Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:14

Ik heb ook migraine. Vind het heel vervelend als je ergens anders bent en je dan maar thuis moet zien te komen. Ik ben dan ontzettend zwak, pijn, zwart zien, misselijk en soms zelfs niet meer kunnen praten of lopen.

Ik heb neusspray en zetpillen van Imigran.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:33

ik moet dus als ik het voel aankomen, dus of vlekken zien of raar gevoel in hoofd of zo, de imigran neusspray nemen in combinatie met 2 ibuprofens...maar gelukkig werkt de depakine over het algemeen goed om de aanvallen te voorkomen.
ik ben overigens nooit misselijk tijdens de aanvallen, maar wel duizelig, vlekken zien en megaveel hoofdpijn die maar niet stopt. als ik werk dan is dat echt heel lastig maar heb me gelukkig altijd nog door die diensten heen weten te knokken...

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:35

Ik heb een vorm van migraine en spanningshoofdpijn. Ik kan de ene maand geheel vrij zijn en de andere maand weer dagelijks last.
Als het om spanning gaat komt het bij mij uit mijn nek en trekt het naar de rechterhelft van mijn hoofd. Veelal krijg ik daarbij een 'lui' oog aan de rechterkant.

De migraine aanval komt vaak door eten. Zoete drop, spekkies, kaas, vis. Geuren worden dan vervelend bv van eten, parfum en benzine, ik kan dit dan erg slecht verdragen. Ook brengt mijn hoofdpijn met zich mee dat ik niet uit kan slapen, ik moet voor half negen opstaan anders heb ik de komende dag hoofdpijn.

Ook slaap ik zonder kussen ivm verkeerde nekhouding, waar dan weer hoofdpijn uit komt. (alle kussens al geprobeerd, zonder gaat nu goed).

Ik vind het thuiskomen bij een aanval ook altijd erg vervelend, als ik sochtends al voel dat een aanval eraan zit te komen, zorg ik dat mijn vriend mee gaat zodat hij eventueel naar huis kan rijden. Ik heb altijd mijn medicijnen bij me.

Ik heb het nu al zown tijd dat het goed onder controle is te houden, als ik een aanval heb ga ik naar bed en mijn omgeving weet dan dat ik even van de 'aarde' ben Knipoog

Succes ermee!!!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:47

[quote="Danielle_h"]Ik heb een vorm van migraine en spanningshoofdpijn. Ik kan de ene maand geheel vrij zijn en de andere maand weer dagelijks last.
Als het om spanning gaat komt het bij mij uit mijn nek en trekt het naar de rechterhelft van mijn hoofd. Veelal krijg ik daarbij een 'lui' oog aan de rechterkant.

Ook brengt mijn hoofdpijn met zich mee dat ik niet uit kan slapen, ik moet voor half negen opstaan anders heb ik de komende dag hoofdpijn.

Ook slaap ik zonder kussen ivm verkeerde nekhouding, waar dan weer hoofdpijn uit komt. (alle kussens al geprobeerd, zonder gaat nu goed).[quote]

Dat heb ik het precies het zelfde. Vanuit de nek naar de rechterkant van het hoofd en vaak ook mijn rechter oog pijnlijk en die is vanaf kinds af aan al lui. Dus bij hoofdpijnen en vermoeidheid ben ik scheel.
Als ik een keer langer in bed ligt dan anders en dat hoeft maar een half uurtje te zijn is het al misse boel.
Mijn vriend had altijd al een MyPillow hoofdkussen en soms als ik op bed ging liggen nam ik zijn kussen omdat het veel beter lag. Nu aantal weken heb ik uit eindelijk zelf ook zo,n kussen gekocht en het is ook stukken beter geworden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:53

Ik ben laatst gestopt met de pil en kreeg gelijk twee migraine-aanvallen binnen 1 week. Daarvoor nooit last van gehad, behalve twee keer toen ik klein was, met jaren ertussen.
Dus... misschien kan de pil helpen.

Edit: En vooral géén kamillethee heb ik wel eens gelezen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:59

Ik heb ook last van migraine, in Nederland heeft de huisarts ook enkele medicijnen voorgeschreven zoals Propanolol, maar dit hielp niet bij mij. Ook een CT een EEG gehad, geen oorzaak te vinden, ze hielden het dus maar op erfelijk en ik werd met een doosje Naramig naar huis gestuurd.

Nu ik in belgie woon ben ik daar naar de huisarts gegaan, en deze pakt het een stuk serieuzer aan. Eerst preventief Topamax en als ik een aanval heb almogran of relpax.
Dit hielp ook niet voldoende dus ook fysiotherapie en manuele therapie gehad.
Tijdens een hele erge aanval ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de neuroloog, deze heeft mij een week in het ziekenhuis gehouden, en alle onderzoeken die je kan bedenken heeft hij gedaan. ( EEG, CT, Rontgenfoto's, bloedonderzoek, urineonderzoek, oogonderzoek, hartfilmpje gemaakt. )
En tijdens die week in het ziekenhuis heb ik 3x daags injecties met dihydergot gehad, een infuus met vitamines en pijnstillers, en tabletten (weet niet welke ).
Helaas na dit bezoek nog steeds hoofdpijnen.

Nu slik ik deanxit ( een tablet voor lichte depressies ) en dihydergot tabletten, beide 2 x per dag. En de hoofdpijn is al de helft minder gelukkig! ( en ook gestopt met de pil )
In december moet ik terug naar de neuroloog, en als de hoofdpijn niet voldoende verbeterd is wil hij Inspuitingen in mijn hoofd gaan doen tegen de migraine Ach gut Dit zie ik echter niet echt zitten! Heeft iemand ervaringen met inspuitingen in je hoofd?

Al met al hoop ik dus dat het voor december een heel stuk verminderd is!

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:02

Citaat:
serena1978:
Mijn vriend had altijd al een MyPillow hoofdkussen en soms als ik op bed ging liggen nam ik zijn kussen omdat het veel beter lag. Nu aantal weken heb ik uit eindelijk zelf ook zo,n kussen gekocht en het is ook stukken beter geworden.

MyPillow heb ik nog niet geprobeerd, hahaha bijna als enige denk ik. Maar hij ziet er erg hoog uit.... beetje duur om weer uit te gaan proberen. Kan bijna heel mijn wijk uitnodigen om te komen slapen op al mijn kussens Haha!

Ik was bij mijn 'luie' oog, tijdens mijn hoofdpijn altijd bang voor een tumor ofzo (ja je gaat de gekste dingen denken). De huisarts zei echter dat ik me daar niet echt druk over hoefde te maken, het had dan meer met de vermoeidheid te maken.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:06

@ carolaa: ffff meis, dat klinkt naar. Dan mag ik nog in mijn handjes knijpen dat het niet zo erg is.
Als je op deze manier, met je huidige medicijnen, kan leven. Zou ik de arts bedanken en de injecties nog even laten zitten brrrrr. Ik neem aan dat het echter wel onder verdoving of iets wordt gedaan toch

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:09

nee geen ervaringen met inspuitingen in het hoofd. maar ik weet wel dat mijn huisarts het ook wel heel serieus nam, hij verwees mij door naar de neuroloog en gaf gelijk bij de neuroloog aan dat hij een verwijzing voor een ct scan wilde. dus ik naar de neuroloog, volgende dag ct scan en 3 dagen later terugkomen bij de neuroloog voor de uitslag. op de ctscan was niks te zien en dat was bij migraine heel vaak het geval dus hij wist n.a.v. mijn klachten dat het migraine was en schreef me depakine ec 500mg voor en de imigran neusspray 20 mg en sept. 2007 werd het weer erger (door stress en oververmoeidheid) en toen heeft mijn huisarts aan de neuroloog gevraagd wat hij nog kon doen en dat was bij het begin van de aanval zowel de gebruikelijke neusspray gebruiken en 2 ibuprofens 500mg. en sinds de stress weg is is de migraine ook weer zo goed als weg...gelukkig

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:39

Over de inspuitingen hoe het precies gedaan wordt en met wat voor middel weet ik niet. ( wil het eigenlijk ook niet weten )
@lammie2701: Van die depakine wordt je daar niet zwaarder van? Want dat is toch een van de vele bijwerkingen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:47

Ik heb het ook met regelmaat (gehad).

Maar alleen als ik aan de pil ben, hoewel stress ook wel een trigger kan zijn.

Toen ik stopte met de pil, omdat we graag een kindje wilden, heb ik al die tijd (bijna 2 jaar!) geen migraine gehad.Ook niet tijdens de zwangerschap. Zes weken na de bevalling kreeg ik ineens een lichte aanval en voila: de volgende dag werd ik voor het eerst weer ongesteld.

Bij mij begint het zonder waarschuwing, van de een op de andere minuut.
Ik krijg vlekken voor mn ogen, word misselijk en krijg hoofdpijn aan één kant van mn hoofd (de tegenovergestelde kant van waar de vlekken in mn oog zijn). Dat duurt al met al ong een halve dag/nacht, meestal met overgeven erbij.

(Ik hou er nu over op, want zelfs erover praten/schrijven/nadenken zorgt ervoor dat mn maag omdraait Ziek )

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:13

Carolaa schreef:
Over de inspuitingen hoe het precies gedaan wordt en met wat voor middel weet ik niet. ( wil het eigenlijk ook niet weten )
@lammie2701: Van die depakine wordt je daar niet zwaarder van? Want dat is toch een van de vele bijwerkingen?

dat is 1 van de bijwerkingen ja maar ik heb er tot nu toe nog geen last van gehad en ik slik het al 4 jaar dus ik denk dat dat ook wel verschilt per persoon.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 19:10

Zo er is aardig bijgepraat over de medicijnen.

Ik heb vroeger zelf imigran zetpillen gehad , maar dat werkte voor mij niet omdat, ik bij het begin van een aanval vaak diaree krijg. Met maxalt gaat het wel beter. Meestal neem ik na een uur 2 tabletten. En ik kan het soms ook een beetje onderdrukken door meer te gaan eten eventjes.

Die inspuitingen lijken me wel eng trouwens.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:16

ik had eerst gewone tabletten van imigran in combinatie met propranolol om het te voorkomen, maar de gewone tabletten hielpen bij mij niet omdat die niet snel genoeg in het bloed werden opgenomen, vandaar dat mij toen de neusspray is voorgeschreven, helaas is de bijwerking daarvan een hele vieze smaak in de mond...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:54

Carolaa schreef:
In december moet ik terug naar de neuroloog, en als de hoofdpijn niet voldoende verbeterd is wil hij Inspuitingen in mijn hoofd gaan doen tegen de migraine Ach gut Dit zie ik echter niet echt zitten! Heeft iemand ervaringen met inspuitingen in je hoofd?

Al met al hoop ik dus dat het voor december een heel stuk verminderd is!

Ja, ik heb daar ook ervaring mee.
Een kennis van mij is zo van haar klachten af gekomen.
Ik ben toen ook naar de neurochirurg gegaan en hij heeft me ook achter in het hoofd gespoten.
De eerste keer was ik de koning te rijk, de hoofdpijn was weg.
Helaas duurde het niet zo lang, maar een goede week en toen kwam het terug.
Ben toen weer in gespoten aan beide kanten.
Weer hielp het voor korte tijd en weer kwam het daarna terug.
By the way, deze inspuitingen zijn voor de spannings hoofdpijn, niet voor de migraine.
Het is een soort prednison die je ingespoten krijg.
Heb er nog foto's van, dus als je het wilt zien roep je maar.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:46

@onassa: ja ik ben zeer geinterreseert in informatie en foto's van die inspuitingen! Waren de inspuitingen erg pijnlijk? En wordt dat poliklinsch gedaan of moet je ervoor in het ziekenhuis blijven? En heb je dit in Nederland of Belgie laten doen?
Alvast bedankt!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:16

Ik heb gewoon een afspraak gemaakt in het Slootervaart ziekenhuis in Amsterdam
Was niet echt bij me in de buurt, maar ik hoorde dat daar een van de beste neuro chirurgen van Nederland werkzaam was.
Zo ben ik dus bij Dokter Luitjes terecht gekomen.
Hier zie je de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je je een beetje rustig weet te houden,valt de pijn wel mee.
Nee, ik zal niet zeggen dat het leuk is want er moet op het bot gespoten worden.(net als bij inspuitingen in een tennis elleboog)
Je hoort het dan ook wel krassen, de naald op het bot.
Maar nogmaals,een fikse migraine aanval is erger en het is zo gebeurt!
Het kan zijn dat de aangeprikte gebieden een beetje opzwellen, dat gaat vanzelf met een dag of hooguit twee dagen weg.
Dat doet niet pijn, beetje stijf, maar weer ook niet.
Ohja, en het is gewoon tijdens zijn spreek uur, dus met een 10 a 15 minuten sta je weer buiten.

Momenteel zijn bij mij de spannings hoofdpijnen een stuk minder, maar mocht het weer frequent terug komen, overweeg ik toch weer de spuiten te laten zetten.

Ik hoop dat je aan mijn berichtje wat zult hebben.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:29

Erg mooi dat je er foto's van hebt. Zo lijkt het toch een stuk minder erg, in mijn beeld zag het er een stuk gruwelijker uit.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:00

Nee hoor het valt echt wel mee, en voordeel is dat er in de vloeistof meteen ook een verdoving zit.
Het is echt wel te doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:13

Hier nog een Migraine patient.
Ik heb hormonale Migraine. Ik ben maandelijks de l*l. Voordeel is wel dat ik heel regelmatig ongesteld ben en dus goed mijn agenda kan afstemmen om mijn Migraine. Helaas.

Bij mij begint het ook met vlekken en aura's zien, vervolgens rechts pijn in mijn achterhoofd en een hele felle pijn in mijn rechteroog. Na 2 dagen gaat het naar links en na 2 dagen ben ik er dan vanaf.
Echt ontzettend balen. Met Imigran kan ik wel de pijn achter onderdrukken, maar ik kan nog steeds beter niet bukken, of me druk maken. En na 8 uur breekt het door de IMigran heen.

Ik heb al veel geprobeerd aan therapien, maar nog niet de blijvende therapie gevonden. met Osteopathie is het wel heel veel verbeterd: ik lig nu niet meer dagen in het donker in bed, maar helemaal weg is het nog steeds niet. Dus ik zoek rustig verder.

Mijn moeder had het vroeger ook. Nu zij in de overgang is, heeft ze geen hoofdpijn meer. Dus ooit, zal het bij mij ook wel overgaan.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:26

Janouk: ik ben bang dat ik daar ook op moet wachten. Bij mij en mijn moeder precies zo.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:39

Ik nu 11 jaar last van migraine, sinds mijn vierde, ik eet eigenlijk alles

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:45

Ik heb per jaar maar een paar migraine aanvallen,
maar dan kan ik ook niets meer..
Dan zijn er grote vlekke 'niets' en is het enige zinnige om te gaan slapen,
en dan maar hopen dat het weg is als ik wakker wordt.
Zo niet, dan lig ik de hele dag met een zonnebril op in bed, met mijn hele kamer verduisterd.

Ik geloof dat het bij mij ook wel eens door stress komt,
maar het is niet zo dat altijd als ik stressig ben ik migraine krijg...
Dus ik snap het gewoon niet...
Ik geloof niet dat het bij mij door bepaald eten komt,
want ik drink nauwelijks koffie of thee, en eet juist heel veel chocolade en kaas...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:27

Volgens mij is het per persoon heel verschillend welke triggers er zin, dus welke voedingsstoffen een migraine aanval kunnen uitlokken. Ik heb heel lang gedacht dat het chocolade was, maar uiteindelijk blijkt het bij mij toch vooral door vermoeidheid en spanning te komen (kan ook leuke spanning zijn Bloos ). Als ik een aantal dagen achter elkaar van 's morgens vroeg tot 's avonds laat heel druk bezig ben of me ergens heel druk om maak, kan ik er geheid van op aan een aanval te krijgen.

Sommige mensen krijgen het van kaas, sperciebonen, pindas ....

Ik slik Imigran 100 mg, dus een vrij zware dosis, maar dit helpt wel eigenlijk altijd binnen een uur.
Het gekke is dat deze medicijnen precies zo'n 8 uur werken, daarna komt de hoofdlijn weer terug als de aanval nog niet voorbij is.
Heb ook wel eens de 50 mg versie geprobeerd en die wertk dan 4 uur, dus dat klopt precies.

Ook het slikken van betabokkers/bloedverdunners kan helpen (preventief dus), zoals metoprololtartraat.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:34

imigran 50 tabletten hielpen bij mij juist niet, daarom krijg ik nu imigran neusspray 20mg met 2 ibuprofens, eerst hielp alleen de neusspray bij een aanval ook, maar nu moet ik er helaas ibuprofen bij slikken. om te voorkomen kreeg ik dus eerst propanolol en nu krijg ik een anti epileptica in hoge dosis, depakine enteric 500 mg. dankzij de depakine heb ik nu niet meer dagelijks aanvallen maar wel zo'n 5 in een maand nog. nog veel dus maar gelukkig niet meer iedere dag...