fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:10

Goof het komt me bekend voor, steeds minder en minder kunnen als het om bewegen gaat, en bijv. cardiofitniss met 65plussers zag ik als 19jarige echt niet zitten Scheve mond

Ik ben nu volgens de klassieke methode en het rijden en ik moet zeggen dat het nu onwijs goed gaat Ja Tuurlijk heb ik nog wel pijn maar dat heb ik er voor over Lachen
Andere sporten werken voor mij niet, fitniss, tennis, zwemmen heb het allemaal geprobeerd maar ik blijf tegen hetzelfde aanlopen als met paardrijden.

ladyenpippi het is volgens mij niet erfelijk

En een vochtig verwarmingsdeken? Bij een hoge luchtvochtigheid heb ik juist vaak veel pijn, zou het dus niet weten
Wel een gewoon electrischdeken, heerlijk, stuk minder stijf snachts Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:15

Ja, precies Nijn en ik ben daarbij sowieso al niet zo van de fitness, dus hoop eigenlijk dat er hier mensen zijn met andere ideeen Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:16

Minder en minder doen is juist alelen maar slecht. Hoe minder je doet, hoe minder je kan doen en hoe meer pijn. Beweging is wel heel erg belangrijk om de spieren die zo verzuren en daarmee kort worden en aan de aanhechtingen "trekken" (dat zijn je drukpunten) te verlengen. Maar wel elke dag ongeveer hetzelfde doen. Dus niet ineens 40 minuten rijden Knipoog want dan verzuurt alles weer en heb je nóg meer pijn, waardoor je denk, dat kan ik niet en het vervolgens niet meer doet.

nee, 5 minuten rijden, elke dag en dat opbouwen. Ik heb nu het wandelen met de honden opgebouwd tot 35 minuten. En ik mag ook op dagen dat ik me goed voel NIET meer dan dat lopen. En op dagen dat ik pijn heb, MOET ik het alsnog lopen, en weet je, het werkt wel Ja Ik kan nu meer dagen prima 35 minuten lopen!

Ik loop momenteel bij het revalidatie centrum en zij helpen me hier dus onwijs veel me OK dan!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:18

Ja, dat is inderdaad wel goed. Ik heb ook een hond en moet daarmee dus verplicht minimaal 3 keer per dag een rondje lopen. Alleen ben ik nog niet zo consequent dat ik ook hetzelfde rondje loop als ik dus wel pijn heb.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:20

Ik heb geen hond, dus gewoon een rondje lopen zie ik zelf niet zo zitten Nagelbijten / Gniffelen
Overigens heb ik ook een tijdje gelopen bij een revalidatiecentrum en daar mocht ik dus niet intensief gaan bewegen omdat ik ritme moest houden. 2/3 x per week is voldoende, je bouwt dan misschien wat langzamer op maar iedere dag is domweg niet haalbaar voor mij Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:21

Ja, das het moeielijk. Ik liep eerder dus óf een 15-20 minuten, óf een uur. En nu heb ik dus de keuze moeten maken om er tussen in te gaan zitten en dat elke dagh te doen. En ik ben dik tevreden! Met mooi weer vind ik het jammer dat ik niet verder "mag" en dan ga ik gewoon even ergens zitten, kunnen de honden wel langer spelen, maar hoef ik niet verder te lopen als afgesproken met mezelf.

Tja Nijn, ik zie met pijn leven ook niet zo zitten. Soms moet je gewoon dingen doen die je niet ziet zitten om jezelf te helpen, toch?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:28

Je vat die opmerking een beetje te zwaar op Jeddah, ik bedoel dat ik er weinig voor voel om nutteloos rondjes te gaan lopen, in zo'n leuke buurt woon ik niet, en om flats onderweg te bekijken vind ik ook niet zo boeiend Lachen

Ik ben tevreden over hoe ik nu mijn dingen doe, af en toe paardrijden en de rest vogel ik zelf wel uit Lachen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:43

Zijn er hier mensen die antidepressiva slikken "als pijnstiller"? Daar zou ik graag ervaringen van horen ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:01

Sorry Nijn, inderdaad vatte ik het anders op Knipoog

@Belsje ik slik ze wel maar niet als pijnstiller en heb ook niet de indruk dat ze daarbij helpen, mara dat zal ook wel per type/merk verschillen denk ik?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:46

.. wat doen jullie aan de ochtendstijfheid? .. heel veel ochtenden word ik wakker met zooo'n naar gevoel in m'n hele lijf .. zwaar, zeurderig .. hebben jullie dat ook? en tips? .. Ik zie er elke keer weer onwijs tegenop om uit m'n bed te komen .. terwijl ik weet dat het, als ik eenmaal op gang ben, te doen is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:49

Ik begin in bed al Bloos Ik rol mijn enkels, beweeg mijn benen enzo en op die manier als ik dat een aantal minuten gedaan heb valt het te doen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:55

Jeddah ik weet niet of er verschil in zat ... Mijn arts had het over prozac, ik zag dat zelf echter niet zo zitten. Omdat ik daar enigsinds mijn twijfel over had :s

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:55

Ik heb wel geen fibro maar Lyme, maar ik doe wat Jeddah doet. En dan sta ik op. Probeer op mijn voetzolen te staan met een steuntje en als dat wil, kan ik de trap af Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-06-08 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:57

Tja, dat slik ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Kan me wel indenken dat je, doordat je wat vlakker wordt misschien minder "emotioneel" last van de pijn zou kunnen hebben?

Ik slik een lage dosis tegen paniekaanvallen, niet tegen depressie, dus echt weten doe ik het niet.

Doei! Anya!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:00

zwaait gezellig terug naar Jeddah Ja Doei!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:01

Aan beweging fiets ik elke dag en loop ik veel rond, even buiten een rondje of naar de winkels.
Ik rijd 3x in de week paard + stallen uitmesten enz daar. Zwemmen ga ik weer oppakken 1x per week een uurtje baantjes trekken, dat werkte heerlijk bij mij. En verder wil ik hardlopen (beginnen met wandelen Tong uitsteken ) weer oppakken. Ook yoga ik met mn ma.

Ik probeer maar wat uit, wel heb ik het idee hoe minder ik beweeg hoe sneller ik last / pijn heb als ik wel iets heb gedaan.

29 juli heb ik een afspraak staan met een reumatoloog in Utrecht, schijnt een hele goede te zijn Lachen En ik ben naar een andere HA, mn ouders hadden nog een na gesprek met mn vorige gehad en hij heeft letterlijk gezecht dat hij niet gelooft dat fibro bestaat en het aanstellerij vind wat met een psygoloog is op te lossen. Dat was voor mij dus van : Doei, doei

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:20

Wat vreselijk Appel! Boos! Fijn dat je naar Utrecht kan Ja

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:32

Elise88 schreef:
.. wat doen jullie aan de ochtendstijfheid? .. heel veel ochtenden word ik wakker met zooo'n naar gevoel in m'n hele lijf .. zwaar, zeurderig .. hebben jullie dat ook? en tips? .. Ik zie er elke keer weer onwijs tegenop om uit m'n bed te komen .. terwijl ik weet dat het, als ik eenmaal op gang ben, te doen is.

Zorgen dat je later op je werk ken beginnen, of in ieder geval alle tijd hebt om langzaam op gang te komen. Douchen, uitgebreid ontbijten etc en pas na een rondje met de hond ben ik meestal weer wat soepeler.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:29

Idd, als mn oude HA nou met die psygoloog was komen aanzetten als ondersteuning of zo dan had ik heb nog wel iets gevonden.

En 's ochtends idd voorzichtig op gang komen, alles een beetje rekken en steeds iets meer gaan bewegen.

Vraagje: 's avonds / eind van de dag heb ik vaak enorme spierpijn in mn benen, soort kramp idee maal naalden in mn benen gevoel. Kent iemand dit? Tips om het iets te verlichten?

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:23

ik herken het heel erg.
ook ik zou niet weten wat je aan de benen moet doen..
heb het idee dat je benen dan toch wat te veel hebben gedaan, oververmoeid zeg maar.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:07

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:54

Jeddah schreef:
Heb je last van rusteloze benen? Hier staat veel info erover:
http://www.restlesslegs.nl/

Mmmmz klinkt erg bekend wat daar staat zeg. Stilzitten voor de teevee is ook onhoudbaar, ik haal erg vaak de theepot op voor nog een koppie Tong uitsteken

Maar donderdag naar mn nieuwe HA voor intake gesprek, zal ik dit ook eens vragen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:30

Ja, het is echt heel vervelend Ja Ik heb er bij vlagen erg last van, bij mij komt en gaat het, maar wanneer ik het heb is het soms geowon niet te houden en zie ik er gewoon tegenop om savonds stil te gaan zitten en naar bed te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:58

calcium schijnt te helpen tegen rusteloze benen,misschien eens proberen misschien werkt het....(ik heb er geen last van,dus geen idee of het werkt..)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:09

Ik heb door een andere huisarts dan mijn eigen ook te horen gekregen dat ik dit heb, loop nu bij de fysio maar word door huisarts niet naar reumatoloog gestuurd maar naar orthopeed...