[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenerniet

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:35

bij mij is het wel vergoedt en mn gyn zei ook al dat ik dat eerst na moest gaan vragen.. Dom eigenlijk dat zulke dingen niet altijd vergoedt wordt maar ja dat is met zoveel dingen

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:43

Vraagje, ik hoorde de nuvaring er vrijdag uit te halen maar heb meteen een nieuwe ingedaan omdat ik niet ongesteld wilde worden op vakantie. Het is nu gewoon nog veilig toch?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:40

Ja hoor hij is gewoon veilig.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:49

X_Linz_X schreef:
sax, niet je stopweek langer maken dan 7 dagen hoor!
dan is hij een maand niet veilig!

Ik ben ook maar gewoon weer begonnen. Wil niet het risico lopen. Misschien dat ik een keer naar de huisarts moet gaan en vragen voor een andere pil. Zou dat ook verandering kunnen brengen?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:48

dames,

ik wil mijn kennis over de pil even testen, om zeker te weten dat ik het goed doe.
Het meeste gaat over doorslikken.

* je moet vanaf het begin percé 3 weken aan een stuk de pil slikken
* hierna kun je kiezen voor maximaal 7 dagen een stopweek of doorslikken
* als je doorslikt, kun je op ieder moment ( na die drie weken) besluiten toch te willen stoppen
dit kan dus na 3 weken en een dag. na drie weken en 2 weken. na drie weken en 2 maanden.
* op welk tijdstip dan ook, ( na die eerste drie weken) dat je stopt, mag je weer maximaal 7 dagen een stopweek inlassen, en hierna weer beginnen met slikken

( ik wil dus even weten of deze manier van slikken veilig is, het gaat om microgynon 30, allemaal de zelfde pilletjes , geen 3-fasen ofzo)

en dan nog even over het vergeten van de pil:

stel je slikt hem elke avond om 11 uur, en je vergeet hem, moet je hem vóór 11 uur s ochtends slikken, en dan de volgende weer om 11 uur savonds. dan slik je er dus twee op 1 dag, en je bent nog steeds veilg.

( niet dat ik de pil ooit vergeet, maar even puur voor mijn kennis )

hoe het zit met het vergeten in de eerste, tweede of derde week van de pil, weet ik niet zo, dat staat in de bijsluiter. ik weet wel dat de eerste week het belangrijkst is.

ja de regels voor het beginnen met de pil, ( eerste dag van ongesteld beginnen, of anders een maand niet veilig) dat weet ik allemaal wel, maar is niet zo van toepassing omdat ik toch al een paar jaartjes aan de pil ben. en dus ook niet meer dan 7 dagen een stopweek gehad.

heel erg fijn als jullie vooral het eerste gedeelte even willen controleren! dat dikgedrukte dus.
dankjulliewel

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:54

Hey,

Ik kom hier ook even binnen vallen:)

Me vriend heeft zojuist mijn pil opgehaald, komt hij even niet met een andere aan zetten?!
Ik zit normaal gesproken altijd aan de Yasmin en de pil is perfect voor me, dus vind de eigen bijdrage ook geen probleem.
Toen ik net 18 werd en me zorgverzekering Yasmin niet meer wou vergoeden en ik zelf toen de tijd aardig krap bij cash zat ben ik over gestapt naar een gratis pil ik meende dat ik toen mycroginon oid kreeg en ik kwam mega veel aan in een korte periode de striemen stonden op me heupen dus ik twijfelde er niet over en nam Yasmin weer terug, helaas heeft het nooit meer zo gewerkt als voorheen maar ben er toch wel tevreden over.

Nu komt me vriend dus met Ethinylestradiol/ drospirenon sandoz..mm die naam alleen al!
Maar dus moet vanavond weer gaan slikken maar durf het dus echt niet want zie nu de kilo's er alweer aanvliegen, had gelijk de apotheek gebeld en het klopte allemaal wel duidelijk was ze niet en mijn vraag dus aan haar kom ik hier geen kilo's van aan en haar antwoord nee, volgens mij niet.
Hmm ja lekker duidelijk, ik meen dat dit nu allemaal met zorgverzekering gedoe heeft uit te staan pff wat een gedoe!
Iemand die dit ook heeft?

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:09

Ik ben dus heel erg onregematig ongesteld, er zit elke keer ong een half jaar tussen, en vanochtend ben ik bij de huisaarts geweest en moest ik bloed laten prikken. Over een week krijg ik de uitslag, ik hoop dat er niks aan de hand is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:17

Lilllady, dan heb je de goedkope variant meegekregen. Er op aandringen dat je de echte moet krijgen, of anders je dokter de echte laten regelen. Nu vanavond gewoon eentje van de neppe innemen (of als je nog een reserve originele hebt, die innemen) en dan morgen of vrijdag (morgen is feestdag) meteen goede regelen. :j

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:21

@romeolover, ik duim voor je!

@lillady, deze kreeg ik ook mee, is inderdaad zoals jans aangeeft een goedkope versie van microgynon. Ik ben ook gaan zeuren en heb toen de goede weer meegekregen, wordt ook gewoon vergoed. is het proberen waard!

zou iemand even mijn bericht hierboven willen controleren, ik wil voor mezelf weten of ik het goed doe, en niet roekeloos ben o.i.d.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:59

Linz wat je hierboven hebt gezegd klopt allemaal.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:21

Mylady_E schreef:
Mylady_E schreef:
Dan heb jij veel geluk daarmee (al zal het misschien ook verschillen omdat je al kinderen hebt). Ik heb het nu 7 uur en nog steeds pijn ;( Vlak na het zetten zelfs flauwvallen en overgeven van de pijn ...
...
Volgende dag was het al beter. Warm kersenpittenkussen op m'n buik en rustig in de zetel.
Ondertussen voel ik mij weer volledig in orde *\o/* Nog licht bloedverlies en soms een kleine kramp, maar dat komt ook wel goed.

Ik heb nu een week de mirena spiraal en nog steeds last. Constant licht bloedverlies en enkele uren per dag een zeurende pijn die toch wel lastig is. Nog personen die hier last van hadden? Moet ik mij zorgen maken of is het nog te recent en moet ik het nog even aankijken?
Ik heb trouwens 20 juni sowieso een afspraak bij de gyn om te checken of alles nog goed zit.

Ondertussen heb ik exact 2 weken een spiraal en nog steeds last van bloedverlies. Hoe waren de ervaringen van anderen hiermee? Duurde dit ook zo lang? Veel korten of nog langer (oh help)? Ik begin het stilaan beu te worden en ook mijn libido vind dit maar nix :o

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:22

Ik ga volgende week weer sinds een jaar denk ik een pilstrip doorslikken zonder stopweek.
Kijk er nu al tegenop.
Maar heb geen zin in gedoe tijdens Pinkpop. Met koninginnedag was al lastig zat.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:34

Even een vraagje ik kan op internet niks vinden en dokter is even niet bereikbaar..
Ik slik sinds jaar de minipil dit is een pil die je dus constant doorslikt zonder stopweek ( een hele lichte pil met maar 1 hormoon geen oestrageen) ook ken je ongesteldheid uitblijven door deze pil.. Maar nu ben ik al sinds ik deze slik een jaar niet meer ongesteld.. Zou dit kwaad kunnen voor de vruchtbaarheid als ik evt. Zwanger zou willen worden en dus zou stoppen.. :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:58

Nee hoor dit zou niet uit moeten maken. Al komt het wel regelmatig voor dat mensen een aantal maanden moeten 'ontpillen' en het dus een paar maanden duurt voordat je vruchtbaar bent na het stoppen met de pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:01

Ik ga morgen voor controle van mijn ziekzijn naar de dokter en ga gelijk een balletje opgooien over een mirena :=

NHooit gedacht dat ik dat zou durven omdat ik zo blij ben met de trigynon :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:20

Zo, ik kom me ook weer even melden. Ben nou drie weken pilloos, na twee weken keurig mijn eisprong en mij god wat weer een pijn. Niet te houden gewoon.
Dus vandaag richting HA. Een nieuwe, ik had namelijk nog geen HA in Groningen. Ik wil perse geen spiraaltje, ik heb al gauw last van kramp en ik zie dat niet beter worden met een spiraaltje. Sterker nog, ik denk dat ik de eerste tijd niet weet waar ik het zoeken moet en dat is niet handig met een fulltime baan.
Heb nou de nuvaring meegekregen. 50% minder hormonen dan de pil. Weer aan de pil is geen optie, ik zwol helemaal op van het vocht en mijn emoties waren gewoon weggevlakt. Plus dat ik veel hoofdpijn had.
Maar ja, om de twee weken letterlijk krom lopen van de pijn is ook niet wat.
Moet hem inbrengen op de eerste dag van mijn menstruatie, dan issie meteen goed als bescherming tegen baby's.
Wel DUUR! Kon even 48,- afrekenen bij de apotheek voor drie van die dingetjes. Ga er nog even achteraan bij mijn zorgverzekeraar of ik het kan declareren, anders zit ik even tegen de 200 per jaar aan voor die zooi. Dat is me ook wat te gortig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:25

Dat is wel erg duur zeg :=

Ben je aanvullend verzekerd? Dan zou hij wel vergoed moeten worden namelijk. Gebeurt bij mij met de trigynon ook. Moet dat soms betalen maar dien dat net zo hard weer in bij het Zilveren Kruis :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:26

Ja voor zover ik het kan zien wordt het inderdaad vergoed :j zal even het formulier uitprinten en de factuur erbij doen. Ben inderdaad aanvullend verzekerd, zeker voor dit soort ongein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:27

Uhuh :j

Neem aan dat je gewoon ingeschreven staat bij de apotheek? Bij mij kunnen ze hier in de apotheek zien dat ik aanvullend verzekerd ben en dan hoef ik het niet te betalen. Zelfde bij mijn oude apotheek. Alleen als ik naar de avondapotheek moet omdat ik in het vakantiehuisje zit en concludeer dat ik mn pil thuis heb laten liggen ( _-:( ) moet ik betalen maar dat krijg ik altijd terug, zelfde voor de andere apotheek in het dorp hier als de ene dicht is :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:40

Nope, deze apotheek laat altijd direct zelf betalen en dan moet je het zelf daarna indienen bij je verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:44

Best omslachtig voor jou als je bedenkt dat het voor een apotheek niet meer moeite kost om direct te declareren als ze je verzekeringsgegevens hebben. Allemaal digitaal :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:53

Tja, zij doen het nou eenmaal zo. Heb ook geen zin om een andere apotheek uit te kiezen, deze zit namelijk onder/naast mijn HA (en die zit weer op vijf minuten fietsen). Declareer het wel gewoon, als ik maar minder hoef te betalen. Of dat nou linksom of rechtsom is, dat maakt mij niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:56

Inderdaad :j en zeker als de apotheek op zo'n makkelijke plek zit zou ik ook liever daarvoor kiezen. Ik heb ook de mazzel dat mijn apotheek ook bij de dokter in het pand zit :j

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:01

Mylady_E schreef:
Ondertussen heb ik exact 2 weken een spiraal en nog steeds last van bloedverlies. Hoe waren de ervaringen van anderen hiermee? Duurde dit ook zo lang? Veel korten of nog langer (oh help)? Ik begin het stilaan beu te worden en ook mijn libido vind dit maar nix :o

ik heb nu alweer bijna 3 maanden een spiraal ik heb 3 of 4 weken nog last gehad van bloedverlies maar nu nergens meer last van.
Ik ben toen ook op internet gaan kijken maar je lichaam moet een tijdje wennen aan de spiraal hierdoor kun je last hebben van bloedverlies als dit langer aanhoud dan 2 of 3 maanden dan moet je contact opnemen met je huisarts of gynocoloog(ligt er aan waar je hem hebt laten zetten)

verder is mijn ervaring met de spiraal echt prima!! ik had afgelopen week dan ongesteld moeten worden maar deze is weg gebleven.
Wel wat minimale last van PMS (was stik chagerijnig en had vreetbuien, toen een terug gaan tellen was het PMS :+ )

Ik had met de pil al een slecht libido maar nu is het helemaal goed zegmaar :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:03

Is er hier ook ervaring van een spiraal laten zetten net na je menstruatie? Tijdens de menstruatie is voor mij geen optie, als ik tijdens de menstruatie hormonen binnenkrijg in welke vorm dan ook blijf ik bloeden tot de hormonen weer stoppen. Met het spiraal zou dat dus vijf jaar zijn :=