Spastische darm belemmert leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:05

ivy_power89 schreef:
nee hoor, ik heb een lease bak, en contract loopt af,
dus ze moet weer terug, want ze moet drachtig worden

(en ergens is het wel fijn voor mijn bankrekening :P)

Oh oke haha :P

Oh dat is heftig.. PCOS...

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:14

ja het zit zeker allemaal niet mee, maar hoop nu dat het vanaf maart beter gaat worden

we nemen een hond (teckel) zodat ik hem veel moet uitlaten, en wellicht helpt dat ook bij je darmen, (nog ) meer beweging

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:21

Fietsen + Lopen is inderdaad goed ;) Plus dat je met een hond toch vaker een rondje ga lopen.
( Al heb ik het niet zo op teckels, maar dat is eigen ervaring :D _O- )

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:25

we hebben niet zo'n groot huis, en hond moet mee naar vriend zijn werk, werkt in een dierenwinkel :P en dan is het handig als je niet zo'n grote hond hebt :P


en ik ga vanaf volgende maand weer sporten :D

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:29

Dat is dan inderdaad handiger :P
Ik kam teckels altijd over één kam :D Ik liep met onze hond en een teckel wou mijn hond bijten, maar mijn hond sprong achter mijn been en toen had teckeltjelief mijn been vast :D heb nog steeds 3 tanden in mijn been staan :P

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:37

Grappig, mn vriend en ik gaan ook voor een hond kijken en nu heb ik dus nog een goede "voor" reden op ons voor en tegen lijstje. Meer lichaamsbeweging is beter voor ons conditie en mijn darmen! Wij willen alleen geen teckel ;)

Seven

Berichten: 21245
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:08

wat leuk iedereen straks aan de pup wij hebben al een hond maar krijgen hopelijk binnenkort een 2de we gaan zondag kijken bij de fokkers.

Ik heb door de spanning etc wel wat last van borrelde buik gelukkig geen echte kramp pfff spanning is niet voor mij.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:11

Kytha, actimel werkt echt top!
ik drink iedere ochtend voor t ontbijt een actimelletje en neem dan mn duspatal in, en als t nodig is, of uit voorzorg ivm stappen/daten neem ik 's avonds nog een duspatal.

Carnaval ging super, nérgens last van ook niet met drank!!
t weeked er voor bij bokker machie geweest, erg gezellig gehad!
helaas overdag al zooo druk geweest dat ik slecht had gegeten en halfuur voor ik wegging kreeg ik me een buikpijn :\
snel 2 duspatal genomen, en bij marleen aangekomen nog 2 duspatal + paracetamol en toen zakte t vrij snel en heb ik ook gewoon nog wat gedronken.
Niet heel veel(paar biertjes, wodka redbull, bessen en bessen/7up) maar ik heb 1,5 jaar eigenlijk niets mogen droinken dus ik begin rustig ;)
En toen voelde ik me prima ook later op de avond, t ging eigenlijk steeds beter!
normaal krijg ik rond 11/12 een dip, heeft te maken met hoe lang ik dan niet meer gegeten heb, ik móet na t stappen ook altijd eten anders krijg ik wel erge buikpijn of word ik erg misselijk.
Dus 's nachts frietjes & frikandellen gebakken, heerlijk(terwijl dat normaal juist slecht valt ;) )


En nu is mn duspatal op en gister was ik bij alle 3 mn baantjes wezen werken en zo'n gehaast enz en aangekomen bij de laatste(achter de bar op de kazerne) viel ik bijna flauw van de buikpijn.
Melk gedronken, heeeel veel melk! En water, en wit broodje gegeten en 4 paracetamol op en toen zakte t af en 4 uurtjes later was ik weer fit(en weer klaar met werken want t was toen middernacht ;) )

vandaag geen duspatal én geen klachten! Wel 2 actimelletjes gedronken :)
En vandaag nóg meer uren gewerkt zelfs!
Ik ga nu ook maar ns richting huis haha tis weer mooi geweest ben al sinds vanmorgen vroeg druk!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:52

Uuh, je zegt, "nog wat gedronken, maar niet veel, ik begin rustig aan" maar een paar biertjes en wat mixjes, vind ik nog best veel hoor... Of kom ik nou van een rare planeet?? Ik zou daar totaal dronken van raken! Ik krijg vaak al last van het zuur na 1 wijntje/drankje... Dus helemaal voor iemand met klachten vind ik dat veel... Of is dat alles wat je tijdens de hele week carnavallen hebt gedronken? Want dan valt het idd wel weer mee ;)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:58

Renske; super dat carnaval zo goed ging!!

Ik houd het meestal bij een paar wijntjes, als ik last heb doordat ik gestrest ben, dan gaat m'n buikpijn juist over als ik wat alcohol drink :o

joyce; hond is idd wel goed voor de lichaamsbeweging en ook voor de darmen dus.
Eigenlijk zou ik ook eens vaker de hond mee moeten nemen..

Hoeveel duspatal mag je maximaal nemen per keer en per dag?
Want ik moet officieel van mijn HA 2x daags 1 nemen. Maar als ik geen last heb neem ik het meestal niet.
En als ik wel veel last heb, 2 tegelijk..

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:39

ik vind alcohol drinken waneer je darm problemen bent, nou niet echt een bepaald idee, ja 1 of 2 drankjes oke, maar meer???
bij mij valt het heel slecht alcohol, daarom drink ik het niet of nauwelijks, alleen als ik een goede dag heb (wetend dat ik de dag daarna afgestrafd wordt)

en je had het over 2 duspatal voor je weg ging en nog eens 2 duspatal , dus 4 op 1 dag? lijkt mij nou niet de dosering die de artsen voorschrijven. zeker niet als je daar ook nog eens paracetamol bij slikt. je moet het wel de tijd geven om te laten inwerken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:42

Tsja noem me maar eignwijs maar ik heb nu bijna 2,5 jaar níets kunnen doen van stappen/sociaal leven hebben enz ivm pfeiffer
In die tijd ook nog maagproblemen gekregen door verkeerde antibiotica/teveel medicijnen.
Vervolgens verkeerde leverwaarde's dus een alcohol verbod, en een streng verbod op koolzuur/scherp gekruid eten/vet eten ivm ernstige maagproblemen.
En ik liep al jáááren rond met PDS zonder medicijnen, pas toen ik van mn zus hoorde dat ze exact dezelfde klachten heeft als ik(en zoals de helft van de familie) en bij enorme buikpijn van haar duspatal kreeg en ik mn buikpijn af voelde zwakken tot ie zelfs helemaal wegging heb ik mijn huisarts gericht om duspatal gevraagd en meteen meegekregen, met als voorschrift 2x per dag of indien nodig.
Hoef ook maar te bellen naar de apotheek en t ligt klaar.
Vraag me nogsteeds af waarom mn huisarts zelf niet eerder duspatal heeft voorgeschreven maargoed!

Maar omdat ik dus echt geen zin heb om nog meer stapavondjes te laten verpesten door buikpijn slik ik idd een heel enkele keer een dubbele dosis maar er zijn genoeg dagen dat ik niets slik of alleen 1 's ochtends.
Paracetamol slik ik zelden of nooit, en andere pijnstillers mag ik niet ivm mijn maag

Ik denk dat ik al bijna 2 jaar niet meer was gaan stappen met marleen, en in die 2 jaar misschien 10x de kroeg hier in de buurt even van dichtbij gezien, zonder drank en met buikpijn, en als kadootje daarna 3 dagen total loss en ziek op bed vanwege de pfeiffer waar ze pas later achterkwamen :\

Dus vandaar de dubbele duspatal en toch wat drankjes, die zeldzame keer dát ik ga stappen laat ik echt niet verpesten, zeker niet na ruim 2 jaar ziek te zijn geweest!
Maar zoiets ieder weekend doen zou idd alles behalve gezond zijn.


@joyce, 2 pure bessen, 3 biertjes, 2 wodka redbull en 1 bessen/7up in een tijdsbestek van zo'n 6/7 uur vind ik niet veel ;)


Voor alle klachten dronk ik toch wel heel behoorlijk tijdens het stappen, daarna niet meer ivm buikpijn, vervolgens niet meer ivm pfeiffer en slechte leverwaarde's en nu zijn die waarde's alweer een hele tijd goed dus heb ik groen licht gekregen om weer alcohol te mogen drinken en ivm beschadigde maagwand die nu weer hersteld moet zijn móet ik zelfs alcohol en ander eten enz gaan proberen, om te zien of ik idd zonder de medicijnen voor mn maag kan(slikte maagzuur remmers en beschermmiddeltje voor mn maagwand)
En gelukkig *klopt meteen even af* mn maag vind het prima, alleen sterke shotjes enzo gaat niet, ja dropshot/flugel/enz maar zéker geen tequila of goldstrike, dan is mn maag meteen pijnlijk dus die laat ik mooi staan :)

Kytha alcohol ontspant idd en het kan goed zijn dat je daardoor minder last van je buik hebt! zeker als je ivm stress buikklachten krijgt

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:49

Zo, jij hebt ook geen geluk met je gezondheid Renske :\
Ik kan helemaal niet tegen alcohol, maar ik durf het vaak ook niet te nemen omdat ik dan bang ben dat het helemaal fout gaat.
Bij mij heeft het dus 2 kanten waarom ik het niet drink :P

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:50

ik hoef die hoeveelheid alcohol niet te drinken met pds, en ik denk met mij nog vele.
dan ben ik er een week ziek van.

toch zou ik als ik jou was, oppassen met de hoeveelheid duspatal. artsen zullen niet voor niets de hoeveelheid voorschrijven. evenals de hoeveelheid paracetamol, zeker als je last hebt van je maag. het zal een mening van een ieder zijn, maar het is naar mijn mening echt niet goed voor je, zelfs als je dit maar 1x per zoveel tijd doet.

en ik hoef ook geen melk te drinken en wit brood te eten.
als er iets is waar ik pijn van krijg is het dat wel, en dit is toen ook bekend gemaakt op de pds bijeenkomst in amersfoort.
artsen en professors zeiden dat mensen met pds zoveel mogelijk eiwit moeten vermijden.....onze darmen kunnen maar weinig eiwit kwijt.

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:54

Ivy, ik krijg juist last van bruin brood vaak, vooral zodra het heel vers is en nog warm.
Wij hebben vaak afbakbroodjes, bij wit kan ik het gewoon warm eten, bruin moet ik echt laten afkoelen.
Gek is dat eigenlijk he? :')

Ik heb een keer begrepen dat je ook niet alle pijnstillers mag bij spastische darm?

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:56

klopt, in bruinbrood zitten onverteerbare vezels, en laat dat OOK een voedingsstof zijn die wij niet kunnen hendelen ;)
mijn arts zei, dat ik beter crackers etc kan eten, dan brood.

van ibboprufen heb ik nog nooit gehoord dat ik dat niet mocht slikken.....

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:57

Ik kan juist weer niet tegen volkorenbrood..

En zit er net aan te denken om een eiwitrijk dieet te gaan volgen :+ (om wat af te vallen).
Want ik merk juist dat koolhydraten hier niet goed gaan... :\
Ik denk dat het probleem met PDS is dat er veel oorzaken zijn, en dat iedereen anders op voedings/ stress etc reageert.

Renske; veel ellende met je gezondheid (gehad) dus :(:)
Bij mij helpt de alcohol idd te ontspannen :j

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:58

Ik vind dat persoonlijk wel erg veel voor op 1 avond, maar nogmaals, dat kan aan mij liggen. Ik merk overigens wel vaker om me heen dat mensen een soort van "immuun" zijn voor alcohol en behoorlijk wat weg kunnen tanken. Niet veel vind ik als je nog zonder problemen aan het verkeer mag deelnemen dat is dus 2 drankjes.

Ik was vorige week nog bij de huisarts en daar ging het ook even over alcoholgebruik (was daar ivm hartritmestoornis), af en toe eens een wijntje kan inderdaad geen kwaad, ontspant lekker en dat is ook no problemo, maar als je regelmatig wat drinkt of meerdere glazen op een avond kan dat klachten veroorzaken (zoals dat drank hartritmestoornissen kan triggeren).

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie doet, maar vooral omdat je aangaf dat je zoveel klachten had en dat je nu weer "rustig aan" begonnen bent met drinken, vind ik dat best een grote hoeveelheid op 1 avond, dan wil ik niet weten wat je drinkt op een "normale" avond. ;)

K ben zelf ook gewoon braaf wat betreft alcohol, ben nog nooit dronken geweest. Toen ik begon met stappen ging ik altijd naar Amersfoort en dat was toen voor mij ruim een half uur op de scooter, in mn eentje. Geen haar op mn hoofd die eraan dacht om meer dan 1 of 2 glazen alcohol te drinken, als ik 's nachts om 4 uur weer alleen terug moest rijden, langs de bosrand. Dan wil je echt wel helder blijven. Althans, ik dan, waarschijnlijk denken jullie nu, boeieee! ;) Heb dus ook nooit grote hoeveelheden alcohol leren drinken en daar ben ik eigenlijk wel trots op!

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:59

Ik weet niet zeker of het die was hoor, had het ook weer weggehaald :')
Heb het ook nog nooit van een arts gehoord, meer van hore zeggen ;)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:04

Ik heb ook altijd best wat gedronken (en dan tequila, sambuca & mixjes). En erg gezellige avonden gehad ;) :D

Maar nu eigenlijk alleen nog wijn.. en hooguit een stuk of 3 per avond..
Ik ben gewoon niet zo'n drinker, maar vind het fijn als mijn buik een beetje ontspant door de alcohol :)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:35

Die hoeveelheid alcohol vind ik inderdaad ook erg veel...
Maargoed, je weet wsl zelf wel hoeveel je kunt hebben :)

Ik drink voorlopig iig geen wijn meer, daar reageren mijn darmen dus niet echt prettig op :+

Lees ook iets over pijnstillers.
Ik had vaak last van bijholteontsteking ed, dan gebruikte ik ibuprofen, maar dat mag dus niet in combi met duspatal.. (wist ik toen alleen nog niet..)
Lag er volgens mij aan dat duspaal je darmwand probeert te herstellen en pijnstillers doen precies het tegenovergestelde?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:42

Ik heb idd weleens gelezen dat ibuprofen slecht is voor je darmwand. mensen met b.v. ziekte van Chrohn mogen dat ook niet slikken want dat is te heftig voor je darmen.

Maar toen mijn amandelen ontstoken waren heb ik ook 3x daags ibuprofen 600mg geslikt, ik heb niet extreem veel meer last gehad van m'n darmen. En dat kon me toen ook niet zo schelen. Die pijn was echt 10x erger..

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:42

Klopt, pijnstillers kunnen je darm en maagwand aantasten.

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:46

Weten jullie ook of dat bij alle pijnstillers is, of alleen bij ibuprofen?
Ik neem namelijk best wel snel die alleve.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:48

Volgens mij kunnen pijnstillers zowieso altijd je maag/darmwand aantasten, maar dat word aanzienelijk verminderd als je het met veel water inneemt!