Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PSvanLot schreef:Terwijl je luchtwegklachten hebt constant schoonmaken. Ik weet niet wie dat gemakkelijk af gaat.
Ik vind het heel erg leuk bedacht maar ben bang dat de uitvoering minder gaat zijn.
Steeph schreef:Ik verwacht geen hele plaatsen in lockdown, maar ik zou het toch wel prettig vinden als bijvoorbeeld zo iemand als de dame die een week lang op een open IC afdeling met luchtwegklachten heeft gelegen, even getest zou worden bij binnenkomst. Zowel voor haarzelf zodat zij adequate verzorging kan krijgen, als haar omgeving. Zo'n open IC is natuurlijk een enorm prettige omgeving voor een luchtweg virus aangezien daar allemaal al verzwakte patiënten liggen die daardoor extra vatbaar zijn. De houding van het RIVM voelt nu een beetje als "oh, ons overkomt het niet" en "ons zorgsysteem is hier prima". Totdat het ons wel overkomt en ons zorgsysteem dus niet zo prima/waterdicht blijkt.
safina schreef:Die vrouw heeft tot en met 28 februari in Gorinchem om de IC gelegen. Op 28 februari waren net de eerste twee gevallen bekend, die beiden direct naar Noord Italië te herleiden waren. Op het moment dat ze opgenomen werd, 21 februari, waren er nog helemaal geen Nederlandse gevallen bekend. Toen ontdekte men net wat er in Italië aan de hand was en gingen de die stadjes in lockdown.
Dus ik kan me wel voorstellen dat ze op dat moment nog niet iedere patiënt met luchtwegklachten in het ziekenhuis gingen testen. Want dat zijn er heel veel.
Je moet zo'n besluit ook even in de tijd plaatsen, denk ik.
safina schreef:Even voor de duidelijkheid: quarantaine en isolatie zijn niet hetzelfde.
Isolatie: geïnfecteerde mensen
Quarantaine: mogelijkerwijs geïnfecteerde mensen in de incubatietijd
Ze worden hier steeds door elkaar gehaald.
Amyyy schreef:safina schreef:Even voor de duidelijkheid: quarantaine en isolatie zijn niet hetzelfde.
Isolatie: geïnfecteerde mensen
Quarantaine: mogelijkerwijs geïnfecteerde mensen in de incubatietijd
Ze worden hier steeds door elkaar gehaald.
Ah in dat geval was het quarantaine, want ze was (is) niet besmet. En waarom ze de locatie niet mocht vertellen, geen idee. Ik heb niet doorgevraagd, dr zal vast een goede reden voor zijn geweest. Dit is al een paar weken geleden he mensen, dus hoe het nu allemaal gaat kan goed weer anders zijn.
Sunneva schreef:Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.
Ze zijn trouwens vanavond al meteen uit eten gegaan in een zeer druk bezocht “wereldrestaurant” waar je dus contant tussen andere mensen loopt. Zijn moeder had al een hoestje... ik vind dit niet zo sociaal maar goed wie ben ik.
Sunneva schreef:Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.
Ze zijn trouwens vanavond al meteen uit eten gegaan in een zeer druk bezocht “wereldrestaurant” waar je dus contant tussen andere mensen loopt. Zijn moeder had al een hoestje... ik vind dit niet zo sociaal maar goed wie ben ik.
Bubblewrap schreef:Sunneva schreef:Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar de ouders van mijn vriend zijn vanochtend teruggekomen uit Lombardije en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig is om naar mijn vriend te gaan (hij woont nog thuis). Mijn vader is vaatpatient en behoort dus tot de risicogroep.
Ik zou ivm je pa even afwachten...
Blacky94 schreef:Steeph schreef:Ik verwacht geen hele plaatsen in lockdown, maar ik zou het toch wel prettig vinden als bijvoorbeeld zo iemand als de dame die een week lang op een open IC afdeling met luchtwegklachten heeft gelegen, even getest zou worden bij binnenkomst. Zowel voor haarzelf zodat zij adequate verzorging kan krijgen, als haar omgeving. Zo'n open IC is natuurlijk een enorm prettige omgeving voor een luchtweg virus aangezien daar allemaal al verzwakte patiënten liggen die daardoor extra vatbaar zijn. De houding van het RIVM voelt nu een beetje als "oh, ons overkomt het niet" en "ons zorgsysteem is hier prima". Totdat het ons wel overkomt en ons zorgsysteem dus niet zo prima/waterdicht blijkt.
Zie bericht van safina van de vorige pagina:safina schreef:Die vrouw heeft tot en met 28 februari in Gorinchem om de IC gelegen. Op 28 februari waren net de eerste twee gevallen bekend, die beiden direct naar Noord Italië te herleiden waren. Op het moment dat ze opgenomen werd, 21 februari, waren er nog helemaal geen Nederlandse gevallen bekend. Toen ontdekte men net wat er in Italië aan de hand was en gingen de die stadjes in lockdown.
Dus ik kan me wel voorstellen dat ze op dat moment nog niet iedere patiënt met luchtwegklachten in het ziekenhuis gingen testen. Want dat zijn er heel veel.
Je moet zo'n besluit ook even in de tijd plaatsen, denk ik.
Volgens mij zijn ze vrijdag (of donderdagavond?), in ieder geval kort na bekendwording van de eerste besmettingen in NL, overgegaan op preventief patiënten met luchtwegproblemen testen. Zulke mensen krijgen al standaard een influenza test en nu dus ook 1 voor covid. Maar mw lag toen al (bijna) een week op de IC. Wie weet had het namelijk nog een maand geduurd voordat de eerste gevallen in NL hadden opgedoken.
En lang niet elke IC is ''open en bloot''. Alhoewel ik geen idee heb hoe die van Gorinchem er van binnen uit ziet.
Neonlight schreef:Moet trouwens wel zeggen dat ik het allemaal krom vind. Mensen met een kuchje die komen uit diverse gebieden in Lombardije moeten maar thuis blijven, en de meeste van die gebieden hebben geen negatief reisadvies. Bedrijven moeten er dus voor betalen, want reizen gaan nog altijd door en als je annuleert mag je er zelf voor opdraaien, maar ze moeten daarna wel thuis blijven wat de werkgevers mogen betalen. Want half Nederland kucht en proest van de verkoudheid die heerst, ook genoeg mensen die nu uit Lombardije komen.