Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

take_one

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:50

daNiielle_ schreef:
Ik denk dat ik het weg laat halen.
Gewoon omdat ik zulke dingen moeilijk kan accepteren. Dan kan ik het kind wel houden, maar als ik er niet tevreden over ben, dan accepteer ik het ook niet. Dat gaat weer ten koste van het kind, en dat kan ik hem dus beter besparen.
Dat is mijn reden. Misschien wat kort door de bocht..

En ik heb echt niks tegen gehandicapten, maar met mensen omgaan is vanaf dat ik klein was al moeilijk voor me geweest.
Dus dit dan nog weer extra moeilijk.
Ik leef liever alleen, met vriend en de paarden. Dus eigenlijk zoiezo geen kinderen.
En voorlopig moet ik er al helemaal niet aan denken. Lachen

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde.. Lachen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:54

DaanxBien schreef:
EstherHegt Ik heb het over de kinderen die nauwelijks zullen kunen funtioneren in de maatschappij,
Nooit zullen leren lezen schrijven lopen praten.... en ook constant nagekeken zullen worden op straat

Fijn om de verschillende meningen te lezen over dit onderwerp

Dan zou ik zeggen om het te laten weghalen... Maar ik denk dat je van die beslissing pas echt zeker kan zijn als je het effectief ooit meemaakt.
Misschien denk je er op de moment van de zwangerschap wel anders over. Maar nu zou ik zeggen: Ik houd het niet.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:58

Weg laten halen,,
Tuurljik verdient zo'n kind ook een leven ; maar hoe zo'n leven??

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:00

zowieso zou ik nooit voor een abortus kunnen kiezen omdat ik daar op tegen ben. Ik heb kennisen die hun kindje na een korte 2 dagen hebben verloren, ze wisten dat het zou gebeuren want het hartje was niet goed, toch waren dat wel 2 heel waardevolle dagen voor hen.

ik heb zelf ook met verst. geh. gewerkt en mijn ervaring is dat de meeste vaak een gelukkiger leven hebben dan wij zelf.

Maar mijn keuze komt vooral omdat ik nooit een leven zou willen beeindigen, hoe klein ook

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:09

Weg laten halen,
Als een kind zo zwaar gehandicapt is dat het nooit normaal kan functioneren is het niet alleen voor het kind zwaar, maar ook je eigen leven zal nooit meer zonder zorgen zijn. Het grote risico dat je zelf financieel, psychish in de problemen komt, dat je relatie hierdoor op de klippen loopt, enz zou ik niet willen nemen als ik er in zo'n vroeg stadium achter zou komen. Dan zou ik het dus zeker laten weghalen.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:16

Ik zou het echt niet weten , het is ook niet iets wat je binnen een dag beslist. En voordat je weet dat je een gehandicapt kind bij je graagt ben je al behoorlijk ver in je zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:27

Ik zou het weg laten halen. Niet omdat ik iets heb tegen gehandicapten, maar ik vraag me af wie er gelukkig van wordt om zo'n kindje te houden. Het kindje zelf heeft weinig aan het leven, heeft continu zorg nodig en zelf krijg je er ook nogal wat zorgen en ellende bij (ellende in zin van continu stress en zorgen om je kindje). De gezondheidszorg is duur en erg tijdrovend. Je eigen leven moet je er volledig voor opgeven, voor een gezond kind doe je dat al, maar voor een gehandicapt kindje gaat het nog een stap verder.. Dus ja, ik zou het weg laten halen.. Lachen

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:27

ik zou het houden en proberen zo lang mogelijk zelf te verzorgen...
ik ben groepsbegeleider op een groep met ernstig meervoudig gehandicapten (deze mensen hebben geen benul van hoe erg gehandicapt ze zijn, hun verstandelijk niveau is gelijk aan een kind tussen de 0 en 2 jaar en er zitten er 3 in een rolstoel en 5 zijn epileptisch) en als ik zie hoe blij die mensen zijn met hele kleine dingen dan heb ik zoiets van daar doe je het dan toch voor. Ze weten immers niet beter dan dat ze zo zijn en snappen ook niet dat andere mensen wel "gewoon" zijn. Als een kind zo is geboren dan weet het niet anders, natuurlijk is de zorg voor zo'n kind erg zwaar maar je krijgt er ook veel voor terug, alleen dan in hele kleine dingen zoals een glimlach of iets dergelijks.
Op mijn groep is de jongste bewoner 28 en de oudste 53 jaar oud en zoals ik al zei ze zijn echt wel gelukkig, ze weten tenslotte niet beter... Voor mij dus geen redenen om het weg te laten halen...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:31

Wat een reacties, ik krijg er soms de kriebels van

Maar goed, een goed voorbeeld van hoe deze maatschappij is, brrrrrr....( die zit dus niet meer te wachten op mensen met een handicap, alles moet perfect zijn ( zie de programmas op tv, als je dat niet bent, kan je je laten verbouwen....gruwel)

Ik heb zelf een autistische broer, nou, ik zou hem niet kunnnen missen hoor!
En ik ben zelf 6,5 maand zwanger van mijn eerste kindje, en ik hou er nu al van, ongeacht wat het zal worden.

( Niet dat ik hier beweer dat je een makkelijk leven zult hebben met een kindje met een ernstige handicap, ik heb dit op diverse manieren van dichtbij meegemaakt)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:34

ik ben ook geschrokken van veel reacties

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:36

Even voor de duidelijkheid. De ernst van de handicap kun je dus niet "zien" he! Alleen of het kind gehandicapt is of niet! En dit ook alleen als het om Syndromen, of duidelijke beperkingen gaat (bv SpinaByfida)
De ernst van de verstandelijke beperking is niet te zien. Dus je kan net zo goed een zml kind weghalen, terwijl jij denk dat het "zwaar verstandelijk gehandicapt" is.
Waar ik echt misselijk van word zijn de opmerking als "opgescheept" zitten met. Dan hoop ik dat jullie één van de weinigen zijn met een 100% gezond kind. Er kan ALTIJD wat mis zijn.
Ik krijg serieus de rillingen van een aantal kortzichtige opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:38

Ravellie, vind het jammer dat je zo reageert.. Dit is een moeilijk issue en iedereen is vrij om zijn/haar mening te geven. Hoe jij nu doet geeft aan dat je iemand anders om die mening niet respecteert..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:39

ik word dus dagelijks geconfronteerd met de feiten van verstandelijk gehandicapte personen, het zijn dan niet mijn eigen kinderen, maar ik weet hierdoor ook wel dat ik het niet in mijn hoofd zou halen om het weg te halen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:40

Hangt af van hoe lang ik al zwanger ben en hoe zwaar het gehandicapt is. Ook in wat voor situatie ik zit. Maar op dit moment verwacht ik uberhaupt niet dat ik ooit kinderen zal krijgen. Geen zin in, veel te lastig.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:42

Relaxed, ik begrijp je standpunt. Maar imo als je besluit een kindje te nemen, ga je akkoord met de veranderingen die het in je leven teweeg brengt. Je kan van te voren niet weten hoe het gaat lopen. Dus waarom beslissen over iemands leven terwijl het nog niet eens geboren is.
Dit is geen aanval, maar omdat jij de enige bent die het op een "normale" manier omschrijft, wil ik van jou graag een antwoord. Derest vind ik zo kortzinnig dat ik mijn tijd er niet eens aan ga verdoen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:42

LaFunkyJazz schreef:
Even voor de duidelijkheid. De ernst van de handicap kun je dus niet "zien" he! Alleen of het kind gehandicapt is of niet! En dit ook alleen als het om Syndromen, of duidelijke beperkingen gaat (bv SpinaByfida)
De ernst van de verstandelijke beperking is niet te zien. Dus je kan net zo goed een zml kind weghalen, terwijl jij denk dat het "zwaar verstandelijk gehandicapt" is.
Waar ik echt misselijk van word zijn de opmerking als "opgescheept" zitten met. Dan hoop ik dat jullie één van de weinigen zijn met een 100% gezond kind. Er kan ALTIJD wat mis zijn.
Ik krijg serieus de rillingen van een aantal kortzichtige opmerkingen.

Idem
Al probeer ik mezelf ook maar voor te houden dat er hier ook veel 12-16 jarigen zitten Tong uitsteken
En die leeftijd heb ik ook ooit gehad he
Maar als je wat ouder word, ga je ook anders tegen dingen aankijken

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:44

lammie2701 schreef:
ik word dus dagelijks geconfronteerd met de feiten van verstandelijk gehandicapte personen, het zijn dan niet mijn eigen kinderen, maar ik weet hierdoor ook wel dat ik het niet in mijn hoofd zou halen om het weg te halen...

Ik ook, en voor een aantal, denk ik inderdaad, oei er kon voor jou een flink wat dingen bespaard zijn als jij niet geboren zou zijn. Maar hij is er, dus probeer je de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden.
Het is niets voor niets dat er nu ook non-reanimatie protocollen worden geschreven op kwaliteit van leven, ipv alleen op gezondheidsrisico's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:45

Als de nekplooi meting uit zou wijzen dat mijn baby een verhoogde kans heeft op het downsyndroom, laat ik het testen dmv vruchtwater punctie. Mocht daarna uitblijken dat het inderdaad om een kind met het downsyndroom gaat?
Zou ik het absoluut laten weghalen. Ik ben gek op mijn nichtje met down, maar zou echt nooit zelf bewust ervoor kiezen om zo'n kindje ter wereld te laten komen. Niet alleen vanwege de handicap, maar alle medische complicaties die ze krijgen en het gedrag van het kind. Kinderen opvoeden is de zwaartste taak die je kunt krijgen hoor ik vaak, maar een kind opvoeden met down extra zwaar. Want die blijven voor eeuwig kind.
(tenzij je een mosaic krijgt, want die hebben ook normale chromosomen tussen de defecte en zijn daardoor vaak een stuk lichter gehandicapt).

Lichamelijke beperkingen zoals een open ruggetje (ligt er aan tot hoever het open is en in hoeverre het uberhaupt levensvatbaar is) of een missende hand? ach geen moeite mee.

Sowieso krijgt mijn kind niet de beste genen mee qua gezondheid Nagelbijten / Gniffelen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:46

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg. Ik zie regelmatig mensen met een dusdanige handicap dat zij alleen nog enigzins zintuigelijk reageren op hun omgeving. Zij kunnen zelf niets, niet praten, eten, sommigen zijn doof en blind, hebben spasmen die zo heftig zijn dat het lichaam door de spierspanning vergroeid zijn. Ik kan niet oordelen of ik in zo'n geval mijn kindje zou laten komen of niet, omdat ik nooit in zo'n situatie heb gezeten. Voor mij telt wel heel zwaar het leven van zo'n kind, ook wanneer hij of zij volwassen is. Wat gebeurt er met hem of haar wanner je er zelf niet meer bent?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:47

LaFunkyJazz schreef:
lammie2701 schreef:

Ik ook, en voor een aantal, denk ik inderdaad, oei er kon voor jou een flink wat dingen bespaard zijn als jij niet geboren zou zijn. Maar hij is er, dus probeer je de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden.
Het is niets voor niets dat er nu ook non-reanimatie protocollen worden geschreven op kwaliteit van leven, ipv alleen op gezondheidsrisico's.

Hier sluit ik me dan ook volledig bij aan, de zorg is ook zoveel vooruit gegaan vergeleken bij 20 jaar geleden (als ik die verhalen van de ouders hoor) en alles met als uitgangspunt kwaliteit van leven...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:48

ik zou het weg laten halen(even voor de duidelijkheid,ik heb geen kinderen en ook nooit gewild)
En niet om de redenen die ik hier hoor.
Het zou voor mij geen probleem zijn om het dag in dag uit te verzorgen,en vervolgens geen eigen leven meer zou hebben.
Dat vind ik het probleem niet,je gaat er gewoon voor.
Maar wat als ik er niet meer ben???
Wie gaat er dan liefdevol voor mijn kind zorgen?
Z'on kind is z'n hele leven afhankelijk van verzorging,kan absoluut niet zelfstandig funtioneren....en als ik zou overlijden heb ik er geen vertrouwen in dat iemand mijn taak zou overnemen en met zoveel liefde en toewijding het kind zou verzorgen....dat is mijn voornaamste reden voor abortus.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:49

Ik zou het toch weg laten halen. Het is zó ontzettend zwaar, je hele leven lang. Anderzeids vind ik het ook erg akelig om het te moeten doen, maar ik denk toch dat dan abortus zou plegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:50

LaFunkyJazz schreef:
Relaxed, ik begrijp je standpunt. Maar imo als je besluit een kindje te nemen, ga je akkoord met de veranderingen die het in je leven teweeg brengt. Je kan van te voren niet weten hoe het gaat lopen. Dus waarom beslissen over iemands leven terwijl het nog niet eens geboren is.
Dit is geen aanval, maar omdat jij de enige bent die het op een "normale" manier omschrijft, wil ik van jou graag een antwoord. Derest vind ik zo kortzinnig dat ik mijn tijd er niet eens aan ga verdoen.

Klopt dat je kiest voor die verandering in je leven, maar kiezen voor een kindje waarvan je weet dat het gehandicapt is (ik ging trouwens uit van een ernstige handicap) is iets wat je wel moet kunnen opbrengen. Zoals ik al zei komen er met een gehandicapt kindje enorm veel extra zorgen en kosten bij en dat moet je wel op kunnen brengen, zowel, psychisch, fysiek als financieel. Ik bedoel, we weten denk ik allemaal dat de gezondheidszorg er niet op vooruit gaat.. Daarbij denk ik dan ook aan het feit dat jij op dat moment de keuze maakt voor je kindje. Ik begrijp idd wel dat Lammie zegt dat mensen met een handicap niet doorhebben hoe ze zijn, maar toch stel ik mezelf de vraag wat een kindje met een zware handicap aan het leven heeft..

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:53

zap schreef:
Zwaar gehandicapt, aborteren Ja. Wees eerlijk, waar komt zo'n kind terecht bij de doorsnee ouders? Kan het kind altijd thuis blijven wonen en daar gelukkig worden? Ik vraag het me af Ja

Het gaat niet om wel of niet functioneel voor de maatschappij, maar om een levenswaardig bestaan. En dát is voor iedereen verschillend Lachen en die maat ligt voor iedereen anders.

the same! Ja

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:53

wij hebben dus 1 bewoner die vanaf zijn 2e geen familie meer heeft en ik kan je vertellen hij wordt gewoon net als de andere bewoners verzorgd en geniet net zoveel van zijn leven als de anderen. en als hij jarig is gaat hij vaak een dagje uit met 1 begeleider en zijn bezoekrelatie en hij krijgt dan een net iets groter cadeau als de anderen...

een andere bewoner is nu 28 en die heeft tot haar 24ste gewoon thuis gewoond, haar ouders hadden het huis helemaal laten aanpassen voor haar en hadden tilliften enz. in huis en ze kreeg alle aandacht van de wereld, er bestaat niet voor niets het wvg potje bij de gemeente en het pgb en awbz, die zijn er o.a. voor dit soort mensen. de ouders van deze vrouw hebben ervoor gekozen om haar naar een instelling te laten gaan omdat de situatie veranderde, ouders scheidden (had niks met kind te maken) en ze hadden zoiets van normaal gesproken gaat een kind ook op deze leeftijd het huis uit en een eigen leven opbouwen, ze woont nu met veel plezier bij onze groep en haar moeder en nieuwe man wonen bij ons in de wijk en komen regelmatig op visite...
Laatst bijgewerkt door lammie2701 op 05-10-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt