Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:37

Marinka, ken het gevoel, heb nu steeds dat het beter zou zijn als ik er niet meer was.
heb nooit wat gedaan omdat dan m'n paardje in de steek werd gelaten, maar m'n paardje heeft nu z'n plekje gevonden en het is goed. maar ja das dus niet zo goed voor mij.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:14

@ Marinke; Komt me inderdaad ook bekend voor.. Is niet fijn! Je weet soms niet wat je ermee aan moet..

Heb morgen screening voor PDD-nos met neiging tot ADD bij de psycholoog.. Ben benieuwd.. Weten jullie misschien hoe dat zit met de uitslag etc. Krijg je die meteen of moet je daarop wachten? Misschien dat er iemand is die ook al zoiets heeft gedaan?..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:18

siskeh schreef:
Oww ik wou net aanbieden om de OP te maken :)
Als TS dat wil zou ik dat wel willen doen eigenlijk!

Ik vind het goed hoor :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:21

Marinke, ik ben het helemaal met je eens!

Zodra ik even een "probleem" heb, grijp ik mijn cavia's en ga ik op mn kamer zitten. Op een of andere manier, kunnen zij mij kalmeren en rust geven.
Zelfde met Vriska, ik kan alles met haar doen, en ze vind het allemaal prima! Ben zo blij met haar!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:13

Priscilla__ schreef:
@ Marinke; Komt me inderdaad ook bekend voor.. Is niet fijn! Je weet soms niet wat je ermee aan moet..

Heb morgen screening voor PDD-nos met neiging tot ADD bij de psycholoog.. Ben benieuwd.. Weten jullie misschien hoe dat zit met de uitslag etc. Krijg je die meteen of moet je daarop wachten? Misschien dat er iemand is die ook al zoiets heeft gedaan?..

Niemand die dit weet?..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:49

Priscilla__ schreef:
Priscilla__ schreef:

Niemand die dit weet?..

Volledig onderzoek en sluitende diagnose doen ze niet in 1 keer. Valt ook IQ test en heleboel vragenlijsten onder. Duidelijk vermoeden en dus reden om geheel onderzoek te doen kunnen ze wel in 1 gesprek doen, maar die uitslag krijg je pas in een volgend gesprek. (mijn ervaring)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:14

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:48

Nou ik zal me ook maar weer eens melden hier. Heb nog niet bijgelezen, maar dat zal ik nog wel even doen.

Zit momenteel niet heel lekker in me vel, waar dat vandaag komt weet ik eigenlijk niet. Gewoon een dipje hoop ik dan maar. Loop vast met mezelf en weet even niet meer hoe het verder moet. Veel paniekaanvallen, word zelfs 's nachts wakker omdat ik simpelweg in paniek ben... Volgende week moet ik afrijden, hoop daarna ook weer een stukje meer rust te hebben.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:19

tamary schreef:
Volledig onderzoek en sluitende diagnose doen ze niet in 1 keer. Valt ook IQ test en heleboel vragenlijsten onder. Duidelijk vermoeden en dus reden om geheel onderzoek te doen kunnen ze wel in 1 gesprek doen, maar die uitslag krijg je pas in een volgend gesprek. (mijn ervaring)

Ik heb al een heleboel vragenlijsten gemaakt moet ik er wel bij zeggen. Uit die test kwamen dus wel veel dingen overeen met PDD-NOS en neiging tot ADD. Ik krijg morgen dus een screening en hoe het verder verloopt weet ik zelf dus ook niet..

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:11

Ik voel me op moment ff bleh...Heb mijn ribben vorige week gekneusd, door veel hoesten. De dokter zei dat ik rustig aan moest doen, maar dat is onmogelijk.

Mijn vriend lijkt het niet te zien en liet me gewoon een zak paardenbrok tillen. Ik ben dan ook eigenwijs en blijf doortillen ook al leek het alsof mijn ribbenkast uit elkaar knalde.

Nadat ik aan de beterende hand was qua hoesten en koorts, werd mijn vriend ook nog es ziek en nu word ik helemaal gek. Ik kan de dag niet plannen om alles voor elkaar te krijgen.

Doe 's ochtends de kranten en dan als ik thuis kom, de katten voeren, de kippen los, de eenden water bijvullen en met de hond uit. Daarna ben ik kapot... en dan wil ik nog naar mijn veulentje toe, thuis stofzuigen, dingen opruimen, tekening maken voor mijn zus haar verjaardag...

Ik weet precies wat er moet gebeuren, maar kan het gewoon niet inplannen en mijn vriend is al wat beter, maar zit alleen maar spelletjes te doen achter de laptop(doet ie sowieso al vaak) en als ik wat vraag, is het met een zucht of gehoest en dan zucht en steunt hij door het hele karwei.

Normaal werkt ie in een 5-ploegen dienst met 7 dagen werken en 4-5 dagen vrij, maar in die vrije tijd komt er ook niks uit.
Ik wilde zo graag de tuin klaarmaken voor de winter, maar die is volgend jaar nog een vuilstort.

Sorry moest ff kwijt.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:08

@ Kitten dat is niet fijn als jij dan ook nog is ziek bent en je vriend niet even de moeite wil nemen iets voor je toen doen. Ook sowieso dat hij meteen zucht of hoest lijkt me iets om toch wel over te praten.. Ik weet niet of je een reden weet waarom hij dit doet?

Hopelijk ben je snel beter!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:52

Geen idee.
Hij vindt zichzelf wel heel zielig dat hij ziek is.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:01

Volgens mij hebben heel veel mannen daar last van. _O- Ik zeg zo vaak niks als ik bijvoorbeeld hoofdpijn heb of weer is last van me polsen/schouders heb. Maar zodra hij nog maar een klein pijntje heeft is hij zo zielig. :=

Maargoed ik ga zo maar is naar de psycholoog voor die screening!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:44

Hoe lang duurt het ongeveer vanaf een eerste afspraak bij de psycho tot de laatste afspraak? Dus wanneer komt de uitslag?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:52

Poeh bij mij heeft het gehele onderzoek zo'n 2 maand in beslag genomen..

Maar na de 1e afspraak (dus intake) ben ik heel lang op de wachtlijst nog geplaatst. EN toen belde ze ineens (viel iemand uit) en kon ik de volgende dag al komen. Vanaf die afspraak tot de uitslag ging er 2 maand overheen, mins. geloof ik.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:01

Ik weet niet of iemand mij misschien kan helpen? :)

Ik praat af en toe met een lerares op school en die vertelde mij dat het misschien verstandig was om aan de medeleerlingen te vertellen dat ik een autistische stoornis had. Hier was ik het nog niet helemaal mee eens en ik besloot erover na te denken.
Na een paar dagen besloot ik dat dat eigenlijk wel het beste was. Dit heb ik ook bij Passpect [een bureau waar ik naartoe ga. Hier begeleiden ze mij met mijn autisme] voorgelegd en die man vertelde toen ineens dat ik hier nog eens extra over na moest denken. En voordat ik het in de klas zou vertellen nog een keer met hem moest overleggen.
Dit gebeuren vond ik raar maar ik legde mij er wel gewoon bij neer.

Nu ben ik sinds 2 dagen weer terug van een werkweek van Londen en in een ander groepje zat een autistisch meisje. Deze heeft nogal rare dingen gedaan waardoor iedereen raar denkt over autisten. Ook kreeg ik voor de werkweek te horen dat autisten gek zijn en niet normaal kunnen doen. Maar wat nou als hun te weten krijgen dat ik ook autisme heb? ;( Er zijn nog een aantal autisten bij ons op school maar die zijn zo anders dan mij en reageren soms nogal apart maar daar trek ik mij niks vanaan omdat ze een stoornis hebben. Hier kunnen ze toch ook niks aan doen? Maar het blijft moeilijk omdat ik in februari/maart mijn profielwerkstuk over autisme in het algemeen en over mijn eigen autisme ga houden, maar ik denk dat ik het daarvoor wel moet vertellen. Het blijft alleen erg ongemakkelijk en ik weet niet zo heel erg goed wat ik nou in deze situatie moet doen.

Volgens mij doe ik niks vreemds in de klas. Ik ben alleen erg teruggetrokken en verlegen. Mochten mensen mij beter leren kennen dan word ik steeds meer open en ga ik ook meer praten, maar anders blijf ik gewoon stil. Ik vind het ook lastig om te praten enz. zoals bijvoorbeeld een juist gespreksonderwerp vinden. Dan valt er zo'n hele lange stilte en dat is ook best irritant.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:25

Mensen die mij kennen vinden mij ook erg sociaal, op werk ben ik zakelijk sociaal. En ik heb voornamelijk functionele contacten, ik leg niet zozeer 'zomaar vriendschap' aan als je snapt wat ik bedoel. Maar in een klas of tussen collega's die ik pas net ken ben ik inderdaad ook heel verlegen en teruggetrokken. Of wanneer ik op een stageplek kom o.i.d. Pas als ik mensen goed leer kennen wordt ik open en dan lijk ik juist weer heel erg sociaal. :+

Ik heb altijd zo iets met autisme, in die folders en informatie wat geschreven is door psychologen en mensen die zich erin verdiept hebben wordt het omschreven als een handicap en een beperking. Maar dat is het juist niet, iedereen is uniek en er zijn gewoon een groep mensen die 'anders uniek' zijn. De overgrote groep vind hen niet normaal dus krijgen ze de stempel, gek, appart, raar etc. Terwijl je eigenlijk net zo normaal bent, maar voor de andere op een onbekende manier.

Juist door je autisme kun je ook mooie talenten hebben, je bekijkt de wereld op een hele andere manier waardoor je hier juist erg veel voordelen uit kunt halen. Als je zelf daarin tenminste sterk in je schoenen staat en je niet aan de kant laat vegen....

Als je het aan de klas verteld (ik zou het als je het echt niet zeker weet gewoon pas uitstellen tot je je profielwerkstuk moet houden), zou ik hier dus ook op ingaan. Mensen {zoals je klasgenoten} die bij het overgrote deel horen en als 'normaal' worden gezien, dat die juist eigenlijk vreemd en appart zijn omdat ze niet openstaan voor een andere denkwijze, en een andere manier waarop je dingen ook kunt zien en relatiieveren.

Mensen met autisme zijn naar mijn mening juist niet gehandicapt of hebben een enorme beperking, nee het zijn mensen met hun eigen talenten en juist door hun autisme kunnen ze dingen bereiken die de "normale mens" niet kan bereiken. En ik vind dat wel belangrijk om te benadrukken eigenlijk. :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:13

locorette: ik herken mezelf in jouw verhaal :j . Bij mij op school was er buiten de docenten om ook nooit iemand die wist van mijn autisme en ik denk dat het grootste deel verbaasd zou zijn als ik het zou vertellen. Bij mij op het werk zijn er ook maar 1 of 2 die ervan weten, verder niemand. Ik ben er nooit echt aan toe geweest en op het moment dat ik wel op dat punt was aanbeland, merkte ik ook de negatieve kant van mensen op die hoorden over autisme(net als jouw dus). Dus toen heb ik toch maar niks verteld. Nu nog zijn we maar weinig mensen die weten van mijn autisme, puur omdat ik bang ben voor een negatieve reactie "wat als die mensen achter mijn rug om net zo praten als over die anderen".

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:52

Even weer terug komend op nieuw topic..
Wie maakt 'm?
Mischien een idee om het "beroemde" :P verhaaltje van het vijfhoekje erin te zetten.

korte uitleg van de bepaalde syndromen uit het autistisch spectrum

en misschien een paar goede ideeen qua websites en/of boeken die in dit topic naar voren zijn gekomen?

Als jullie vooral met dit laatste willen helpen vind ik het niet erg om de teksten bij de syndromen te typen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:02

Marjoow schreef:
He meiden, we zitten bijna op pagina 100, en ik wil wel weer een nieuw deel maken.

Als iemand ideeën heeft voor iets in de opening, of als iemand iets wilt delen voor in de opening, stuur dit dan even op.

Ook sites zijn onwijs handig!

Ik zal proberen om het dan zo goed mogelijk in elkaar te zetten voor een nieuw deel :)

ah zie al dat jij er mee bezig gaat (of niet?)

oja boektips voor de onderzoeker :P (ben zelf ook wetenschappelijk geinteresseerd in hoog-autisme): Autisme en Asperger-syndroom- De stand van zaken, Simon Baron-Cohen.
Eerder in het topic kwam het boek naar voren: Mafkezen en het Asperger-syndroom- een handleiding voor de puberteit, Jackson.

4 oktober komt er een nieuw boek uit: Aspergirls, R. Simone.
en nog een boek wat vooral gericht is op autisme bij vrouwen: Meisjes en vrouwen met Asperger, Attwood , Grandin e.a.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:20

Heb zin een nieuw topic, maar voor de OP houd ik me niet aanbevolen :o . Van dat soort dingen raak ik altijd compleet van slag en wordt het 1 grote chaos, waardoor er waarschijnlijk niks van de OP terrecht komt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:25

sht net heel stuk getypt was ik vergeten te kopieren en ja hoor me vorig bericht kon niet meer gewijzigd worden.. grrrrrrrrrrrrrrr..
Aanvullingen altijd welkom.

Hier eerst het laatste stuk (zoiets?) morgen dan maar opnieuw de verschillende aspecten van autismespectrum :+ (again)
............................................................................................................................................................................

“Een wereld zonder autisme is saai” Juist doordat een het anders denken van mensen met autisme, en het anders ervaren van dingen zorgt voor een nieuwe kijk op dingen. We willen benadrukken dat iemand in het autisme spectrum niet perse ernstige problemen hoeft te ervaren, als er maar met respect met iemand met autisme en zijn/haar moeilijkheden wordt omgegaan. Van verschillende beroemde mensen wordt gedacht dat zij in het autisme spectrum zitten/zaten. Zoals Einstein, …….

moonfish13 schreef:
Als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip.

Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Interessante sites over autisme spectrum
Autisme Centraal http://www.autismecentraal.com/
Autisme Journaal http://autisme.lagelanden.net/
Autsider http://www.autsider.net/
Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) http://www.autisme.nl/

Interessante boeken over autisme spectrum
Autisme en Asperger-syndroom- De stand van zaken, Simon Baron-Cohen.
Mafkezen en het Asperger-syndroom- een handleiding voor de puberteit, Jackson.
Meisjes en vrouwen met Asperger, Attwood , Grandin e.a.
Aspergirls, R. Simone.

hiphopje schreef:
mijn broer, mijn vriend

mijn broertje heeft autisme
en weet je wat dat is?
dan ben je net een vlindertje
dat één voelsprietje mist

hij doet alles prima hoor,
voor rekenen heeft hij een 10
en toch heeft hij een handicap
die moeilijk is te zien

contact met and're kinderen
of spelen op het plein
gaat niet zo vlotjes als bij mij
dat schijnt moeilijk te zijn

dat komt dus door dat voelsprietje
hij voelt het niet goed aan
daarom zie ik hem vaak alleen
tegen een muurtje staan

En niemand van de kinderen
wil echt zijn vriendje zijn
Dat vind ik zielig voor mijn broer
want dat doet hem veel pijn

toen heb ik bij mezelf bedacht
Ik word zijn beste vriend
Omdat ik vind dat iedereen
een echte vriend verdiend

Dit topic is voor iedereen die zelf in het autisme spectrum zit, met iemand binnen het autisme spectrum in zijn omgeving te maken heeft, of gewoon geïnteresseerd is in de bijzondere mensen binnen het autisme spectrum.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:41

Ziet er leuk uit. :j Is er al een nieuw topic trouwens?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:19

Ik was ook bezig met een nieuwe OP maar dan over algemene info.

Dit zou er wel bij kunnen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:46

Wil iemand het nieuwe topic openen? en eventueel dit stuk aanvullen??? Ik ga nu naar psych :+

Het autisme spectrum

Het autisme spectrum valt onder de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Pervasief betekent dat het doordringt in het hele leven van de persoon, en al vanaf vroeg aanwezig is. Tegenwoordig gaan er steeds meer argumenten op dat ook AD(H)D in deze categorie valt (voor een duidelijke argumentatie verwijzen we u door naar Minderaa, pp. IIX-X: http://books.google.nl/books?id=sj3Bh40 ... &q&f=false ). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen hebben 3 kenmerken: problemen in sociale interactie, afwijkende communicatie en herhalingsgedrag/beperkte interesses

Problemen in sociale interactie
Er is een kwalitatief sociaal tekort. Het wederzijds contact is gestoord, soms zelfs onbestaand. Is er wel contact, dan wijkt dat af van het gewone. Het lijkt alsof de persoon met autisme niet geïnteresseerd is in zijn omgeving, en dat uit zich op diverse manieren.
Op basis van de verschillende uitingsvormen van de sociale stoornis, onderscheidt men vier subtypes van personen met autisme: het afzijdige of
niet-alerte type, het passieve type, het actief-maar-bizarre type en het hoogdravende type.

Afwijkende communicatie
Er is een kwalitatief tekort in de communicatie. Personen met autisme begrijpen dikwijls de bedoeling achter iemands woorden niet. Ze interpreteren bepaalde uitspraken nogal letterlijk waardoor ze de nuances missen. Het functioneel spreken verloopt moeizaam en zeker niet spontaan. Sommige personen met autisme hebben een beperkte woordenschat, anderen kennen dan weer enorm veel woorden. Ook hebben personen met autisme het moeilijk met non-verbale communicatie: gebaren, gelaatsuitdrukkingen, stemintonatie e.d. worden niet opgemerkt of verkeerd begrepen.
Verbeelding
Personen met autisme hebben een stoornis in de verbeelding. Ze begrijpen de betekenis van symbolen en verwijzingen onvoldoende of zelfs helemaal niet. Ze vertonen dan ook een duidelijke voorliefde voor objectieve, concrete feiten. Het is voor hen dikwijls moeilijk onderscheid te maken tussen wat echt en niet echt is. Ze hebben het heel moeilijk om hun vrije tijd creatief in te vullen, precies door hun gebrek aan verbeeldingskracht.

Herhalingsgedrag en beperkte interesses
Zoals fladderen met de handen, draaien met het lichaam, obsessieve interesses, dingen op een rijtje zetten, sterk herhalend gedrag, ernstige woede-uitbarstingen bij verandering, splintervaardigheden of eilandjes van intelligentie, ongewoon geheugen, behoefte om alles hetzelfde te houden.

De triade van stoornissen leidt vaak tot een beperkt, repetitief en stereotiep patroon van gedragingen, interesses en activiteiten. Personen met autisme houden niet van onvoorspelbare en plotse veranderingen. Zij ondervinden soms bijkomende problemen zoals overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels en motorische beperkingen. Die problemen komen echter niet in gelijke mate en vorm voor bij alle personen met autisme. Elke persoon is en blijft uniek, en dat geldt zeker voor personen met autisme.

Een pervasieve ontwikkelingsstoornis manifesteert zich doorheen vele ontwikkelingslijnen. De stoornis is "doordringend" in de gehele persoon. Binnen de DSM-IV worden een aantal pervasieve ontwikkelingsstoornissen benoemd:
Autistic Disorder. Dit betreft de vorm van autisme zoals eerst beschreven door Kanner. Hierbij is sprake van een vertraagde of onderontwikkelde spraak. Tevens kan klassiek autisme voorkomen bij ieder IQ.
Rett's Disorder. Een stoornis die alleen bij meisjes voorkomt. Na een periode van ogenschijnlijk normale ontwikkeling tot ongeveer 5 tot 30 maanden ontstaan er allerlei problemen, zoals vermindering van de schedelgroei, verlies van psychomotore vaardigheden, sociale interesse en een ernstig achterblijven van de expressieve en receptieve taalontwikkeling.
Childhood Desintegrative Disorder. Een stoornis die in ieder geval in de eerste twee levensjaren een normale ontwikkeling laat zien bij het kind, zoals dat tot uiting komt in taalontwikkeling, sociale relaties, spel en gedrag. Voor het tiende levensjaar dient er zich een significant verlies van vaardigheden voor te doen. Het uiteindelijke beeld laat een aantal typisch autistische fenomenen zien.
Asperger’s Disorder (syndroom), waarbij veel van de criteria overlappen met die van het gewoon autisme. Alleen is er altijd sprake van een IQ > 85, en is er geen sprake van een vertraagde taalontwikkeling.
Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified (Including Atypical Autism: vanwege late aanvang of vanwege de aanwezigheid van slechts een van de twee hoofdkenmerken (herhalingsgedrag/beperkte interesses of sociaal- communicatieve problemen), een vergaarbak van allerlei beelden waarbij er sprake is van een ernstige en doordringend gebrek in de ontwikkeling van sociale wederkerigheid of verbale en nonverbale communicatieve vaardigheden, of wanneer stereotiep gedrag en dergelijke aanwezig zijn, maar dat alles niet genoeg om bovenstaande classificaties te behalen. Voor veel clinici is dit een soort default-categorie en het leidt tot veel ingewikkelde diagnostische problemen. De kenmerken zijn niet in voldoende mate aanwezig voor een uitgesproken diagnose autisme of Asperger-syndroom, maar de persoon heeft meer autistische trekken dan de meeste mensen. (bron: http://home.iae.nl/users/jhjess/asperger/Asclas.html en boek: Autisme en Asperger-syndroom, Baron-Cohen).
Meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (multiple-complex developmental disorder MCDD ): is een ontwikkelingsstoornis die wordt geclassificeerd als PDD-NOS, de restgroep van pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Het is een aparte ontwikkelingsstoornis waarbij niet alleen de contactproblemen voorop staan, maar ook problemen bij het reguleren van emoties en gedachten.

Non-verbal learning disabilities (NLD): ) is een neuropsychologische aandoening, een leerstoornis die in de jaren 70 voor het eerst werd beschreven door de Canadees Byron Rourke. De stoornis levert vooral problemen op in de non-verbale communicatie, en ook op verschillende andere gebieden. Het opmerkelijke van deze aandoening is dat leerproblemen zich voornamelijk voordoen op non-verbaal gebied (functies van de rechterhersenhelft). De persoonlijkheden van mensen met NLD kunnen erg verschillen. De oorzaak is soms mogelijk gelegen in beschadiging of disfuncties van de witte stof in de rechterhersenhelft (nog geen goede tekst)

“Een wereld zonder autisme is saai”. Mensen met autisme hebben een andere manier van prikkelverwerking. Daardoor wordt anders waargenomen en dat leidt tot ander gedrag. Juist doordat een het anders denken van mensen met autisme, en het anders ervaren van dingen zorgt voor een nieuwe kijk op dingen. We willen benadrukken dat iemand in het autisme spectrum niet perse ernstige problemen hoeft te ervaren, als er maar met respect met iemand met autisme en zijn/haar moeilijkheden wordt omgegaan. Van verschillende beroemde mensen wordt gedacht dat zij in het autisme spectrum zitten/zaten. Zoals Einstein, Temple Grandin, Thomas Edison, Michelangelo, Leonardo Da Vinci, Socrates, Darwin, Newton, Warhol en vele anderen (bron: http://www.stichtingautismetotaal.nl/html/?id=5)

moonfish13 schreef:
Als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip.

Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Interessante sites over autisme spectrum
Autisme Centraal http://www.autismecentraal.com/
Autisme Journaal http://autisme.lagelanden.net/
Autsider http://www.autsider.net/
Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) http://www.autisme.nl/
Personen uit het Autisme Spectrum (PAS) http://www.pasnederland.nl/

Interessante boeken over autisme spectrum
Autisme en Asperger-syndroom- De stand van zaken, Simon Baron-Cohen.
Mafkezen en het Asperger-syndroom- een handleiding voor de puberteit, Jackson.
Meisjes en vrouwen met Asperger, Attwood , Grandin e.a.
Aspergirls, R. Simone.

hiphopje schreef:
mijn broer, mijn vriend
mijn broertje heeft autisme
en weet je wat dat is?
dan ben je net een vlindertje
dat één voelsprietje mist

hij doet alles prima hoor,
voor rekenen heeft hij een 10
en toch heeft hij een handicap
die moeilijk is te zien

contact met and're kinderen
of spelen op het plein
gaat niet zo vlotjes als bij mij
dat schijnt moeilijk te zijn

dat komt dus door dat voelsprietje
hij voelt het niet goed aan
daarom zie ik hem vaak alleen
tegen een muurtje staan

En niemand van de kinderen
wil echt zijn vriendje zijn
Dat vind ik zielig voor mijn broer
want dat doet hem veel pijn

toen heb ik bij mezelf bedacht
Ik word zijn beste vriend
Omdat ik vind dat iedereen
een echte vriend verdiend

Dit topic is voor iedereen die zelf binnen het autisme spectrum zit, met iemand binnen het autisme spectrum te maken heeft in zijn omgeving, of gewoon geïnteresseerd is in de bijzondere mensen binnen het autisme spectrum.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 28-09-10 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt