberen.

Ik ben nu 26 en vind het super om redelijk jong moeder te worden. Maar tegelijkertijd ben ik ook blij dat ik de studie er dan wel helemaal op heb zitten. Ik zou er echt niet aan moeten denken om hierna weer de schoolbanken in te moeten.

Nou zit ik wel in de ideale situatie dat mijn man en ik al ruim 10 jaar samen zijn, we al zo'n 7 jaar samen wonen, en nu ruim 2 jaar getrouwd zijn. Manlief heeft een eigen bedrijf, en hoewel het huidige bedrijf nog in de opstart fase zit, en er dus nog geen bakken met geld binnen komen, hebben we wel een leuk huis, met lekker veel ruimte eromheen. Ik heb 2 paarden, die ook thuis staan. Idealer zou het voor mijn gevoel niet kunnen (oke, het inkomen zou iets stabieler mogen zijn Knipoog )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:37

Dat is een hele fijne uitgangssituatie Angela Ja

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:42

Als starter op de arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om ergens een begin te maken. Zeker met een kind ben je in handicap tegen jong afgestudeerde mensen zonder. Startersfuncties zijn maar beperkt deeltijd te doen vanaf een bepaald niveau.

Waarom niet na 2 jaar werken aan een kindje beginnen. Geloof me de switch van studie naar werk is een heel heftige laat staan met nog een kind erbij!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:45

Maarja, als je gelijk 2 of 3 dagen gaat werken is dat niet meer zo'n verschil. Ik kan me voorstellen dat als je heel graag een kind wil het voor jezelf niet te doen is om nog 5 jaar te wachten (3 jaar studeren en 2 jaar werken)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:53

waarom niet 2 jaar wachten? Omdat ik juist niet wil dat ik aan een functie ga beginnen, waarin ik nooit kan blijven. Parttime kandidaatnotaris bestaat eigenlijk niet. Je kunt wel parttime werken, maar in de praktijk komt het erop neer dat je 70% moet werken, en daarin 100% van je zaken moet afwerken. Bovendien is overwerken heel gewoon, en dat is niet te combineren met bijv. opvang. Ook zou ik daarnaast aan de beroepsopleiding moeten beginnen, en als je niet binnen een passende functie in het bedrijf blijft, moet je vaak een deel terug betalen... niet handig dus.

Nu kan ik in alle rust op zoek gaan naar een functie waarin in voorlopig ook kan blijven, en die meteen te combineren is met een kind. Later overstappen zou juist veel problemen geven omdat ik dan of semi-fulltime zou moeten blijven werken (wat ik absoluut niet wil), of dan ontslag zou moeten nemen, terwijl we al wel aan de extra inkomsten gewend zouden zijn. Daarna zou ik de overstap moeten maken naar "dommer" werk, wat ook niet handig is.

Ik denk dat het juist op deze manier een goede overstap is. Ik hoor van een aantal ex-collega studenten die al wel in het notariaat werken dat ze nu al weten dat het problemen gaat geven als ze een kind willen. En zich sterk afvragen of ze wel de juiste keuze gemaakt hebben om eerste te gaan werken. Feitelijk zou je eerst waarnemingsbevoegd moeten worden (6 jaar) voordat je weg kan, en misschien daadwerkelijk een parttime functie voor 3 dagen kunt vinden. Gezien de beroepsopleiding is het voor die tijd eigenlijk niet mogelijk...

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:58

Als jij als starter minder flexibel bent doordat je bv niet voltijd wil werken tov een andere starter met dezelfde opleiding leg je het af. Simpelweg omdat je nog geen ervaring hebt waardoor je er meer uit zou kunnen springen als de andere sollicitant.

Ik ben zelf werkzaam als loopbanbegeleider en zie dit soort keuze's meer dan eens en die hebben op het gebied van werk/financieen vaak een minder leuke uitwerking. Letterlijk, het bedrijfsleven zit hier niet op te wachten...

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:00

Boomerang schreef:
Als jij als starter minder flexibel bent doordat je bv niet voltijd wil werken tov een andere starter met dezelfde opleiding leg je het af. Simpelweg omdat je nog geen ervaring hebt waardoor je er meer uit zou kunnen springen als de andere sollicitant.

Ik ben zelf werkzaam als loopbanbegeleider en zie dit soort keuze's meer dan eens en die hebben op het gebied van werk/financieen vaak een minder leuke uitwerking. Letterlijk, het bedrijfsleven zit hier niet op te wachten...

Edit zoals Angela het schetst, eerst voltijd beginnen en daarna parttime doorwerken kan weer wel. Ligt zeker aan de functie en branche. Maar het binnenkomen bij een bedrijf als starter is echt een onderschatte opgave.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:08

Boomerang schreef:
Boomerang schreef:

Edit zoals Angela het schetst, eerst voltijd beginnen en daarna parttime doorwerken kan weer wel. Ligt zeker aan de functie en branche. Maar het binnenkomen bij een bedrijf als starter is echt een onderschatte opgave.

Ja, maar als je binnen bent, kun je niet parttime blijven... of je zou eerst 6 jaar moeten gaan werken... dan ben ik 32.... dat vind ik echt te oud... En dan nog is het de vraag of het kan. Waarschijnlijk niet, maar dan bestaat er een kleine kans.

Nu ben ik op de volgende manier wel in het voordeel: Ik ga voor een functie solliciteren die voor parttime bedoeld is. Voor die functie heb ik een zeer hoge opleiding genoten (HBO nodig, maar heb universitair afgerond), waardoor ik naast mijn taken gemakkelijk meer op kan pakken indien nodig. Ik heb al een kind, wat ze een zwangerschapsverlof gaat besparen tov andere vrouwen van mijn leeftijd die over 2 jaar een kind willen....

Oke, ik ben een starter die niet fulltime wilt beginnen, maar wel een starter met al de nodige werkervaring in andere branches (ik heb altijd naast mijn studie gewerkt). Bovendien solliciteer ik niet naar een full-time job waar ik maar parttime wil gaan komen, maar naar een parttime functie...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:47

Angela schreef:
Ik heb al een kind, wat ze een zwangerschapsverlof gaat besparen tov andere vrouwen van mijn leeftijd die over 2 jaar een kind willen....

Dat lijkt mij ook, een bedrijf investeert in je, maar loopt minder risico dat je uiteindelijk die investering niet opbrengt omdat je zwanger raakt...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:28

Heino schreef:
Angela schreef:
Ik heb al een kind, wat ze een zwangerschapsverlof gaat besparen tov andere vrouwen van mijn leeftijd die over 2 jaar een kind willen....

Dat lijkt mij ook, een bedrijf investeert in je, maar loopt minder risico dat je uiteindelijk die investering niet opbrengt omdat je zwanger raakt...

Dat voordeel heb je inderdaad tov die vrouwen die wellicht in de toekomst nog zwanger gaan worden. Als werkgever ben je dan heel gelukkig maar laten we niet vergeten dat een werkgever niet voorbij mag gaan aan het feit dat hij/zij standaard een risico loopt op het moment dat hij/zij een vrouw in dienst neemt. Financieel gezien is een werkgever ook gewoon gecovered op het moment dat een vrouwelijke werknemer met verlof gaat. Wel lastig is het dat het werk tijdelijk door een ander moet worden gedaan. Ik heb het zelf meegemaakt. Mijn werk zou door twee collega's worden overgenomen en ik had het voordeel dat mijn verlof samenviel met de zomer (komkommertijd in mijn branche). Alleen niemand had kunnen voorspellen dat één van de twee collega's door persoonlijke omstandigheden ook even afwezig was. Het is allemaal goedgekomen.

Wat betreft leeftijd en zwanger worden: tuurlijk, als je ouder wordt, wordt de kans groter dat het misschien niet zo makkelijk gaat dan wanneer je jonger bent, maar ik ken zat mensen die in de 20 zijn en langer bezig zijn geweest om zwanger te worden dan ik. Ik was redelijk snel zwanger. Het is heel persoonlijk bepaald en heeft ook wel te maken met je gesteldheid, fysiek en mentaal.

Anyways, het blijft wel een lastige keuze denk ik zo: studeren en kinderwens of werken en kinderwens.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:33

Boomerang schreef:

Dat is ook verschillend van welke studie je doet. Als ik binnen drie jaar (hopelijk) afstudeer, kan ik overal beginnen werken binnen de week of minder, parttime of fulltime, of nog een andere regeling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:49

Boomerang schreef:

Ik heb mijn studie aangepast aan mijn wens voor gezinsleven en gekozen voor het onderwijs. Als docent is een deeltijd functie meer gangbaar dan ongepast Lachen