Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:39

MarijeR schreef:
En wat mij betreft mogen mensen die om wat voor reden dan ook geen donor willen zijn, ook onderaan de wachtlijst als ze ooit een donor orgaan nodig zouden hebben.
Tegen de tijd dat er een overschot aan donororganen is, zou dat regeltje dan wel weer weg kunnen...

Helemaal mee eens!!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:11

Klijn schreef:
MarijeR schreef:
En wat mij betreft mogen mensen die om wat voor reden dan ook geen donor willen zijn, ook onderaan de wachtlijst als ze ooit een donor orgaan nodig zouden hebben.
Tegen de tijd dat er een overschot aan donororganen is, zou dat regeltje dan wel weer weg kunnen...

Helemaal mee eens!!

daar ben ik het ook helemaal mee eens!!
Ik ben donor, maar zou het vreselijk vinden (ok dan ben ik wel dood maar toch) als mijn organen naar iemand gaan die geen donor is!! ook geef ik liever mijn longen niet aan iemand die rookt (eigen schuld....) en hetzelfde geldt voor mijn lever aan alcoholverslaafden
Maar goed, ik ben dus wel voor. Laat iedereen maar registreren wat ie wil, wel of niet donor worden en laat dan inderdaad de niet donors maar onderaan de lijst staan Ja

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:17

MarijeR schreef:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Ik vind het een super idee om iedereen verplicht donor te laten zijn. Als ik soms de redenen hoor van mensen die geen donor zijn. Er zullen ook vast wel mensen zijn met een goede reden, maar toch vind ik dat die regeling er moet komen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:26

Ben voor deze regeling. Een tekort aan donororganen is een zaak van leven en dood en dan vind het gewoon té belachelijk dat mensen daar ''eenvoudigweg te lui voor zijn''. Als ik zelf 18 word vul ik zéker dat formulier in. Ik heb geen enkele reden om niet iemand anders een kans op leven te gunnen dankzij míjn organen als ik er neit meer ben. Verder wil ik er niet al teveel over nadenken (het is toch geen leuk onderwerp, de dood en alles wat daarbij hoort) en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden, maar donor word ik zeker vanaf mijn 18e.

Die regeling lijkt me prima, zodat ook mensen die geen zin/tijd hebben er zelf achteraan te gaan alsnog een kans krijgen het relatief eenvoudig alsnog in te vullen. Top.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:37

Voor deze regeling! Wat mij betreft verplichten ze het en kun je er alleen maar onderuit als je dat goed kunt onderbouwen.
Want willen degenen die geen donor willen zijn, om wat voor reden dan ook, ook geen nieuw hart of iets dergelijks, als de situatie zich voor doet? Kortom: hoe principieel denk je -want dat weet je nooit van tevoren- dat je bent? Of vind je dat dat er dan niet toe doet (en zo ja, waarom, daar ben ik wel nieuwsgierig naar)?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:00

kijk dat mensen met kanker of een andere zeer ernstige ziekte zeggen dat ze geen donor willen zijn, omwille van gevaar voor de ander. akkoord.
die mensen kan je niet nog eens gaan straffen om hun ziekte vind ik...

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:03

Ik ben voor.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen donorformulier heb ingevuld. Mijn moeder is nierpatient, dus ik vind donors erg belangrijk. Ik vind het alleen vreemd dat je niet kunt aangeven of je voorkeur hebt aan wie je iets doneert. Als ik morgen onder een trein kom en mijn nier matcht met die van mijn moeder, wil ik dat deze naar haar gaat. Maar als ik mij als donor inschrjf, gaat deze naar de eerstvolgende op de wachtlijst. En dat wil ik niet, als mijn eigen moeder hier dan niet mee word geholpen.

Nu heeft mijn moeder het geluk dat zij een lieve zus heeft die eind dit jaar gaat doneren, maar tot die tijd registreer ik mij nog niet als donor

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:29

krak schreef:
kijk dat mensen met kanker of een andere zeer ernstige ziekte zeggen dat ze geen donor willen zijn, omwille van gevaar voor de ander. akkoord.
die mensen kan je niet nog eens gaan straffen om hun ziekte vind ik...

Dat is een kwestie van niet kunnen doneren, al zijn er misschien zat 'onderdelen' die nog wel het leven van iemand anders kunnen redden of op een andere manier kunnen verbeteren.
Denk aan huid, hoornvlies e.d., wie weet zijn die wel te gebruiken.
Artsen kunnen dat tegen die tijd vast prima beoordelen, die keuze hoef je nu zelf niet te maken.
Het gaat mij voornamelijk om mensen die zeggen ik wil geen donor zijn want dat vind ik vies/eng/wil ik niet over na denken e.d.

Interessant leesvoer: http://www.donorvoorlichting.nl
En weet je niet hoe je donor kunt worden/briefje kwijt? http://www.donorregister.nl

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:40

idd maar ik wil maar zeggen dat ik die mensen ergens wel begrijp als zij zeggen dat ze geen donor willen worden Knipoog

nu wat ik mij dus afvraag.... mensen zoals Mandy die dus absoluut geen donor willen zijn (op dit moment), die lopen dus rond met een papiertje...
heb je dit altijd en overal bij je? wat als je dat niet bij je hebt? gaan de dokters eerst in een database na of je al dan niet donor bent.... ik vrees ervoor eigenlijk

stel voor Mandy en anderen... je verliest in een ongeval je been. jij zou dan niet willen dat de huid, spieren, botten, ea van dat been gebruikt worden voor anderen?
want het gaat niet alleen om donor zijn als je sterft he...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:45

moonfish13 schreef:
Tegen.
Het is toch verdorie mijn lijf?
Daar hebben hun niks over te vertellen.

Als je goed leest zie je dat je nog steeds het recht hebt om te zeggen dat je geen donor wilt zijn. Deze regeling zou alleen voor mensen (zo als ik Bloos) zijn die het nooit invullen omdat ze het eigenlijk niet goed weten, of liever nu de beslissing nog niet maken.
Ik wil aan de ene kant graag donor zijn, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om nu te beslissen en dat formulier in te vullen. Als je automatisch donor wordt na negeren van het bericht en je besluit dan als nog dat je eigenlijk helemaal niet wilt kun je dit doorgeven en gebruiken ze je organen later niet als donor.

Note to self: me toch eens aanmelden. Ja

krak schreef:
idd maar ik wil maar zeggen dat ik die mensen ergens wel begrijp als zij zeggen dat ze geen donor willen worden Knipoog

nu wat ik mij dus afvraag.... mensen zoals Mandy die dus absoluut geen donor willen zijn (op dit moment), die lopen dus rond met een papiertje...
heb je dit altijd en overal bij je? wat als je dat niet bij je hebt? gaan de dokters eerst in een database na of je al dan niet donor bent.... ik vrees ervoor eigenlijk

stel voor Mandy en anderen... je verliest in een ongeval je been. jij zou dan niet willen dat de huid, spieren, botten, ea van dat been gebruikt worden voor anderen?

Een papiertje bij hebben zou wel erg slecht zijn Knipoog Of je wel of niet donor bent staat in een grote database.
Slachtoffers van bijvoorbeeld een auto ongeluk zonder ID op zak moeten toch eerst geidentificeerd worden alvorens ze iets met een lichaam gaan doen. Ook dan komt naar boven of die persoon donor is of niet.

marleen_88 schreef:
MarijeR schreef:

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Ik vind het een super idee om iedereen verplicht donor te laten zijn. Als ik soms de redenen hoor van mensen die geen donor zijn. Er zullen ook vast wel mensen zijn met een goede reden, maar toch vind ik dat die regeling er moet komen.

Daar ben ik het niet zo mee eens. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat mensen geen donor willen zijn omdat het zo lang ze leven een eng gevoel geeft. Het zou wel wreed zijn om deze mensen haast te verplichten wel donor te worden door de schrik aan te jagen dat ze zelf dan eigenlijk niet meer aan de beurt kunnen komen voor een donor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:54

Het is te hopen dat we dit systeem gauw krijgen. Ik werk op een dialyse-afdeling waar mensen die geen nierfunctie hebebn gespoeld worden. Het overgrote deel wacht daar op een donornier. En ik kan jullie zeggen dat schiet niet op. Een jaar of 7 wachten is normaal en dan moet je maar hopen dat je die jaren overleefd...
In Belgie worden mensen over het algemeen binnen 2 jaar getransplanteerd. Dat systeem werkt dus wel.
In Belgie ben je automatisch donor mits je jezelf aangeeft dit niet te willen zijn. Daarbuiten kun je ook extra aangeven dat je overtuigd donor wil zijn. Dwz dat wanneer je komt te overlijden ook je familie een donatie niet tegen kan houden.
Laksheid met insturen van formulieren vind ik ook stuitend. Dat betekend dat je te laks bent om over je medemensen na te denken.
Laten we aan de andere kant maar hopen dat er, als het nieuwe systeem ingevoerd wordt, straks veeeel mensen zijn die ook te laks zijn om nee te zeggen! Hebben we lekker veel donoren!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:35

ik weet dat we in België wel ergens speciaal kunnen aangeven of onze lichamen mogen worden gebruikt voor medische doeleinden. dus op stukken van onze lichamen kunnen studenten geneeskunde hun dissecties doen enzo.
daarover ben ik nog niet uit.

toen ik nu in het ziekenhuis lag en de vorige keer, had ik absoluut geen problemen met stagiaires. zij moeten het ook leren he. vond het zelfs absoluut geen probleem dat mijn chirurg bij mijn eerste operatie, enkele van zijn studenten bij had om gewoon te kijken hoe ik werd afgetekend. het was wel ambetant want er wordt over u gesproken als zijnde een studieobject, maar voor die studenten zijt ge dat ook. en tenslotte, hoe meer ervaring zij kunnen opdoen, hoe beter zij later hun werk kunnen doen he...
dus in feite zou ik dan ook de lijn kunnen doortrekken, en mijn volledige lichaam afgeven aan studenten geneeskunde...
alleen jammer dat je dan achteraf geen open kist meer kan hebben...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:48

Voor. 100%. Mensen zijn oha veel te makkelijk. Nu moeten ze er wel achteraan als ze echt geen donor willen zijn, het dwingt men om na te denken. Blijkbaar hebben de Nederlanders dit gewoon nodig.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:51

verootjoo schreef:
RedPassion schreef:
Ik ben voor.

Vaak is het gewoon laksheid van mensen waardoor ze niet aangeven of ze wel of niet donor willen zijn. Ik denk dat de mensen die echt niet willen ineens dat formulier wel kunnen terugsturen als je automatisch donor bent tenzij anders aangegeven.

*voelt zich aangesproken Bloos*

Sja, ik ben inderdaad te laks met me aanmelden. Heb geen zin om er zelf achteraan te gaan, en zou ook niet weten hoe het moet, en het kost me teveel moeite. Terwijl ik wél graag donor zou willen zijn. Lijkt me prima om het automatisch te zijn. Als mensen het dan echt niet willen kunnen ze het altijd nog uitschrijven.

Te veel moeite??? Sorry, dat is inderdaad ERG laks!!
http://www.donorregister.nl/ en meld je aan. Is echt geen moeite!
Ja het scheelt je 5 minuten bokken Vork

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:00

als ze donor-registratie verplicht gaan stellen, dan trek ik mn codocil per direct in.

Ik vind dergelijke dingen een keus aan de mensen zelf en niet een verplichting van de overheid uit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:04

Het is ook helemaal geen verplichting, je kan je er gerust uitschrijven. Maar deze regeling kan wel onnoemelijk veel mensenlevens redden, want hoevelen zijn er niet die er geen problemen mee hebben donor te zijn maar gewoon 'te laks' om zich aan te melden? Ik denk dat je eens een dagje moet meelopen op zo'n dialyse afdeling en er dan een besef komt hoe erg het is voor die mensen om te sterven enkel en alleen omdat iemand wel donor wil zijn maar het nooit heeft gedaan. Met deze regeling trek je deze mensen tenminste uit de 'ik wil geen donor zijn'-groep.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:06

Ik weet nog een betere regeling,
Ben je zelf geen donor dan krijg je geen ook geen donorhart/nier.etc.

Iedereen denkt tegenwoordig toch alleen maar aan zichzelf dus dit zou dan de beste remedie zijn denk ik.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:33

xKatleentjex schreef:
Ik denk dat je eens een dagje moet meelopen op zo'n dialyse afdeling en er dan een besef komt hoe erg het is voor die mensen om te sterven enkel en alleen omdat iemand wel donor wil zijn maar het nooit heeft gedaan. Met deze regeling trek je deze mensen tenminste uit de 'ik wil geen donor zijn'-groep.

Als deze voor mij bedoeld was - nee laat maar. Heb al goede mensen om me heen verloren waar dit aan de hand was. Echter blijf ik erbij het is een keus aan de mensen - niet aan de overheid.

Bovendien moet je onderhand wel in t ziekenhuis overlijden voor ze wat aan je organen hebben, want als er te lang word gewacht, tja dan hebben ze er toch niets meer aan. Enne je hebt ook altijd nog mensen aan je bed die t tegen kunnen houden. Maar ik vraag me meer af, waar die overheid zich toch altijd overal mee bemoeid. Nog ff en ze gaan verplichten om op maandag een rode onderbroek te dragen. Op dinsdag hebben we met zn allen een witte en op woensdag /...................

Vul zelf maar in. Onze overheid is te betuttelend. Laat ze vanuit de registratie lekker een belletje doen, doe het digitaal, waar heel nederland tegenwoordig toch al van is. Er zijn echt wel meer dingen te bedenken om mensen te werven als alleen maar een wet aan te nemen.

** denkt er steeds harder over om werkelijk te gaan emigreren **

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:48

Sommige regels zijn nu eenmaal nodig om de samenleving te doen functioneren, of in dit geval om mensenlevens te redden.
En juist omdat het sowieso al zo moeilijk is om een geschikte donor te vinden, is het belangrijk dat er zoveel mogelijk mensen geregistreerd zijn zodat er zoveel mogelijk kans dat er ergens iemand een geschikte donor is. En die donors die na hun dood niet meer gebruikt kunnen komen, is heel jammer maar het was tenminste geprobeerd.

Zo'n betuttelende regeling kan wel eens het verschil maken tussen een dokter die zegt 'We hebben een wachtlijst van 7 jaar dus het is maar de vraag als je het haalt of niet' en 'We hebben een wachtlijst van 2 jaar'.
En nogmaals, er is helemaal niets verplicht, het is gewoon omgekeerd. En dus ook nog altijd je eigen keus om donor te zijn of niet, het enige wat je moet is het even vermelden wanneer je dat niet wilt zijn. Zo zullen alleen de mensen die ècht geen donor willen zijn eruit gefilterd worden omdat die wel een formulier graag willen invullen dat ze er tegen zijn, en alle mensen die gewoon te laks zijn om te zeggen dat ze donor willen zijn(uit eigen keus!), worden tot groot geluk van iedereen en elke familie die wanhopig op een donor wacht in de lijst opgenomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:53

inge81 schreef:
Maar ik vraag me meer af, waar die overheid zich toch altijd overal mee bemoeid.

Ten eerste verplicht de overheid niks. Iedereen die bewust een keuze maakt kan dat nog steeds. Slechts de mensen die de moeite niet nemen om te kiezen, die het blijkbaar niet interessant genoeg vinden om ook maar een paar seconden te besteden aan het maken van de keuze (voor of tegen, dat maakt eigenlijk niets uit), daarvoor kiest de overheid. Dat doet de overheid trouwens nu ook want de wetgeving geeft de grenzen wat dan geldt en wat niet. Aan het principe verandert dus niets.

Maar waar de overheid zich mee bemoeit? Dat lijkt me nogal duidelijk: met het wel en wee van de talloze patienten die mogelijk geholpen zouden kunnen worden. Is dat zo vreemd, zo verkeerd? Is het niet JUIST de taak van de overheid om op te komen voor de mensen die ziek zijn?

Citaat:
Vul zelf maar in. Onze overheid is te betuttelend.

Zeker, de overheid is betuttelend. Dat is ook de taak van de overheid. Vind jij het beter dat de overheid gewoon rustig de andere kant op kijkt terwijl er mensen sterven? Is dat beter? Vind jij dat echt een betere oplossing?

Het is nogal makkelijk om te zeggen dat het aan 'de mensen' is en niet aan de overheid. Ik, als mens, kies ervoor dat de overheid dit namens ons, als mensen, mag en moet regelen. Alle mensen hebben keuzevrijheid. Maar de mensen die niets willen doen... daarvoor wordt beslist ja. De ene of de andere kant op, dat is onvermijdelijk. Dan lijkt het MIJ handig om dan maar gelijk de meest voordelige keuze te maken. Toch?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:55

Focussed schreef:

Iedereen denkt tegenwoordig toch alleen maar aan zichzelf dus dit zou dan de beste remedie zijn denk ik.

Een betere regeling?

Sorry maar dat vind ik de grootste onzin. Er zijn zat mensen die geen donor zijn om geloofsovertuiging, angst, ziekte.
Erg plat gezegd, en totaal niet haalbaar.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:00

Vind ik een zeer goed idee!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:00

krak schreef:

Ja, ik heb mijn codicil altijd bij me. Het zit in mijn portemonnee en ik ga de deur niet uit zonder.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik een been zou verliezen. Nooit zo over nagedacht. Maar, het lijkt mij toch een heel erg vreemd idee om te weten dat je ene been (of onderdelen daar van) ergens anders rond loopt.

Focussed schreef:

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. En dat heeft niets te maken met het feit dat ik geen donor ben.
Iemand die zijn hele leven aan goede doelen wijdt (*denkt aan moeder theresa typjes*) maar vanwege geloofsovertuigingen geen donor mag zijn, zou van jou dus geen donor organen mogen ontvangen? Dat vind ik dus discriminatie om het zo maar even te noemen.
En hoe sta je tegenover bloeddonoren? Iemand die niet regelmatig in een bloedbank zit zou dan dus maar leeg moeten bloeden op de operatietafel?
Dit is ook iets wat ik heb aangegeven, indien mogelijk geen bloedtransfusies. Ik ben in januari geopereerd en in de week voor de operatie heb ik een zak bloed laten tappen voor het geval dat het mis zou gaan. Die zak is niet gebruikt en ik heb ook geen idee wat ze er mee gedaan hebben. Ik heb hem in ieder geval niet mee naar huis gekregen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:03

LaFunkyJazz schreef:
Sorry maar dat vind ik de grootste onzin. Er zijn zat mensen die geen donor zijn om geloofsovertuiging, angst, ziekte.

De ziekte uitgezonderd, dat vind ik een bijzonder geldige reden. Maar geloofsovertuiging? Het lijkt mij dat als je principieel tegen orgaandonatie bent, dat het ontvangen van een orgaan ook niet aan de orde is. Anders is het een vrij opportunistisch geloof...
En angst... tsja.. is dat genoeg reden om een ander een kans op een (minder zwaar) leven te ontzeggen? Ik denk dat de vraag is: vind je het acceptabel dat JOU om die reden een kans op een leven te ontzeggen? Als je vindt dat je recht hebt op een donororgaan, hoe kun je het dan verantwoorden naar jezelf om dat een ander NIET te gunnen?

Ik vind niet dat de overheid dit als wet moet aannemen. Maar het is wel mijn persoonlijke overtuiging: als iemand niet bereid is te doneren, moet die persoon ook zo eerlijk zijn om er ook niet van te willen profiteren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:10

Shadow0 schreef:
Maar geloofsovertuiging? Het lijkt mij dat als je principieel tegen orgaandonatie bent, dat het ontvangen van een orgaan ook niet aan de orde is. Anders is het een vrij opportunistisch geloof...

Dit vraag ik me toch ook af..
Als het vanuit geloofsovertuiging is goed, maar dan wil jezelf toch geen orgaan afstaan, hoe kan je je er dan wel goed bij voelen als iemand anders dat wel voor jou doet? Dan mag dat toch niet ook niet voor jouw vanuit religieus standpunt, organen krijgen?