Diagnose BK en verder.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Diagnose BK en verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 18:01

O en ik heb een paar namen genoemd waarvan ik weet dat het terug is gekomen maar er zitten natuurlijk meer mensen op het forum die te maken hebben gekregen met een kanker diagnose. En je hoort het ook zo vaak nu om je heen. En dat is opzich al heel verdrietig.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:02

Echt hé… Ik ben ongeveer gelijktijdig met SansaS ziek geworden, las met grote ogen hoe goed ze herstelde, zo’n fijne berichten, (gaat bij mij een stuk trager) maar dan nu dit. Dat zet je wel even terug met de voeten op de grond. Wat een kl*tebericht voor SansaS…

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 23:37

Ik ben er heel kwaad en verdrietig door… wat een ellende veroorzaakt die ziekte toch…

Fysiek, mentaal, financieel,… en dat telt niet alleen voor jezelf… relaties, vriendschappen, familie,… dat heb jij ook zelf ondervonden en intussen word ik ook beschreven als ‘een last’ of iemand die het leven van een ander ‘stopt’… terwijl zij de keuze hebben om je te verlaten en zelf heb je geen keuze, zelf niet in remissie om de ziekte ECHT achter te laten…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 20:40

Nou daarstraks heeft zich hier een ramp voltrokken. Mijn moeder was voor het eerst hier dus zag mijn huisje voor het eerst. V.a 12:00 was ze hier. Rond 18:00 begon ik met koken nouja had de oven aangezet en wilde het vlees alvast aan braden mijn moeder ging even naar de wc maar daar had ze wat hulp bij nodig met haar rollator (klein huisje) dus ik moest dat in goede banen lijden terug het zelfde ik haar geholpen tot aan de bank. Daar wilde ze het weer zelf doen. Zonder rollator maar met de bank als ondersteuning. Jullie raden het vast al. Ik draai me om en met mijn rug naar moeders hoor ik een gigantische klap. Ik draai me weer om en moeders op de grond. Olieradiator lag ook op de grond mijn salon tafel was verschoven en de kaarsjes omgevallen dus kaarsvet overal ook een plant was neergehaald. En mijn moeder die helaas ook zwaar is kreeg ik niet omhoog. Ze gaf aan even te willen blijven zitten en dan weer te proberen dus heb ik dat gedaan. Maar na dat even zitten en weer proberen werd mij duidelijk het lukt niet ze kon zich niet afzetten. Ze wilde geen ambulance. Ik mocht ook geeen familie bellen. Dus heb ik gezegd er zijn twee opties ofwel ik ga de buren omm hulp vragen ofwel ik bel de ambulance. Nou dat werden de buren. Eerst de buurman alleen maar met zijn twee lukte het nog niet. Ook met de buurman erbij absoluut geen ambulance. Toen zei zullen we nog met mijn vrouw erbij proberen. Ik had er zelf inmiddels wel het gevoel bij er moet gewoon een ambulance komen ook omdat ze alleen woont en ik eigenlijk vind dat ze hulp moet accepteren. Maargoed de buurvrouw kwam dus ook en na eerst 20 min nog praten lukte het dan toch om mijn moeder op de bank zittend te krijgen met de rollator voor haar. En mijn moeder heb ik net met tegenzin bij mij overgedragen aan de taxichauffeur. Die haar naar haar huis brengt. Vandaag heeft zij toevallig mijn oudste zus als logee die ik van haar niet mag bellen maar die gaat morgen weg en dan is ze alleen. Toen mijn moeder op de grond zat en ik vroeg hoe dit kon gebeuren vertelde ze dat ze twee weken terug ook is gevallen. En dit heeft ze dus niemand verteld. Ze heeft twee verbrijzelde knieën waar ze niet aan geholpen wil worden mijn moeder is 80 en wil dus niks. Maar ik heb een broer in Spanje en twee zussen die practisch om de hoek bij haar wonen met èèn heb ik nooit contact en mijn moeder ziet haar heel af en toe en mijn oudste zus dus die zelf heel veel gezondheidsklachten heeft. Maar mij gaat het erom dat omdat ze alleen is er een soort thuiszorg ingeschakeld moet worden. En ik vind het erg dat mijn moeder niks verteld over deze dingen. Dat ze dus hier valt en ik dan pas hoor dat ze twee weken terug is gevallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:19

Wouw wat een verhaal. Die moet even zakken en dan is het niet eens met mijn moeder.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:22

Is je moeder goed de nacht doorgekomen?

Mbt thuiszorg inschakelen, zou om te beginnen een alarmknop kunnen werken zodat ze iig hulp kan inschakelen indien ze gevallen is?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 10:37

Nou eerst moet ze mee willen werken.
Ze gaat me straks bellen om wat nummers te geven ze heeft een kaartje waar een aantal nummers op staan van een nieuwe organisatie gekoppeld aan haar complex. Maar even afwachten wat voor nummers dat precies zijn. Anders moet ik morgen even gaan kijken of ik zelf wat kan vinden.

Mijn moeder wil dus helemaal geen hulp. Maar ik ben eigenlijk heel hard geweest en heb gezegd ik wil die nummers anders praat ik toch met zussen erover die wonen daar in de buurt en kunnen makkelijker ook persoonlijk naar die zorginstelling toe zeg maar. (Die nummers wil ze dus onder soort dwang geven) Dat voelt voor mij ook niet lekker maar haar alleen thuis in deze wetenschap voelt ook niet lekker. Ik heb de naam van haar huisarts maar niet van de praktijk dus daar kan ik naar gaan zoeken maar als er bijv iets is met thuiszorg en er is een Huismeester maar dat bedrijf heet volgens mij huismeesters die wil ik ook contacten want die kunnen ook wat betekenen. Mij gaat het erom dat ze niet als ze valt een paar dagen ligt voordat er iemand daar komt. Dus de noodknop zou ideaal zijn als ze die zal dragen. Ze zijn doodleuk nee joh als ik val dan schuifel ik naar mijn telefoon. Maar schuifelen ging ook niet. En de ernst moet bij haar zelf doordringen ik denk dat als ze de knop accepteerd dat het al een hele geruststelling is. Maar ook dat mijn zussen het weten en misschien dat we gewoon wat vaker gaan bellen. Maar mijn moeder is ook dovig aan het worden en draagt haar hoorapparaat niet altijd of eigenlijk doet ze hem in als ze bewust gaat bellen. dus ze neemt de telefoon op als ze hem toevallig bij zich heeft en dat lichtje ziet branden of anders belt ze terug en dan doet ze video bellen zodat ze er beeld bij heeft. Ze is op de èèn of andere manier bang voor artsen en heeft echt abnormale waanideeën die ze uit spreekt. Ze is sowieso erg uhm argwanend altijd geweest.

Mijn moeder wil mij pas spreken na 14:00 want dan is mijn oudste zus weg. Die mag dus niet horen wat er is. Gister avond laat sprak ik haar toen ze thuis was en toen deed ze alsof het heel gezellig was en koetjes kalfjes ze wilde niet dat mijn zus het hoorde dus dit wordt toch een lastige kwestie denk ik.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:45

Och sjemig toch, wat een toestand. En wat zul je geschrokken zijn :knuffel:

Mijn vader is dit jaar overleden en heeft tot een paar jaar geleden zelfstandig gewoond. Terwijl het al niet meer ging, maar het moest en het zou. En alles op zijn eigenwijze wijze ;)
Op alles had hij een 'ja maar' en we moesten ons niet zoveel zorgen maken en dat soort blablabla.
Uiteindelijk heeft hij zo'n noodknop geaccepteerd (met frisse tegenzin), maar die heeft nog jaren in de fruitmand gelegen. Daar hadden we dus niks aan.
Op het allerlaatst heeft hij 'm wel bij zich gedragen en toen vergat ie telkens om 'm op te laden. Kreeg je om 03:00 's nachts een melding van dat ging omdat de batterij leeg was. Je schrikt je echt de tandjes als je 's nachts gebeld wordt.......

Afijn. Dit opbeurende verhaal zal je vast goed doen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 10:52

Nou ik heb het ook met mijn vader mee gemaakt die was uiteindelijk opgenomen na een delier en die is toen in een revalidatie huis terecht gekomen en daar is dementie geconstateerd nouja die is daarna in een verzorgingshuis gekomen maar allemaal heel moeizaam gegaan.

Ik heb een broer en twee zussen nog de broer woont in het buitenland en de twee zussen vlakbij mijn moeder en mijn vader woonde ook zelfstandig vlakbij moeder. Maar. Beuden zussen willen nooit iets. Nergens helpen ik heb ook geen contact met familie verder. Dus ik snap ergens dat mijn moeder denkt dat schiet toch niet op. Maar als ik niks zeg dan worden ze wel boos dat ik dat niet vertel zeg maar. Altijd dwars.

Maar ik kan vanuit hier gewoon niet dagelijks kijken en dat is wel nodig dat er iig elke iemand even kijkt of ze nog rechtop zet zeg maar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-25 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:52

Lastige situatie Befunny.

Je tracht haar de juiste richting op te "duwen".
Een alarmknop is in haar situatie cruciaal.

Zou er nog een tussenfase kunnen zijn?
Gebruikt ze whatsapp?
In dat geval zou je af kunnen spreken dat ze iedere dag voor 11.00 "goedemorgen" tegen je zegt.
Dan heb je zowel haar veiligheid als een geruststellend gevoel voor jezelf onder controle.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 10:54

Ze gebruikt idd whats app voor video bellen.
En dat wat jij voorstelde zou ik wel fijn vinden maar dan met èèn van mijn zussen omdat die het snelst kunnen kijken bij haar en het makkelijkst als er geen gehoor is zeg maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:00

Citaat:
Mijn moeder wil mij pas spreken na 14:00 want dan is mijn oudste zus weg. Die mag dus niet horen wat er is. Gister avond laat sprak ik haar toen ze thuis was en toen deed ze alsof het heel gezellig was en koetjes kalfjes ze wilde niet dat mijn zus het hoorde dus dit wordt toch een lastige kwestie denk ik.

Nee hoor niet echt (daarmee is het ook niet gemakkelijk).

Achter haar rug kun je niets doen. Dat is ethisch niet juist en je schaadt vertrouwen.
Wel kun je jouw verantwoordelijkheid nemen in deze en tegen haar zeggen dat je per ongeluk getuige was van....dat je er goed over nagedacht hebt...en dat jij zelf bepaald hebt dat je jouw zussen gaat informeren als je moeder het zelf niet doet binnen paar dagen.
Dit omdat als het zelf niet doet, blijkbaar niet in staat is om goed voor haar zelf te zorgen en dat je het dus over gaat nemen.
Dat is ethisch juist en je kunt aangeven dat je weet dat het heel moeilijk is voor haar om dit te horen maar dat de kaarten zo op tafel liggen. En dat je hoopt dat ze zelf dit verhaal gaat delen omdat dit voor alle partijen beter is!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 11:03

Mijn moeder is dan in staat om voor mijn zus niet meer open te doen en het contact te verbreken omdat ze zich dan in een hoek gedreven voelt.
Dat klinkt heel handig het zeggen dat ik zelf bepaal. Maar als zij niet wil dan zal ze zich echt afzetten daartegen.

Ik heb gister contact opgenomen met mijn zwager waar ik niet expliciets van heb gehoord dat ik geen contact mag opnemen. Hij kan ook verder niet veel doen omdat ze niks wil. Maar hij kent mijn moeder en hij zal het niet zeggen zo heb ik iig iemand die het weet en mee kan denken en hij vind het ook niet een goed idee om te pushen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-25 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:05

BeFunny schreef:
Ze gebruikt idd whats app voor video bellen.
En dat wat jij voorstelde zou ik wel fijn vinden maar dan met èèn van mijn zussen omdat die het snelst kunnen kijken bij haar en het makkelijkst als er geen gehoor is zeg maar.

Zodra je het bij je zussen neerlegt ben je de regie kwijt.
indien je dit met haar afspreekt en ze appt een dag niet dan kan je een van je zussen inschakelen.
En is het gerechtvaardigd om dat buiten medeweten van je moeder te doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 11:07

Ik ga dit even goed overdenken.
Want dat is op dit moment het enige wat ik wel kan doen (Ik dacht meer aan dat ze mij kan bellen of ik haar en ook èèn van mijn zussen zodat ik niet hun in hoef te schakelen maar dat zij uit eigen beweging dat gaat doen) en aan de bel trekken bij de instanties waar an zij mij de nummers geeft. In de hoop dat ze daar niet gaat doen alsof alles goed gaat.

O ja mijn oudste zus scheen erbij geweest te zijn twee weken geleden maar die heeft geen actie ondernomen al is mijn moeder toen zelfstandig opgestaan met hulp van rollator en aanrecht waar ze zich aan heeft opgehesen) maar dat ophijsen lukte gister niet. En dat is dan een iets andere situatie maar toch is mijn moeder al slecht en wil ze nooit iets en is dit wel echt een kantelpunt waarbij duidelijk wordt dat er iig uhm zicht op haar moet blijven en er moet dagelijks iig contact zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-25 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:14

Zodra je je zussen inschakelt buiten haar om kan ze dit als uiterst negatief interpreteren.
Indien ze jou op een ochtend niet appt en je inschakelt dan een zus in, dan kan ze daar niks van vinden.
Want je kan haar moeilijk laten liggen...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 11:16

Nee klopt.
Maar veel fijner is als ze gewoon akkoord is met dat ze het weten. Is toch voor haar ook geruststellend er dat er iemand in de buurt woont die ervan weet.

Ze zegt wel als ze valt en ze kan niet opstaan en ze kan niet bij de telefoon dat dat dan maar zo is. Er worden wel vaker mensen pas na een aantal dagen gevonden. Dat zegt ze gewoon met droge ogen tegen haar dochter die de ellende met haar vader heeft mee gemaakt.

Ik ga dus niet zonder haar toestemming contact opnemen met zussen hoor maar ik ga wel zoeken naar een manier dat ze dat zelf wel wil.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:43

Denk ook aan jezelf.
Want ze kan aandacht hieromtrent als plezierig gaan ervaren.
Negatieve aandacht is ook aandacht (weet ik uit ervaring).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 12:09

Nouja daarom is het fijn om ook juist bij instanties bij haar in de buurt te kijken en de huisarts wat er mogelijk is voor mijn moeder en misschien moet er gewoon eens bijv de huisarts met haar gaan praten om te kijken naar passende hulp zoals die noodknop. Maar wel aangepast op haar want als ze het niet gebruikt dan schieten we er niks mee op en ik denk dat als zij gewoon gehoord wordt en niemand iets doet wat ze niet wil dat we daarmee wel wat kunnen winnen. Als ze uhm de gemakken ervan inziet die ze ermee heeft.

Ze wil bijv nog wel dingen ondernemen maar ze heeft ook nog geen regio taxi pas dat wil ze niet aanvragen omdat ze bang is dat ze naar het zh moet voor haar knieën, ik heb het al eens besproken met de gemeente ook maar dan krijgt mijn moeder een uitnodiging en dan gaat ze niet er moet eigenlijk een casemanager bij mijn moeder langs zodat daar ook iets gaat rollen. Ze is ook al met haar scootmobiel gevallen (De scoot heeft ze zelf gekocht dus ze heeft geen Wmo omdat ze dat dus niet aan wil vragen) afgelopen jaar en toen heb ik haar een Rollator gegeven ze zou toen bij de huisarts geweest zijn. Ik zat toen in de chemo. Mijn zussen konden niet even naar de zorg winkel in de buurt om met haar te kijken welke rollator zou passen. Dus had ik er online èèn besteld na wat overleg met moeder en die bij haar thuis laten bezorgen. Dat kunnen mijn zussen ook niet. Èèn kan het niet de ander is bang dat ze er arm van wordt ofzo. Maar ze had dat ding nodig en ze is daar uiteindelijk heel erg blij mee. Dus als ze ziet wat voor gemak het haar brengt dan gaat ze het wel gebruiken de scootmobiel is ze ook heel blij mee maar ze durft er na de val ook niet ver meer mee weg. Maar als ze er vooral dingen voor moet doen zoals een onderzoek dan begint ze er niet aan. Dus dat moet gewoon overgebracht worden dat ze gewoon ondersteuning krijgt zeg maar. En dat ze niets hoeft wat ze niet wil. Maargoed dat probeer ik al tijden en dat lukt niet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:52

't Is echt een moeilijke situatie. Je hebt superveel zorgen en je moeder heeft die ook, maar ze zal het niet willen uiten onder het mom 'het gaat nog wel' of 'ik wil niemand tot last zijn'.
Juist dat laatste is zo ingewikkeld. Doordat ze niets wil, is ze je juist tot last (of beter gezegd: zorg) en dat maakt het allemaal gecompliceerd. Je wilt niks opdringen en je wilt haar niet als klein kind behandelen. Maar ondertussen zit je wel met de zorgen :knuffel:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 19:12

Ik heb nu wat informatie van een zorginstelling en mijn moeder heeft net aangegeven dat ze idd wat hulp kan gebruiken. Ze wil gaan praten met een zorginstelling die gekoppeld zit aan haar flat. Die heeft ze kort geleden al gesproken maar gezegd dat alles goed gaat en dat ze nergens hulp bij nodig heeft. Maar ik heb haar uitgelegd dat het idee dat ze kan vallen en er dagen kan liggen echt niet ok is. Ze snapt het en ze wil hulp accepteren maar echt niet dat mijn zussen en broer het weten. Ik heb gezegd dat als ze idd hulp accepteerd dat ik niks zal zeggen. Ik vind het al heel wat dat ze dat toe laat. Maar ik weet ook dat ze soms dingen zegt om er van af te zijn en dan uiteindelijk niks doet. Dus ik heb wel gezegd dat ook ik contact op ga nemen met dat zorg bedrijf en hun mijn gegevens geef dat ze vragen hebben ze mij ook kunnen bereiken. Ze lijkt echt hulp te willen aanvaarden een ook de noodknop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:44

Dat klinkt voorzichtig positief. Ik ga voor je duimen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 19:11

Ik heb op 26 januari een pet/CT toch met voorafgaand Propranolol.
Ik moet die dag ook bloedprikken en ik moet je extra warm kleden hebben ze gevraagt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:04

Spannend! Ik ga duimen die dag voor je.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 08:32

Ik heb gister een scan gehad en de uitslag krijg ik donderdag.
Wel heb ik het verslag al kunnen lezen van de radioloog.

En nu staat ook hun kijk op de vorige scan online. Er was zeer veel fysiologische tracerstapeling (ontstekingen?) te zien onder het bruin vet. Maar dit kan door o.a bestraling komen en ik ben veel aangekomen dat kan allemaal ook meespelen daar in.

Nu op deze scan. Ik heb het infuus vooraf anders gekregen. Het werd ingespoten was een ander goedje. En vooraf Propranolol.

In het verslag staat dat er enige activiteit (aankleuring is) in beide heupen en beide schouderbladen. Maar dat kan passen bij deze methode van toedienen vloeistof.

Ik maak mij een beetje zorgen om een mogelijk boteilandje gezien onder èèn van mijn heupen, omdat op mijn borstbeen eerst ook werd omschreven als boteilandje, maar dat hoeft dus nu helemaal niks te betekenen.

Wat dat allemaal precies betekend ga ik dus donderdag horen.