In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:22

Borderline is er in vele soorten en maten... Jij bent niet hetzelfde als je familieleden.
Het is wel naar dat de buitenwereld alle borderliners vaak over één kam scheert...
Maar blijf bij jezelf, je bent niet als alle anderen...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:15

Ah vervelend, SS... :( Maar denk eraan dat die diagnose niet bepaalt wie jij bent. Je bent méér dan dat, in positieve zin!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:12

Bedankt! Ik weet ook wel dat het niet reëel is om zo te denken. Maar toch voel ik het zo. Het is natuurlijk niet zo dat ik ineens anders ben door het etiket, maar het is gewoon erg confronterend.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:58

Ik heb ook borderline SS, en ik was/ben er ook niet blij mee omdat mijn eigen klachten niet kon rijmen met die van de borderliners om mij heen. Inmiddels herken ik wel steeds meer symptomen die wel bij mij passen, maar soms vind ik het nog erg lastig te accepteren.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:13

Hier nog steeds geen afspraak met psychologe en arts. De arts reageert niet op de mail die mijn psychologe heeft gestuurd. Mailde mijn EFT-therapeute dat het dan toch niet zo moeilijk moet zijn dat mijn psychologe een belletje pleegt? Ze zitten tenslotte in hetzelfde ziekenhuis.
Heb er een raar gevoel bij.....

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:01

vorige week een gesprek gehad met j (maatschappelijk werker) op school was wel even spannend maar het voelde niet fout om weer op school te komen. daarna de eerste behandelingen gehad. kon mn concentratie er maar moeilijk bijhouden omdat het voor mijn doen langdradig was het dat ook aangegeven en kijken of ik het dan beter kan volgen. ook aankomende vrijdag weer een gesprekje op school

Loeslucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:12

Mag ik me hier melden? :)
Ik ben in therapie voor een angststoornis, ben nog niet zo lang in therapie dus we zijn nu vooral bezig met een duidelijk beeld schetsen. Maandag heb ik m'n eerste emdr sessie. Mijn nicht die ook een angststoornis heeft zegt dat emdr heel vervelend is maar dat het wel werkt. Ik hoop dat het niet heel vervelend is en dat ik er veel aan heb :)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:27

Welkom Loeslucker!

@ Miranda: Wat vreemd dat dat allemaal zo lang moeten duren, zeg.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:54

Welkom Loeslucker.
Ik heb ook EMDR gehad. Vervelend........ja omdat je wordt geconfronteerd met het verleden/probleem/trauma maar het heeft mij ontzettend geholpen.

@Jorine, erg he. Kreeg een app terug en het blijkt dat mijn psychologe ook al gebeld heeft maar ook daar geen reactie op heeft gekregen. Maar goed dan blijf je het toch proberen? Of ga even langs de afdeling. Ik snap het echt niet. Ik mag geen gedachtes hebben maar fijn voelt het niet. Mijn psychologe wilde het niet toen ik het vroeg maar nadat mijn EFT therapeute met
haar heeft gesproken wilde mijn psychologe er wel gehoor aan geven omdat ze toch wel inzag dat het voor mij belangrijk was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:57

Donderdag weer naar de psych heb een hoop te bespreken. Twijfel er steeds meer aan om thuis te blijven omdat ik nu ook na mijn zakken van het examen er geen zin meer in heb en eigenlijk de mensen onterecht behandel. Maar weet echt niet wat ik thuis zou moeten doen, anders dan mijn kat rustig houden aangezien ze niet mag rennen op het moment. En de andere onderzoeken duren mij veels te lang....

Mag je eigenlijk als je wilt naar een andere stad voor vervolgtesten?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:02

Switchshadow borderline is een lastige ziekte maar iedereen ervaart de ziekte anders.
Loeslucker welkom.
Miranda40 dat is slordig.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:11

Purny thuis blijven in de zin van ook niet naar de psycholoog gaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:21

Wel naar de psych maar niet naar het werk.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:33

@ Miranda: Oh wat vervelend als het zo gaat. Herkenbaar hoor. Communicatie tussen hulpverleners is verre van geweldig.

@ Jorine: Kunnen we elkaar de digitale hand schudden.

@ Loeslucker: Welkom :) Goed dat je er mee bezig bent. Ik vind EMDR niet vervelend hoor. Ja het is confronterend. Maar als je eindeloos je verhaal moet blijven vertellen is dat ook confronterend. Kortom, therapie is niet altijd leuk en zeker niet makkelijk. EMDR vind ik een hele mensvriendelijke methode.

@ Purny: Zelf denk ik ook wel eens ik trek het niet meer om te gaan werken, dingen te ondernemen etc. Maar aan de andere kant vraag ik me af, als ik nou thuis ga zitten, zak ik dan niet nog verder af? Ergens geeft werk/school ook afleiding. (ondanks dat ik het meestal niet naar mijn zin heb) Maar als het echt te veel wordt, lekker even een periode rust inplannen. Soms ben je gewoon op. Sterkte!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:46

Purny je denkt er al vaker aan om thuis te blijven. Wat houd je tegen?
Soms heb je tijd nodig om tot rust te komen. En als je dat niet doet kom je jezelf tegen op een ander tijdstip.

Ik ben vandaag naar de psychiater geweest en heb een lading medicatie gekregen om mee te beginnen. Van de week moet ik bij een psycholoog komen voor verdere testen te doen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:40

Ga mee met Wesco ;) Wat houd je inderdaad tegen?
Wat voor medicatie heb je gekregen? Succes met de testen.

Kreeg een app van mijn therapeute. Mijn psychologe heeft dus ook gebeld maar wederom geen reactie. Heb aangegeven dat ik er niet blij mee ben en dat ze niet moeten denken dat ik nu mijn 'probleem' zo maar naast mij neer ga leggen.
Afijn mijn psychologe heeft net wederom een mail gestuurd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:51

Misschien het idee dat ik dan opgeef? Ik weet het echt niet, ze moeten me echt naar huis sturen anders ga ik niet. En misschien het idee dat ik dan helemaal niks meer doe, geen regelmaat heb. Bij het werk kom ik toch onder de mensen.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:19

Misschien een deeltijdbehandeling volgen? Dan heb je in ieder geval wel structuur in je dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:23

purny schreef:
Misschien het idee dat ik dan opgeef? Ik weet het echt niet, ze moeten me echt naar huis sturen anders ga ik niet. En misschien het idee dat ik dan helemaal niks meer doe, geen regelmaat heb. Bij het werk kom ik toch onder de mensen.

Dit is niet opgeven, dit is voor jezelf kiezen. Als het je meer rust geeft is dat toch juist prettig? In dit soort situaties is het vaak fijn om je op 1 ding te focussen.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:50

Joolien schreef:
purny schreef:

Dit is niet opgeven, dit is voor jezelf kiezen. Als het je meer rust geeft is dat toch juist prettig? In dit soort situaties is het vaak fijn om je op 1 ding te focussen.

Klopt zeker!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:39

Ga ik ook in mee!
Ik snap wel dat je zo denkt, zo doe ik ook. En het is zeker fijn om structuur in je dag te hebben, maar het is zeker geen falen/opgeven etc.
Kiezen voor jezelf is juist heel dapper!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:27

Even een vraag voor jullie.
Hoe denken jullie over medicatie (anti depressiva) ter ondersteuning van de therapie of uberhaubt eigenlijk om die verschrikkelijke stemmingswisselingen tegen te gaan.

Ik ben eigenlijk anti medicatie (neem niet eens pijnstillers ondanks een flink chronisch rugprobleem) maar ik heb het idee dat het zo niet gaat.
De psych kwam er mee een paar weken terug en vorige week weer heel voorzichtig omdat ik vorige keer vol op de rem ging. Maar wil graag ervaringen hiermee horen. Werkt het echt zo goed? Kan je het niet beter volhouden en alleen met therapie oplossen?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:16

Ik ben eigenlijk ook niet zo'n voorstander van medicatie (toch niet om het zelf te nemen). Vroeger nam ik af en toe iets om te slapen omdat ik momenten had dat ik anders gewoon de ganse nacht naar het plafond lag te staren in plaats van te slapen. Die medicatie wil ik niet meer nemen door de bijwerkingen die ik er van had. Verder heb ik eigenlijk nooit iets genomen van medicatie en heb ik het gewoon met therapie gedaan, wat toen best wel lukte.
Anderhalf jaar geleden ongeveer heb ik een enorme terugval gehad. Terug therapie begonnen (nog steeds bezig trouwens). Maar ik geraakte echt maar niet uit het dal waar ik in zat. Ik begon na een tijdje met xanax (of ja de generische variant daarvan). Op het moment zelf (bij een angst of paniekaanval) hielp dat wel, maar over het algemeen was er niet echt verbetering. Half jaar geleden ongeveer ging het echt niet goed en was zowat iedereen ongerust over mij. De huisarts gaf me toen anti-depressiva (sipralexa). Maar na een paar weken ging het eigenlijk nog niet zo goed. Uiteindelijk ben ik na aandringen van mijn vader toch naar een psychiater gegaan. Deze gaf mij - in aanvulling op de sipralexa - nog een ander antidepressivum. Beide antidepressiva neem ik nu nog. Ik slaap weer beter, voel me minder angstig, heb minder storende gedachten,... Stilaan ben ik terug uit het dal beginnen kruipen. De antidepressiva werken dus wel bij mij, maar daarnaast zijn er ook andere dingen die wel een positieve invloed hebben gehad bij mij (ik ben nl in diezelfde periode ook naar nog een andere therapeute beginnen te gaan wat me ook wel heeft geholpen tot nu toe).
Bijwerkingen heb ik er niet echt van, behalve dan dat ik bijgekomen ben en dat ik regelmatig een droge mond heb en dus meer moet drinken dan voorheen.
Ik zou zelf nooit enkel antidepressiva nemen, maar in aanvulling op therapie kan het wel helpen. Zoals gezegd neem ik dat ook liever niet, maar ja, soms kan je gewoon niet veel anders...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:55

Ik slik ook medicatie ter ondersteuning, ondanks dat ik wel heel graag zonder wil kunnen. Ik vind het ook lastig om te zeggen of het me echt helpt, want toen ik begon met mijn antidepressivum is het nog zeker een jaar erg slecht gegaan. Nu gaat het goed maar weet ik niet of ik dat aan mijn medicatie te danken heb, maar ik durf ook niet af te bouwen. Ik ervaar weinig bijwerkingen dus zo erg vind ik het niet om het te slikken.

Welk middel denken ze aan bij jou SS?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:35

Het is nu 2 weken geleden dat ik mijn laatste EMDR heb gehad en ik zou pas in april terug gaan. Inmiddels ben ik zelfs al aan het twijfelen of ik nog wel zou gaan...

Ik merk dat ik op de 1 of andere manier toch terug steviger in mijn schoenen sta, of het aan de therapie ligt dat weet ik niet. Ik ervaar nog regelmatig negatieve gedachten en gevoelens, maar voel me weerbaarder. Ik blijf er ook niet meer zo in hangen. Het is nog wel moeilijk om volledig in het hier en nu te zijn en te blijven, ik slaap heel veel (en dat voelt nog steeds te weinig).

Paardrijden is er echter nog steeds niet van gekomen, dus ik weet het niet goed...