Soa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: Soa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:24

Ik ga toevallig morgen voor een test. Clown
Esme_: voor een soatest hoef je niet te betalen, dat wordt verzekerd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:26

Veel succes Redrumfox..
Ben benieuwd naar je uitslag. Lachen Heb je er speciale redenen voor of gewoon een keer omdat het toch wel belangrijk is om te weten?

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:32

Redrumfox schreef:

Ja, maar het viel wel in mn 150 (?) euro eigen risico.. dus alsnog zelf betalen helaas..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:33

Ben op vakantie geweest, laat ik het zo zeggen.. Clown

Vooral aangezien we 9 van de 10 keer geen condoom tot beschikking hadden lijkt het me wel verstandig..

Oh dat is knudde Esme.. Als het me zoveel zou kosten dan zou ik er niet eens over peinzen om het te laten testen, dan maar niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:34

Ik geloof niet dat ik het zelf hoef te betalen.. Ik doorloop een onderzoek bij de dokter en ze kunnen niet vinden wat het is.. Dus hebben ze me vandaag getest op Glamydia en op ontstekingen dmv bloedprikken.

Lijkt me stug als je dat zou moeten betalen. Nagelbijten / Gniffelen

En waarom zou het bij de GGD gratis zijn en bij de dokter niet? Scheve mond Hoe doe je dat dan als je niet wilt dat je ouders het te weten komen? Als je nog minderjarig bent?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:35

Hihi oke. Lachen Slimme keuze. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:36

Pff valt een schimmelinfectie ook onder een soa? Nagelbijten / Gniffelen
Alhoewel ik dat niet kreeg door de seks, maar door antibiotica. Ik heb het echter wel doorgegeven Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:52

Nou laat ik dan de eerste zijn die wel wat had Clown
( en misschien het taboe weer eens doorbreken, want tja, oliebol happens, kan iedereen overkomen. )

Dit voorjaar ook maar eens laten testen en ja, chlamydia.
Zo verholpen hoor, 2 pillen slikken en je bent eraf....

En voor de naïvelingetjes 'ik heb geen reden om me te laten testen' ja dat dacht ik ook Haha!
Maar het pakte toch iets anders uit...

Dus laat je altijd testen voor je iets onveilig gaat doen, bij elke nieuwe relatie.
60.000 mensen per jaar worden besmet en 2% van de jongeren tot 25 jaar heeft het... Jolly hè.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:05

Ik heb me twee keer laten testen. De eerste keer n.a.v. een telefoontje van een ex waar iedereen voor vreest; 'Ik heb een SOA (chlamydia) dus ik denk dat JIJ je ook maar even moet laten testen'. Dat zijn niet de leukste telefoontjes kan ik je vertellen Haha! (kan er nu wel om lachen haha, toen niet!). Een paar jaar later nog eens laten testen voor de zekerheid, gelukkig ook niks aan het handje. Maar niets geks aan toch, en ik ken ook mensen die er één hebben gehad en als je dat weet kun je er tenminste wat aan doen!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:11

Nee ik heb me niet laten testen, maar volgens mij is alles ook gewoon goed.

3 Vriendjes gehad waar ik ook wat mee gedaan heb, altijd met condoom, maar in mijn mond is verder alles ook nog gewoon normaal. Nagelbijten / Gniffelen

Ik voel me trouwens ook nooit zo op mijn gemak bij de huisarts.. Dus ik denk niet dat ik snel iets laat testen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:34

Wij hebben ons allebei laten testen,en zijn beiden clean.
We hebben ons laten testen omdat mijn ex tientallen keren vreemd is gegaan en mij had kunnen besmetten (en mijn huidige vent dus ook).

En Daniëlle,dat je het altijd met condoom doet wil niks zeggen,
er kan ongemerkt een gaatje in hebben gezeten,je kan voorvocht aan je handen hebben gekregen etcetera...
Geen garantie dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:04

ik dacht een keer dat ik een soa had, een jeuk wat ik had niet normaal, maar het was een schimmelinfectie.

heb me ook een keer laten testen toen op mtv al die programmas over soas waren maar had niets gelukkig

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:10

Citaat:
Ik heb nog nooit een SOA gehad en me eigenlijk ook nooit laten testen.

Bij deze opmerking moest ik even tweemaal lezen Lachen
Wanneer je je nooit hebt laten testen wéét je dus niet of je een SOA hebt, deze kunnen nl ook vrijwel ongemerkt sluimeren en zelfs zorgen voor onvruchtbaarheid.
Een SOA gaat niet altijd gepaard met symptomen die direct merkbaar (of zichtbaar Knipoog ) zijn.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:23

Ik heb ook een keer een test laten doen, gewoon bij de huisarts. Een persoon waar ik sex mee had gehad, was ik niet zo zeker van of hij het altijd wel veilig deed... En idd, chlamidya, gelukkig is dat met twee pillen over.

Ik heb gewoon bij de huisarts laten doen (eerst in 'n potje piesen en toen ik positief bleek ook nog uitstrijkje en bloedprikken, allemaal helemaal niet erg), maar 't kan ook bij de ggd.

Wat intressante sites:
http://www.sense.info (voor mensen in 't noorden van 't land)
http://www.vrijsoavrij.nl

Good luck!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:31

Ik heb nog nooit een SOA test gedaan omdat mijn vriend mijn eerste was, hij heeft zich wel laten testen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:04

Ook als je geen seks hebt gehad kan je een soa hebben. Nagelbijten / Gniffelen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:05

Een jongen kan Hiv krijgen van iemand door bloedcontact of doorgekregen van de moeder, daardoor kan hij nog wel maagd zijn en dat zou een reden zijn om geen test te doen..Toch kun je dan als je met hem seks hebt ook hiv krijgen.. (ik zeg het goed toch.? )

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:08

Le_onie schreef:
Tot nu toe nog niks
maar ik zit er nu echt over te denken om me te laten testen, ik vertrouw het niet helemaal daaronder

even langs de ggd dus, kan je een hoop leed en stress besparen!!

ik heb me laten testen, stelde weinig voor en had gelukkg niets. was bij de ggd en heb niks hoeven betalen.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:42

Redrumfox schreef:

Helaas heb je een eigen risico bij je zorgverzekering van 150 euro, daarnaast krijg je elk jaar een overzicht van de behandelingen dus ook een SOA test bij je HA.
Bij de GGD is het geval niet zo. En is het gratis!

Een schimmelinfectie is geen SOA maar kan wel overdraagbaar zijn.

Zelf als je vrijt met een condoom en je hebt veel wisselende contacten moet je gewoon laten testen. Orale sex is ook onveilig vrijen.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:21

suuzepuus schreef:
Le_onie schreef:
Tot nu toe nog niks
maar ik zit er nu echt over te denken om me te laten testen, ik vertrouw het niet helemaal daaronder

even langs de ggd dus, kan je een hoop leed en stress besparen!!

ik heb me laten testen, stelde weinig voor en had gelukkg niets. was bij de ggd en heb niks hoeven betalen.

Waarschijnlijk is het Candida, geen soa maar een soort 'schimmel' (iewl Rolleyes )
Komt veel voor bij vrouwen en vrouwen met Diabetisch ( wat ik ook heb;)) is de kans zeer groot..
Maar igg wel even langs de huisart voor een zalfje !

Mijn vriend heeft er ook last van (oeps Bloos)
Je hebt het vaak al lang voordat je het merkt, dus misschien lopen er nog wel wat meer rond Ach gut

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:43

Kiara schreef:
Citaat:
Ik heb nog nooit een SOA gehad en me eigenlijk ook nooit laten testen.

Bij deze opmerking moest ik even tweemaal lezen Lachen
Wanneer je je nooit hebt laten testen wéét je dus niet of je een SOA hebt, deze kunnen nl ook vrijwel ongemerkt sluimeren en zelfs zorgen voor onvruchtbaarheid.
Een SOA gaat niet altijd gepaard met symptomen die direct merkbaar (of zichtbaar Knipoog ) zijn.

En nog een kanttekening.

!Niet alle SOA's kan je oplopen via seksueel contact! "Ik kan er geen hebben want ik heb het nooit gedaan", gaat dus helemaal niet op. Andere mogelijke wegen zijn bv bloed, of een dokter gehad met een besmette naald,...als je het niet hebt laten testen weet je het dan ook niet, ookal heb je nooit iets gedaan.

Verder vind ik 'ik hoef het niet want ik was de eerste van mijn lief' ook een erg naïve gedachte..heb het véél te vaak meegemaakt dat iemand 'echt wel de eerste was' en 'mijn vriend zou noooooit vreemdgaan echt niet(meestal worden ze dan zelfs boos als je het zelfs maar suggereert dat het wel zou kunnen want nee dat kan ècht ècht niet), maar als puntje bij paaltje kwam...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:17

Dus jullie beweren dat iedereen een soa test zou moeten laten doen?
Dan zou je elke keer als je bloed hebt laten prikken of een injectie hebt gehad een SOA test moeten laten doen?
Beetje overdreven niet? Kun je er tegenwoordig niet gewoon opvertrouwen dat het goed is. Ja idd het zou kunnen dat je en besmette naald hebt, maar hoe groot is die kans nou.

Dan ben ik misschien naïef of weet ik veel wat, ik heb voor mijn vriend nog nooit seksueel contact gehad met iemand, en ik geloof niet dat ik door zo iets een SOA zou hebben. Dus voor mij vind ík het niet nodig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:00

Je moet nooit een test doen, het is je eigen keus.
Maar als je de test niet hebt gedaan, dan kun je nooit 100% zeker weten dat je soa-vrij bent. De kans is inderdaad een stuk kleiner, maar de kans is er altijd. Een mogelijkheid is bv ook erfelijkheid, zeker als je moeder of vader zich nooit heeft laten testen(sommige soa's komen nooit of heel vaag naar boven waardoor je vaak niet eens weet dat het een soa is). Er zijn wel veel meer manieren om zoiets op te lopen. Dat is zo het gevaar waar de meeste mensen inlopen. "oh, bij mij gebeurt het toch niet want ik kan me niet bedenken dat ik ooit iets vreemds aan de hand heb gehad, en mijn vriend is ook maagd dus kunnen we gerust onveilig zijn." Hier zit dus de groep mensen die jankend de dokter verlaat. Niet allemaan natuurlijk, maar ze zitten ertussen en je zal toch maar net het kneusje zijn...

Wil niet zeggen dat je als een paranoia alles moet ontwijken en je elke week testen een weet ik veel wat nog. Maar er wel mee rekening houden dat ook jij, hoe goed je ook dènkt beschermd te zijn, in aanraking kan komen met zoiets. Zolang je geen papiertje van de dokter hebt dat je er geen hebt, kun je er niet voor de volle 100% van uitgaan dat je het echt niet hebt, en als je papiertje al 5 jaar oud is dan is het betrouwbaarheidshalte ook geslonken. Het is ook maar een kleine moeite om voordat je onveilige sex wilt hebben even een test te laten doen, en als iedereen het zou doen dan zou het aantal soa's imo zeker drastisch dalen Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:26

Kanelly schreef:
Nou laat ik dan de eerste zijn die wel wat had Clown
( en misschien het taboe weer eens doorbreken, want tja, oliebol happens, kan iedereen overkomen. )

Dit voorjaar ook maar eens laten testen en ja, chlamydia.
Zo verholpen hoor, 2 pillen slikken en je bent eraf....

En voor de naïvelingetjes 'ik heb geen reden om me te laten testen' ja dat dacht ik ook Haha!
Maar het pakte toch iets anders uit...

Dus laat je altijd testen voor je iets onveilig gaat doen, bij elke nieuwe relatie.
60.000 mensen per jaar worden besmet en 2% van de jongeren tot 25 jaar heeft het... Jolly hè.

Hier idem Knipoog Heb ook een keer een soa gehad.. Hoe dat komt? Tja, sh*t happens idd.. Een condoom alleen is gewoon niet 100% garantie dat je geen soa krijgt, helaas.. Gelukkig was het na een korte behandeling weer over.
Ik laat me nu gewoon ieder half jaar testen, net zo makkelijk..

Ik hoefde trouwens alleen maar ochtendurine te laten onderzoeken en de 1e keer ook bloedprikken bij de gewone soa tests. Uitstrijkje kreeg ik pas bij de gyn nadat ik was doorverwezen door de huisarts ivm vermoeden soa Knipoog Stelde trouwens ook niet zoveel voor, had de ergste horrorverhalen gehoord, maar valt best mee.. Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:36

Moet je altijd bloedprikken? Zo ja, dan zeg ik mijn afspraak nu onmiddelijk af.