De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:50

Waarom zou je uberhaupt iedereen testen die in aanraking geweest is met een besmette persoon?

Ik heb vanmiddag de regels voor thuis isolatie zitten lezen, en kom op zeg, dat gaat toch niemand fatsoenlijk voor elkaar krijgen?

Ik heb vandaag een beurs gehad met een paar duizend personen in midden Nederland. De bezoekers kwamen uit heel Nederland. Er was niemand die een hand minder schudde. Er werd overigens ook niet over gesproken.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 01-03-20 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:53

Steeph schreef:
En toch krijg ik van het RIVM een beetje het gevoel alsof er laks mee omgegaan wordt. Ik vind de houding ze aannemen erg afwachtend. Pas wanneer een patiënt positief wordt getest, wordt er een contactonderzoek ingesteld. Terwijl die personen ook weer met mensen in contact zijn geweest. Het doet me denken aan een kat-en-muis-spelletje waarbij het RIVM telkens een stap achter loopt op het Coronavirus.
Ik hoop dat er snel toch wat proactiver gereageerd gaat worden, een PCR is zo gerund. PCR is een analyse methode om specifiek DNA of RNA aan te tonen, de op dit moment meest gebruikte manier om SARS-CoV-2019 aan te tonen.

Maar hoe zie je het dan wel voor je? Er valt weinig contact onderzoek te doen als iemand negatief is. En preventief de gehele bevolking testen heeft niet zoveel zin. Dat is zonde van tijd, geld en resources. Plus ik denk dat tegen de tijd dat je iedereen gehad hebt je weken verder bent en dan kan je haast wel weer opnieuw beginnen. Ik kan nu nog negatief zijn maar over 3 dagen kan dat zomaar weer anders zijn. Ik denk ook niet dat het reëel is om te verwachten dat het RIVM het virus voor is. In ieder geval niet in dit stadium. En zéker niet zolang er nog geen vaccin oid beschikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:58

PSvanLot schreef:
Ik heb vanmiddag de regels voor thuis quarantaine zitten lezen, en kom op zeg, dat gaat toch niemand fatsoenlijk voor elkaar krijgen?

Regels voor quarantaine of isolatie?
Wat zijn die regels en wat vond je er lastig van?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:59

Ik werk op de luchthaven en moet mensen lichamelijk controleren, een vrij hoge risico baan voor virussen zullen we maar zeggen. Had vandaag ook een dame die ik moest fouilleren die echt ziek was, tjah ik moet mijn werk doen en daarna zal ik wel meteen mijn handen ontsmetten. Corona zal hoe dan ook snel verspreid worden binnen het land en daar ontkom je niet aan door met een mondkapje te lopen etc. Ik ga mijn leven ook echt niet aanpassen en thuis blijven zitten. Ik ben een jonge vrouw, niet geheel fit nog maar ik zie mijzelf niet overlijden aan een griepje, nog beter, ik heb echt zelden koorts :+ laatste x dat ik koorts had was 4 jaar geleden geloof ik, ook griepje, en toen hallucineerde ik ook. Maar ook overleefd en verwacht niks anders van het Corona virus. Het is vervelend en onbekend, er is geen vaccin en voor de zwakkere mensen een groot risico. Maar daar behoor ikzelf gelukkig niet toe. Ik blijf wel even weg van mijn ouders en mijn oma van 95 jaar, dat risico durf ik niet te lopen nu het opkomt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:02

safina schreef:
PSvanLot schreef:
Ik heb vanmiddag de regels voor thuis quarantaine zitten lezen, en kom op zeg, dat gaat toch niemand fatsoenlijk voor elkaar krijgen?

sorry, thuis isolatie.

https://lci.rivm.nl/sites/default/files ... tuatie.pdf

Hier staan de regels.
Er vanuit gaand dat iemand in thuis isolatie ziek is dan gaat ze dit toch nooit lukken?

Hoe je het allemaal organiseren als je met 4 gezinsleden in een huis woont? Ik denk dat de helft van de mensen 3/4 van de regels vergeet. Zeker omdat je in je normale situatie bent.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:04

N0a schreef:
Heb het hele weekend een congres georganiseerd met 400 gasten, waarvan 80% uit Amsterdam en de rest uit Delft. Heb er een hoop zien snotteren.

Ik ben benieuwd hoe de olievlek zich verder gaat verspreiden, ik vind dat er nog best weinig actie ondernomen wordt. Ze komen inderdaad vrij "laks" over.
Las ook een verhaal op FB van een mevrouw die ziek is, haar dochter ook. Komt van de wintersport af.
Maar GGD wil haar niet testen ivm het feit dat ze in grensgebied woont, echt belachelijk.

Die heb ik ook gelezen.
Dat mevrouw vervolgens zich in Duitsland wil laten testen, maar daar niet wil wachten op haar beurt en dus maar weer vertrekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:06

Citaat:
Las ook een verhaal op FB van een mevrouw die ziek is, haar dochter ook. Komt van de wintersport af.
Maar GGD wil haar niet testen ivm het feit dat ze in grensgebied woont, echt belachelijk.

Ik vind 'wintersport' en 'grensgebied' veel te vage termen.

Is iemand in Noord Italië geweest...? Dan kan testen aan de orde zijn.

Woont iemand in Sittard, maar komt terug van vakantie in Oostenrijk, is er nul reden tot testen.

....en het RIVM heeft geen seconde beweerd dat men het virus voor kon zijn of zo.
Men zet in op 'gepaste maatregelen'.
(Inclusief een ziekenhuis op slot, here mijn tijd nog aan toe....)

Praat mij dus niet over laksheid.
Of het moest zijn: de laksheid 'dat het toch normaal is, dat mensen in thuisisolatie er met de pet naar gooien'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-03-20 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:10

Bubblewrap schreef:
Steeph schreef:
En toch krijg ik van het RIVM een beetje het gevoel alsof er laks mee omgegaan wordt. Ik vind de houding ze aannemen erg afwachtend. Pas wanneer een patiënt positief wordt getest, wordt er een contactonderzoek ingesteld. Terwijl die personen ook weer met mensen in contact zijn geweest. Het doet me denken aan een kat-en-muis-spelletje waarbij het RIVM telkens een stap achter loopt op het Coronavirus.
Ik hoop dat er snel toch wat proactiver gereageerd gaat worden, een PCR is zo gerund. PCR is een analyse methode om specifiek DNA of RNA aan te tonen, de op dit moment meest gebruikte manier om SARS-CoV-2019 aan te tonen.

Hoeveel kost zo'n test gemiddeld?

Bijvoorbeeld Co-Diagnostics heeft een EU goedgekeurde SARS-CoV-2019 test in het assortiment. (1) De prijs hebben zij niet vermeld op de site, maar RT-PCR kits gaan van zo'n honderd tot duizenden euro's, onderandere afhankelijk van het aantal reacties. (2) Het enige wat je dan nog nodig hebt zijn de faciliteiten en disposables (denk aan plastics, PCR apparaat, personeel, locatie).

1: http://codiagnostics.com/products/diagn ... t-covid19/
2: https://www.fishersci.nl/nl/en/products ... -kits.html

Blacky94 schreef:
Steeph schreef:

Maar hoe zie je het dan wel voor je? Er valt weinig contact onderzoek te doen als iemand negatief is. En preventief de gehele bevolking testen heeft niet zoveel zin. Dat is zonde van tijd, geld en resources. Plus ik denk dat tegen de tijd dat je iedereen gehad hebt je weken verder bent en dan kan je haast wel weer opnieuw beginnen. Ik kan nu nog negatief zijn maar over 3 dagen kan dat zomaar weer anders zijn. Ik denk ook niet dat het reëel is om te verwachten dat het RIVM het virus voor is. In ieder geval niet in dit stadium. En zéker niet zolang er nog geen vaccin oid beschikbaar is.

Ik verwacht geen hele plaatsen in lockdown, maar ik zou het toch wel prettig vinden als bijvoorbeeld zo iemand als de dame die een week lang op een open IC afdeling met luchtwegklachten heeft gelegen, even getest zou worden bij binnenkomst. Zowel voor haarzelf zodat zij adequate verzorging kan krijgen, als haar omgeving. Zo'n open IC is natuurlijk een enorm prettige omgeving voor een luchtweg virus aangezien daar allemaal al verzwakte patiënten liggen die daardoor extra vatbaar zijn. De houding van het RIVM voelt nu een beetje als "oh, ons overkomt het niet" en "ons zorgsysteem is hier prima". Totdat het ons wel overkomt en ons zorgsysteem dus niet zo prima/waterdicht blijkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:14

PSvanLot schreef:

Bleekwater kunt u in de supermarkt kopen. Ja, hoe dan? :')
Mag toch hopen dat ze dan alles ook aanbieden van handschoenen en zo, die hebben de meesten niet standaard in huis liggen (en gezien het protocol ook in grote hoeveelheden).

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:15

En ter bescherming van het ziekenhuis personeel. We hebben zo weinig aan ze als ze zelf ziek zijn. ;) Ik vond die wijzing van protocol ook wel wat laat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:18

Neonlight schreef:
PSvanLot schreef:

Mag toch hopen dat ze dan alles ook aanbieden van handschoenen en zo, die hebben de meesten niet standaard in huis liggen (en gezien het protocol ook in grote hoeveelheden).

Daar moest ik idd ook om lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:22

PSvanLot schreef:
safina schreef:

sorry, thuis isolatie.

Hier staan de regels.
Er vanuit gaand dat iemand in thuis isolatie ziek is dan gaat ze dit toch nooit lukken?

Hoe je het allemaal organiseren als je met 4 gezinsleden in een huis woont? Ik denk dat de helft van de mensen 3/4 van de regels vergeet. Zeker omdat je in je normale situatie bent.

Ik.vind het eigenlijk wel meevallen. Het meest lastig lijkt me vanalles schoonhouden, want de werkster mag natuurlijk niet komen. :+ En mn man niet knuffelen. :D

Er is vast wel.iemand te vinden die even wat boodschappen voor mn deur wil droppen.

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:23

Ik heb maar 1 slaapkamer... sorry schat, jij mag op de bank... (of.... nee, ik ga op de bank, geen tv op de slaapkamer :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:24

'Blijf vooral op uw kamer'
Hoe kom je dan aan eten en drinken? En moet je die ruimtes ook ventileren? :D

Dit virus zal de geschiedenisboeken in gaan ;) Nu is het relatief onschuldig, maar de vraag 'wat gebeurd er als er wel een zeer dodelijk virus uitbreekt' zal straks meermaals gesteld worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:27

PSvanLot schreef:
Neonlight schreef:

Daar moest ik idd ook om lachen!

Er moet ook eten en andere boodschappen gekocht worden. De persoon die dat voor de mensen in quarantaine doet kan toch ook bleek kopen. Het is allemaal niet zo moeilijk lijkt me.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:27

safina schreef:
PSvanLot schreef:

Hier staan de regels.

Ik.vind het eigenlijk wel meevallen. Het meest lastig lijkt me vanalles schoonhouden, want de werkster mag natuurlijk niet komen. :+ En mn man niet knuffelen. :D

Er is vast wel.iemand te vinden die even wat boodschappen voor mn deur wil droppen.

Terwijl je luchtwegklachten hebt constant schoonmaken. Ik weet niet wie dat gemakkelijk af gaat.
Ik vind het heel erg leuk bedacht maar ben bang dat de uitvoering minder gaat zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:31

Met kleine kinderen is die thuisisolatie onuitvoerbaar :7

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:31

Als thuisisolatie niet mogelijk is, is er op een andere locatie plek. Schoonzusje van een vriend van mij kwam terug uit Wuhan, met die evacuatie vlucht. Zij heeft ergens anders in quarantaine gezeten, ze mocht aan niemand laten weten waar. Ze krijgt begeleiding van de GGD en moest ook een contract ondertekenen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:33

Waarom mocht niemand dat weten?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:34

Amyyy schreef:
Als thuisisolatie niet mogelijk is, is er op een andere locatie plek. Schoonzusje van een vriend van mij kwam terug uit Wuhan, met die evacuatie vlucht. Zij heeft ergens anders in quarantaine gezeten, ze mocht aan niemand laten weten waar. Ze krijgt begeleiding van de GGD en moest ook een contract ondertekenen

Is het dan wel een goed idee om dat op internet te zetten? Niet dat je straks opeens het GGD achter je aankrijgt met een flinke boete.... Maar bewijst wel weer dat er achter de schermen veel meer gebeurd dan dat mensen denken.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:35

Bubblewrap schreef:
Dit virus zal de geschiedenisboeken in gaan ;) Nu is het relatief onschuldig, maar de vraag 'wat gebeurd er als er wel een zeer dodelijk virus uitbreekt' zal straks meermaals gesteld worden...

SARS en MERS hebben een hoger sterftepercentage. Als er iets echt behoorlijk dodelijks rondgaat worden de maatregelen daar vast wel op aangepast, zoveel vertrouwen heb ik nog wel in de wereld. :D

De meeste besmettingen zijn in China en dat is wat jammer, want die registreren de sterftecijfers van de griep niet echt en daardoor kan je lastig vergelijken, maar dit is inderdaad relatief onschuldig en ik ben blij dat we niet alles hysterisch op slot gooien en afzeggen in dit geval.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:35

AnnexUdith schreef:
Amyyy schreef:

Is het dan wel een goed idee om dat op internet te zetten? Niet dat je straks opeens het GGD achter je aankrijgt met een flinke boete.... Maar bewijst wel weer dat er achter de schermen veel meer gebeurd dan dat mensen denken.

Denk dat die wat anders aan het doen zijn nu. :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:36

PSvanLot schreef:

Geen idee. Ik weet ook niet of iedereen op dezelfde locatie zat of dat er meerdere locaties zijn. Dus ik geloof dat de GGD er echt wel mee bezig is, veel meer dan dat wij weten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:38

Amyyy schreef:
PSvanLot schreef:

Geen idee. Ik weet ook niet of iedereen op dezelfde locatie zat of dat er meerdere locaties zijn. Dus ik geloof dat de GGD er echt wel mee bezig is, veel meer dan dat wij weten.

Dan heeft ze zich er weinig van aangetrokken als het nu naar buiten komt.
Ik zet er zo mijn vraagtekens bij wat betreft de geheime locatie.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:39

Hoezo? Ze mocht niet laten weten waar ze zat, wel dat ze op een andere locatie zat dan thuis