Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:40

Wat goed Eef!!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:25

Heerlijk om te lezen, die ervaringen van Lisitano en Eef! Het gevoel is herkenbaar uit een (lang) verleden.
Heb even mijn medailles opgezocht en mijn laatste wedstrijd blijkt al 9 jaar geleden in Egmond aan Zee. En die liep ik al met een blessure en pijnstillers.
Buiten wat stijfheid geen last gehad van mijn loopje maandag, dus dat geeft moed. Gisteren ging ook mijn rijlaars weer net dicht, dus been gaat de goede kant op nu. Lijkt erop dat ik het opbouwen kan doorzetten.
Ik wilde eigenlijk geen wedstrijden meer gaan lopen maar merk dat ik toch een doel nodig heb.
Voor volgend jaar (of als alles langzaam opbouwt voor het jaar daarna) heb ik die Airborne Freedom Run op mijn lijstje gezet. Maar nu eerst maar eens naar de 5 kilometer trainen en dan medio december een 5km loop zien te vinden. En dan niet meer voor een snellere tijd, maar puur voor het genieten dat het weer kan.
Loop niet graag meer over de weg, mijn benen doen het beter met veel afwisseling van ondergrond, dus misschien iets van een korte trailrun zoeken.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:38

Heel inspirerend Lusitano en Eef!

Blessurevrij en met plezier hardlopen is een prachtig doel op zich, BusyMissy

Ik heb vanmiddag een run op de planning staan. Morgen ga ik een paar dagen naar Ibiza. Neem wel sportspullen mee en kijk hoe de omstandigheden daar zijn. Anders blijft het bij zwemmen :+ zooooo vervelend

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:21

O lekker, naar Ibiza! Jaloers!

Top BusyMissy!

Ik heb vanochtend 12 km gelopen, 3 in, 2x 5:15-6:15-5:45, 3 uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:29

Liever Ibiza dan hier hardlopen hoor, haha. Geniet er van.

Ik had het met iemand er over dat je in een half jaar van een halve kunt doortrainen naar een hele marathon met 3 keer per week trainen? Is dat zo? Het zou zelfs in 12 weken kunnen als je 4 keer per week gaat trainen (durf ik niet aan met mijn pees)?
Als ik kijk hoe zwaar ik het afgelopen half jaar vond en nu nog steeds spierpijn heb met een halve (en die nog steeds niet geheel kan hardlopen, wel met run-walk-run wat mijn gemiddelde snelheid niet omlaag haalt), dan denk ik, hoe dan?
Ik heb ook niet direct die plannen hoor. Maar ergens ook wel nieuwsgierig hoe snel een ander iets opbouwt. En ik had in april natuurlijk ook niet verwacht dat ik nu een halve zou doen.

Katwijk wordt hem helaas niet. Ze willen eigenlijk na 2.5 uur de boel opruimen, hoewel het er niet hard staat. Nu ben ik natuurlijk niet veel langzamer, half uurtje maar ofzo, maar het is ook nog hoog water, dus dan zit je met het strand. Het is voor mij ook 3 uur rijden, dat wordt ook allemaal wel wat gek bij elkaar. Een andere halve marathon op 28 september nog niet gevonden helaas.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:04

@germie, hoewel doortrainen in theorie misschien mogelijk is zou ik als ik jou was eerst eens een jaartje blijven hardlopen op de afstanden die je nu doet voordat je verder/langer gaat lopen. Als je elke week 5% verder zou lopen dan de week er voor dan zou je na 15 weken je afstand hebben verdubbeld. Als je daar elke 4e week een down week bij telt dan zou je na 20 weken op die 15 keer 5% extra zitten dus theoretisch gezien zou het kunnen. Maar ik zou het niet verstandig noemen.

En als je voor een halve marathon eventueel ook een weekje later zou kijken zou je de Twiskemolenloop eens kunnen aanschrijven welke tijdslimieten die hebben. Dat is een relatief goedkope loop, met een mooi parcours. is vanaf 6 Oktober 5 keer de eerste zondag van de maand en bied 3-5-10-16.1 en 21.1km aan als afstanden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:12

IMAY1990 schreef:
@germie, hoewel doortrainen in theorie misschien mogelijk is zou ik als ik jou was eerst eens een jaartje blijven hardlopen op de afstanden die je nu doet voordat je verder/langer gaat lopen. Als je elke week 5% verder zou lopen dan de week er voor dan zou je na 15 weken je afstand hebben verdubbeld. Als je daar elke 4e week een down week bij telt dan zou je na 20 weken op die 15 keer 5% extra zitten dus theoretisch gezien zou het kunnen. Maar ik zou het niet verstandig noemen.

Is dat gebaseerd op de gemiddelde persoon die 5% of op wat anders? En waarom zou je dat niet verstandig vinden? Voor jezelf niet, of voor de gemiddelde persoon niet?

Ik zit momenteel in een dipje, de halve gaat dus niet door, mijn Coach schema loopt af, en tja, wat nu? Opnieuw een coach schema? Langere afstanden proberen? Omdat het winter wordt terugschroeven naar 10-12km? Maar hoe veel raak je dan kwijt voor een halve? Of kun je dat wegens spiergeheugen zo weer oppakken? Ik weet op dit moment gewoon niet wat ik nu wil. Ja, ik wil gewoon de 10km weer ruim binnen het uur lopen. Maar dat staat los van de trainingen. Dat komt of dat komt niet meer terug. Ik doe wel intervallen, dus daarmee zou je sneller moeten worden, maar dat lijkt hier helaas niet het geval te zijn. Volgend jaar een wedstrijdlicentie en toch bij een loopgroep om 1-2 keer per maand met anderen te trainen? Ik weet het allemaal niet.

Dus ik ben aan het overdenken. Kan een lichaam nog meer aan met training? Of vallen toch velen af?
Omdat een marathon wel veel tijd kost qua training moet je die ruim van te voren plannen. En ik heb niet veel keuze helaas omdat ik er 7 of 8 uur over zal doen en niet naar Amerika wil. Monschau heeft weer bijna 1000 hoogtemeters en ik weet wel dat hoogte opbreekt. Londen is 7 uur, maar kom je moeilijk tussen. Ik weet niet of ik het wil, maar ik wil gewoon alles overdenken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:18

Het is maar een ideetje hoor, maar je zou kunnen lopen om lekker te genieten, om buiten te zijn, je benen te strekken, conditie te behouden of op te bouwen, gewoon omdat je het lekker vindt.
Maar joh, wie ben ik.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:29

Goof schreef:
Het is maar een ideetje hoor, maar je zou kunnen lopen om lekker te genieten, om buiten te zijn, je benen te strekken, conditie te behouden of op te bouwen, gewoon omdat je het lekker vindt.
Maar joh, wie ben ik.

Dit :D ik heb zelf nu alle schema's de deur uit gedaan en ga gewoon puur om te genieten. Geen moeten meer.

Maar als je het beter doet met een doel: misschien is het ook interessant om je eerst te richten op tempo verhogen? Er zijn nog andere garmin coaches, die zou je ook eens kunnen proberen, wie weet wat het oplevert :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:31

Ik denk dat je zeker in een half jaar kan door trainen naar een hele.
Wel korter ook. Ik heb in mei m’n eerste halve gelopen, en ben nu met de laatste loodjes voor de hele marathon bezig, wel met 4x per week trainen.
Het schema wat ik heb is voor 16 weken. Wel gebaseerd op de basis van die halve en op mijn kunnen.

Na de marathon wil ik me richten op snelheid, ik heb nu in die trainingsweken wel wat PR’s gelopen, maar zou bijv graag een 10 km in 50 min lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 20:33

Goof schreef:
Maar joh, wie ben ik.

Dit 100%.

Ik ben vandaag voor het eerst meteen vanuit mijn nieuwe school een klein rondje gaan trailen. Gewoon op nog geen 2 minuten rijden vanaf school <3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:34

Wat een heerlijke locatie joh.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 20:37

Ja! Wil ik zeker vaker doen.

Op nog geen 100m lopen van school zit zo'n speelplek in het bos van OERRRR. Dat is superleuk om met mijn klas heen te gaan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:42

Mooi daar Vixen. Daar zou ik als ik jou was ook vaker gaan lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 20:56

Mooi supervixen. Dat heb ik hier niet.

Ik wil wel een doel houden met lopen. Dat is het een beetje. En dat valt nu weg. Ik ben natuurlijk begonnen zonder echt doel, toen kwam 3 september 2023 voor het eerst weer een 10km in 89 minuten. En ineens besloot ik in april een 4 mijl te doen, daarna de Garmin Coach gestart om te kijken of de halve er in zou zitten.
Ik twijfel om de coach opnieuw te doen, of een andere coach te kiezen of dus gewoon de afstand willen verhogen. Sprinten zit er nog steeds niet echt in, dus daarom ben ik bang dat snelheid verhogen op de 10km lastig wordt. Ik zou ook niet weten hoe ik sneller kan worden als ik een 6min/km nog niet eens 500m volhou. Ik baal daar zelf ook van dat ik zo traag ben. En dan vooral dus dat je niet overal welkom bent met runs. Maar men zegt dat je snelheidswerk moet doen om sneller te worden. 800m's heb ik wel gedaan en dat gaat wel. En een keer 30 seconden versnellen ook wel. Heuvelop in stukjes van 15 seconden lukt ook wel, maar echt puur 10 seconden sprinten is lastig en pijnlijk.

Ik moet gewoon uit dat dipje komen, dat is nu eerst het doel. Vanavond ging het lopen totaal niet. Ik heb 10 minuten ingelopen, lees ingepuft en daarna wat cadansoefeningen gedaan en toen 8 keer een stukje versnellen van 15-30 seconden en toen was ik op. Dus maar naar huis gewandeld. Beweging wel gehad, maar niet een echte training voor mijn gevoel. Garmin gaf wel wat anaeroob aan met dit.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:08

Misschien kun je beginnen met langere afstanden aan een stuk lopen? Daar zijn genoeg schema’s voor te vinden die je meer op zullen leveren dan het Garmin schema. Vanuit daar kun je dan wellicht de afstand vergroten of sneller proberen te lopen? :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:35

Wauw mooi SV!

Germie, waarom sluit je je niet aan bij een atletiek vereniging of loopgroep? Die hebben vast wel tips om sneller te worden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:54

Leer gewoon eerst eens steady lopen, zodat het ook wat makkelijker wordt. Zodat je niet steeds hoeft te gaan wandelen. Gewoon verstand op 0, fijn ritme vinden en lopen. Leer eerst eens gewoon 10km lekker weg te lopen en dan 15 etc etc.
Mooi doel op zich, lekker haalbaar.
Laatst bijgewerkt door Goof op 18-09-24 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:56

Ja dat is ook een goede inderdaad.
En, moet je echt wandelen? Ik merk zelf als ik alleen loop dat ik al snel wil wandelen, terwijl als ik m’n gedachten verzet of met anderen loop kan ik doorlopen.
Ook als ik toegeef aan wandelen, ga ik sneller nog een keer wandelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:59

Goof schreef:
Leer geeoon eerst eens steady lopen, zodat het ook wat makkelijker wordt. Zodat je niet steeds hoeft te gaan wandelen. Gewoon verstand op 0, fijn ritme vinden en lopen. Leer eerst eens gewoon 10km lekker weg te lopen en dan 15 etc etc.
Mooi doel op zich, lekker haalbaar.

Dit.
Germie, het klinkt bij jou zo zwaar en ingewikkeld de hele tijd. Het lijkt wel of overal iets mis mee is. Ik zou zeggen: haal die druk er af voor jezelf.

SV: prachtige omgeving zeg!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:09

Supermooie omgeving SV, fijn zo dichtbij je werk!
Germie: Ik ben maar een beginner maar het lijkt zelfs mij voor de hand liggend om eerst te zorgen dat je met gemak een kortere afstand op een fijn tempo kan lopen voordat je gaat denken aan een hele marathon of zelfs een halve. 10 km binnen 60/75 minuten kunnen lopen zoals je zelf noemt lijkt me een heel mooi doel? Als dat lukt dan de lat verschuiven naar een halve marathon zonder wandelen etc. Als ik social media zie kan van een halve naar een hele marathon in een half jaar zeker, maar dat gaat dan om mensen die de halve marathon met enig gemak uitlopen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:28

Wat een prachtige omgeving SV!!

Mooie tips en input Germie

Mijn run is naar morgenochtend verplaatst :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:44

Ik kan gewoon al 14km aan 1 stuk lopen, maar het lukt niet altijd, het is bij mij soms wisselend met of het wil of niet. Dus op die 10km wil ik niet meer op trainen, de afstand wil ik dan langer maken en langer dan die 14km, niet hetzelfde blijven. De 10km in 80 minuten zonder spierpijn lukt nu ook. Snelste tijd nu 75 minuten, dat is al weer van juni. Daarna ook geen 10km run meer gedaan op tijd. En laatst heb ik een run van 7km aan 1 stuk gedaan tijdens een georganiseerde loop en toen ging het lekker, als ik toen doorgegaan was, dan was ik onder de 75 uitgekomen op de 10km, dat zat er wel in. Daarna alleen maar langere afstanden gelopen en komend weekend een 4 mijl. Maar die zie ik niet als snelle run, want ik ga eerst m'n neefje aanmoedigen op zijn 1.5km. En dan hang en slenter ik al 2 uur van te voren rond en dan begin ik al stijf aan mijn eigen run.

Zondag had ik gewoon 10km in 80 minuten met een intervaltraining, dus veel wandelen, maar ook heel intensief. Eigenlijk was ik daar wel blij mee dat het lekker ging. Ik probeer dus wel af te wisselen met de trainingsvormen, dus wat de Garmin Coach aangeeft.

Maar ik zit gewoon echt met wat nu?

De halve is gehaald, ik zoek nog een weg halve marathon i.p.v. trail, baal echt van die gecancelde 28 september. De trail van 22.5km heb ik gedaan, was leuk, was zwaar, maar ik was er absoluut klaar voor. En ga ik zeker nog eens doen. Maar het was ook 2.5 uur enkele reis met de auto, niet iets wat je elke week of elke maand kunt doen helaas. Het was warm, ergens anders was een halve marathon gecancelled wegens de warmte. Van de warmte had ik geen last. De spieren vonden het na 17km wel zwaar worden. Dus dat geeft aan dat het met de halve wel goed zit in principe. Alleen dus nog spierpijn en het is nog zwaar, en ik zit nog maar net onder de 3 uur. Dus door dat vaker te doen, dan zal ook dat makkelijker moeten gaan. Maar de winter komt er aan en dan is 3 uur in de kou en donker hardlopen wel een opgave. Ik loop eigenlijk altijd 's avonds, overdag lukt het me niet met werk en zo.

Verder is run-walk-run een manier van hardlopen, niet minder dan gewoon aan 1 stuk hardlopen, ik ben daar juist mee begonnen omdat het bedoeld is voor mensen die blessuregevoelig zijn. Nu ben ik dat volgens mij niet, maar ik heb dus wel dat peesprobleem wat waarschijnlijk nooit meer over gaat. Dat is geen blessure, maar het betekent wel elke stap die je zet pijn. Niet altijd echt pijn, maar wel gevoelig.
Je bent dan niet langzamer dan dat je gewoon aan 1 stuk door loopt, maar de stukken die je hardloopt loop je sneller. Ik pas dat dus soms toe en soms ook niet. Het idee er achter is dat je de kans op blessures verkleint. Wel volg ik niet meer het idee van 1 minuut lopen en 30 seconden wandelen in een race. Ik probeer eerst 2.5km aan 1 stuk hard te lopen en dan ga ik over op een 75-20 seconden. En soms loop ik dus gewoon door. Het ligt er aan hoe veel ik me laat opjutten door anderen zeg maar aan het begin. Met die trailrun kon je starten wanneer het je uitkwam en dus liep ik gewoon lekker in m'n eigen tempo. En dan wandel ik dus ook niet. Dus ik verleg nu mijn echte run-walk-run naar meer aan 1 stuk hardlopen. Dat komt ook omdat je met Jeff Galloway te veel intervallen traint en ik merkte op een gegeven moment dat ik niet eens meer 1km lekker kon lopen aan 1 stuk. 2 lange runs per maand waren te weinig voor mij. En ik vind dus dat je dan die 60 seconden die je dan moet hardlopen in een bepaald tempo en dan weer 30 seconden wandelen wel heel erg op je horloge kijken. Het werkt, daar ben ik nu wel achter, maar ik merk ook dat ik liever wat rustiger loop en dan langer aan 1 stuk met minder wandelen. Maar het heeft mij denk ik wel gebracht dat ik dit jaar wat runs kon doen en nog steeds heel ben. Het heeft me ook terwijl ik het nooit voor mogelijk gehouden had naar een halve marathon gebracht.
Over 2 weken ga ik een evaluatie schrijven over de Garmin Coach.

Loopgroepen weet ik dus niet, er is er niet 1 in de buurt die traint op de dagen dat ik kan. Het zijn altijd dinsdagen (vallen gewoon af wegens werk), en donderdagen (vallen vaak af) en zaterdagochtenden (vallen altijd af) of zondagochtenden (vallen ook altijd af). Op maandagen en woensdagen trainen ze kennelijk niet. Er is er 1 die alleen op donderdagen traint en niet al te duur is en ook de optie tot een wedstrijdlicentie heeft. Ik zou dan 1 of 2 keer per maand mee kunnen trainen. Maar dus nog steeds niet elke week. Voor 12 trainingen per jaar, 1 per maand dus zou je dan een 7 euro per training betalen omgerekend, dat is te doen. Het is met de auto 3.5km (of ik ga lopend, dan train ik nog 7km extra, maar in de winter minder fijn omdat ik het dan echt koud krijg). Maar dat je er dus naartoe moet vind ik weer een nadeel. Ik vind het gewoon heerlijk om direct vanuit huis te kunnen starten. Geen tijdverlies. Maar ik overweeg dus wel een keer te gaan kijken bij die loopgroep.

Maar goed, ik ben er dus nog niet over uit wat m'n volgende doel wordt. Ik ben een analyticus en dat is iets wat ik dus ook met hardlopen toepas, misschien niet altijd even handig :D Ik analyseer na elke loop m'n hartslag, cadans, gevoel, tempo, enz.
Vandaag had ik dus een sprintje van 3.28min per km, mijn snelste is 3.25, maar dat zat er dus vandaag niet in. Dus dat soort dingen bekijk ik allemaal. Ja, de cijferfreak komt dan naar voren ;)

Maar ik mis gewoon een garmin coach voor de marathon. Dan zou ik daar mee beginnen en zien waar het schip strandt, net als ik nu begonnen was met de halve marathon.

En ik moet maar zo denken, een doel vinden om voor verder te trainen gaat wel gevonden worden. :D
Dat zal niet meteen een hele marathon zijn overigens hoor. Maar 25 km lijkt me wel wat. En daar neig ik wat meer naartoe dan te blijven hangen op 10km. Op een avond door de week is 12-14 overigens wel een mooie afstand, dan ben ik net in 2 uur weer thuis. En de kou gaat dan bepalen of ik 3 uur trainen in de winter te doen vind.

Het is nu gewoon een dipje, omdat ik eigenlijk niet verwacht had dat een halve er in zou zitten, en daardoor een analytisch relaas. :+ Komen we ook wel weer overheen. :D Ik vind vast wel een volgend doel.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-09-24 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:45

@Noeps, het is meer van mijzelf :). Ik vind niet dat ik met zo’n, niet competitieve, tijd in een wedstrijd vak mag staan :)

Mooie run SV!

Ik heb vanmiddag lekker 6 km easy gelopen. Even mijn hoofd leeg maken na zoveel computertijd.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 03:46

Vanaf morgen ga ik weer actiever zijn met hardlopen! In Egypte 1x gelopen in de gym op de loopband zonder airco :+. Viel me zo zwaar dat ik er geen zin meer in had hahaha. Vanavond vliegen we weer naar huis. Morgen even een kort tempo loopje om de beentjes te activeren en dan zondag de dam tot dam loop!

@germie; ik heb vorig jaar oktober mijn eerste halve marathon gelopen. Precies een half jaar later mijn eerste hele, met 3x per week trainen. Haalbaar? Zeker! Verstandig? Mwah... :+ Zijn flink wat fysio sessies voor nodig geweest en erna een spierscheur gehad in de kuit. Ik heb altijd al hardgelopen (sinds mijn 20e iig regelmatig als in 1 a 2x per week). Poosje gestopt ivm zwangerschap en bevalling. Toen in april vorig jaar weer serieus gaan oppakken. Dus in een half jaar naar een HM toe getraind en daarna weer een half jaar naar de hele. Mijn tempo ligt een stuk hoger dan de jouwe (6:18 op de marathon, 6:00 op de halve en rond de 5:40/5:45 bij alles tot de 10km).

Misschien gewoon lekker gaan lopen en zien wat er gebeurd? En mocht je echt een "doel" willen; ga sneller leren lopen, of pijnvrij want dat lukt bij jou ook niet altijd.... En je zegt de langere afstanden wel aan 1 stuk te kunnen, maar niet altijd. Lijkt me ook een prima doel? Gewoon telkens als je 15km loopt, deze ook te kunnen zonder te wandelen...