Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
c_alsemgeest schreef:Sorro schreef:Telegraaf.nl, stelling van de dag " Geef bonus voor eerste baby" vraag 5.. Mensen zonder kinderwens zijn egoïstisch. Fijn!
telegraaf... zegt al genoeg
Palmera schreef:F_Orumster schreef:Het egoisme argument wordt vaak wat uit zijn verband getrokken.
Het kiezen voor kinderen of juist niet, is in beide gevallen egoistisch/egocentrisch.
Hier ben ik het eigenlijk mee eens. Uiteindelijk is iedere keus egoïstisch.
mairead schreef:Stond laatst een topic over iemand die een genetische aandoening had een daardoor kans op ofwel een doodgeboren kindje, ofwel een kindje met (enstige) afwijkingen of gewoon gezond. Zij had de gok genomen en een gezond kind op de wereld gebracht (na al eerder een miskraam). Maar nu is ze weer zwanger. Ze laat niet testen op evt afwijkingen.
Even puur hypotetisch: Ik zou, als ik in dezelfde situatie zat, er denk ik toch voor kiezen om geen kinderen te willen. Kans van 1 op 3 op een gezond kind vind ik toch teveel risico. Daarnaast zou ik als ik toch zwanger zou raken (en dan zou besluiten het te willen houden) toch wel eerst laten testen. En bij afwijkingen zou ik het weg laten halen. Ik denk namelijk niet dat ik de zorg ervoor dan aan zou kunnen en ik vind de maatschappij veel te hard.
Is dat egoïstisch gedacht van mij?
Ibbel schreef:Het hele dierenrijk zit vol egoisme. De mens is (zo ongeveer) het enige dier dat altruisme kent. Dus egoisme is gewoon een natuurlijk principe, bedoeld om als individu te overleven, en een soort compensatie voor de 'kuddegenen' die we ook hebben denk ik.
Ayasha schreef:Dames, ik denk als jullie verder gaan met dit te bespreken er in no time een mod gaat komen.Mij maakt het trouwens niks uit, maar volgens de bokt regels mag men andere bokkers en hun topics niet bespreken.
Daar zijn al vaker topics voor gesloten... Dus even een waarschuwing.Wat jullie er mee doen moeten jullie zelf weten.