GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:24

Beetje stil van mijn kant omdat het niet zo vlot loopt. Kom ook niet aan maar afvallen gaat er traag. Zit nu op 76,05 kilo :D op 1ml ozempic.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:59

Reactie op het nieuwsbericht.

Wat ik vind is dat het komt door de vertraagde maaglediging. Vooral in het begin en bij ophoging.

En eventueel door braken en diarree.

Je kan overstappen naar niet orale anticonceptie.

Berdien

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:40

Gelukkig is de man ‘gesnipt’ :)) dus dat risico heb ik gelukkig niet.

Ik blijf me verbazen over de rust die het brengt. Was gisteren half 8 thuis van werk, reed daar om kwart voor 6 weg. Tegen 1 uur geluncht. En ik kwam thuis zonder honger of zonder ook het gevoel ‘iets met eten te moeten.’ Zo ontzettend fijn! Anders was ik de hele middag bezig geweest met wanneer ik dan thuis zou zijn en wanneer ik wat zou eten.. En nu niks! Echt zalig.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:43

Marije_jiplover schreef:
Ik lees al een tijdje uit interesse mee in dit topic, maar omdat ik deze medicatie niet gebruik, heb ik me niet eerder gemeld.

Ik kom net een artikel tegen, wat ik toch even het vermelden waard vind om met jullie te delen:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... gemeld-bij

Misschien was dit voor jullie al oud nieuws, maar een extra keer gewaarschuwd is ook niet perse verkeerd denk ik.

*kruipt weer terug onder meeleessteen*

Mijn arts zei dat dit niet zo was, ik heb dit nadrukkelijk gevraagd aan de arts. Ook heb ik dit gevraagd aan de community van yazen en daar werd gezegd dat het alleen bij het ophogen nodig was om extra bescherming te gebruiken. Dus ik vind het best onduidelijk. En ik wil absoluut niet zwanger worden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:47

Ik merk wel dat ik sneller door de pil heen ongesteld word dus misschien heeft het inderdaad wel wat invloed op de anticonceptie.

Fijn hè Berdien. Wat ik zo fijn vind is dat ik me niet meer ongelukkig voel door de honger. Jaren geleden ben ik ‘op eigen kracht’ veel afgevallen en toen had ik voor mijzelf de keuze tussen kwaden. Of ik voelde me rot omdat ik te zwaar was, of ik voelde me rot omdat ik de hele dag honger had. Op een gegeven moment ben ik wat liever mezelf geworden en meer gegaan voor geluk. Daar kwam dus ook meer eten bij en dat werden dus 10 kilo. Nu voel ik me fantastisch, rustig inderdaad. Ik voel me top en totaal niet ongelukkig of flauw of duizelig. Dus en niet te zwaar meer en geen honger.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 00:05

Marije_jiplover schreef:
Ik lees al een tijdje uit interesse mee in dit topic, maar omdat ik deze medicatie niet gebruik, heb ik me niet eerder gemeld.

Ik kom net een artikel tegen, wat ik toch even het vermelden waard vind om met jullie te delen:

Misschien was dit voor jullie al oud nieuws, maar een extra keer gewaarschuwd is ook niet perse verkeerd denk ik.

Voor mij gelukkig niet van toepassing, geen relatie! :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 07:51

En nu was ik ineens 1,7 kilo lichter dan gisteren. Snap je toch niks meer van :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 07:52

opisop_shop schreef:
En nu was ik ineens 1,7 kilo lichter dan gisteren. Snap je toch niks meer van :')

Daarom kan je beter 1 x in de week wegen.
En niet wegen in je maandelijkse periode.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:04

Ik maar 0,3 gram... Maar in de week voor opoe was ik alleen maar zwaarder en ineens niet

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:45

Suzanne F. schreef:
opisop_shop schreef:

Je kan beter elke dag wegen en dan het gemiddelde nemen.

Want als je na een week weegt precies op die dag dat je vocht vasthoudt motiveert dat niet. Zien wat je lijf doet en dat het goedkomt wel!

Voor degene die zich meer willen verdiepen in fabels en feiten en voeding en sport is Bell Coaching volgen een goede. Hij kraamt geen onzin uit maar neemt wetenschappelijke feiten mee in zijn verhaal. Hardnekkige fabels worden daar uitgelegd en ik zie ze hier ook terugkomen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:58

fjordjes schreef:
Ik maar 0,3 gram... Maar in de week voor opoe was ik alleen maar zwaarder en ineens niet

Correctie, het is 0,5 kg. Naar de wc gaan helpt ook.

Ben nu de 9kg voorbij! *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:03

Suzanne F. schreef:
opisop_shop schreef:

Liever dagelijks. Als je net op een piek, of zoals vandaag op een dal weegt, dan zegt dat dus niks.
Menstruatie heb ik pas over twee week dus staat hier nu even los van. Blijkbaar de hele week veel vocht vastgehouden. Of de meting van vandaag zegt niets, we zullen zien en gaan vrolijk door :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:03

fjordjes schreef:
fjordjes schreef:

Correctie, het is 0,5 kg. Naar de wc gaan helpt ook.

Ben nu de 9kg voorbij! *\o/*

Als je verstopt bent en ineens niet meer kan het een heleboel meer helpen :')

Mooi resultaat al!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:57

Het gaat echt om de grote lijn:
- Gister iets meer zou gehad dan anders - dan weeg je meer
- Een glas water/ thee meer gehad ... hup 300 gram meer
- Wat meer ontslasting in je darmen - 300 gram meer
- Afhankelijk van je cyclus , 1- 2 kilo meer.
- heel fanatiek gesport en te weinig gedronken - 500 gram minder

Ik sna heel goed dat je elke dag wil wegen, de meeste schommelingen, maar je ziet dan ook dat het de volgnede dag weer anders is. Als je 1x per week weegt, kun je net op de dag wegen dat je door bovenstaande een kilo meer weegt en dan weet je pas een week later hoe het ervoor staat.
Dus , doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar besef dat gewicht echt niet iets absoluuts is, het gaat om wat je over een maand ziet. Dat je na een maand 2-2,5 kilo kwijt bent.. Dat is wat je focus zou moeten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:06

Ik word veel te onrustig van elke dag wegen. Dat motiveert niet. Ik zie elke week de weegschaal wat minder aangeven en dat is leuk. Dagelijks zou het voor mij teveel schommelen.

Ik heb trouwens mijn streefgewicht behaald. Exact op de kop af 10 kilo. Ik ben eind februari begonnen dus ruim 3 maanden over gedaan. Gemiddeld een pond per week afgevallen, ene week iets meer dan de andere. Raar idee nu. Ik moet nu gaan afbouwen en even bedenken hoe ik dat ga doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 14:40

Wat fijn Suzanne dat je je doel hebt behaald! Goed gedaan! Ik ben benieuwd hoe het gaat met afbouwen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:18

Marije_jiplover schreef:

Dit triggerde mij wel:
Citaat:
Van de 40 meldingen over zwangerschappen in het Verenigd Koninkrijk gingen er 26 over Mounjaro, acht over semaglutide (Ozempic en Wegovy) en negen over liraglutide, het actieve bestanddeel van Saxenda, een ander afslankmiddel. In twee meldingen werd expliciet aangegeven dat de zwangerschap ongepland was.

Expliciet 2 als ongepland, en er staat verder nergens expliciet vermeld dat de zwangeren anticonceptie gebruikten (of ik lees er overheen, of het wordt als vaststaand aangenomen in het RTL-artikel want ik heb de bron niet opgezocht).

Het is ook bekend dat overgewicht zwanger worden kan bemoeilijken.

Dus er zijn best wel andere scenario's denkbaar..., zoals bv: zwanger worden was al een beetje opgegeven, daarom wat slordig met anticonceptie geworden (of ermee gestopt) - gewicht wat meer richting gezonde BMI en hé opeens wel zwanger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:22

Ja dus van de 40 waren er 2 ongepland. De andere 38 waren dus bezig met zwanger worden of begrijp ik het verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:50

Suzanne F. schreef:
Ja dus van de 40 waren er 2 ongepland. De andere 38 waren dus bezig met zwanger worden of begrijp ik het verkeerd?

Zo zou je het kunnen interpreteren. Alleen is dat onlogisch als de strekking van het verhaal is dat je dubbele anticonceptie moet gebruiken.

Maw, ergens blijft onvermeld dat die 40 mensen zwanger werden ondanks gebruik van anticonceptie, en dat is toch wel essentiele informatie als je de conclusie moet trekken dat het gebruik van Mounjaro ect de kans op zwangerschap verhoogt ondanks anticonceptie.

Of het is zo dat ze uberhaupt geen anticonceptie gebruikten (ongeacht of ze dat deden omdat ze zwanger wilden worden) en hebben alleen maar hun zwangerschap gemeld omdat dat gevraagd werd/wordt bij nieuwe geneesmiddelen. En dan wordt er dus een conclusie getrokken die voorbarig is.

Vandaar ook dat in NL die waarschuwing (nog) niet wordt gegeven.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:22

Hier gisteren begonnen met spuiten. Woensdag en donderdag slecht in orde dus even getwijfeld maar gisteren toch zover opgeknapt dat ik het maar gedaan heb. Plan was donderdagavond maar vrijdag is ook prima, wisselen kan nog als het toch niet zo lekker uitkomt. Stelde niks voor vond ik, prima te doen.

Wat betreft wegen, ik weeg al jaren elke dag en ben nog steeds verbaasd wat je gewicht doet. Na een weekje buitenlandvakantie ineens weer 1.5kg zwaarder, waarschijnlijk vocht en natuurlijk minder bewogen en meer gegeten. Week erna ongesteld dus het wilde er ook niet ineens af. Nu dus 2 dagen ziek geweest dus nauwelijks gegeten en niet meer ongesteld -> 2.5kg eraf. Bizar verschil maar wel verklaarbaar én te zien door elke dag wegen.

Vanmiddag nog wel trek gehad, ben benieuwd of dat de komende dagen minder wordt en anders na de volgende prik. Ben ook weer wezen sporten na een jaar gisteren dus ik hoop de motivatie nu gevonden te hebben en erg benieuwd waar ik over 3 maanden sta.

@Suzanne heel knap, benieuwd naar je stabilisatie!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:49

Suzanne F. schreef:
Padoertje schreef:

Was hier ook. Ik kon er zelfs 2x 0,25 uithalen waardoor ik mijn eerste dosis 0,5 nog niet uit de nieuwe pen hoefde te halen. En hij is nu nog niet leeg.

Klopt. Ik kon er nog 1 x 0.25 en 2 x 0.25 voor mijn eerste 0.5 dosis uithalen.

Met een insulinespuitje gedaan? En haal je er dan 0,25 ml uit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:56

MerleSimone schreef:

Nee gewoon door te draaien naar 0.25. Er zit nog meer in die eerste spuit. Ik doe niet met insulinespuitjes. Ik maak hem ‘gewoon’ leeg dus draaien tot het niet meer gaat.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 16:58

Bij mij ging het even bijzonder.
Ik had mijn plan voorgelegd bij de internist en die vond het een goed idee.

Ik gebruik dus altijd prednison in wisselende doseringen. En alleen met een calorie-inname van 800-1200Kcal kwam ik niet aan.
Daarboven wel. Tenzij ik in een fitte periode zat, dan bewoog ik meer en kon ik ook meer eten. Ik was dus al gewend aan weinig eten.
Als het echt te weinig is, pak ik een handheld noten. Weinig volume, wel eiwitten.

Op vakantie is het klimaat zo goed voor mij dat ik had bedacht om de prednison een week voor vertrek te stoppen. Ik moest ook de saxenda van de internist ophogen. Want het ging wel, maar erg traag. Ze wist dat ik nog minder calorieën in kon nemen.

Nou, ik heb het geweten. Ik kon alleen nog tomaten eten en wat water drinken. Niet echt handig bij 30 graden.... Als ik wat dronk dan kwam het niet eens in mijn maag. Het zakte niets meer.
Dan ga je dus tegen de vlakte in die hitte.
Dus ben ik de Saxenda maar gaan afbouwen.
En vervolgens werd het astma weer onrustig en zit ik ook hier weer aan de prednison.
Ben wel grotendeels mijn vollemaansgezicht verloren.
Met deze medicatie voelde ik me wel weer wat beter. Dus de laatste dagen waren ook weer wat leuker.

De prednison had dus blijkbaar meer effect op de saxenda of op alles wat ik voelde dan ik dacht...

Mocht ik ooit nog eens willen stoppen, dan gaat eerst de saxenda omlaag.
Wat het met mijn gewicht heeft gedaan weet ik niet.
Ik wacht op de koffers...

Ik weeg trouwens dagelijks en noteer het als ik een nieuw laagste gewicht heb. Het schommelt enorm. En wekelijks demotiveerde.

Ik lees hier mooie resultaten: het is jullie gegund!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:59

Suzanne F. schreef:
MerleSimone schreef:

Nee gewoon door te draaien naar 0.25. Er zit nog meer in die eerste spuit. Ik doe niet met insulinespuitjes. Ik maak hem ‘gewoon’ leeg dus draaien tot het niet meer gaat.

Dus wat extra van die opzet naaldjes gekocht en normaal doorgaan zoals bij de eerste 4 doseringen? Sorry voor de vragen maar 1 of 2 doseringen extra scheelt nogal in de portemonnee :')

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:12

In de pen van 0.25 zitten inderdaad 6 doseringen, ik kreeg van de huisarts 2 extra naaldjes mee. In de andere pennen zitten 4 doseringen (officieel dan, ik heb het niet over de golden dose).