Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:34

Ik weet het, ik had dat de vorige keer ook...

Nu ook wel hoor, maar heb gezegd dat ik het echt niet meer kon, dat ik het al zo lang heb volgehouden en dat ik nu aan mezelf moet denken.

Gelukkig waren ze beide heel begripvol.
Maar ben nog steeds helemaal van de kaart, ik zag zo tegen die gesprekken op .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:37

:(:)

Logisch, het is ook niet niks. Het is wel meteen weer de eerste stap in je herstel. Toegeven dat het niet meer gaat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:40

Ik kom even binnenrollen bij toeval... heb deze week bloed laten prikken vanwege mijn overmatige vermoeidheid. Nu las ik na wat googlen dat daar ook overspannenheid/burn out aan ten grondslag kan liggen en dat hoofdpijn en vermoeiheid een gevolg daarvan is.

Maar ik lees hier over het algemeen dat mensen niet kunnen slapen. Terwijl ik echt uren kan slapen. Elk moment van de dag. Ik heb de laatste tijd wel weinig zin in alles omdat ik me sneller moe voel en dat wil voorkomen omdat ik het zo vervelend vind. Als er geen rare dingen uit mijn onderzoeken komen ga ik me er ook wat meer in verdiepen, maar ben bang dat dergelijke dingen ook "aangepraat" kunnen worden. Ik heb niet zulke heftige symptomen als bijv. Cross...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:43

Ja dat klopt, dat besef ik maar al te goed.

Het toegeven dat ik wat mankeer pfff dat was zo moeilijk.
Vooral ook omdat ik 2 werkgevers moet bellen.

Men ik zat gewoon te shaken vanochtend, heb vannacht dan ook niet geslapen, had gisteren besloten vandaag de knopen door te hakken, ik kan wel dooremmeren, maar de laatste weken is het echt geescaleerd.
Ik heb al maanden klachten, maar hoopte dat het wel beter zou worden.
Ik ging elke avond vroeg te bed, sliep vaak wel 9 a 10 uur, om de dag erna maar vol te kunnen houden.
Sociaal leven 0,0 . Ik was altijd te moe om met mensen af te spreken.
Sweekends riep altijd het huishouden weer, ik moet dagelijks stofzuigen vanwege de katten, en sweekends ga ik door het hele huis met de sop, badkamer, bed verschonen etc.
Moet ook allemaal gebeuren.
Plus dat ik voor iemand anders dus een paard op de wedstrijden start.
Erg leuk,maar komt er wel bij, wassen vlechten, op concours, nazorg na concours, er gaat stiekem zoveel tijd in zitten.
En och breg ging wel weer vroeg naar bed.. morgen weer een dag.
Sweekends ga ik eik altijd rond 9 uur te bed,is toch van de zotte...

Gelukkig zie ik dus wel in dat ik fout bezig was.
Nu hieruit zien te klimmen..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:44

@ Caesar: Laten we hopen dat jij gewoon wat oververmoeid bent.
Mijn ervaring is dat bij een burnout / overspannenheid toch ook wel meer psychische klachten (en ook fysieke) mee spelen.
Luister naar je vermoeide lichaam en neem je rust, zodat je misschien erger kunt voorkomen. Sterkte.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:44

Mijn antwoord was op PW :)

Caesar, burn out kan ook gepaard gaan met extreme vermoeidheid.

Maar meestal is het zo dat mensen die overspannen raken, teveel piekeren / inn het hoofd bezig zijn.
En daarom dus niet goed kunnen slapen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:46

Pollewoppy schreef:
@ Caesar: Laten we hopen dat jij gewoon wat oververmoeid bent.
Mijn ervaring is dat bij een burnout / overspannenheid toch ook wel meer psychische klachten (en ook fysieke) mee spelen.
Luister naar je vermoeide lichaam en neem je rust, zodat je misschien erger kunt voorkomen. Sterkte.

Helemaal mee eens.
Ik heb lang niet alle klachten die ik heb hier in het topic genoemd.

Degene die mij het meest bezighouden zijn mijn ogen, ik zie wazig, heb geen overzicht, veel moeite met autorijden. (en nee geen bril nodig)
En de druk die ik voel met wat ik allemaal op een dag moet doen.
Na het werk moet ik nog zoveel doen.

Ik ben nu ik thuis zit ook wel extreem moe hoor, kom niet aan het huishouden toe, doe met stukjes en beetjes alles wat aan kant, ik kan het niet maken om die kattenbakken niet te legen, dat word gewoon een rotzooi en is erg onhygienisch voor de poezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:46

@ Crossmonster: Zo herkenbaar...
Je vindt dat je het allemaal maar aan moet kunnen en staat er eigenlijk niet eens bij stil dat je jezelf wel eens helemaal de vernieling in kan draaien. Tot het gebeurd. Bij mij ging het ook zo...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:48

Ik ben wel veel aan het piekeren, maar als ik een bed voel slaap ik. Wat de dokter opmerkelijk vond, was dat ik ook niet uitgerust opstond en meerdere keren wakker schoot omdat ik dacht dat ik iets vergeten was. Kan dus blijkbaar ook nadenken in mijn slaap ;) We wachten rustig af. Hoop ook dat het meevalt allemaal. Maar kon hier in het topic wel ervaringen en situaties lezen en vergelijken en dat is wel fijn.

@Crossmonster. Nu maar hopen dat je alles voor jezelf weer een beetje op de rails kunt krijgen. Kan me voorstellen dat het niet makkelijk is, zeker niet als je de reacties niet kunt voorspellen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:52

@ Angela: Het boek wat ik je nog zou noemen is: Aandacht gerichte cognitieve therapie bij depressie.

Het is een boek dat over dezelfde methode gaat als het andere boek, maar er alleen dieper op in gaat. Het gaat meer in op de achtergronden en hoe het programma tot stand is gekomen.
In het eerste deel van het boek wordt er ook uitgelegd over de doe-modus en de zijn-modus. Een stuk wat voor mij een echte eye-opener was. Het is geen goedkoop boek, je mag het ook van me lenen. Laat maar weten als je er interesse in hebt.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 18-06-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:54

Caesar schreef:
Ik ben wel veel aan het piekeren, maar als ik een bed voel slaap ik. Wat de dokter opmerkelijk vond, was dat ik ook niet uitgerust opstond en meerdere keren wakker schoot omdat ik dacht dat ik iets vergeten was. Kan dus blijkbaar ook nadenken in mijn slaap ;) We wachten rustig af. Hoop ook dat het meevalt allemaal. Maar kon hier in het topic wel ervaringen en situaties lezen en vergelijken en dat is wel fijn.

Ojee, dit zijn toch ook wel symptomen van een burnout of een beginnende burnout.
Ik wil je geen burnout aanpraten, maar pas echt heel goed op jezelf!!
Omdat je 's nachts eigenlijk doorrent (nadenken en wakker schieten) kom je ook niet tot rust, dat is wel verklaarbaar.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:15

PW: blij om te lezen dat jeeerste dag meeviel.

Crossmonster: dat schuldig voelen tov baas dat kent iedereen hier denk ik. Ik nam het woord 'schuldig' tijdens mijn sessie met de psycholoog maandag een paar keer in mijn mond en toen attendeerde hij er mij telkens op. Over wat en tov wie ik mij wel niet allemaal schuldig voel...

Jezelf helemaal voorbij lopen is nog zo'n mooi punt. Ik moet nu van hem 's ochtends 1 uur lang met de hond gaan wandelen en mij bewust bezig houden met mijn omgeving en de plaats waar ik ben. Dus niet gaan lopen nadenken over wat er allemaal scheef loopt in mijn ogen... 's avonds hetzelfde. En dan zeker geen TV/PC wat dan ook aan drukke dingen 1 uur voor ik ga slapen. Gisteren was ik enorm moe en ben tegen 23 u naar boven gegaan (wat voor mij dus enorm vroeg is) en toch sliep ik pas na 2'en. Aangezien ik vanmorgen een erg belangrijke afspraak had durfde ik dus geen slaappil innemen omdat ik mij dan nog zo suf voel 's ochtends. Misschien moet ik eens een halve proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:39

Hallo dames..

PW: wat fijn dat het allemaal wel meeviel, was het een fijne groep? Groot/klein?

Ik heb vandaag een onwijze klote dag gehad... Vanmorgen belde mijn werk, ik heb niet opgenomen en mijn vriend terug laten bellen. Ze hadden volgens hem gezegd dat ik volgens de Arboarts binnen 3 weken weer aan het werk zou zijn. Mijn vriend zei daarop dat hij zwart op wit had dat de arboarts over minimaal 3 maanden sprak. Toen hadden ze gezegd dat ik een profiteur was en maar ontslag moest nemen. Mijn vriend heeft toen gezegd dat wij geen ontslag namen, en dat ze mij niet serieus namen. Hij werd toen boos, en raakte in discussie met mijn baas omdat hij vind dat ze mijn klachten onderschatten. Uiteindelijk heeft hij boos opgehangen met de medeling dat hij arbo zelf ging bellen, en daarna weer contact op nam.

Omdat mijn vriend zelf ook nog moet werken, en zijn baan echt niet wilt verliezen heb ik zelf de arbo gebeld. Mijn arts is op vakantie maar ik kreeg een hele fijne begripvolle arts aan de lijn. Die bevestigde nogmaals dat ik 100% arbeidsongeschikt ben, en dat in mijn dossier stond dat vaak contact tussen werkgever en werknemer nu niet goed is. Terwijl ik met haar in gesprek ben, belt mijn baas weer!!!! Ik heb dat meteen aan de arboarts gemeld en ze heeft mij het advies gegeven om mijn GSM uit te zetten en het contact via mijn vriend of vader te laten lopen. Ze zou er ook aantekeningen van maken, en bij mijn volgende afspraak werd dit ook door mijn eigen arts nog eens met mij besproken.

Ik voelde me toen gesterkt door het gesprek met de arbo en heb zelf mijn werk gebeld. Die wilden nu een plan van aanpak opstellen met mij, en ik moest nu zeggen wanneer ik weer aan het werk ga en voor hoeveel uur. Ik barste in tranen uit, en raakte volledig in paniek. Ik ging bijna tegen de muur op. In eerste instantie moest ik daarvoor vanmiddag naar Oosterhout komen, maar dat ging niet omdat ik niet kan en mag autorijden. En ik wilde dat mijn vader of mijn vriend erbij waren omdat ik niet in staat ben voor mijzelf op te komen. Ik ben per slot van rekening meerdere malen door mijn werkgever labiel genoemd. Daarnaast zeiden ze dat mijn vriend dingen had gezegt waarvan ik weet dat hij die zeker niet heeft gezegt.. Uiteindelijk flipte ik helemaal door aan de telefoon, ik kon niks meer en heb ik opgehangen.

Mijn vader, heeft toen mijn baas weer gebeld. Een aangegeven dat het echt niet kan, en dat ik niet een plan van aanpak moet maken, dat dat de taak van de werkgever is. Doet hij dit niet dan moeten ze na het einde van mijn contract me nog eens een half jaar doorbetalen. Pap weet er toch iets meer van, omdat hij zelf werkgever is. In ieder geval, ik krijg nu hun plan van aanpak schriftelijk. Ze gaan mij niet meer bellen hebben ze aan mijn vader beloofd, en zodra wij het plan van aanpak hebben nemen wij contact met hun op.

Ik heb met de arbo afgesproken dat zodra ik het plan van aanpak heb dat ik dan contact met hun opneem en dat eerst met de arbo bespreek... Een hele hoop problemen, waarmee ik nu echt niet kan dealen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:49

Jeeetje Angela :(:)

Wat een gedoe heb jij gehad zeg , niet normaal.

Je hebt het goed aangepakt!!
Fijn dat je nu een arboarts trof die wel naar je luisterde.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ook zo'n eikel van een arts.
Eerste wat ie zei toen ik binnenkwam was dat ik er helemaal niet ziek uitzag en dus wss ook niet ziek was :(
Te erg voor woorden.
Ben toen ook te snel weer aan het werk gegaan,aangepast werk. Ik reed toen vrachtwagen, ik moest toen mee gaan laden, gelukkig zag de boer dat het niet ging, en hij belde de baas en heeft toen gezegd dat de baas niet wijs was dat ie mij weer liet werken, dat ik lijkwit zag en het drijfschot niet eens kon vasthouden.
Toen is het balletje gaan rollen en mocht ik thuisblijven zonder aangepast te werken, en kwamen ze zelfs met een grote fruitschaal aan, heel lief.
Maar jammer dat een klant hiervoor moest zorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:52

Nou, mijn arboarts is niet het probleem! mijn eigen arts heeft me ook 3 maanden minimaal volledig arbeidsongeschikt gegeven.. Mijn baas verdraait de woorden van de arboarts (die overigens zwart op wit staan) en houd zich ook niet aan de afspraken die met de arboarts zijn gemaakt.

Het is dus alleen mijn werkgever waar ik problemen mee heb, met de arbo dus niet. Ik heb nog nooit zo'n onmenselijke baas gehad! Ik ben er gewoon misselijk van, en ik schaam dat ik me zo heb laten gaan/kennen aan de telefoon.

Ik durf geeneens meer terug naar mijn werk..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:53

Oh sorry daar las ik dan overheen :)

Waardeloos zeg die baas, ik snap dat je niet terugdurft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:54

Crossmonster: oh, nu herken ik je!!! Jij reed toch varkens of niet? Ik was altijd een beetje jaloers op je, als vrouw vrachtwagenchauffeur zijn! Stoer hoor! Als ik man was, was ik ook vrachtwagenchauffeur geworden.

Ben zelf ook niet helemaal duidelijk geweest, mijn hoofd is een warboel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:56

Geeft niets, we komen er wel uit, we zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje

Vind het ook erg lief dat ik weer welkom ben !

Ik reed idd varkens.
Heb echt genoten van dat werk, lekker vrij, op de weg, overal en nergens heen.
Lekker kletsen met de klanten en andere chauffeurs.
En voelde me stiekum best stoer, een grietje tussen al die mannen.

Maar nadat we te horen kregen dat mijn moeder leukemie had, maakte mijn toenmalige vriend het uit, en ben ik me op het werk gaan storten, dat was heel erg fout.....
Daarom durf ik de weg ook niet meer op als chauffeur. Maar heb het werk wel echt heel erg leuk gevonden .

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:02

Crossmonster: toch wel erg dat klanten het soms sneller door hebben dan de baas zelf. Zo werd ik een paar dagen geleden gebelt door een klant met de vraag of ik aan t werk was want ik ben hun eerste keuze wat betreft hun. Dus ik zeg nee ik zit al enkele weken thuis... Zegt die heel droog: toch niet overspannen zeker ?
Mijn baas kon alleen maar melden dat ik al een jaar niet goed functioneer in zijn ogen, maar aan een functioneringsgesprek nee daar doet meneer niet aan. Ik had zelf maar moeten komen aankloppen als er problemen waren ?!

Sommige werkgevers verdienen het niet om personeel te hebben in mijn ogen ...

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:03

Angela_: en jou schud ik de hand. Ik durf ook niet meer terug naar mijn werk ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:31

Flappie: wat ongelofelijk gemeen zeg van jou baas! Lekker makkelijk praten zo achteraf!

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:38

Nu ik het zo vanaf meer afstand kan bekijken omdat ik alweer even thuis zit, ontdek ik hoe langer hoe meer dingen die gewoon niet door de beugel konden. Dingen die mensen mij al maanden aan het zeggen waren, maar door dat ik er zo met mijn neus bovenop/midden in zat zag en besefte ik het ook niet...

Angela_: hoe zit dat eigenlijk van dat plan dat ze moeten schrijven en als ze dat niet doen moet er doorbetaald worden voor enkele maanden ? Denk nl niet dat ik zo'n plan gezien heb, ik heb alleen maar de brief over het niet verlengen van mijn contract gekregen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:09

Hee meiden, hoe is het hier? Lees wel een aantal niet zo positieve berichtjes helaas. Ik ben al een paar dagen wat minder aanwezig, omdat ik mezelf echt achter de computer vandaan wil hebben. Ik zat echt hele dagen op bokt en dat is ook niet goed (was wel even goed, maar moet ook weer verder). Weet niet hoe lang ik het vol ga houden hoor, wss ben ik zo weer fulltime terug.

PW , wat fijn dat het is meegevallen vandaag! Kan me voorstellen dat het nu al wat minder eng is om er naartoe te gaan.

Angela, jouw werkgever is echt from hell. Verschrikkelijk zeg. Gelukkig werkt de arbo wel mee.
Ik heb bij het uwv tot nu toe gelukkig ook alleen positieve ervaringen (behalve dan dat het in het begin veel te lang duurde). Ik ben vrijdag weer geweest voor een gesprek met de arts en ik hoef iig de komende drie maanden nog niet weer aan het werk. En dat is wel echt een opluchting.

Flappie, is er bij jou al meer duidelijk omtrent het contract( of heb ik daar overheen gelezen?)

CIV, ik las van jou ergens een berichtje dat je bang was buiten de groep te vallen? Meid, als je ergens niét bang voor hoeft te zijn, dan is dat het wel! Vind het heel knap hoe je alles op probeert te pakken! Gaat het nou wat beter met de uren op het werk?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:17

Sifra: neen nog niets gehoord van rechtsbijstand. Hopelijk morgen, had hun nl wel gevraagd of ze al iets konden laten weten voor het weekend. Anders zal het pas na het weekend worden...

Had idd al gemerkt dat je minder aanwezig was. Ik zelf probeer ook niet heel de dag hier te zijn en gewoon het leven terug een beetje op te pakken met een normaal ritme. Niet altijd even gemakkelijk.

Mijn vader is vandaag ook aangekomen zodat mijn ouders morgen samen terug naar huis gaan dus ga nu even met vriendjelief, ouders en de honden wat wandelen en even iets eten.

Prettige avond iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:04

Sifra: Knap hoor, dat je dat zelf zo kunt!
Hoe lang zit je eigenlijk al thuis?