Het autisme spectrum
Autismespectrum of autistisch spectrum is een term die wordt gebruikt voor de visie dat de autistische stoornis en daaraan verwante aandoeningen een continuüm vormen, waarbij de symptomen als glijdende schaal kunnen worden beschreven. Het autisme spectrum valt onder de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Pervasief betekent dat het doordringt in het hele leven van de persoon, en al vanaf vroeg aanwezig is. Tegenwoordig gaan er steeds meer argumenten op dat ook AD(H)D in deze categorie valt (voor een duidelijke argumentatie verwijzen we u door naar Minderaa, pp. IIX-X: http://books.google.nl/books?id=sj3Bh40 ... &q&f=false ). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen hebben 3 kenmerken: problemen in sociale interactie, afwijkende communicatie en herhalingsgedrag/beperkte interesses.
Problemen in sociale interactie
Er is een kwalitatief sociaal tekort. Het wederzijds contact is gestoord, soms zelfs onbestaand. Is er wel contact, dan wijkt dat af van het gewone. Het lijkt alsof de persoon met autisme niet geïnteresseerd is in zijn omgeving, en dat uit zich op diverse manieren.
Op basis van de verschillende uitingsvormen van de sociale stoornis, onderscheidt men vier subtypes van personen met autisme: het afzijdige of
niet-alerte type, het passieve type, het actief-maar-bizarre type en het hoogdravende type.
Afwijkende communicatie
Er is een kwalitatief tekort in de communicatie. Personen met autisme begrijpen dikwijls de bedoeling achter iemands woorden niet. Ze interpreteren bepaalde uitspraken nogal letterlijk waardoor ze de nuances missen. Het functioneel spreken verloopt moeizaam en zeker niet spontaan. Sommige personen met autisme hebben een beperkte woordenschat, anderen kennen dan weer enorm veel woorden. Ook hebben personen met autisme het moeilijk met non-verbale communicatie: gebaren, gelaatsuitdrukkingen, stemintonatie e.d. worden niet opgemerkt of verkeerd begrepen.
Verbeelding
Personen met autisme hebben een stoornis in de verbeelding. Ze begrijpen de betekenis van symbolen en verwijzingen onvoldoende of zelfs helemaal niet. Ze vertonen dan ook een duidelijke voorliefde voor objectieve, concrete feiten. Het is voor hen dikwijls moeilijk onderscheid te maken tussen wat echt en niet echt is. Ze hebben het heel moeilijk om hun vrije tijd creatief in te vullen, precies door hun gebrek aan verbeeldingskracht.
Herhalingsgedrag en beperkte interesses
Zoals fladderen met de handen, draaien met het lichaam, obsessieve interesses, dingen op een rijtje zetten, sterk herhalend gedrag, ernstige woede-uitbarstingen bij verandering, splintervaardigheden of eilandjes van intelligentie, ongewoon geheugen, behoefte om alles hetzelfde te houden.
De triade van stoornissen leidt vaak tot een beperkt, repetitief en stereotiep patroon van gedragingen, interesses en activiteiten. Personen met autisme houden niet van onvoorspelbare en plotse veranderingen. Zij ondervinden soms bijkomende problemen zoals overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels en motorische beperkingen. Die problemen komen echter niet in gelijke mate en vorm voor bij alle personen met autisme. Elke persoon is en blijft uniek, en dat geldt zeker voor personen met autisme. Tussen mensen met dezelfde diagnose binnen het autismespectrum bestaan grote verschillen in symptomen en gedragingen, in het beloop en in de respons op de behandeling.
Een pervasieve ontwikkelingsstoornis manifesteert zich doorheen vele ontwikkelingslijnen. De stoornis is "doordringend" in de gehele persoon. Binnen de DSM-IV worden een aantal pervasieve ontwikkelingsstoornissen benoemd:
• Autistische stoornis (klassiek autisme). Dit betreft de vorm van autisme zoals eerst beschreven door Kanner. Hierbij is sprake van een vertraagde of onderontwikkelde spraak. Tevens kan klassiek autisme voorkomen bij ieder IQ.
• Syndroom van Rett . Een stoornis die alleen bij meisjes voorkomt. Na een periode van ogenschijnlijk normale ontwikkeling tot ongeveer 5 tot 30 maanden ontstaan er allerlei problemen, zoals vermindering van de schedelgroei, verlies van psychomotore vaardigheden, sociale interesse en een ernstig achterblijven van de expressieve en receptieve taalontwikkeling.
• Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd . Ook wel het syndroom van Heller genoemd. Een stoornis die in ieder geval in de eerste twee levensjaren een normale ontwikkeling laat zien bij het kind, zoals dat tot uiting komt in taalontwikkeling, sociale relaties, spel en gedrag. Voor het tiende levensjaar dient er zich een significant verlies van vaardigheden voor te doen. Het uiteindelijke beeld laat een aantal typisch autistische fenomenen zien.
• Syndroom van Asperger waarbij veel van de criteria overlappen met die van het gewoon autisme. Alleen is er altijd sprake van een IQ > 85, en is er geen sprake van een vertraagde taalontwikkeling.
• PDD-NOS: Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified (Inclusief Atypisch Autisme: vanwege late aanvang of vanwege de aanwezigheid van slechts een van de twee hoofdkenmerken (herhalingsgedrag/beperkte interesses of sociaal- communicatieve problemen)), een vergaarbak van allerlei beelden waarbij er sprake is van een ernstige en doordringend gebrek in de ontwikkeling van sociale wederkerigheid of verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden, of wanneer stereotiep gedrag en dergelijke aanwezig zijn, maar dat alles niet genoeg om bovenstaande classificaties te behalen. Voor veel clinici is dit een soort default-categorie en het leidt tot veel ingewikkelde diagnostische problemen. De kenmerken zijn niet in voldoende mate aanwezig voor een uitgesproken diagnose autisme of Asperger-syndroom, maar de persoon heeft meer autistische trekken dan de meeste mensen. (bron: http://home.iae.nl/users/jhjess/asperger/Asclas.html en boek: Autisme en Asperger-syndroom, Baron-Cohen).
• Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (multiple-complex developmental disorder MCDD ): is een ontwikkelingsstoornis die wordt geclassificeerd als PDD-NOS, de restgroep van pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Het is een aparte ontwikkelingsstoornis waarbij niet alleen de contactproblemen voorop staan, maar ook problemen bij het reguleren van emoties en gedachten.
• Non-verbal learning disabilities (NLD): Het heeft een betrekkelijk grote overlap met onder meer het syndroom van Asperger en kenmerkt zich vooral door problemen met de verwerking van non-verbale informatie en motorische moeilijkheden. De verbale ontwikkeling daarentegen verloopt - net als bij asperger vaak het geval is - bovengemiddeld. Onderzoekers denken dat de stoornis wordt veroorzaakt door een slechte wisselwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft en dat daarbij vooral de rechterhersenhelft zich minder goed ontwikkelt.
• IDIC-15: Het zeldzame syndroom IDIC-15 behoort tot de met autisme verwante stoornissen. Zowel diagnosticering als therapieën zijn sterk verwant met die voor autisme.
Recent onderzoek wijst uit dat 60 tot 100 op de 10.000 personen een autisme spectrumstoornis hebben. Dit komt neer op 0,6 tot 1,0% van de totale bevolking. Uit onderzoek komt ook naar voren dat 40% tot 50% van de mensen met autisme functioneert op het niveau van een verstandelijk gehandicapte. De andere 50% functioneert verstandelijk op een normaal tot hoogintelligent niveau. Alle vormen van autisme komen voor in alle sociaal-economische klassen. Gemiddeld komt een autisme spectrumstoornis bij mannen ongeveer 4 keer vaker voor dan bij vrouwen.
Hoe autisme spectrumstoornissen precies ontstaan, is niet bekend. Duidelijk is wel dat het gaat om erfelijke factoren die hier toe leiden. Erfelijke factoren leiden tot een afwijkende ontwikkeling van de hersenen. De afwijkende hersenontwikkeling leidt vervolgens tot cognitieve, sociale en gedragsproblemen (zie voor meer informatie: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psych ... cofactoren).
Autismespectrumstoornissen gaan vaak gepaard met een andere stoornis.
Psychische stoornissen
Autismespectrumstoornissen gaan in de regel gepaard met 1 of meer andere psychische stoornissen.
Autismespectrumstoornissen - en met name de autistische stoornis - komen in verhouding zeer veel voor bij kinderen met een verstandelijke handicap. Slechts 3 op de 10 heeft een normaal IQ, 3 anderen hebben geringe of matige beperkingen en de overige 4 zijn ernstig beperkt in het intellectueel functioneren.
Het starre terugkerende gedragspatroon heeft overeenkomsten met het gedrag van mensen met een obsessief-compulsieve stoornis. Het is de vraag of er in dat geval sprake is van 1 of 2 diagnoses.[35]
In de praktijk is naar schatting bij ten minste 1 op de 3 kinderen met een autismespectrum stoornis tevens sprake van ADHD.
Onder volwassenen met autismespectrum stoornissen die worden behandeld is depressie waarschijnlijk de meest voorkomende bijkomende stoornis.
Lichamelijke ziektes
Minder dan 10% van de mensen met autisme spectrumstoornissen lijdt aan een lichamelijke ziekte die mogelijk een oorzaak van de autismespectrum stoornissen geweest kon zijn. Van deze aandoeningen komen er slechts enkele bij autismespectrum stoornissen vaker voor.[8]
Tubereuze sclerose komt bij mensen met autismespectrum stoornissen ongeveer 100 maal vaker voor. De oorzaak voor dit verband is nog onbekend.
Epilepsie komt veel voor bij autismespectrum stoornissen; gemiddeld 17%. Van de autisten met een laag IQ heeft driekwart last van epileptische aanvallen.
Er is geen verband tussen autismespectrum stoornissen en de mazelen of de vaccinatie tegen mazelen.[30]
Ook is er een verband gevonden tussen autisme en ontstekingen in het lichaam (zoals gewrichtsontstekingen)
“Een wereld zonder autisme is saai”. Mensen met autisme hebben een andere manier van prikkelverwerking. Daardoor wordt anders waargenomen en dat leidt tot ander gedrag. Juist doordat een het anders denken van mensen met autisme, en het anders ervaren van dingen zorgt voor een nieuwe kijk op dingen. We willen benadrukken dat iemand in het autisme spectrum niet perse ernstige problemen hoeft te ervaren, als er maar met respect met iemand met autisme en zijn/haar moeilijkheden wordt omgegaan. Sommige autisten zijn extreem goed in rekenen of in feiten onthouden. Wanneer de overige autistische kenmerken een ernstig karakter hebben, wordt zo iemand soms met een wat ongelukkige Franse term aangeduid als idiot savant.Van verschillende beroemde mensen wordt gedacht dat zij in het autisme spectrum zitten/zaten. Zoals Einstein, Temple Grandin, Thomas Edison, Michelangelo, Leonardo Da Vinci, Socrates, Darwin, Newton, Warhol en vele anderen (bron: http://www.stichtingautismetotaal.nl/html/?id=5)
moonfish13 schreef:Als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip.
Een kapot vijfhoekje
In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.
Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.
Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.
'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.
De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'
Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.
Interessante sites over autisme spectrum
Autisme Centraal http://www.autismecentraal.com/
Autisme Journaal http://autisme.lagelanden.net/
Autsider http://www.autsider.net/
Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) http://www.autisme.nl/
Personen uit het Autisme Spectrum (PAS) http://www.pasnederland.nl/
Interessante boeken over autisme spectrum
Autisme en Asperger-syndroom- De stand van zaken, Simon Baron-Cohen.
Mafkezen en het Asperger-syndroom- een handleiding voor de puberteit, Jackson.
Meisjes en vrouwen met Asperger, Attwood , Grandin e.a.
Aspergirls, R. Simone.
hiphopje schreef:mijn broer, mijn vriend
mijn broertje heeft autisme
en weet je wat dat is?
dan ben je net een vlindertje
dat één voelsprietje mist
hij doet alles prima hoor,
voor rekenen heeft hij een 10
en toch heeft hij een handicap
die moeilijk is te zien
contact met and're kinderen
of spelen op het plein
gaat niet zo vlotjes als bij mij
dat schijnt moeilijk te zijn
dat komt dus door dat voelsprietje
hij voelt het niet goed aan
daarom zie ik hem vaak alleen
tegen een muurtje staan
En niemand van de kinderen
wil echt zijn vriendje zijn
Dat vind ik zielig voor mijn broer
want dat doet hem veel pijn
toen heb ik bij mezelf bedacht
Ik word zijn beste vriend
Omdat ik vind dat iedereen
een echte vriend verdiend
Dit topic is voor iedereen die zelf binnen het autisme spectrum zit, met iemand binnen het autisme spectrum te maken heeft in zijn omgeving, of gewoon geïnteresseerd is in de bijzondere mensen binnen het autisme spectrum.