Hoeveel thee mag je per dag drinken? :Y)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Hoeveel thee mag je per dag drinken? :Y)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:07

Dat ziekelijk veel water drinken heet polydypsie. Wees nog maar niet bezorgd hoor, hiervoor moet je ècht heel erg veel drinken.
Op mijn werk hebben we zo'n patient. Die drinkt gemiddeld 22liter vloeistof per dag. Niet dat zijn zouthuishouding normaal is, maar dood gaat ie er nog niet aan. Die drinkt ook zo ziekelijk, dat ie uit de toiletpot drinkt, tijdens het douchen liters wegwerkt (en zichzelf onvoldoende wast) enz.

Een normaal mens voelt wel aan wanneer het genoeg is geweest.
Daarnaast zit in thee wel cafeïne (wel minder dan in koffie), wat verslavend kan werken, evenals looizuur (bevat ontstekingsremmer, maar geeft tevens de spijsvertering een stimulans).
Zorg er wel voor dat de thee niet overdreven sterk is; dit geeft op termijn verkleuring aan de tanden, en kan hart- en bloeddrukproblemen veroorzaken.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:16

Irma_ maandag, jij zegt dat thee looizuur bevat maar in de eerder opgegeven link van mij staat iets anders vermeld.

Citaat:
Bevat thee looizuur?
Nee. Theedrinken veroorzaakt soms een stroef gevoel in de mond. Dat komt door de flavonoïden in thee. Ten onrechte wordt wel eens gezegd dat looizuur hiervoor verantwoordelijk is. Thee bevat echter geen looizuur.

Flavonoïden vallen naar mijn weten onder antioxidanten.
Deze helpen het lichaam te 'zuiveren' van vrije radicalen die vrijkomen bij de stofwisseling.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:21

de soorten van zonnatura moet je geloof ik wel wat mee uitkijken.
Verder kan het niet echt schadelijk zijn als je zo'n 14 koppen/mokken op een dag drinkt.
Mocht dit wel het geval zijn dan was dat echt wel vermeld.
Dat is echt wel uitvoerig getest door oa de VWA

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:25

pres schreef:
Irma_ maandag, jij zegt dat thee looizuur bevat maar in de eerder opgegeven link van mij staat iets anders vermeld.

Citaat:
Bevat thee looizuur?
Nee. Theedrinken veroorzaakt soms een stroef gevoel in de mond. Dat komt door de flavonoïden in thee. Ten onrechte wordt wel eens gezegd dat looizuur hiervoor verantwoordelijk is. Thee bevat echter geen looizuur.

Flavonoïden vallen naar mijn weten onder antioxidanten.
Deze helpen het lichaam te 'zuiveren' van vrije radicalen die vrijkomen bij de stofwisseling.

Volgens mij bevat thee wel looizuur, alleen in kleine hoeveelheden. Rooibosthee word wel eens looizuur-vrij genoemd, maar eigelijk klopt dat niet. De mate van looizuur is zo laag dat het te verwaarlozen is.
Als je op internet gaat rondzoeken zal je wel zien dat de meningen nogal verdeeld zijn over looizuur en thee, maar als je op de pakjes thee zelf kijkt, staat er vaak wel op of en hoeveel looizuur erin zit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:28

Ik drink Rooibos thee en kan het alleen maar aanraden Haha!

Rooibos thee

Rooibos thee komt van de Aspalathus Linearis plant, die groeit in de westelijke Kaapprovincie van Zuid-Afrika. Hoewel wij in Europa deze kruidenthee pas sinds kort ontdekt hebben, kennen de Zuidafrikanen al ruim 300 jaar een heilzame werking aan Rooibos toe.
De plant zelf is groen van kleur en heeft kleine naaldjes. Rooibos, wat letterlijk “rode struik” betekent, ontleent zijn naam aan de rode kleur die de gedroogde blaadjes hebben, waardoor ook de Rooibos thee een heldere rode kleur heeft.

Rooibos thee bevat van nature geen cafeïne waardoor het zeer geschikt is om lekker door te drinken. Rooibos bevat wat minder polyfenolen dan gewone thee. Dit zorgt ervoor dat de thee niet bitter wordt als het wat langer staat. Overigens kunnen de polyfenolen in Rooibos, net als in gewone thee, je lichaam helpen bij het neutraliseren van schadelijke vrije radicalen. Bovendien levert een kopje Rooibos (zonder suiker) geen calorieën. Dit alles maakt Rooibos thee tot een lekkere, natuurlijk zoet smakende en fruitige thee waar je onbezorgd van kan genieten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:30

Zit idd ook caffeine in, zal niet heel goed zijn, maar ach...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:30

Pres: de berichten zijn tegenstrijdig.
Jou info komt van de site van Pickwick.
Dit wordt bevestigd door mijn bron (Natuurlijkerwijs.com):

Flavonoïden: daar wordt de laatste jaren veel onderzoek naar gedaan, maar lang niet alles is bekend. Van een aantal flavonoïden is bekend dat ze, evenals de vitaminen A, C en E, een anti-oxidatieve werking hebben: ze neutraliseren het schadelijk effect van agressieve zuurstofmoleculen (vrije zuurstofradicalen of oxidanten) op de cellen. De in veel onderzoeken vastgestelde beschermende werking van groenten en fruit tegen kanker en hart- en vaatziekten heeft mogelijk te maken met onder meer deze activiteit van flavonoïden en sommige andere bioactieve stoffen, zoals de carotenen.
Verder kunnen ze inwerken op enzym- en hormoonsystemen en het afweersysteem. Ze kunnen enzymprocessen in gunstige zin beïnvloeden die een rol spelen bij de celdeling (kanker), de bloedstolling (vaatproblemen), het cholesterolgehalte (hart- en vaatziekten) en de lichaamsafweer (kanker). Deze effecten zijn bij proefdieren aangetoond.
Isoflavonen worden ook wel aangeduid als plantenhormonen of fyto-oestrogenen. Ze lijken wat betreft hun chemische structuur op de menselijke hormonen.
Flavonolen zitten in: uien, thee, appelen, rode wijn, broccoli, boerenkool.

Wikipedia zegt overigens niets over thee icm. flavonoïde.

Echter zegt de wikipedia het volgende over looizuur:
Looizuur of gallotannine is een hydrolyseerbare tannine en komt o.a. voor in de bast van Sequoia's en eiken, in de peul van Caesalpinia spinosa en in galappels. Het beschermt de boom tegen insectenvraat en aantasting door bacteriën. Ook beschermt het de boom bij bosbrand. Vroeger werd de gedroogde eikenbast (eek) vermalen op een eekmolen en vervolgens tussen de te looien huiden gestrooid.
Looizuur is dus niet hetzelfde als wat onder de verzamelnaam tannine verstaan wordt, waarschijnlijk komt dit met de verwarring van tannic acid -> looizuur en tannins -> tanninen. Zwarte thee bevat bijvoorbeeld geen looizuur (tannic acid), maar wel andere tanninen. Groene thee echter bevat wel looizuur (gallotannine).

Kortom, een niet eenduidig antwoord.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:20

mmm ik drink mijn thee altijd wel loeisterk... dus mijn tanden zullen daar niet witter op worden ...

Maar ik poets ze wel netjes minimaal 2 keer daags, met parodontax Haha!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:32

Wat mijn moeder altijd deed is een klein beetje melk door de thee, dan heb je minder last van de aanslag op je tanden.
Ik drink op het werk ook aardig wat thee, maar ik kom niet echt in de richting van de hoeveelheden die sommige hier drinken Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:52

Oh, lekker, parodontax!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:55

Irma_Maandag schreef:
Oh, lekker, parodontax!

Ik dacht dat ik de enigste was die dat vond Vork

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:56

Irma_maandag, Dat is inderdaad niet een eenduidig antwoord.

Ik drink mijn thee echt heel erg licht.
Een paar keer soppen is voor mij genoeg.
Ik kan dan ook niet zeggen dat ik last heb van aanslag gelukkig.
Maar goed poetsen helpt natuurlijk wel maar dan voor mij geen paradontax. Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:13

Ik drink meestal 3-4 thee per dag op me werk, savonds meestal nog 1 ofzo.

Het schijnt wel dat Earl Grey slechter is dan Groene Thee

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:27

Zolang je van de laxerende thee afblijft, zou ik me geen zorgen maken. ROFL

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:34

pfffff. ik drink over de gehele dag misschien 2 koppen (en dan meestal nog niet eens thee.. haha)

ik kom misschien op een halve/driekwart liter per dag.. Bloos

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:59

Ik drink bijna alleen maar rooibos, heel gezond dus *LOL*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:06

crossmonster schreef:
Dus mijn vraag aan jullie, hoe gezond is thee?
Zover ik weet kun je geen overdosis thee nemen toch Huilen van het lachen
Nou, ik kom even met een 'klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt' - verhaal.
Mijn zus dronk zo'n drie potten thee per dag en werd hier heel erg ziek van. Ze ging naar de dokter omdat ze constant dorst had (en nog meer thee ging drinken) moe was en snel duizelig. De dokter ontdekte dat ze een verhoogde dosis ???? in haar bloed had wat kwam door de grote hoeveelheden thee die ze dronk. Ze mocht van de dokter nog maar een kop of 5 drinken per dag.
Niet geheel ongevaarlijk dus dat thee drinken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:29

3 potten thee is ook wel heel erg veel Bloos!

Maar mm weet je nog welk stofje ze teveel in dr bloed had?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:09

Uhm nee Bloos
En ze is een beetje te ver weg om even op te bellen.