Ik ben transgender

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:34

Galaika: NATUURLIJK ben je niet meer/minder trans als je geen hormonen kan/wil nemen!!!! wat ik probeer uit te leggen is: in "mijn" tijd waren er gewoon geen keuze opties. Toen ik op mijn 21ste onder het mes ging (ik ben nu 63,5 jaar, dus dat is echt wel lang geleden), was je FTM trans ALS je hetero was (ik mijn geval dus op dames zou vallen, maar dat deed ik niet ik viel op mannen... dat hebik dus nooit verteld bij de beoordelingsgesprekken met de psych. bang dat-ie een negatief adbies zou geven om aan de hormoontherapie te beginnen... dat is tegenwoordig wel anders.... they come in all shapes and forms, zeg maar). ook had je toenb helemaal geen operatieve keuze: je hele binnenwerk ging er uit, okee soms mocht je nog kiezen of je alleen je eierstokken of alleen je baarmoeder wilde laten verwijderen, maar een van de twee MOEST, anders geen verdere trans behandeling. ik heb de hele boel er uit laten halen, ik walgde er toch al van en had geen kinderwens ook. Maar ook dat is tegenwoordig anders, verwijderen van de interne geslachtsorganen is niet eens meer een voorwaarde voor transitie-hormonen. In mijn tijd was dat onbestaanbaar. Men dacht toen veel meer rigide over transen, het zat veel meer in hokjes en vakjes. Zo was lange tijd mijn lange haar (ik heb mijn hele leven heel lang haar gehad, pas vorig jaar voor het eerst met pijn in mijn hart mijn lange rockers paardenstaart afgeknipt opdat-ie te dun was geworden) "verdacht". Als FTM trans indertijd hoorde je dus een soort BUTCH type te zijn (anders namen ze je niet serieus). Ik ben blij dat voor de huidige categorien en variaties van trans-zijn de boel niet meer zo in beton gegoten is. Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:30

Ik lees al tijden mee in dit topic, heb nooit gereageerd, maar wil toch even zeggen dat ik het leuk vind dat jij (terpentijn) bij zo’n beetje elk bericht een foto van jezelf post. In mijn ogen zegt dat dat je blij bent met hoe je bent (das althans mijn interpretatie, ik hoop dat het klopt), en dat kunnen niet alle mensen, trans of niet, zeggen :)

Berryz

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 01:12

Galaika, je hebt absoluut gelijk. Dat is een van de redenen waarom ik lang gewacht heb om me op een wachtlijst te laten zetten. Omdat ik niet wist of ik hormonen/operaties wou laten doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:29

Ik wist dat ook heel lang niet, en nu ben ik toch wel heel blij dat ik op de wachtlijst sta. Ook al is hij lang. Te lang ;( ik hoop dat dat probleem echt opgepakt gaat worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:37

Afbeelding
Afbeelding
Lies: ja zeker wel, ben ik ein-de-lijk een beetje blij met mezelf, maar dat heeft wel heel lang geduurd... ik plaats die foto's ook wel om anderen te inspireren, hoewel ik jammer genoeg niet echt heel mannelijk 'ben uitgevallen" (ik had graag baardgroei gekregen, dan had ik een sexy stoppelbaardje laten staan) dat is dan weer meer een genetische kwestie. Ik zie er daarentegen dan ook weer niet als bijna 64 jaar uit. toen ik aan dit hele traject begon hoopte ik natuurlijk binnen de kortste keren een V-vormig lijf , een baard en snorgroei en een superlage stem te krijgen. Nou vergeet het maar, het is en blijft ä work in progress"ja, je hele levcen lang. ik raakte zo ontmoedigd dat ik 10 jaar (!) lang gestopt ben met testosteron injecties nemen. De resultaten laten zich raden: alles draaide zich jaar naar jaar weer terug, ik kreeg weer vetopslag op heupen, ik werd weer zwakker, zelfs mijn stem hoogde weer enkele octaven op, mijn gezicht werd ronder, mijn lichaam begon weer "terug te gaan naar female", zo was ik helaas iommeers biologisch geboren. Toen ging het uit met mijn toenmalige vriendje (ik ben gay) en ben ik weer begonnen met de testosteron.Heb ik ook weer van geleerd: ieder jaar dat je niks neemt draait het spoeltje gewoon weer terug. En ook: hoe later in leeftidj je weer begunt, hoe lastiger de hormonen aanpakken op je receptoren. Een ding dat ik met zekerheid kan zeggen: voor een FTMstopt het hormonale proces NOOIT ook niet na 5-10-20 jaar, steeds nog zullen er veranderingen komen. Ik ga iets vervelends zeggen: dat komt omdat je tegen je eigen biologie in werkt. het moment dat je daar mee stopt draait het spoeltje harder terúg dan het naar jouw zin draait als je wel hormonen neemt. Daarom moet je die hormonen heel je leven blijven nemen. Want je WORDT nooit een man, biologisch, no matter how you feel, no matter what, als je stopt met die hormonen ga je fysiek terug naar hoe je was geboren. het is natuurlijk het toppunt van wrang dat er dan mensen worden geboren (zoals jij en ik) die zich overtuigd "tot het andere geslacht" voelen behoren. nee dat is geen inbeelding, dat is een realistisch bestaand gegeven, een wreed gegeven, dat wel. Voel ik me na al die jaren nou EEN MAN? Nee, ik zal nooit een echte man kunnen KUNNEN zijn, en ook nooit zo kunnen voelen, want IK BEN ER GEEN, omdat ik bijv. al niet die puberteit met eerste erecties e.d. heb doorgemaakt. Maakt dat uit? Immens veel. tegenwoordig is er veel te doen - en dat lijkt makkelijk allemaal - over "je kunt zijn wie je wil zijn", en dan dat hele woke gedoe. Ik denk wel eens dat men ofwel er zelf geen ervaring mee heeft ofwel de realiteit uit het oog verliest. Er is veel wensdenken, gebaseerd op 'joe anderen je dan gaan zien". ik ben daar allang vanaf het is "hoe IK mezelf zie", en ja als ik nu na heel vele jaren mezelf op fofo's zie of ik in de spiegel kijk denk ik (IK dus): Ja, da's leuk. voor m,ij als trans is het allang niet meer belangrijk hoe of wat een ander van mij vindt.... maar that took many years! Ik wens ieder veel wijsheid en geluk met zichzelf. En laat je niet gek maken door de waan van de dag.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:35

Oh wat grappig. Dat gevoel van 'ik zal nooit een echte man kunnen zijn' heb ik totaal niet.
Ik ben gewoon een man, die soms wel eens ergens door beseft dat hij niet zo geboren is, maar dat is het dan ook. Ik identificeer me ook niet als 'transman' maar gewoon als 'man'.
Ook nooit het gevoel dat ik minder man ben dan iemand die wel met een piemel geboren is, hoogstens een vage jaloezie dat ik zo veel moeite moet doen voor iets wat andere mannen gewoon gekregen hebben.

Het is pas heel recent dat ik überhaupt iets doe of zeg qua transgender zijn, aangespoord door de 'anti-woke' rotzooi die langskomt. Een tegengeluid zogezegd, omdat ik bang ben dat we hier in Nederland achter Amerika aan gaan hobbelen qua rechten en mogelijkheden. Ik leef verder gewoon mijn leventje als 'one of the guys'.

Geen hormonen gebruiken is sowieso een heel slecht idee. Zeker als je (zoals Terpentijn en ik) zelf geen geslachtshormonen meer aanmaakt. Dan zijn veranderende vetverdeling en veranderende stem (ik dacht dat dat überhaupt niet meer terugveranderen kon) niet de grootste risico's zeg maar. :P

Ik denk ook dat je op moet passen met eigen ervaringen en gevoelens als 'de realiteit' te zien.
Voor veel mensen is het geen wensdenken om 'gewoon te zijn wat je bent/wil zijn', die zijn dat gewoon. De manier waarop we gender, geslacht, geaardheid en wat al niet meer ervaren is zo ontzettend 'eigen' dat daar geen 'DE realiteit' voor is. Waar voor de een 'de realiteit' is dat je nooit echt een man kan zijn, is voor de ander 'de realiteit' dat hij gewoon een man is. Of misschien iets daartussenin. En dat is allemaal even valide.

Je eigenwaarde halen uit 'hoe een ander je ziet' is begrijpelijk, maar inderdaad niet iets waar je je geluk uit zou moeten halen. Maar het maakt het leven wel een stuk aangenamer en makkelijker als je inderdaad gezien wordt als wie en wat je bent. (zowel in genderrol als in andere dingen. Ik kon het ook niet echt waarderen dat iemand heel overtuigd zei 'jij bent een rastafari he' :P )

@Galaika: Of je wel of niet trans bent heeft weinig te maken met wat je wel of niet wil of kan doen qua behandeling. Er zijn hele hordes mensen die er, om welke reden dan ook, voor kiezen om geen behandelingen te ondergaan. Sommigen leven alsnog in het geslacht wat ze zich voelen, sommigen leven in de rol van hun geboortegeslacht.
Beide prima, zo lang je daar zélf maar mee kan leven. Wat een ander daar van denkt of vindt, zou je eigenlijk het achterwerk moeten oxideren, je bent zelf degene die met zichzelf en het eigen lijf door één deur moet kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:42

julius_juut schreef:
Beide prima, zo lang je daar zélf maar mee kan leven. Wat een ander daar van denkt of vindt, zou je eigenlijk het achterwerk moeten oxideren, je bent zelf degene die met zichzelf en het eigen lijf door één deur moet kunnen.

En dat geldt eigenlijk voor álles. Niet alleen je lijf maar ook hoe je voor de rest in elkaar zit.
Of je lijdt aan 'terminale eerlijkheid' bv, zoals ik (en goeie hemel, dat heeft me in de problemen gebracht m'n leven lang!) of juist (soms taktisch) om de hete brei heen draait, of dat je een perfectionist bent, of juist met een mager 6je ook al genoegen neemt.
Of je een alfa of een beta bent, of je twee linkerhanden hebt of niet. Of je graag in de limelights staat, of juist liever tweede viool speelt.

Laat je nooit, maar dan ook nooit door een ander overtuigen dat je je innerlijke zelf moet veranderen.
"Jij vindt dat ik dit of dat niet moet doen? Jammer dan, jouw probleem."

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:30

Een met Julius en Ibbel :j

Ik voel me ook 100% man. Ik ben dan niet stereotypische mannelijke man, maar het zou wat zijn als je dat moest zijn om een man te zijn. Als ik in de Hema moet zijn loop ik ook gerust langs de make up afdeling, het ziet er gewoon zo mooi uit allemaal :D maar ik voel me er niet minder man door. Integendeel, ik voel juist de vrijheid om gewoon mezelf te zijn.
Je identiteit (mocht dat nou om gender, geaardheid of breder gaan) is zo ontzettend persoonlijk, dat kan je niet voor een ander bepalen hoe die daar mee om zou moeten gaan.
Ik ben ook echt ontzettend blij met hoe mijn lichaam er uit ziet. Hoe cringe het ook klinkt, ik betrap me erop dat wanneer ik langs een spiegel loop dat ik denk "zooo wat een knapperd" _O- _O- _O- _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:58

Supermooi <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:10

Citaat:
Hoe cringe het ook klinkt, ik betrap me erop dat wanneer ik langs een spiegel loop dat ik denk "zooo wat een knapperd"

_O- heerlijk.
Als ik langs de spiegel loop denk ik, nou valt nog helemaal niet tegen
_O- .

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:48

pien_2010 schreef:
_O- heerlijk.
_O- .

Kan minder, zoals we dat hier in Groningen zeggen wanneer het eigenlijk best heel goed is :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:53

vikawiek schreef:
pien_2010 schreef:
_O- heerlijk.
_O- .

Kan minder, zoals we dat hier in Groningen zeggen wanneer het eigenlijk best heel goed is :D

Dat is bij mij dan weer :" het wordt alleen maar minder". Of anders gezegd ben tevreden met wat je hebt _O-
Ben inmiddels bijna 65 jaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:37

Dat gevoel waar jullie het over hebben, dat is mijn doel. Kom maar met die hormonen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:45

Ik vind mezelf wel okee. Mijn gezicht vanaf de zijkant gezien vind ik niet mooi door mijn neus, maarja dat hoeft ook niet perse. Er zal altijd íets het minst mooi zijn

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:44

Wat vinden de trans-mannen (zoals ik) eigenlijk van de nieuwste song "To Be a Man"" van DAX?!?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:16

terpentijn schreef:
Wat vinden de trans-mannen (zoals ik) eigenlijk van de nieuwste song "To Be a Man"" van DAX?!?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:27

Ik dacht voorheen ook nooit : Ik word er nooit een (een man bedoel ik). Ik VOELDE me zo, en er waren dus OPTIES. Hormonaal en operatief. Ik begon op mijn 21ste met High Hopes aan de hormonen en operaties weet ik veel. Nu 42 jaar verder weet ik dat een MAN (ik bedoel een geboren man, dat schijnt tegenwoordig een cis-man te heten) toch wel een heel ander uitgangspunt heeft, niet alleen fysiek. ik heb na zoveel jaren (ook fysiek) maar zeker ook relationeel en seksueel, de levenslange limitaties van een transman wel leren kennen. JUIST na al die jaren, is het me opgevallen hoe AND$RS wij zijn dan een zo geboren man. okee, je testosteron inname helpt daar wel wat bij, als je nog je spieren gaat trainen ook, maar die hele manier waarop je in het leven staat, dat niet., een nooit. het kan toch niet ophouden bij alleen maar "geaccepteerd worden""?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:40

Hebben jullie ook zo genoten van de pride parade? Ik vind het zo'n leuk all inclusive feest!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:42

Het zal niet waar zijn..... maar jawel, ik ben ruim 63 jaar, mijn hele leven als transman en pas de laatste wéék komt er ineens een beetje "stubble" op mijn kin (ik ergerde me suf aan mijn gladde kin en kakement), eerst werd mijn huid wat ruwer, toen de porieeen wijder, daarna moest ik vaker die 12 ijsbeerharen op mijn kin scheren (over snor heb ik overigens nooit te klagen gehad, dat was het eerste dat begon, dikke snelgroeiende stugge haren ook, maar ik hou totaal niet van snorren.. hoewel het voor de looks wel helpt...). Maar wie had gedacht dat na decennia testosteron er nog IETS van kin-en baardgroei komt? Wordt vervolgd (ik ben blij)Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:00

Hahaha super cool :D

Volgende foto heb je vast een zware baard :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:05

Grappig dat er na zoveel jaar, toch nog veranderingen komen :D

Bij mij groeit er eindelijk haar onder mijn kin.. Mijn verlangde snor is nog niet geheel zichtbaar. Wel donshaartjes, maar nog niet zichtbaar :\
Ach ja, als ik in karakter moet, doet mascara wonderen _O-
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:13

Toch is je gezicht wel veranderd he :) veel hoekiger :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:18

Avalanche: ik ben een beetje (nou ja een béétje) een skin care freak, heel mijn leven al, dus ik merkte wel de laatste tijd dat mijn vrij fijne en gladde huid merkbaar grover begon te worden, de textuur veranderde in vrij korte tijd, maar ik legde na zo lange tijd dus NIET de link met alsnog door testosteron geactiveerde kinharen, ik hoop dat het doorzet. Verklaring heb ik er niet voor, behalve misschien dat dit mede een gevolg is van oud(er) worden, ik ben tenslotte ruim 63, dan gebeuren er vanzelf wel meer veranderingen in je lijf, zoals dat je neuspunt groter en je neus als geheel wat groter en grover wordt, dat gebeurt zowel mannen als vrouwen bij het oud worden. Dat is mij overigens niet onwelkom, ik had altijd een vrij kleine dopneus, maar die is in de jaren toch redelijk uitgegrpoeid zullen we maar zeggen. Iets anders dat er nu gebeurt: het bot vlak boven/achter mijn wenkbrauwen wordt opvallender, ik kan de wenkbrauw nu voelen als een richel ipv alleen zien. Dat is minstens curieus, want na zoveel decennia zou dat helemaal niet meer moeten kunnen gebeuren, maar weet jij veel, er is nog lang niet alles bekend over de invloeden van hormonale toediening op oude(re) mensen (transmensen bedoel ik). Het is wel bekend dat ook jonge transmannen na 6-7 jaar nog ineens baardgroei kunnen ontwikkelen, al is het maar nog zo weinig, ineens pakken die haarzakjes dat op. Maar het is ook een feit dat trans hormonen op ieder mens ánders inwerken, de een heeft binnen drie maanden een volle baard, nr. 2 krijgt juist weer een diepe basstem en helemaal geen baard van betekenis, nr. 3 krijgt een dikke spier-nek, en nr. 4 wordt kaal. Het is alles een kwestie van biologisch-genetische aanleg. Ik zelf krijg natuurlijk nooit een BAARD, maar iedere kin/kaak haar méér, plus de verruwing van mijn poezelige poppenkinnetje vind ik al een cadeautje na al die jaren, hahaha. Wat ik wel heel zeker weet: de veranderingen aan je voorkomen en lichaam gaan héél je transitie leven door, al is het nog zo subtiel, dat komt natuurlijk ook omdat je trans of niet gewoon OUDER wordt ,,, sprak opa, hahaha. Hier vandaag:Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:23

DJZ: Jij hebt al helemaal een mannenkin, zo lekker vooruitstekend. Helemaal wel je gezichtsanatomie, dat is niet per se heel vrouwelijk , brede nek heb je ook, dat scheelt enorm kan ik je zeggen. je hebt nog zoveel moois voor je liggen! Blijf gezond, blijf jezelf en ga voor je dromen! Dat wens ik elke andere trans ook!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:32

Terpentijn, hoe ouder je wordt hoe meer haar je krijgt op vaak ongewenste plekken als man (in neus, oren, wenkbrauwen die niet bij te knippen zijn, en andere plekken). Als vrouw van een man ben ik ermaar druk mee, en het lijkt hier af en toe wel een trimsalon. Mijn is dan geen trans man, maar kaal koppie, niet zo'n sterke baardgroei etc. En die veranderde dus ook vanaf zijn 63 ste. Mijn buuf, ook geen trans man, en een zeer harige man, daar is geen beginnen aan want dat wordt ook meer en meer en het was al zo veel (is ook niet alles hoor mannen in dit topic). Dus er staat je wellicht nog wat te wachten.
Enfin je ziet er gewoon heel mooi uit net als DJZ . En ik weet dat jullie transmannen zijn, maar voor mij zijn jullie gewoon mannen hoor. Zo voel en zie ik het.