Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:45

Lisitano schreef:
germie schreef:

Die zag ik niet op de hardloopkalender staan. Katwijk is niet naast de deur voor mij, maar is er geen maximale eindtijd? Want dan zou ik daar evt. aan mee kunnen doen. Het is wel bijna 3 uur rijden. Dus dan zit ik bijna 6 uur in de auto. Oei. Is wel een run over de verharde weg (ik zie namelijk een stuk strand? Is dat dan de waterlijn zodat je wel lekker kunt lopen)? Want over het strand in het droge gedeelte is wel heel zwaar. Ik ben de zandvlaktes van vorige week nog niet vergeten. :+

Ik zie geen eindtijd op de website vermeld staan. Je zou contact op kunnen nemen voor de zekerheid.
https://halvevankatwijk.nl/hardlopen/

Ik heb deze eerder gelopen. Je gaat voornamelijk door de duinen over schelpenpad, wel veel (kort) omhoog en omlaag. Dan een stuk door het bos en weer duinen om via het strand terug naar de boulevard te lopen. Je mag aan de branding lopen natuurlijk. Je moet alleen wel net laag water hebben om daar fijn te lopen :D Soms is het zand heel plakkerig en zuigen je schoenen vast, of het loopt schuin af, of je hebt echt pech en je hebt hoogwater haha! Ik zal eens kijken wat de voorspelling is.
Volgens mij is het zo’n 6 km over het strand. Het is wel een uitdagende halve marathon die richting trail gaat, maar voor een trail juist weer te verhard is. Vergeet die wind niet :)
Ik ben dol op de duinen en het strand dus ik vind het heerlijk.

Samantha, als ik dat wilde liep ik of even door of ik ging vooraf even een lusje maken.

Wow een max van 220! Ik heb 183 geloof ik maar ik moet nog eens zo’n sportkeuring doen voor de echte. Ik geef niet zo vaak max, ik wil dat eigenlijk wel wat vaker gaan doen. Maar later :+

Ik kan er eens naar kijken en ja, die wind, dat had ik ook al bedacht. En natuurlijk dat strand.
Maar kun je dan beter trailschoenen aantrekken of gewoon wegschoenen (heb alleen wegschoenen, maar zoek nog een smoes om vaker trail te lopen ;) )? want voor schelpenpaadjes lopen velen toch weer op trailschoenen. Ik loop altijd schelpen in mijn schoenen, dat is heel irritant. :P

Hier geen sportkeuring voor hardlopen. Ik vind een duikkeuring al duur genoeg (krijg het niet vergoed). En weet dus dat ik fit ben.

Hier net overstag gegaan om eens mee te doen met de 4 mijl. Dat is er al sinds mijn kinderjaren, maar nooit de intentie gehad om mee te doen, het is zo massaal en de hele stad zit dan dicht. Nu wil ik het zelf eens ervaren. Alleen jammer dat je niet na de run een pendelbus terug kunt krijgen naar Haren. Alleen dus vooraf zo te lezen. Want het is voor mij makkelijker om daar ergens te parkeren dan in Groningen betaald. Ook moet je dan na afloop nog best wel een stuk wandelen naar P3. Een pendelbus terug naar Haren was logischer geweest en handiger. Maar goed, ik vind wel een plekje ergens voor mijn auto. Je mag er 75 minuten over doen en volgens sommigen komt er van hardlopen ook niet veel terecht omdat er dus echt te veel mensen aan meedoen. We gaan het zien. Het schijnt vooral leuk te zijn voor de sfeer.

Aanstaande zaterdag heb ik m'n neefje overgehaald om een kidsrun te doen. En ik ga als tante kijken heb ik beloofd. :o
Laatst bijgewerkt door germie op 16-09-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:47

O ik wist ook niet dat er een bokt groep op Strava is, leuk, ook aangemeld!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:41

Samantha_ schreef:
Ik vind de hartslag wel meevallen hoor, is bij iedereen anders toch. Bij mij ook zoiets als bij Myka. Maar ik ben ook al stokoud 8-)

Ik heb starttijd 13:15 voor Dam tot Dam!

Iemand ervaring met een officiële run verlengen?
Ik loop de 30 van Almere over 1,5 week, dit is 30 km. Maar voor m’n training moet ik 32 lopen. Maar nu de vraag, hoe dan?

Gisteren ben ik ook doorgelopen, finish was bij 9,4 en wilde natuurlijk een PR op 10 lopen.
We werden wel raar aangekeken.

Stokoud en nog zo snel, daar teken ik ook voor. :')

De boktgroep op Strava kende ik ook niet, ik ga me aanmelden :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:51

Je kunt bij de 4 mijl van Groningen gewoon hardlopen, alleen het eerste deel in haren, de trechter is wat krap. Je kunt ook gewoon de bus uit Groningen naar haren nemen naderhand. Dat doe ik ook ;-)

Ik heb vandaag lekker met collega’s getraind. We hebben samen 8 km gelopen waarvan 2 x 3 x 500 meter interval. Super leuk om je collega’s ook zo te leren kennen :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:23

Germie, ik ga gewoon op wegschoenen lopen. Schelpenpaden vind ik ook verhard. In de duinen loop ik sowieso wel vaak op wegschoenen. In dat mulle zand heb je niet veel aan profielzolen. Maar in die halve van Katwijk ga je geen mul tegenkomen tenzij het hoogwater op het strand is.

Vanmiddag bracht ik mijn hond even bij de trimmer om hem te laten wassen. Mijn andere hond, dat is een husky/malamute dus dat doe ik zelf echt niet := Was een uurtje wachten dus ik ben gaan hardlopen. Ik deed een Garmin training van 20 minuten op tempo 5:39-5:50/km lopen met in- en uitlopen. Ik liep echt lekker en ik heb uiteindelijk dus op 5:32 gemiddeld gezeten. Dat nieuwe horloge is streng :+ Ik moest aldoor vertragen. Blijkbaar voel ik het niet zo als ik harder loop. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo eenvoudig en zonder doodgaan dit tempo liep *\o/*
Na die 20 minuten ben ik lekker op sloftempo doorgegaan en daar een beetje de omgeving verkend. Ik voelde me alsof ik nog uren door kon lopen, en dat na die 15 km duinen gisteren en met mijn snotkop. Wat is hardlopen (vaak) toch ontzettend leuk <3

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 06:35

Wat heerlijk Lisitano, dat zijn de fijnste loopjes.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:21

Lekker zeg, klinkt als een goede loop!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:41

Oh heerlijk Lisitano.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:58

Lekker Lisitano. Ik verheug me ook op het moment dat ik dat heb :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:55

Klinkt fijn Lisitano!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:54

Klinkt als een heerlijke loop Lisitano!

Lies_sparkle wat leuk om samen met je collega's aan de 4mijl mee te doen. Ik heb ook wel eens gekeken of we met mijn bedrijf kunnen meedoen maar weinig draagvlak onder m'n medewerkers en duuuuuuur, dus nevermind. Heb je een streeftijd?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:45

Noeps schreef:

Lies_sparkle wat leuk om samen met je collega's aan de 4mijl mee te doen. Ik heb ook wel eens gekeken of we met mijn bedrijf kunnen meedoen maar weinig draagvlak onder m'n medewerkers en duuuuuuur, dus nevermind. Heb je een streeftijd?

Ja, de prijzen zijn wel echt stevig! Gelukkig is mijn werkgever heel erg bezig met vitaliteit dus hier is budget voor :) . Ik hoop onder de 5:15 min/km te lopen maar ook vooral veel plezier te hebben! Het is mijn eerste ‘wedstrijdje’ weer na zoveel blessureleed :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:01

lies_sparkle schreef:
Noeps schreef:

Ja, de prijzen zijn wel echt stevig! Gelukkig is mijn werkgever heel erg bezig met vitaliteit dus hier is budget voor :) . Ik hoop onder de 5:15 min/km te lopen maar ook vooral veel plezier te hebben! Het is mijn eerste ‘wedstrijdje’ weer na zoveel blessureleed :)

Heb jij je opgegeven voor de wedstrijdloop? Heb jij een wedstrijdlicentie?
Daar kijk ik ook wel eens naar. Maar nu de gewone loop dus. En het is inderdaad niet goedkoop.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:21

germie schreef:
lies_sparkle schreef:

Daar kijk ik ook wel eens naar. Maar nu de gewone loop dus. En het is inderdaad niet goedkoop.

Ik heb een wedstrijdlicentie maar ik mag nu niet in het wedstrijdvak starten omdat ik te langzaam ben. De wedstrijdlicentie had ik voor mijn blessure en ik dus 10 km <40 liep. Ik hoop midden volgend jaar weer mee te lopen.

Binnen de bedrijvenlopen heb je de recreantenteams en de wedstrijdteams. Omdat wij een aantal fanatieke lopers hebben, hebben wij een wedstrijd team. Dat staat los van de atleten die voorop starten, want die zijn zo goed! Wauw! Ik hoop daar volgend jaar weer te mogen starten :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:11

Woop woop, 5 km gelopen in net iets meer dan 35 minuten *\o/* . Mijn pr zat op 39 en hoopte eigenlijk over een maand de 35 aan te tikken :Y) . Afgelopen zondag ging het heel fijn. Dus vandaag bedacht 2 blokjes van 15 min te doen met 2 min wandelen tussendoor ipv 3x 11-8 minuten. Merk nu dat het lopen na de eerste 8 minuten steeds makkelijker gaat, kom echt in een flow. Laatste blokje doorgerend in 18 min tot ik op 5km zat :D .

Afbeelding

Ben echt heel blij, 3 maanden geleden begonnen en door kleine blessures nog steeds in week 7 van hardlopen met Evy (ook een paar keer een week herhaalt). Maar nu krijg ik mijn lichaam door en begint het echt leuk te worden :).
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 17-09-24 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:15

lies_sparkle schreef:
germie schreef:
[quote="lies_sparkle"

[/quote

Ik heb een wedstrijdlicentie maar ik mag nu niet in het wedstrijdvak starten omdat ik te langzaam ben. De wedstrijdlicentie had ik voor mijn blessure en ik dus 10 km <40 liep. Ik hoop midden volgend jaar weer mee te lopen.

Binnen de bedrijvenlopen heb je de recreantenteams en de wedstrijdteams. Omdat wij een aantal fanatieke lopers hebben, hebben wij een wedstrijd team. Dat staat los van de atleten die voorop starten, want die zijn zo goed! Wauw! Ik hoop daar volgend jaar weer te mogen starten :)

Zijn dat de regels vanuit jouw AV of 4 mijl? Ik heb in het verleden ook een wedstrijdlicentie gehad maar deed er in de praktijk niet zoveel mee. Ik kan kon lekker vlot doorlopen maar zal nooit in de prijzen vallen. Was alleen bij grotere evenementen, zoals de 4mijl, wel lekker dat ik dan vroeg kon starten.

Eef wat goed! Mooie opbouw zo *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 18:37

Goed gedaan Eef!

Wat noemen jullie duur??

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:38

Wauw netjes Eef! Goed gedaan! Wat geeft dat een lekker gevoel dan hè?

Ik ben eigenlijk niet zo fit, vandaag nog even rustig aan en op tijd naar bed. Morgenochtend een interval, met in en uitlopen erbij 12 km

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:58

Eef, goed gedaan zeg!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:11

Supervixen schreef:
Goed gedaan Eef!

Wat noemen jullie duur??

Bedrijvenloop kost €630 ex btw voor een team van 5-7 lopers. Is natuurlijk ook een stuk PR waar je voor betaalt. Maar voor een klein bedrijf is het wel een flink bedrag wat je dan mag ophoesten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:01

Wat gaat het vreselijk snel hier! Ik houd het echt niet meer bij :')

Wel heel tof als je onder de 40 kan lopen lies! Dat lukte mij vroeger wel, maar dan heb ik het over 15 jaar geleden :') . Misschien als ik er voor zou trainen dat ik het net wel net niet zou redden maar dan moet ik ook iets minder chocolade eten denk ik :') . Eindeloos respect voor mensen die het kunnen iig.

Bedrijventeams zijn idd heel duur. Overigens, vanuit mijn werk zijn er tickets over voor de harbour run 06-10. ik mag er wrs 1 weggeven dus mocht iemand interesse hebben, stuur me even pb. Is ook een ticket van €80 ofzo omdat het een bedrijfsticket is.

ik heb geen strava. Vind het wat te opdringerig en te veel social media ipv draaien om het sporten. Maar dat kan aan mij liggen want ik ken het verder niet echt.

Hier naar de DTD aan het toetrainen, en dan dus 3 weken op rij lopen dus alle trainingen zullen in het teken staan van herstel/behoud. Daar start ik ook in een bedrijventeamvak maar dan voor KIKA. Dat kost pas geld :D <3 maar dan op een goede manier.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 20:13

Ik doe ook niet aan strava.

Dat is wel heel duur inderdaad.

Ik heb net een klein rondje gelopen van 5.5km met 6 sprintjes erin. Was fijn na een lange werkdag van bijna tien uur.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:14

Ik heb met m’n werk wel eens meegedaan aan run met bedrijven team, Utrecht (halve) marathon en een kleinere in Utrecht.
Die zijn volgens mij niet zo duur als bedrijf.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:14

Gezellig Lies_Sparkle, met je collega’s hardlopen. Leuk dat je werkgever dat ook zo motiveert.
Leuk Lisitano, klinkt als een fijne run!
Goed gegaan Eef! *\o/* Hoe gaat het met je blessures?
Leuk Leonie, dam tot dam loop denk ik? Leuk dat je voor Kika kunt lopen!
Dat zijn mooie sprintjes Supervixen!

Ik zit in de nachtdienst, kan me even nergens toe zetten. :’)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:43

Myka: Met de blessures gaat het goed, sinds de nieuwe schoenen, focussen op een lager tempo en wat oefeningen voor mijn houding steeds minder last gekregen van mijn enkel na het lopen. Moet mezelf echt dwingen te beginnen boven de 7 min/km en als ik goed warm ben ga ik vanzelf ietsje sneller zonder problemen. Door zo langzaam te gaan sinds een week eigenlijk helemaal geen last meer van mijn enkel.
Sterkte met de nacht!