Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:48

secricible schreef:
ik kan je artikel niet lezen besita.

In 2020 daalde het bruto binnenlands product van België met 7,9 procent. Dat is ruwweg een verlies van 375 euro per Belg per maand. De lopende kosten van één maand extra coronacrisis zijn van dezelfde grootteorde. Daarbovenop komt de structurele vernietiging van economische productiefactoren – bedrijven die voorgoed verdwijnen. En uiteraard is er de menselijke tol, waarbij herinnerd kan worden aan het feit dat België wereldwijd het hoogste aantal covid-19-doden per miljoen inwoners kent, op San Marino na (bron: Worldo­meter).

Het staatssecretariaat van Eva De Bleeker (Open VLD) maakte bekend dat België 12 euro betaalt voor het vaccin van Pfizer BioNTech. Andere Europese cijfers spreken van 15,50 euro. Die prijs ligt beduidend lager dan wat andere landen betalen. Hebben we de leveranciers van de coronavaccins wel voldoende gemotiveerd om snel grote volumes te leveren?

Dit was de situatie voor het weekend (bron: Our World in Data): Israël betaalde 23 euro per dosis en vaccineerde al 19,55 procent van zijn bevolking; het Verenigd Koninkrijk betaalde 17 euro en vaccineerde 2,20 procent (bron: The Observer); de Verenigde Staten betaalden 16 euro en hebben 2,02 procent van hun bevolking ingeënt; Duitsland legde 15,50 euro op tafel en zit aan 0,64 procent. En België betaalde 12 euro per dosis en zit aan 0,07 procent. Hebben België en Europa te weinig betaald voor het vaccin?

Winst maken

De markt voor covid-19-vaccins is geen gewone markt. Er is een beperkt aanbod en de vraag is vele malen groter. Het aantal goedgekeurde aanbieders in de Europese Unie is nog beperkt tot twee (Pfizer/BioNTech en Moderna). Toch blijkt uit de leveringen de jongste ­weken dat Pfizer en Moderna nog een marge hebben voor verhoogde productiecapaciteit.

De juiste prijs voor het vaccin is niet de laagste prijs. In een seller’s market, een markt waar er meer vraag dan aanbod is, plaatst de bieder van de laagste prijs zichzelf achteraan in de rij. De economisch meest logische prijsstrategie van de farmabedrijven zou ‘market skimming’ moeten zijn: de eerste quota verkopen aan de hoogste bieder en langzaam de prijs laten dalen tot de volledige productiehoeveelheid verkocht is.

Landen als Is­raël, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de VS hebben hun beurt niet afgewacht door hogere prijzen te bieden dan de Europese Unie. Ondanks de investeringen die de EU en Duitsland hebben gedaan in het onderzoek naar vaccins en in de ontwikkeling van de productie ervan, hebben andere landen zich een toegang gekocht tot het vaccin. Alleen Astra­Zeneca en Johnson & Johnson hebben verklaard geen winst te willen nemen op het vaccin. Pfizer en Moderna willen dus winst maken. Daar is niets mis mee, want de economische waarde van het vaccin is disproportioneel groot.

De inzet van de onderhandelingen met leveranciers dient timing te zijn, niet de prijs
Aanbieders van een goedgekeurd vaccin zullen verkiezen om af te wachten tot alle landen hebben geboden, in de hoop daardoor hun omzet te maximaliseren. Indien zij economisch rationeel handelen, zullen ze kleinere quota voor hogere prijzen verkopen, eerder dan grote volumes tegen een vaste, lagere prijs. In vergelijking met andere vaccins en geneesmiddelen lopen de farmabedrijven een omgekeerd economisch risico: zolang er een vraagoverschot is, optimaliseren zij hun winst met kleinere deals waarbij de prijs gemaximaliseerd wordt naarmate de eigen productie volgt. De overeenkomst die de EU vorige week met Pfizer heeft gesloten voor 300 miljoen bijkomende vaccins, is daarvan een voorbeeld. Slechts een kwart van die volumes zal geleverd worden in het tweede kwartaal. Het merendeel zal dus geleverd worden wanneer er een overschot aan ­vaccins zal zijn van andere aanbieders, zoals AstraZeneca, J&J, CureVac en Sanofi/GSK.

Het is niet te laat

Het is menselijk om te denken in lineaire termen. De meeste dagelijkse veranderingen zijn lineair: het veranderen van de seizoenen, het opgroeien van onze kinderen, de rente op een obligatie. Als een trend zich exponentieel voordoet, zijn we verrast en zoeken we naar lineaire oplossingen. Zodra zich een nieuwe groei van het aantal besmettingen aandient, zullen we weer drastisch moeten handelen, met gesloten winkels en scholen, en een verbod op niet-essentiële verplaatsingen. Dat scenario staat in schril contrast met de trage start van de vaccinaties. Het is opmerkelijk, zelfs verbijsterend, dat er in de afgelopen maanden geen grotere urgentie is uitgegaan van de beleidsmakers die de vaccinatie-operatie leiden.

Het is niet te laat om nog bijkomende vaccins te bestellen. Dit kan op Europees of Belgisch niveau – alhoewel dit laatste de Europese afspraken doorbreekt – en met de juiste prijs kan dit ons vooraan in de rij plaatsen. De inzet van de onderhandelingen met leveranciers dient timing te zijn, niet de prijs.

Bovendien kan de productiecapaciteit verder uitgebreid worden als de huidige spelers de juiste stimuli krijgen om productie in licentie aan bijkomende onderaannemers te geven. CureVac, het andere Duitse vaccin, kondigde de voorbije week nog een partnership aan met Bayer om de productiecapaciteit massaal te verhogen. Het is wachten op een overheid die de economische realiteit erkent en de juiste stimulansen geeft aan de industrie.

Verschenen op maandag 11 januari 2021

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:51

besita schreef:
verootjoo schreef:

Biljoenen winst op enkel die vaccinaties? Wie zegt dat? Of bedoel je de omzet? Er gaat natuurlijk ook enorm veel geld in manuren zitten, onderzoeksuren, productieprocessen. Kost klauwen met geld. Dan blijft er van die biljoenen (as dat al zo is) niet bijzonder veel over.

En ja natuurlijk bepaalt de markt gedeeltelijk de prijs. Sommige landen zijn bereid veel meer te betalen. Wil niet zeggen dat we dat hier ook moeten doen.
Maar de oliestaten o.a. bv Saoedi- Arabië, daar gaat een nulletje bovenop de prijs.

Ik kan het artikel trouwens niet lezen.

Winst Verootje dat is toch niet moeilijk te begrijpen
Winst is winst
Omzet minus alle kosten

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:54

dankje besita :)
En dat artikel klopt natuurlijk helemaal, we hebben relatief weinig betaald voor moderna en pfizer. Maar de reden daarvoor is dat die 2 voor de EU bijzaak waren en dat het grote geld in AZ is gestoken met specifieke afsfpraken. Dat was ons "eigen" vaccin.
En nu AZ er een zooitje van maakt moet er inderdaad gekeken worden of we dan meer vaccins van Pfizer of Moderna aan gaan kopen, voor waarschijnlijk hogere bedragen. Of dat er iets te regelen is door AZ onder druk te zetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:26

besita schreef:
verootjoo schreef:

Biljoenen winst op enkel die vaccinaties? Wie zegt dat? Of bedoel je de omzet? Er gaat natuurlijk ook enorm veel geld in manuren zitten, onderzoeksuren, productieprocessen. Kost klauwen met geld. Dan blijft er van die biljoenen (as dat al zo is) niet bijzonder veel over.

En ja natuurlijk bepaalt de markt gedeeltelijk de prijs. Sommige landen zijn bereid veel meer te betalen. Wil niet zeggen dat we dat hier ook moeten doen.
Maar de oliestaten o.a. bv Saoedi- Arabië, daar gaat een nulletje bovenop de prijs.

Ik kan het artikel trouwens niet lezen.

Winst Verootje dat is toch niet moeilijk te begrijpen
Winst is winst
Omzet minus alle kosten

Ik weet wel wat winst is, maar ging twijfelen of jij het wel wist.

Biljoenen winst is gewoon niet waar.

En dat artikel vind ik niet meer dan logisch. Ik zou ook leveren aan degenen die er het meest voor betaalt. En het Midden-Oosten betaalt erg veel. Buiten proporties zou ik zeggen. Dat is hier ondenkbaar dat dat in de EU betaalt wordt of betaald zou kunnen worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:39

secricible schreef:
Maar die dosissen leveren ze nu dus niet. Ze zouden er 80miljoen leveren in Q1 en dat worden er nu 31 miljoen. En dat kan zeker gevolgen hebben, de EU heeft al gesproken over een exportverbod bijvoorbeeld. Dat betekend inderdaad dat UK geen vaccins krijgen totdat ze hun afspraken na zijn gekomen, aangezien de fabriek in België staat.

Klopt inderdaad. Ik had niet gelezen dat het over het volledige 1e kwartaal ging.

Het is een fabriek in Seneffe hier die minder produceert. Ook daar zit een addertje onder het gras vermoed ik want die zijn al dagen niet beschikbaar voor commentaar :+
Ik vermoed ook dat AZ zijn reeds verkochte vaccins wel elders zal produceren. In India bijvoorbeeld :P

Ik las ook nog dit in de krant De Morgen. Even geknipt, anders werd het te lang
Citaat:
De regeringsleiders van Estland, Letland en Litouwen sloten zich vandaag aan bij een groeiend aantal EU-landen die een distributie van AstraZeneca’s vaccin vragen nog voordat het is goedgekeurd. Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken en Griekenland zouden dit al gevraagd hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:37

Het feit dat Jens Spahn gedreigd heeft met een exportverbod voor Astra Zenica wanneer ze niet met volledige uitleg en papieren over de brug kwamen hoe het zit met hoeveelheid reeds geproduceerde vaccins en de reactie van UK, die waren woest en verwachtten gewoon de volledig toegezegde vaccins te krijgen. Ik vermoed dat AZ er mee gesjoemeld heeft en haar eerste lichting voor een groot gedeelte heeft verkocht in landen waar het al werd toegelaten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:40

Dat vermoed ik ook ja en ik hoop dat de EU ze dan gruwelijk onder druk zet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:56

secricible schreef:
Dat vermoed ik ook ja en ik hoop dat de EU ze dan gruwelijk onder druk zet.

Daar zijn ze druk mee bezig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:10

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:15

Die laatste zin ook... :')

Misschien schatten de duitsers het wel juist in en zal AZ geen toelating krijgen van het EMA voor 65+.
Dus dan maar snel handelen en verkopen aan diegenen die niet zo ' kieskeurig ' zijn :+
Oftewel... ze voelen nattigheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:54

Ik vermoed ook dat AZ iets niet helemaal ok gedaan heeft. "Even" 50 miljoen minder leveren was het toch. Mm poef verdwenen of toegezegd maar niet kunnen produceren of verkocht aan anderen.

Maar wat zijn daarvan de gevolgen voor hier, de grootste groep oa de 65 - medisch zou daarmee geent worden, tel daarbij op de twijfel over de werking boven de 65 (geldt dat ook voor mindere afweer bij jongeren?) en niet echt fijn werkend voor de mutaties, pff

O ja de vriendin van mijn vader heeft haar prik gehad, hij is meegeweest als chauffeur. volgende week is hij aan de beurt. Alleen de mail die meemoest was nogal gedoe om uit te printen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:39

Volgens mij was deze bulk bedoelt voor 60 + dus dat is erg vervelend.
Trouwens echt van de zotte dat verpleegtehuizen niet iedereen in één keer kunnen vaccineren maar via vier of vijf rondes afhankelijk van leeftijd en aandoening. Welke achterlijke gladiool dat heeft bedacht mag zijn ontslag wel nemen. Zo duurt het nog maanden voor ze daar iedereen gehad hebben en juist voor die mensen qua sterftekans en bezoek ontvangen zo belangrijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:33

Nou inderdaad bigone, waarom ''makkelijk'' doen als het ook heel moeilijk kan!? Vaccineer alsjeblieft in enkele dagen zo'n heel verpleeg- of verzorgingshuis.

Ik voel echt wanhoop merk ik ... de isolatie waar ik moeite mee heb, maar vooral de rellen die me verdrietig en angstig maken en de zorgwekkende berichten rondom het vaccineren i.c.m. de cijfers. Een flinke uitbraak in Gorinchem van de Afrikaanse mutatie. Soms gaat het door mijn hoofd: komt het allemaal nog wel goed?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:41

bigone schreef:
Volgens mij was deze bulk bedoelt voor 60 + dus dat is erg vervelend.
Trouwens echt van de zotte dat verpleegtehuizen niet iedereen in één keer kunnen vaccineren maar via vier of vijf rondes afhankelijk van leeftijd en aandoening. Welke achterlijke gladiool dat heeft bedacht mag zijn ontslag wel nemen. Zo duurt het nog maanden voor ze daar iedereen gehad hebben en juist voor die mensen qua sterftekans en bezoek ontvangen zo belangrijk.

Ik quote mezelf even uit het algemene topic waar het hier ook over ging

secricible schreef:
Het alternatief is dit
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201230_95062158

Wildvreemde artsen die kwetsbaren komen prikken.
Wij zoeken op sommige plekken ook wel mengvormen op, maar je wil ook de eigen behandelaar verantwoordelijk houden.
Het was fijner geweest als eigen huisartsen tegelijk met de SO's intramuraal hadden mogen prikken ongeacht leeftijd. Als extra groep zeg maar. Ik meende ook in eerste instantie dat dat zo was, maar huisarts kan weer niks met pfizer dus dat werkt niet.

Het probleem is dat we in NL een paar jaar geleden bedacht hebben hoe geweldig het is als iedereen zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen. Of iig in hetzelfde appartementje. Waardoor ALLE zorgvormen bij elkaar in 1 instelling zitten. Aan die gladiool hadden ze beter wat kunnen doen.
En ja, het zou handig zijn als de huisartsen gewoon alle intramurale bewoners als 1 groep mochten zien, dat deel ik met je. Ik dacht ook dat dat zo was in eerste instantie dus dat vind ik echt idioot. Blijkbaar zijn intramurale bewoners onder de huisarts nu ineens “thuiswonenden”. Maar in 1x alles vaccineren betekend dat je dat door een externe arts moet gebeuren en dat lijkt me niet verstandig bij zo’n kwetsbare groep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:55

Ik las net een stuk over Manaus in Brazilie. In maart hebben ze daar massa graven moeten maken. Uiteindelijk was bijna 70% van de bevolking daar besmet dus gingen ze uit van groeosimmuniteit. Nu is daar weer een enorme dodelijke golf, veroorzaakt door een mutatie |(
Arme mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:58

Vayo schreef:
Ik voel echt wanhoop merk ik ... de isolatie waar ik moeite mee heb, maar vooral de rellen die me verdrietig en angstig maken en de zorgwekkende berichten rondom het vaccineren i.c.m. de cijfers. Een flinke uitbraak in Gorinchem van de Afrikaanse mutatie. Soms gaat het door mijn hoofd: komt het allemaal nog wel goed?

Vayo, geloof me, dit komt goed en houdt ooit op. Het is een kwestie van vol houden in de hoop dat we niet ziek worden cq mild ziek worden. Maar dit gaat echt over!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:09

Ik heb dat ook hoor. Ik denk af en toe: we zitten allemaal met het vaccin in gedachten maar wat nou als het niet werkt?

Zal ik ooit mijn collega's weer zien?
Zal ik ooit mijn ouders weer kunnen knuffelen?
Zal ik ooit weer mijn oude werkzaamheden kunnen doen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:16

Ik deel dat verdriet wel merk ik. En die angst.
En ja, ik weet WO2 was veel erger en duurde veel langer enzo. Maar verdorie, dan kon je je ouders nog eens vast pakken als ze naast je in tranen zaten of elkaar een knuffel geven als je wat te vieren had. Ik vind het zo onmenselijk...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:24

secricible schreef:
Ik deel dat verdriet wel merk ik. En die angst.
En ja, ik weet WO2 was veel erger en duurde veel langer enzo. Maar verdorie, dan kon je je ouders nog eens vast pakken als ze naast je in tranen zaten of elkaar een knuffel geven als je wat te vieren had. Ik vind het zo onmenselijk...

Laten we de 2de WO voor een hoop mensen even neerzetten hoe het werkelijk was:
een hoop (jonge) mensen hebben jaren!! ondergedoken gezeten waarbij enkele overleefd hebben, maar velen na jaren geleefd te hebben binnen 1 kleine ruimte, alsnog veraden zijn, op transport gezet en vergast.
Covid is dus heilig daarbij!! Dat kan relativeren en ons de moed geven vol te houden want covid gaat ook voorbij en sneller als WO 2 met voor de meeste behoud van leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:26

Door COVID zitten er ook heel veel mensen gedwongen binnen, dus ik begrijp de vergelijking wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:27

Persoonlijk vind ik die vergelijking nogal onrecht doen aan degenen die letterlijk hebben gevochten voor onze vrijheid en hun leven hebben gegeven voor ons land :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:29

purny schreef:
Door COVID zitten er ook heel veel mensen gedwongen binnen, dus ik begrijp de vergelijking wel.

Maar wie heeft het nog meegemaakt, enkele ouderen gaven hun mening in de krant en die waren hard in hun mening. Dat we niet zo moesten piepen.
Natuurlijk is het afgelopen jaar en de komende tijd ruk. Maar de mensen die de huidige tijd gelijk zetten met WO2 , die hebben geen gelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:30

Het gaat mij niet om gedwongen binnen zitten, razzia's en concentratiekampen. Zoals ik al zeg, ik besef me dat 5 jaar daarvan echt afschuwelijk is en dat ik dankbaar ben daar niet te staan.

Het gaat me er om dat ik mijn eigen moeder geen knuffel kan geven als ze huilt omdat ze het zwaar heeft met alles en bang is. Mijn vader niet kon omhelzen toen zijn vader overleed en we elkaar niet om de hals konden vliegen toen ik zwanger bleek. Dat ik 2x na moet denken als iemand hulp nodig heeft, want afstand afstand afstand. Dat ik een zeer oude dame zie rommelen met een winkelwagenmuntje en haar niet durf te helpen, terwijl het haar niet lukt. Want wat als ik haar besmet en ze door mij dood gaat? Ik vind dat onmenselijk ja. Een heel ander verdriet en drama dan een oorlog, maar na een jaar sloopt dat en vreet dat me letterlijk leeg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:32

verootjoo schreef:
Persoonlijk vind ik die vergelijking nogal onrecht doen aan degenen die letterlijk hebben gevochten voor onze vrijheid en hun leven hebben gegeven voor ons land :o

Nou precies. Een kennis zei het deze week ook op Facebook over de avondklok: 'het lijkt wel oorlog'. Die heb ik vriendelijk gevraagd wanneer zij voor het laatst een bommenwerper over had horen komen en of ze weleens een schuilkelder van binnen had gezien. Als je nog relaxt op de bank kunt netflixen met je glas wijn en je bak popcorn, dan valt het allemaal denk ik nog wel mee met die 'oorlog'...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:36

Secricible , natuurlijk is dat erg en niet meer over te doen. Ongetwijfeld zal deze Corona periode door heel veel mensen herinnerd worden als de meest nare periode van hun leven.
Omdat we wat betreft leven in vrijheid nooit concessies hoefden te doen en dan ook nog de afstand tot anderen. Is gruwelijk maar wanneer je aanvaard dat het nu eenmaal zo is dan lijkt het iets gemakkelijker te dragen.