knie schijf er geschoten nooit meer paard rijden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

krak

Re: knie schijf er geschoten nooit meer paard rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:25

Lynske, hier staat het hele verhaal Knipoog http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=988586
maar de korte samenvatting is dat Roxanne (mijn haflinger) me heeft omvergeduwd, waardoor mijn knie 180° naar de verkeerde kant is geknakt, namelijk zo dat mijn tenen tegen mijn buik stonden... mijn bovenbeen stond dus ff plat tegen mijn onderbeen...

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:40

@krak: Au! Jij moet toen wel even verschrikkelijke pijn hebben gehad. Maar volgens mij ben je nog jong? Dus de kans dat je goed geneest en weer goed kan lopen is zeker aanwezig. Je moet zoiets wel de tijd gunnen. Ik heb een jaar last gehad van een gescheurde kruisband. Dus voor jou staat er misschien wel 2 jaar voor. Ik hoop voor je dat je in de toekomst weer voor bijna 100 procent gebruik kunt maken van je been en dat je niet teveel beperkenigen hebt. Sterkte deze periode in ieder geval.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:47

op mijn 25ste verjaardag is mijn ongeluk gebeurd Knipoog
mijn kruisbanden zijn niet gescheurd Knipoog ik heb een aandoening, hypermobiele gewrichten, daardoor zijn mijn spieren enzo niet kapot gegaan, alleen mijn botten van mijn knie dus wel Knipoog alles is uiteraard mee 180° uitgerokken dus schade was er zowieso wel
ze hebben wel een heel deel doorgesneden tijdens de operatie om aan mijn botten te kunnen.

nu, ook al zou ik levenslang manken, het belangrijkste vind ik dat ik ooit terug ga kunnen stappen.
en ja, deugd heeft het zeker niet gedaan Bloos volgens een verpleegster daar heeft ooit iemand met een enkelvoudige kniebreuk, gezegd dat bevallen minder pijn deed... ik heb zelf nog geen kinderen dus kan het niet vergelijken Bloos

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:50

nogmaals bedankt

jullie brichten zijn wel posietf
maar ik heb met mijn andere knie ook heel veel probleemen gehad er zit al slijtge in .
dus ik kon niet elke dag rijden .

ik moet nog 4 weken langer met gips lopen om dat hij nog echt goed dik is en dat ze bang zij dat hij er snel uit kan ga schieten .
mijn omder been kan ik niet bewegen ik het al een ecgo en rutgenfotos en meriescen gehad
en daar was nixs op te zien

ik mag wel lopen en zo maar niet te lang
dat hou ik niet eens .vol en maandag ga ik naar de fisio en ben wel benieuwt

ik vond het best hard aan komen als niemand wat van zich laat horen
en ik zit soms hele dagen aleen thuis en das niet echt leuk

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:51

zo leer je je ware vrienden kennen, helaas Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:00

roks schreef:
nogmaals bedankt

jullie brichten zijn wel posietf
maar ik heb met mijn andere knie ook heel veel probleemen gehad er zit al slijtge in .
dus ik kon niet elke dag rijden .

ik moet nog 4 weken langer met gips lopen om dat hij nog echt goed dik is en dat ze bang zij dat hij er snel uit kan ga schieten .
mijn omder been kan ik niet bewegen ik het al een ecgo en rutgenfotos en meriescen gehad
en daar was nixs op te zien

ik mag wel lopen en zo maar niet te lang
dat hou ik niet eens .vol en maandag ga ik naar de fisio en ben wel benieuwt

ik vond het best hard aan komen als niemand wat van zich laat horen
en ik zit soms hele dagen aleen thuis en das niet echt leuk

Ja dat snap ik Ach gut

Waarschijnlijk gaat de zwelling weg zogauw je weer wat gaat buigen, dat was bij mij het geval.

Het is nl. zo dik omdat het vocht niet afgevoerd kan worden omdat je been de hele tijd stil ligt.
Normaal gaat dat dus gewoon weg tijdens het lopen, maar ja, met gips buig je je been niet.

Ik hoop dat het helemaal goed komt Lachen
Ik heb het ook gehad, op 4 augustus.
Gelukkig niets kapot o.i.d., 3 weken gips en sinds 26 augustus zit ik bij de fysiotherapeut.
Dat gaat in het begin echt helemaal niet goed, dan kost het echt veel moeite (en pijn) om weer te buigen omdat je je been zolang niet hebt gebruikt.

Maar zogauw je hem in een rechte hoek kan buigen, gaat het snel vooruit Lachen

Succes!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:03

@ Krak: Ik neem aan dat het berichtje van jou, aan mij bedoelt is.
Ging er meer om, dat ik zelfs weer kan rijden na verbrijzelde schouder. Ondanks dat de artsen zeiden dat dit mission impossible zou zijn.
Ik benadrukte ook dat een schouder niet hetzelfde is als een knie.
Daarnaast was het ook niet aan jou gericht, jij hebt immers iets heel anders dan de TS.
Jouw wil kan nog zo groot zijn en die is ook groot, ik lees je topic mee, maar bij jou is er zoveel stuk en zo gecompliceerder dat het anders ligt. Knipoog
Heel veel sterkte en beterschap in ieder geval.

Wat ik bij de TS opmaak is dat het vooral bandenletsel is door het uit de kom schieten.
Zelf heb ik ook mijn knieschrijf uit de kom gehad, een aatal keer, lang geleden (5 jaar.) (Heb HMS.)
Ik heb keihard getraint bij de fysio en met een goed spierkapsel kom je een heel eind. Lachen

@ TS: nogmaals laat de moed niet zakken. Sterkte.

Edit: Aanpassing.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:09

ja ik zei ook dat ik niet hetzelfde heb als ts. ik kan me ook niet voorstellen wat het is om door u knie uit te gaan Bloos ik wil het ook niet weten denk ik, want het lijkt mij vreselijk pijnlijk Ach gut .

en idd, er zijn gelukkig mensen genoeg die bewijzen dat dokters het niet altijd juist hebben Knipoog zoals jij er een voorbeeld van bent, zo ga ik dat ook doen se, ge gaat zien Haha!

ik bedoelde er niet echt iets mee met mijn opmerking dat een knie geen schouder is. sorry als dat wel zo overkwam Bloos

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:17

ik heb zelf ook meerdere keren mijn knie uit de kom gehad en ik rij ook nog gewoon paard hoor.
met goede fisio kan je veel bereiken en bovendien is paardrijden juist goed voor je kniespieren,

Er zat een meisje bij mij op de manege en haar knie schoot er meerdere keren per dag uit.
zij kreeg ook niet eens gips meer, omdat het toch niet hielp en zij drukte hem er ook gewoon zelf weer in, maar zij is juist op paardrijden gegaan op aanraden van haar fisio om de spieren in haar knie sterker te maken.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:25

krak schreef:
ja ik zei ook dat ik niet hetzelfde heb als ts. ik kan me ook niet voorstellen wat het is om door u knie uit te gaan Bloos ik wil het ook niet weten denk ik, want het lijkt mij vreselijk pijnlijk Ach gut .

en idd, er zijn gelukkig mensen genoeg die bewijzen dat dokters het niet altijd juist hebben Knipoog zoals jij er een voorbeeld van bent, zo ga ik dat ook doen se, ge gaat zien Haha!

ik bedoelde er niet echt iets mee met mijn opmerking dat een knie geen schouder is. sorry als dat wel zo overkwam Bloos

Hihi, ik vatte het ook niet aanvallend op. Zo was mijn reactie ook niet bedoelt. Haha!

Weet je wat het is met artsen, die zeggen al heel gauw dat je niet meer kan/ mag paardrijden.
Meer omdat die het echt zien als een gevaarlijke sport.
Toen ik ze in mijn revalidatie tijd, deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-LKAK6M8J.jpg liet zien, kregen ze volgens mij wel door dat ik een fanatiekeling was. En niet van plan was, mij van het paard te houden. Mijn fysio heeft ook echt heel hard geholpen, na die 3 maaden gips corset gaan revalideren. Nog geen jaar later zat ik weer op het paard. Haha!

Maar dit gaat wel heel erg off- topic, haha.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:28

ja idd, nu mijn chirurg heeft zelf geen probleem met paarden. volgens hem zijn mensen gevaarlijker Haha!
en toen ik een paar jaar terug mijn staartbeen volledig had gebroken dankzij een val van men paard, mocht ik ook enkele maanden niet meer rijden. 2 dagen later zat ik gewoon weer te rijden Haha! was wel niet zo slim want heb er jaren later nog last van maar ach, geen enkele arts die me kan verzekeren dat ik zonder het paardrijden er geen last van had gehad Clown

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:29

krak schreef:
ja idd, nu mijn chirurg heeft zelf geen probleem met paarden. volgens hem zijn mensen gevaarlijker Haha!
en toen ik een paar jaar terug mijn staartbeen volledig had gebroken dankzij een val van men paard, mocht ik ook enkele maanden niet meer rijden. 2 dagen later zat ik gewoon weer te rijden Haha! was wel niet zo slim want heb er jaren later nog last van maar ach, geen enkele arts die me kan verzekeren dat ik zonder het paardrijden er geen last van had gehad Clown

Hihi, precies. * Schud je de hand.*

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:30

Waarom zou je nooit meer mogen rijden? Mijn knieschijf gaat meerdere keren per jaar uit de kom, ik ben er ook al aan geopereerd en ik loop momenteel wéér bij de fysio voor 2 dagen in de week. Leuk is het zeker niet maar waar een wil is is een weg en binnenkort ga ik beginnen met dressuurwedstrijden. Als je gewoon goed traint bij de fysio en uiterst risicovolle situaties uit de weg gaat is er prima mee te leven Lachen (ik spring bijvoorbeeld niet meer, maar dressuur vind ik net zo leuk) Dus kop op en je knie wordt wel weer beter! Misschien wordt hij niet meer zo sterk als voorheen maar er is zeker mee te leven! (en te paardrijden Knipoog)

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:31

nu, wat ik me altijd al heb afgevraagd, is hoe dit voelt?
ga je dan gewoon letterlijk de grond op en zie je je knieschijf gewoon verkeerd zitten? kan je dat zelf weer oplossen of niet?
sorry als dit domme vragen zijn Bloos maar ik kan het mij gewoon moeilijk voorstellen

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:34

het nadeel van mijn is dat ik in 1 knie al slijtge heb .
bizzybijtje waarom hoef jij maar 3 weken dan ?
ik moet nu 10 weken dat vind ik ok zo raar.
niet lelijk naar jou bedoelt maar dat het zo veel scheeld
tussen artsen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:36

krak schreef:
ga je dan gewoon letterlijk de grond op en zie je je knieschijf gewoon verkeerd zitten? kan je dat zelf weer oplossen of niet?
sorry als dit domme vragen zijn Bloos maar ik kan het mij gewoon moeilijk voorstellen

Haha, is niet dom hoor. Het is zeg maar best pijnlijk.
Bij mij was het vaak met draai bewegingen en dan stond hij er ineens naast. Ja dan lig je op de grond.
Bij mij moest hij weer terug gezet worden.
Mijn schouder is ook heel vaak uit de kom geweest (moet zeggen dat ik dat pijnlijker vond) en die moest in het begin ook steeds terug gezet worden. Later kon ik het zelf, dan gng ik 'gewoon' op tafel liggen Clown Liet mijn arm afhangen en meestal schoot hij dan weer terug. Geen pretje overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:36

roks schreef:
het nadeel van mijn is dat ik in 1 knie al slijtge heb .
bizzybijtje waarom hoef jij maar 3 weken dan ?
ik moet nu 10 weken dat vind ik ok zo raar.
niet lelijk naar jou bedoelt maar dat het zo veel scheeld
tussen artsen.

Omdat ik anders te lang stil zou zitten Lachen

Het zijn bij mij enkel de banden die te lang waren geworden omdat mijn knieschijf ernaast was geschoten.
Verder niet Lachen Dus mijn knie moest gewoon een tijdje rusten...

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:39

Bij mij was het de eerste keren erg pijnlijk en je ziet inderdaad je knieschijf naast je knie liggen. Geen prettig gezicht Knipoog Maar omdat het bij mij vaker gebeurde en omdat ik (te) slappe banden heb doet het nu eigenlijk geen pijn meer. Het voelt natuurlijk niet fijn maar echte pijn kan ik het niet meer noemen. Soms kan ik mijn knieschijf zelf weer terug duwen maar soms ook niet. Of ik hem zelf kan terug duwen ligt vooral aan de omstandigheden. (is de knie uit de kom gegaan door een val/ door alleen een draaiende beweging/ door teveel ontspanning etc.)

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:39

zou het niet meer verschillen van patiënt tot patiënt Roks?
ik ben zelf geen dokter, maar kan me wel voorstellen dat het voor iedereen wel anders is? en de ene dokter is idd de andere niet, maar kan me niet voorstellen dat ze te snel je gips gaan uitlaten hoor Knipoog

Sanne, is het enkel je knieschijf dan of een groot stuk van je knie?
en weten ze waardoor dat komt? ale, waarom dat de ene persoon het voorkrijgt en een ander niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:40

krak schreef:

Ik viel, hoorde een knak (net zoiets als dat je 's ochtends voelt als je je uitrekt zeg maar), en ik lag daar en zag opeens dat mijn knie wel héééééél raar zat.

Je kunt het wel zelf oplossen, maar je weet nooit of er iets zou kunnen zijn dus je kunt beter een arts (ambulance) erbij halen.
Mijn been lag gebogen, dus die wouden ze eerst recht leggen voor ze de knieschijf erin gingen duwen. Maar gelukkig ging hij gelijk vanzelf terug. Mooi zo, anders was het écht pijnlijk geweest.

Bij mij deed het niet echt pijn. Maar kan ook zijn dat ik door de schrik de pijn niet eens heb gevoeld.
Het lijkt me nl. héél sterk dat het geen pijn zou doen.
Ik weet ook niet meer wat er allemaal gebeurd is.
Alleen maar kleine 'fragmentjes' weet ik nog. Bijv. dat er iemand aan kwam lopen, dat de ambulance kwam, dat ik naar mijn knie keek, en een stukje dat ik achteruit viel. Verder niets. Zoveel indruk maakte het op mij.

Maar je ziet dus echt je knieschijf aan de zijkant zitten.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:45

Roks: Ik denk dat het per arts en patiënt verschilt. Lachen

Lore: Ehm, tis alleen je knieschijf. Bij mijn schouder de kop, die uit de kom was.
Ligt er heel erg aan denk ik waardoor het komt. Is er een trauma aan vooraf gegaan, of zeg maar 'gewoon' gebeurt met verkeerde beweging. Bij mij komt het door mijn HMS.
Maar niet iedereen waarbij iets uit de kom schiet is hypermobiel of heeft HMS. Lachen

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:45

krak : ik ging wat oprapen en toen ik bukte en toen schoot die er uit zomer uit het niets.
hij schoot niet meer trug toen hebben ze in de ambulance hebben ze me onder narcose gebracht en toen hebben ze heb er weer in laten schieten off zo ja dat weet ik niet meer hahah

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:47

@ bizzybijtje: Het is niet waar hoor, dat je het inprincipe zelf op kan lossen. Zal in sommige gevallen wel zo zijn en bij mij was dat op een gegeven moment ook zo.
Maar bij mij moesten ze er met meerdere mensen aan trekken in het begin, hihi, had ik echt niet zelf gekunt...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:47

mijn eerste reactie op al jullie posts is: auw auw auw auw Ach gut
denk dat ik nog blij mag zijn met mijn breuk, dit doe ik hopenlijk geen 2de keer meer.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:49

krak schreef:
mijn eerste reactie op al jullie posts is: auw auw auw auw Ach gut
denk dat ik nog blij mag zijn met mijn breuk, dit doe ik hopenlijk geen 2de keer meer.

Nou gek, haha, zal ik echt niet zeggen!
Ik heb liever iets uit de kom, zeker wel!