Wedstrijdambitie en een kindje erbij?Wie heeft/herkent dit?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Wedstrijdambitie en een kindje erbij?Wie heeft/herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:29

neem je tijd minimouse en succes ondertussen met je wedstrijden

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:58

Heb geen ervaring, maar ik zat zelf te bedenken dat je wel moet voorbereiden dat het paard door omstandigheden vaker eens opzij zal moeten schuiven. Je kindje kan altijd eens ziek zijn (en als het ernstig is kan je daar lang mee bezig zijn), de oppas valt uit, er is iets met school,...

Als je ingesteld hebt op bv 5 trainingen per week, en door omstandigheden met het kindje, loopt dat terug dat 2 keer en geen wedstrijd voor een maand (of meer), kan dat veel frustraties opleveren als je percé verder wilt komen met je paardje Lachen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:34

Ik train nu 4 dagen per week en dat vind ik en mijn paard genoeg!
Meestal nog 1 x daarvan springen/buitenrijden, dus dressuurmatig
min. 3 x per week. Springen zal ik effe moeten vergeten Haha! Maar dat is het punt niet.
Ik denk toch echt dat ik die 4 keer per week wel moet halen!!
Mijn vriend is er uiteraard ook nog, we werken beide 4 dagen.
Pfff Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:45

Moeilijk hoor!
Ik rij endurancewedstrijden en dat betekend ook 3 a 4x in de week trainen. Omdat ik zelf geen tijd heb met een kindje van 3 heb ik een bijrijdster.
Het is goed te doen, maar verder dan 1 a 2x per week zelf trainen kom ik niet.
In het begin slaapt een baby goed, maar je kan niet even naar buiten lopen.
Nu gaat ze af en toe mee, maar steeds moet ik ze in de gaten houden omdat ik geen enkel paard vertrouw met een klein kindje.
Soms is ze wel een half uur bij me in de wei als ik de wei doe poetsen, maar vaak laat ik ze wat vaker na school bij de opvang zodat ik wat tijd heb voor mezelf en paard.
Voorheen werkte ik alle ochtenden en had ik van half 2 tot 3 uur de tijd om het een en ander te doen. Nu werk ik 3 dagen tot 3 uur en dan kan je het vergeten.
Ook financieel was het een hele terugstap 3 jaar geleden. Nu met 26 uur, promotie en goede reiskostenvergoeding klaag ik absoluut niet! Mijn man vind het niet fijn dat ik zoveel werk en 1 dag in het weekend met Cisco bezig ben, maar hij moet dat van mij maar accepteren.
Kinderen oke, maar schuif jezelf niet volledig naar beneden. Combineren kan zeker! Mijn meisje heeft wel altijd de prioriteit en mocht ik zien dat ze aandacht te kort krijgt dan is het jammer voor Cisco, maar dan ziet hij mij gewoon minder!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:36

MiniMouse schreef:
Oke, ik wil gewoon lekker wedstrijden rijden.
Ik moet gewoon wel een doel hebben om naar toe te rijden, vandaar de wedstrijden en het streven naar hoger te komen in training en wedstrijden. Ik heb geen haast daarmee, het paard gaat al hard zat Haha! Het is niet zo dat ik echt een beroeps wil worden want daar heb ik geld niet voor en de middelen ook niet (geen trailer,niet bepaald heel erg ruim in het geld Vork etc)
Dus het belangrijkste is dat het leuk blijft! Ik probeer gewoon met wat ik heb zo ver mogelijk te komen. Ik heb veel geluk gehad met de aankoop van dit paard en daarvan moet ik het ook hebben Knipoog

Zo moet je dat inderdaad ook zien.

En ik vind een 3de plaats en 1 wp voor iemand met kinderen een grotere prestatie dan een 1ste plaats met 2 wp voor iemand zonder kinderen Ja

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:16

Ik heb zelf ook een kindje en kan je verzekeren, je leven veranderd volkomen! DIngen die ooit belangrijk waren zijn dat nu niet meer en dingen die me vroeger nooit iets konden schelen kunnen me nu heel veel schelen. Ik denk dat je vooral het 'moeten' los moet laten. Tuurlijk vallen dingen te combineren maar hoe? Tja wie weet kun je makkelijk 4 dagen per week trainen, maar wie weet ook wel niet (wat als je bekkeninstabiliteit krijgt, dan kun je niet eens lopen) . Als je ik berichtje goed interpreteer ben je een tikkie controlfreak (net als ik trouwens ha ha ha) maar bij kinderen krijgen weet je maar 1 ding zeker en dat is dat er dingen gaan veranderen, en voor mij is er maar 1 manier om daarmee om te gaan en dat is vooral geen eisen te stellen aan mezelf afgezien van goed zorgen voor mij lief en kindje.. De rest komt vanzelf wel weer.
Succes!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:35

Misschien heb je hierwat aan: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=980219

Ik heb inmiddels mijn eerste kindje (nu 7 weken). Vanaf de 6e maand heb ik niet meer op paard gezeten. 3,5 week na de geboorte even 5 minuten, en vorige week 2x een half uur gestapt. En dat kon ik beide keren tot 2 dagen later voelen in mijn heupen! Je zult best even uit de running zijn met een zwangerschap. Maar ik ben van plan om het gewoon te gaan proberen. Tuurlijk komt mijn kindje op de eerste plaats, maar ik weet ook dat ik iets helemaal voor mezelf nodig heb om alles vol te houden. Jade dus. Daarbij is mijn vriend van plan me te steunen.

Bovendien wil de beste vent zelf ook leren paardrijden... Knipoog

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:17

Bedankt voor alle berichten..Heel dubbel wel.
De ene zegt dit en de ander zegt dat Haha!
Dat het iets veranderd is duidelijk, maar idd zoals gezegd wil ik ook echt
mijn paardje voor mezelf houden. Ik zou idd wat complicaties kunnen krijgen door of met
de zwangerschap (misschien niet)
Maar ik ben wel iemand dat als ik iets wil, het eigenlijk ook wel lukt Knipoog

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:10

Wat een dilemma. Denk dat veel vrouwen daarmee zitten, is het dan niet met paardrijden dan is het wel met werk oid. Voorjezelf zal duidelijk moeten zijn of je echt kindjes wil samen met je partner, ervan uit gaande dat je ze gewoon kan krijgen. Vandaaruit zal je je paard gewoon blijven trainen zolang kan, maar ook daar kan iets 'mis' mee gaan.

En je blijft een 'hobby'wedstrijdruiter, klinkt oneerbiedig maar je snapt wel wat ik bedoel.

En nog 1 ding... je bent 22! Zo jong nog, je kan gerust een aantal jaar doortrainen. Al snap ik het wel als je zegt ik wil jong kindertjes. Suc6 met je keuze! Lachen

P.s. Voordat je zwanger kan zijn, kan het ook weer een jaartje of wat duren hej.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:09

Is het niet een plan om eerst je wedstrijd ambitie uit te leven en als je het gevoel hebt dat dat voor even 'klaar' is om dan pas zwanger proberen te worden? anders krijg je misschien spijt dt je zo vlug zwanger bent geworden en zit je met een rot gevoel.. Later kun je dan natuurlijk weer verder gaan daarmee maar als ik de reacties zo lees heb ik de indruk dat de meesten eigenlij kzeggen dat het echt serieuse werk pas weer wat wordt als de kinderen ouder zijn. Dus na een jaar of 5/6 op zijn minst.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:12

oh en vergeet niet dt er dan altijd iemand thuis moet blijven, dus als jij 4 avonden in de week rijdt betekent dat dat je vriend 4 avonden per week verplicht op de bank zit, dat vindt ik wel erg veel gevraagd als ik eerlijk ben. Wij hebben het zo afgesproken dat ik 2 avonden hebt, mijn vriend 2 avonden, 1 avond samen op de bank en in de weekenden flexibel maar meestal samen iets doen (na de week gewerkt te hebben wil ik mijn zoontje standaard echt niet missen in het weekend!).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 16:21

Kindje kan ook mee naar me paard! Haha!
Kriebelt gewoon, vandaar al die vragen Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:28

Hoe ziet je leven er nu uit MiniMouse? Ga je nog veel uit, heb je een uitgebreid sociaal leven, heeft je vriend nog andere (tijdrovende?) hobby's?

Bij ons is het prima te combineren. Ik heb een paard en een pony (voor mijn dochter ja Tong uitsteken ) en ik voer, mest, geef de paarden elke dag beweging en ze staan nog bijna een uur met de auto verderop ook. Ik rij ook nog een aantal keer per week voor andere mensen en als het aan mij ligt komt er nog een wedstrijdpaard bij.
Daar hoort bij dat ik wel keuzes maak, soms zit ik bij de paarden als ik eigenlijk thuis wil kneuteren met mijn gezinnetje, soms zit ik thuis met een ziek kind als ik eigenlijk overdag wil rijden. De inzet van mijn vriend is ook erg groot, als ik overdag niet kan gaan rijden (door werk, studie, iets anders) zit hij 's avonds thuis zodat ik na het op bed leggen van ons dochtertje de paarden kan gaan doen. Als ik echt te moe ben 's avonds gaat hij na zijn werk nog voor me voeren en de paarden in de stapmolen zetten.
Uitgaan, vakantie, of afspreken met vrienden is bij ons een uitzondering, het leven draait om het eigen gezin en de paardensport. Mijn vriend is in het weekend ook mee op wedstrijd, met mijn dochter, en als ik naar mijn instructeur (dagtrip) moet en mijn dochter kan niet op het KDV terecht pakt mijn vriend een vrije dag en gaan ze samen mee met mij.
Bij ons is het dus te combineren maar het is ook wel echt onze leefstijl en het hele gezin draait om de paardensport. Dat zal echt niet iedere vent willen. Hopelijk gaat mijn dochter ook rijden, want anders zal het best wel eens gaan knellen als zij weggebracht en opgehaald van ballet of voetbal moet en ik moet de paarden nog doen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:18

Tja hoe ziet mijn leven er nu uit..Ik zal het per dag eens neer zetten. Haha!
Maandag: Overdag werken 9 tot 6 uur- avond of naar paard of niet (dan word hij wel gedaan)
Dinsdag: Overdag werken 9 tot 6 uur
Woensdag: Hele dag vrij - Naar paard, soms komt vriendin of gaan we samen naar paard(zij is ook mijn bijrijdster)
Donderdag: Overdag werken 9 tot 6 uur- avond vrij
Vrijdag: Hele dag vrij - naar paard, uitstapje met stiefzoontje (4 jr)speelparadijs meestal)
Zaterdag: Werken tot 3 uur daarna naar paard. Gaan af en toe naar vriendin of zij komen naar ons.
Gaan eigenlijk nooit uit.
Zondag: Vrij Slapen en naar paard, 1 keer per maand wedstrijd. Soms naar mijn ouders.

Ik heb 1 beste vriendin en dat is mijn bijrijdster Haha! Dus absoluut geen uitgebreid sociaal leven.
Wij spreken dus wel eens af samen en gaan naar het paard of gaan we thuis gezellig een cake bakken.
Mijn vriend werkt hele dagen op Maandag, dinsdag,woensdag en zaterdag.
Plan is dus dat ik ook op vrijdag ga werken en bijv.maandag/zaterdag vrij neem!
Dan zijn er al 5 dagen gevuld dat er iemand thuis is dus dan zit je alleen met de..dinsdag en de maandag/zaterdag.
Mijn vriend vermaakt zich in zijn vrije tijd uitstekend op de computer( tot ergenis toe haha Haha! )
En op donderdag tot en met vrijdag hebben wij zijn zoontje van 4 en om de week op zondag.
Op dit moment biljard hij op woensdagavond en dat is echt zijn relaxavond.
Ik hoef op de dagen dat ik ga mijn paard enkel te rijden en te mesten(vlas)
dus niet voeren/buitenzetten etc.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:13

Dus best wat tijd toch ... Urielle?? Haha!

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:08

oei wat een lastige vraag!
Ik zit een BEETJE in dezelfde situatie..TOTAAL een ander voorbeeld maar misschien kun je er IETS mee...

Op het moment ben ik 23 weken zwanger (totaal ongeplant overgevens.. wel welkom en inmiddels meer dan gewenst!)
Mijn vriend danst 23 uur per week, dit zijn als het tegenzit 6 dagen, als het mee zit 5.
Hierbij danst hij ook wedstrijden, zit nu in de "begin fase" waarbij het belangerijk is dat hij zijn "gezichts bekendheid" behoud.. hij heeft met de 3 laatste wedstrijden,(hij is) Europees kampioen, een eerste plaats en een 2 e plaats binnen gehaald.
Dit is natuurlijk zeer zeker in het begin hartstikke netjes, en iets wat je bij moet houden wil je verder komen.

EN NU... zwanger.... EIgenlijk heeft hij aankomende 17 e okt. weer een wedstrijd (huisje geboekt, betaald... en GEEN annulering!) maar door m'n zwangerschap kunnen we helaas niet.
(3.2 km lopen heen en terug x ... pd van t vakantiepark naar de wedstrijd! en 4 dagen een taxi pakken is ECHT te duur nu er een kindje op komst is.. (voel je m aankomen!))

M'n vriend zal de aankomende maanden (jaren) zijn wedstrijden moeten minimaliseren... zowel kwa tijd.. (wedstrijden kost VEEL tijd!) als kwa geld.. (zijn wedstrijden, en ik ga ervan uit dat dit met jou wedstrijden niet anders is zijn DUUR!)... We moeten rekening houden met het kindje.

Ik las dat je een vriendin hebt die voor je bijrijd.. en dat is fijn!
Maar je wedstrijden, zul je zelf moeten rijden, en bekostigen ga ik vanuit?

Zet voor jezelf op een rijtje OF het haalbaar is...
Als je nu wil starten met je wedstrijden, zou mijn advies zijn.. wacht dan nog een paar jaar met kinderen!
Als je nu kids wil.. wacht dan nog een paar jaar met wedstrijden...

Hoe dan ook veel succes met je beslissingen Lachen!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:22

Ik vind dat je het kunt proberen, maar het is best moeilijk. In een kind gaat ook erg veel tijd zitten. Je bent nog ontzettend jong, misschien eerste een paar jaar op het rijden concentreren en daarna aan een kindje beginnen.

Wat ik gewoon het belangrijkste vind is dat je kind nooit ten koste van je hobby gaat.

Helaas zie/hoor ik het weleens gebeuren als ik met mijn dochter op een wedstrijd ben. Daar zijn ook kinderen van ouders die zelf wedstrijd rijden en die komen echt veel aandacht tekort. Ze worden vaak aan andere overgelaten en moeten het zelf maar uitzoeken.
Dit is natuurlijk niet bij iedereen, maar je moet er wel opletten.

Ik wens je veel succes bij je keuze Haha! .

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:35

Hoi Angelique,
Ik rijd nu al wedstrijden.
Deze zij 1 keer in de maand met heel hoge uitzondering 2.
Dus de kosten zijn het niet..per keer 20 euro(geen reiskosten, ik start bij de buren)
En ik rijd al jaren wedstrijden alleen nu met een ander paard Lachen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:37

@ kosta
Ik ben al echt vanaf luiers met paarden bezig en beoefen de betere wedstrijd sport vanaf me 16e.
Idd ik ben jong maar wel jong volwassen. Was vanaf 15e geheel zelfstandig en woonde al op mezelf op zeer vroege leeftijd. Veel dingen meegemaakt etc.
En het gaat maar om 1 wedstrijd per maand Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:11

MiniMouse schreef:
Dus best wat tijd toch ... Urielle?? Haha!

lijkt me goed te doen hoor.
Mogelijk dat je tijdens eerste en laatste stuk van je zwangerschap en de periode net na de bevalling wel zoiets hebt van: Nu even niet. Maar dat is ook normaal en veel vrouwen zoeken dan ook hulp voor die periode.

Maar als jullie situatie blijft zoals het nu is en je hebt hulp op wedstrijd... ik zie geen probleem.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:21

volgens mij moet dit wel te combineren zijn.

Je hebt nu toch ook co-ouderschap dus een kleine om je heen is je niet vreemd. (leuk om te lezen en heel herkenbaar ik zit in een vergelijkbare situatie Haha! ) alleen hebben wij geen co-ouderschap.

1 wedstrijd in de maand moet toch wel te doen zijn denk ik zo. sucses met je beslissing.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:31

Zoooo hier nog een die nog aan het twijfelen is.....

Ik heb nu een 10 maanden oude 2ling (2 meiden) en mijn paard en ik heb ervoor gekozen full-time te werken en mijn man minder. Daarnaast werk ik nog 6 uur erbij.

Het is te doen lekker druk zijn past bij mij en ik ben geen bankzitter. Ik heb ook een bijrijdster voor 3 dagen in de week. Anders zie ik mijn kids helemaal niet meer.
Nadeel nu alleen is dat ze nog klein zijn en op tijd naar bed moeten en ook meenemen is door de kinderwagen gewoon nog lastig. Straks als ze 5 zijn is het toch anders.

Ik wil heeel graag weer starten alleen mijn man vind het gewoon lastig. Ik heb nu een druk leven en bevalt mij alleen hij kan daar moeilijker mee omgaan. In alles is vaak het paard de schuld. Tja ik heb die verantwoording en kan hem niet laten staan. Ik denk dus ALS ik ga starten dat het maar 1x in de maand is en soms niet pak dan alleen de leuke wedstrijden. Hopelijk vind hij het ook leuk en gaat hij mee voor de gezelligheid.

Denk dat je het gewoon op je af moet laten komen je kan hem altijd nog verkopen of minder gaan doen. Hou wel rekening mee dat je tijdens je zwangerschap niet kan rijden of weinig. Ik reed na 3 maanden al niet meer en pas 3 maanden erna weer begonnen. Ik wilde ook van de kids genieten.

Ik zou de kinderwens niet laten afhangen van een paard dat is gewoon niet slim.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:02

MiniMouse schreef:
@ kosta
Ik ben al echt vanaf luiers met paarden bezig en beoefen de betere wedstrijd sport vanaf me 16e.
Idd ik ben jong maar wel jong volwassen. Was vanaf 15e geheel zelfstandig en woonde al op mezelf op zeer vroege leeftijd. Veel dingen meegemaakt etc.
En het gaat maar om 1 wedstrijd per maand Haha!

Ik ben er alleen maar voor om niet te oud kinderen ten nemen hoor Haha! . Alleen als je nog veel andere ambities hebt, kun je het best een jaartje of twee uitstellen. Ik was zelf 26 toen mijn dochter geboren werd en ik weet dat ik me er rot aan ergerde dat je bij de joga (jah, alles voor het kind zeg maar) werd aangekeken als een of andere tienermoeder Stoom uit je oren , omdat die allemaal al de dertig gepasseerd waren. En een voordeel van jong een kind, is dat jezelf ook nog jong bent als ze weer zelfstandiger worden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:23

wij zitten een klein beetje in het zelde probleem, wil er niet te veel over uitwijden op internet, maar dat is wel de reden dat we nu toch onze topper te koop hebben gezet, en wedstrijden en een kleintje (naast mijn andere paarden) wordt te gek.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:55

Bedankt voor de positieve berichten! Fijn dat jullie zo met me meedenken Haha!
Ik denk ook wel dat het moet lukken.'
Ook weet ik dat mijn bijrijdster zeker berijd is om de aantal dagen dat ik evt. niet meer
kan rijden op te vangen voor mij! Knipoog Aangezien ik haar toen ze net begon van deze evt.
komende situatie op de hoogte heeft gebracht.