Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:17

Beppy dag: een klein ongelukje nadat de eerste keer inbrengen niet helemaal goed ging. Ik merk dat mijn baarmoedermond lager hangt en vind het moeilijk haar goed te positioneren. Ik ging wat lager zitten want dacht dat ze er anders naast zou zitten. Maar het antwoord blijft hetzelfde: hoger!
C-fold werkt nog steeds niet, ik zei dat ik 7-fold gebruikte, maar ik bedoelde de punch down :+
Na 5 uur nul lekkage, waar ik normaliter al 5x mocht vervangen.

Dat de pijn minder is komt overigens denk ik niet door Beppy. Ik moest mijn eigen pijnstilling de afgelopen maand flink verhogen, ik gok dat dit ook een bijdrage levert aan de menstruatieklachten. Jammer dat ze geen pil hebben tegen cravings :D

Maar tot dusver ben ik groot fan.
Enige nadeel is het schoonmaken, maar tegenover alle voordelen weegt dat niet op :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:25

corine1981 schreef:
Ik heb van de week mijn cups eens allemaal naast elkaar gezet, 2 verschillende Meluna's, 1 Diva, 1 Lunette, 1 organicup, beppy dan en verkocht zijn de mami, sckooncup en Merula... kortom 9 cups. De diva werkt over het algemeen het best maar vannacht alsnog doorgelekt. Nu heb ik ook weer belachelijke krampen en bloedverlies, dus denk dat ik een emmer in zou moeten :+

Wow, dan heb ik wel heel veel geluk dat de eerste cup die ik bestelde meteen goed was :')
Ik heb de Meluna Sporty nu al een paar jaar en die heeft nog nooit gelekt :)

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:17

Schiet mij maar lek. Weekend weg enn toch beppy nog even meegenomen om te proberen omdat ze me de vorige keer zo goed beviel in de laatste dagen; nergens last van.
Dus ik hou ze toch maar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:30

Hahaha wat goed! Ik ben ook fan van Beppy. Zwaarste dag (ik had dit keer geluk, was er maar 1) heeft ze het 10 uur volgehouden. Misschien heeft ze mn baarmoeder even streng toegesproken, want vandaag dacht ik na 14 uur: ben ik nog wel ongesteld?

Ik moet altijd wel even worstelen met cups bij in- en uitbrengen, bij Beppy snel klaar en geen pijn of ongemak. Wel even zoeken soms hoe ik die bodem plat krijg, maar ik word er steeds handiger in.

Dus ik ben heeeeel blij met de Beppy tip. She’s a keeper!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:54

Ik gebruik sinds een half jaar ongeveer ook een menstruatiecup, maar sinds ongeveer diezelfde tijd heb ik elke keer een schimmelinfectie. Daarvoor nooit eerder last van gehad! Zou dat door de cup kunnen komen?

Voor én na m'n menstruatie kook ik de cup altijd 10 minuten uit en tijdens gebruik spoel ik hem 1x per dag onder de kraan met koud water en 1x per dag was ik hem goed, met warm water, zonder zeep!

Doe ik iets fout?
Iemand hier ook ervaring mee?

Ben er nu, na de 5e of 6e infectie wel een beetje klaar mee!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:22

Wat vervelend Christa, ik durf het niet te zeggen, heb je al informatie bij je HA gevraagd?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:51

Oh, wat vervelend.. was je je handen voordat je hem inbrengt en heb je schone nagels? Of zit ie misschien te ondiep waardoor je wat meer 'open' staat om maar zo te zeggen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:52

Wat raar, wat voor cup gebruik je?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:09

Crista schreef:
Ik gebruik sinds een half jaar ongeveer ook een menstruatiecup, maar sinds ongeveer diezelfde tijd heb ik elke keer een schimmelinfectie. Daarvoor nooit eerder last van gehad! Zou dat door de cup kunnen komen?

Voor én na m'n menstruatie kook ik de cup altijd 10 minuten uit en tijdens gebruik spoel ik hem 1x per dag onder de kraan met koud water en 1x per dag was ik hem goed, met warm water, zonder zeep!

Doe ik iets fout?
Iemand hier ook ervaring mee?

Ben er nu, na de 5e of 6e infectie wel een beetje klaar mee!

Dit heb ik ook gehad met een bepaalde cup, ik heb daarna een andere gekocht en toen was het probleem verholpen. Volgens mij had ik dit bij de Meluna cup, maar ik heb zoveel cups gehad dat ik het niet meer precies weet. :+

Ik hou het dus op een bepaald stofje in die cup.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:58

Ik heb de cup van het kruidvat huismerk.
Was altijd m'n handen vooraf en naar mijn idee zit hij wel hoog genoeg.
Vieze nagels, tja, soms wel een beetje, is bijna niet te vermijden met mijn werk en de paarden enzo.
Probeer te wel zo kort en schoon mogelijk te houden maar 100% clean zijn ze zelden...

Ga morgen even de ha bellen voor overleg.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:18

Grut wat doet de eerste keer uithalen zeer nadat hij voor het eerst echt goed zat en 5 uur lang er in. Kon hem echt niet met 2 vingers pakken hoor, dus maar met 1 vinger het vacuüm verbroken en langzaam aan het tuutje er uit. Maar mega wat doet dat zeer _O-

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:10

Tja als je met eventueel vieze nagels naar binnen gaat is natuurlijk geen goed idee. Als jezelf weet dat je dat hebt zou ik handschoentjes aandoen met in en uithalen kijken of dat het probleem verhelpt.

De cup uithalen zou geen pijn mogen doen, zelf heb ik hier ook totaal geen last van. Weet je zeker dat het vacuum er wel heel goed af is??

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:17

Ik kan hem dus niet met twee vingers pakken dus verbreek het vacuüm maar dan moet ik hem loslaten dus waarschijnlijk pakt hij dan gelijk weer vacuüm. :')

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:39

Crista schreef:
Ik heb de cup van het kruidvat huismerk.
Was altijd m'n handen vooraf en naar mijn idee zit hij wel hoog genoeg.
Vieze nagels, tja, soms wel een beetje, is bijna niet te vermijden met mijn werk en de paarden enzo.
Probeer te wel zo kort en schoon mogelijk te houden maar 100% clean zijn ze zelden...

Ga morgen even de ha bellen voor overleg.

Je hebt ook niet een spiraaltje ofzo?
Hier juist misschien nog wel minder last van met een cup tov tampons vroeger...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:20

Ik heb uit nood, omdat ik op reis mijn cup thuis vergeten was, een cup uit de Carrefour moeten kopen. Is een grote warenketen, maar is eigenlijk super goede cup! Misschien wel beter dan mijn oude. Heel tevreden van. Zacht maar loopt iets breder naar de randen en daardoor beter vacuüm. Vooral het uithalen is fijner omdat ie lijntjes heeft aan de zijkanten waardoor je hem gemakkelijk kan inknijpen en vacuüm verbreken.

Toch fijn dat de cup al meer te vinden is en meer winkels er mee komen. Anders had ik een pak maandverband moeten kopen en nu heb ik een bruikbare extra cup.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:46

Ik word een beetje moedeloos van mn cupje en weet niet wat ik fout doe. Ik heb een organi en kruidvat, die tweede vind ik fijner en zachter en voel ik minder zitten. Ze vouwen gewoon slecht uit. Organi wil nog wel eens lukken, maar die voel ik duidelijk zitten. Heb ik een verkeerde vorm of zijn er andere opties?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:55

Hoe houden jullie je cup proper?
Ik doe altijd wassen met zeep bij het verwisselen (heel af en toe eens zonder zeep) en tussen 2 cycli door met ontsmettingsmiddel poetsen. Maar nu had ik hem laatst eens gekookt en dan met doekje & wattenstaafje met ontsmettingsmiddel echt grondig erover gegaan en was best geschrokken van wat er nog af kwam := Ik dacht dat die gewoon al wat aan het verkleuren was, maar kon er dus wel echt nog af.
Wat is jullie "routine"? :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:50

@lolanthe, ik kook hem sowieso altijd een paar minuten voordat ik hem voor het eerste weer gebruik. Tussendoor tijdens gebruik steeds spoelen met koud water, en na afloop ook weer een paar minuten koken (al vergeet ik deze stap soms wel). Ik heb er nog nooit met zeep of desinfectiespul aan gezeten, ik geloof niet dat dat echt nodig is. Na het uitkoken ziet ie er bij mij altijd wel een stuk frisser uit, maar verkleuring ga je niet tegen, tenzij je hem bleekt (wat ook wel een beetje onnodig is).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:23

Ik was met die organi wash gel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:54

Cemlys schreef:
Ik word een beetje moedeloos van mn cupje en weet niet wat ik fout doe. Ik heb een organi en kruidvat, die tweede vind ik fijner en zachter en voel ik minder zitten. Ze vouwen gewoon slecht uit. Organi wil nog wel eens lukken, maar die voel ik duidelijk zitten. Heb ik een verkeerde vorm of zijn er andere opties?

Andere cups proberen. Ik had dit probleem ook. 2 jaar en 5 cups verder en ik heb eindelijk de juiste. Beppy werkt voor mij. Zacht en even kort puzzelen met uitvouwen, daarna zit ze als een huis.
Als je met Beppy contact opneemt kan je proberen of t werkt, zo niet, kan je retourneren tegen vergoeding vd verzendkosten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:41

Slmt9 schreef:
Cemlys schreef:

Andere cups proberen. Ik had dit probleem ook. 2 jaar en 5 cups verder en ik heb eindelijk de juiste. Beppy werkt voor mij. Zacht en even kort puzzelen met uitvouwen, daarna zit ze als een huis.
Als je met Beppy contact opneemt kan je proberen of t werkt, zo niet, kan je retourneren tegen vergoeding vd verzendkosten.

Dat is een goede tip, ga ik even contact opnemen. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk van alle wegwerpspul af dus wil het echt een kans geven, maar deze werken niet :')

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:25

Ik lees nu dat er mensen zijn met ervaring met de beppy cup; Hebben jullie geen lekkage ervaren? Ik ben best zeer sportief, en cups zijn al snel te zacht heb ik het idee, waardoor ze op mijn zware dag echt behoorlijk lekken (ook omdat mn baarmoedermond wat naar beneden gaat). Dus ik dacht dat steviger beter zou zijn, maar misschien is een goede vervormbare cup dan juist fijner? En ik lees op de site dat je ze tijdens gemeenschap er ook in kan houden? Heeft iemand daar ook ervaring mee? Misschien is dat tmi, mag ook in pb.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:29

Axivoca123 schreef:
Ik lees nu dat er mensen zijn met ervaring met de beppy cup; Hebben jullie geen lekkage ervaren? Ik ben best zeer sportief, en cups zijn al snel te zacht heb ik het idee, waardoor ze op mijn zware dag echt behoorlijk lekken (ook omdat mn baarmoedermond wat naar beneden gaat). Dus ik dacht dat steviger beter zou zijn, maar misschien is een goede vervormbare cup dan juist fijner? En ik lees op de site dat je ze tijdens gemeenschap er ook in kan houden? Heeft iemand daar ook ervaring mee? Misschien is dat tmi, mag ook in pb.

Sterke bekkenbodemspieren; check
Zakkende baarmoedermond; check
Zachte cups werken niet; check
Zelf de divacup sport L lekte ik nog door heen.
Bij Beppy nul komma nul lekkage. Voor t eerst in 2 jaar tijd, een werkende cup.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:02

Die cup inhouden tijdens de seks... euh... dat zie ik nu niet echt voor mij... mijn cup zit gewoon laag(net als bij iedereen denk ik? Dus een penis past daar toch niet meer voor lijkt me? + ik zie het zo al voor me dat die saucis dan het vacuüm verbreekt en dan zit je pas echt in de jus....letterlijk....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:29

De beppy gaat hoger dan een normale cup.