Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:35

Heb ik ook al aan zitten denken maar dan heb je zo snel je geheugen vol..
Maar de 1e 5 is misschien wel een idee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 18:55

Goof schreef:
Wat een zonnige hardloopfoto's van de afgelopen dagen! Heerlijk weer om te lopen.

Ik heb vanmiddag 4,5 km gelopen en ondanks dat ik achteraf zag dat ik uiteindelijk iets vlotter had gelopen dan normaal heb ik weer niet zo lekker gelopen. Ik heb al een paar weken het gevoel dat mijn benen loodzwaar zijn, echt vervelend.
Herkenbaar of niet? Wat kan ik daarmee? Of zit dat gewoon in mijn hoofd gezien wat ik uiteindelijk toch loop?

Drink je genoeg?
Ik heb hier namelijk gauw last van als ik te weinig drink.

Of als ik gewoon op de grens van mijn belastbaarheid zit. Dan wil een rust(igere) week nog wel eens helpen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:01

Dilan93 schreef:
Goof schreef:
Wat een zonnige hardloopfoto's van de afgelopen dagen! Heerlijk weer om te lopen.

Ik heb vanmiddag 4,5 km gelopen en ondanks dat ik achteraf zag dat ik uiteindelijk iets vlotter had gelopen dan normaal heb ik weer niet zo lekker gelopen. Ik heb al een paar weken het gevoel dat mijn benen loodzwaar zijn, echt vervelend.
Herkenbaar of niet? Wat kan ik daarmee? Of zit dat gewoon in mijn hoofd gezien wat ik uiteindelijk toch loop?

Drink je genoeg?
Ik heb hier namelijk gauw last van als ik te weinig drink.

Of als ik gewoon op de grens van mijn belastbaarheid zit. Dan wil een rust(igere) week nog wel eens helpen. :)

Ja, ik drink zeker genoeg! Ik drink juist extra als ik weet dat ik later op de dag wil gaan lopen.
Ik zal komende week eens een paar stappen terug doen, kijken of dat verschil maakt. Alhoewel ik het eigenlijk al 2 weken rustig aan doe, ik had verder uit willen bouwen, maar dat heb ik expres niet gedaan iig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:26

Goedenavond!

Gaaf, die Zandvoortrun, Musli!

Lekkere modderschoenen, Jesdajinn. :)) Wil het er niet af als je een hardere borstel gebruikt?

Mooie foto, Kylan! Hier wordt het ook al steeds drukker in het land.

Fijn dat je weer kon lopen, SV. Mooie foto's, zo in de mist.
Hoe was het skydiven?

Loopt dat wat lekker, in spijkerbroek, Sintara? Ik heb tijdens mijn opbouw wel in mijn dikkere paardrijbroek gelopen. Maar was ook niet bijzonder comfortabel. :=
Ik verbaas me er soms ook over hoe weinig sommige mensen aan hebben.
Ik ben nog steeds superblij met mijn Fusion hot, was een dure koop maar is het zeker waard!
Heb ook wel een thermobroek onder mijn sportbroek gehad maar dan ging de boel afzakken, ook geen succes. :+

Mooie foto's, gaucho! Lekkere blubberschoenen. :))

Oepsie poes, shirt binnenstebuiten. :)) Wel een prachtige omgeving daar!

Jesdajinn, zou inderdaad de lessen per 5 op je telefoon zetten. Dat scheelt ruimte, en je kunt lessen herhalen als je wilt. En na iedere 5e les zet je er weer nieuwe op.

Jammer dat je niet zo lekker gelopen hebt, Goof. Bij mij bleek het shin splint te zijn door te snel opbouwen. Een beetje de kuiten na afloop rekken, helpt bij mij vaak ook wel.

Afbeelding
Gisteren gezellig met de buurvrouw gelopen. Nog steeds maximaal 8 km op advies van de fysio. Vanmiddag heeft ze weer gebeld en ze was wel tevreden over de voortgang. Ik loop bijna pijnvrij, alleen voel ik het nog wel eens wat zeuren/trekken. Ik moet het nog even een week of 3 aan kijken maar ik heb zelf goede hoop dat het sneller weg is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:41

Puera het skydiven was supertof!
Als ik er dichterbij zou wonen, zou ik het vaker doen.
Altijd gezellig om samen te lopen en slim dat je het nog even rustig aan doet.

Gisteren getraild, ik had het al aardig warm met een graad of 4 in de zon met een korte broek en shirtje met lange mouwen :P

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:16

Hmm ik had vandaag heel erg last van mn heup/benen.
Het begon vorige week, toen kon ik er nog doorheen lopen en hield het na 5 minuten op. Vandaag werd het alleen maar erger. Pijn zit aan de buitenkant van mn linker heup/bil, voelt net alsof het gewricht van schuurpapier is gemaakt. Ben er best wel zuur van, wil niet stilzitten -O-
Mn broer zegt dat ik er doorheen moet lopen, maar ben er nu niet meer zo zeker van?

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:19

Pijn is een indicatie dat er iets niet klopt. Als het af wil zakken, kun je er nog wel proberen heen te lopen inderdaad. Anders een stapje terug, of naar een fysio bv.

Welke loopschoenen heb je?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:21

Ik heb brooks glycerin 19. Die heb ik 3 weken geleden gekocht nadat ze mij hadden opgenomen in de winkel. Had de beste demping voor mij zeiden ze. Daarvoor liep ik op een goedkoop paar van de Decathlon.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:25

Heb je de oude schoenen nog? Neem een paar dagen rust en ga nog eens een rondje op je oude schoenen. Dan geen last? Gauw terug met die Brooks :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:26

Kiwi, pijn aan pezen of gewrichten moet je nooit doorheen lopen.
Stijfheid oid in een spier kun je nog rustig mee proberen door te bewegen. Maar als het gevoelig of pijnlijk blijft, dan rust nemen of eventueel fysio

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:27

Kiwi1990 ik zou er zeker niet zomaar doorheen lopen. Misschien is de peesaanhechting bij je heup geïrriteerd?
Als het aanhoudt even langs de fysio.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:34

Dankjewel. Ik ga donderdag, als het dan weg is, even rondhuppelen op de oude schoenen en kijken hoe het gaat. Is het donderdag nog niet weg even kijken voor een fysio.
Had ik het met verkeerde schoenen niet sneller moeten merken/voelen trouwens?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:46

kiwi1990 schreef:
Dankjewel. Ik ga donderdag, als het dan weg is, even rondhuppelen op de oude schoenen en kijken hoe het gaat. Is het donderdag nog niet weg even kijken voor een fysio.
Had ik het met verkeerde schoenen niet sneller moeten merken/voelen trouwens?

Nee hoor, niet als je net een andere/verkeerde belasting ermee hebt :)

Ik heb mijn blessure waarschijnlijk opgelopen door maanden lang net niet helemaal goed te lopen. Zo'n pees kan best een tijdje wat klappen hebben, maar op gegeven moment gaat ie dan irriteren. Volgende fase is meestal pijn.

Heb je je nieuwe schoenen laten aanmeten in een winkel?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:00

Ja bij runnersworld hebben ze mij gefilmd hoe ik ren.
Daarop hebben ze mij verschillende schoenen aangeraden. Die gepast en ook weer gefilmd, en zo zijn we bij die brooks uitgekomen.

Techniek heb ik nog niet goed geleerd natuurlijk. Maar ik sta iets "duckfooted" en een lichte heelstrike.
Duckfootedness is sinds 2 weken al aardig verbeterd met oefeningen die ik online heb gevonden daarvoor.
Ik had vroeger met paardrijden er ook problemen mee dat ik fysiek mn tenen niet naar voren/binnen kon houden.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:10

Ik heb met net ingeschreven voor de Running Streak Challenge van VirtueelNL *\o/*
Weer een leuk uitdaginkje voor de komende maand, elke dag minimaal 1.6km (1mile) hardlopen.
Ik heb er wel weer zin in!

Vorig jaar heb ik in april elke dag minimaal 15 minuten hardgelopen.
Was van plan weer zoiets te doen dit jaar, nu word ik geholpen door deze challenge.
Meer mensen die meedoen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:29

Wat een leuke uitdaging! Ik heb de medaille wel voorbij zien komen maar niet verder gekeken waar ie voor was.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:34

Zo'n streak is niks voor mij. Ik vind 1 mijl te weinig om mijn hardloopkleren aan te trekken en ik hou niet van het 'moeten'.
Maar wel een hele mooie medaille!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:54

Ik zie dat veel weer heerlijk gelopen hebben! Was ook prachtig weer de afgelopen dagen! Ik hoor ook al de Kieviten. Heerlijke aankondiging van de lente! Wel veel modder zo te zien.

Supervixen schreef:
Lekker gelopen Puera.

Ik heb vannacht een pittige blokkentraining gedaan. Twee blokken van drie kwartier hoesten 8)7

Ik heb helaas mijn loop met Duke moeten afblazen. Ik voel me wel wat beter en ik wil zondag ook wel weer een stukje trailen, maar 31km kan ik mijn lijf nog niet aandoen. Hoe graag ik dat ook wil. Ik wil immers nog wel steeds de Leersumse veld ultra lopen op 5 maart, dus moet echt even rustig aan doen nu en herstellen. Ik baal er enorm van, ik heb er ook echt een hekel aan als ik dingen moet afzeggen, maar ja, dit is wel het beste.

He, je had een hele goede reden. Ik wil niet dat jij je kapot loopt en niks kan op 5 maart omdat je niet wilde afzeggen. Komt vanzelf nog een keer. Ik wil die route sowieso nog een keer lopen op de UHR!

@JesdaJinn: ik borstel mijn schoenen alleen en klop ik uit. Mijn trailschoenen spuit ik af met de tuinslang en laat ik drogen. Je loopt het vuil er vanzelf weer af. Ik zou wassen niet durven eerlijk gezegd.

Ik heb ook een trailvest van Salomon. Een wat kleinere met 2 softflaks van ieder een halve liter. En kan een camelbag in de rug. Ik had hiervoor een camelbag rugzak, maar moest ik alles in de rugzak doen en nu kan ik overal makkelijk bij. En veel makkelijker schoonmaken dan die zak en slang. Loopt ook veel fijner.

@SV: maak jij die foto's van jezelf door de telefoon ergens neer te zetten of maakt iemand die foto's van jou? Zo mooi iedere keer! Edit: ik lees dat ik niet de enige ben die die vraag stelt. Ik weet het antwoord nu. En ook gelijk waarom er altijd een goede foto tussen zit. 100 foto's... Zoek maar een leuke uit! Hahaha!

@Sintara: hardlopen in een spijkerbroek? 8 km? :oo Dat vind ik gekker dan mensen die nu in korte broek en T-shirt lopen. Als je snel last hebt van koude benen, kreeg ik als tip om vaseline met een beetje tijgerbalsem op je bovenbenen te smeren. Dat helpt wel enorm, weet ik uit ervaring.

@Musli: leuke uitdaging! Ik heb wel hetzelfde als SV, die iedere dag moeten lijkt mij ook best onhandig. En het is heel kort, dus je bent meer bezig met omkleden dan met lopen. Maar ik houd wel van dit soort challenges. Hoorde ook van 11 x 11 vanaf 11-11. Dus vanaf 11 november 11 dagen lang 11 km. Dat lijkt mij helemaal onhandig in te passen in een beetje drukke agenda, maar toch. Klinkt wel heel leuk.

Nou, mijn loopje zondag met SV ging niet door. Maar ik moest toch die 30 km lopen. Mijn eerste weer voor deze marathon. Ik zag er als een berg tegenop, want nu moest ik alleen én bleef maar in de buurt dan, dus een omgeving die ik door en door ken. En het tempo moest zo laag... dat is zo lastig. Gelukkig was het prachtig weer en ik had halverwege een hardloopmaatje die wel 10 mee wilde lopen. En bij de laatste 7 trof ik een vriendin die gelijk naar huis racete met de auto om haar fiets te pakken en mij nog even de laatste 5 km begeleidde. Want dat waren de lastigste. Foto van de laatste km. Hij zit erop! *\o/* Op naar de volgende! De rest van de dag lekker bijkomen op de bank.

Afbeelding

Gisteren nergens last van. Geen spierpijn. Het lijkt wel of het makkelijker gaat dan de vorige keren dat ik trainde voor de marathon. Had gisteren gewoon weer zin om te lopen, maar heb me ingehouden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:58

Toppie Duke! Fijn dat je niet helemaal alleen hebt hoeven lopen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:04

@Duke: netjes hoor.. :D Training is voor Rotterdam?

Voordeel voor zo'n kleine afstand als met deze challenge is dat je niet eens je hardloopkleren aan zou hoeven trekken :') hardloopschoenen aan en gaan... Ik hou wel van dit soort kleine challenges, die eigenlijk altijd wel in te passen zijn in je dag :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:07

MuSLi schreef:

Voordeel voor zo'n kleine afstand als met deze challenge is dat je niet eens je hardloopkleren aan zou hoeven trekken :') hardloopschoenen aan en gaan... Ik hou wel van dit soort kleine challenges, die eigenlijk altijd wel in te passen zijn in je dag :j

Jazeker Rotterdam. 10 april hoop ik voor mijn derde keer daar aan de start te staan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:10

Supervixen schreef:
Zo'n streak is niks voor mij. Ik vind 1 mijl te weinig om mijn hardloopkleren aan te trekken en ik hou niet van het 'moeten'.
Maar wel een hele mooie medaille!

Same here.

Aantal jaar geleden wel een maand gedaan, maar op rustdagen voor 1,6 km eruit moeten vond ik niks.

Vond het in mijn opbouwfase al vreselijk om maar 2 km te lopen :')
Langer bezig met omkleden dan met lopen zelf :))

Flinke afstand Duke! Netjes hoor :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:18

Duke schreef:
MuSLi schreef:

Jazeker Rotterdam. 10 april hoop ik voor mijn derde keer daar aan de start te staan.

Gaaf hoor! Heb een keer een vriendin gesupport tijdens de Rotterdam Marathon.
Mooi evenement :j en de derde keer is ook wel een mijlpaal weer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:38

Duke echt top gedaan! En fijn dat je geen spierpijn hebt.

Ja, ik zet mijn telefoon ergens neer. Maar er zijn meestal geen 100 foto's nodig voor ik een goede heb. Je wordt er steeds handiger in.

En ik heb ooit de opleiding tot vakfotograaf gevolgd, dat helpt vast ook mee :P

Ik loop nog steeds te kwakkelen.. al een aantal dagen flinke keelpijn. Lijkt wel of ik alle gemiste verkoudheden van de afgelopen twee jaar in een keer inhaal.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:47

Goed bezig Duke en geen spierpijn! Fijn dat je nog een maatje had voor een deel van je route.

Musli leuk zo'n streak maar niet voor mij op dit moment te veel gedoe/planning om elke dag tijd te maken om te lopen.

Hier helaas even wat minder, mijn vriend heeft corona. Mijn zelftest was nog negatief vanmorgen maar ik heb wel lichte klachten dus vermoedelijk zal ik morgen of overmorgen ook wel positief testen.