Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:12

Natuurlijk is dat moeilijk wanneer je 100 dingen tegelijk moet doen maar het kan wel en denk dat ik dat ook gewoon moet doen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:58

Goedenavond, ik weet dat dit topic niet echt actief meer is, maar ik moet het even kwijt...

Ik loop al vanaf begin januari in de ziektewet met oververmoeid /depressie.. Maar m'n man en ik hebben 2 kinderen, 1 van 15 maanden en 1 van 4,5 jaar.. Aangezien de scholen nu dicht zijn zijn beide kids thuis... En ik word echt helemaal gek!!

Ik ben ook hsp en ik ben mega overprikkeld ik kan echt niks hebben of ik ontplof! Ik moet me dan echt inhouden, om niet te gaan schreeuwen.

Ik heb een paard waar ik tot rust kan komen maar dat duurt ook maar even... Ik kan mezelf gelukkig rondom m'n kinderen goed beheersen maar voor hoe lang??

Ik heb m'n man al een paar x gevraagd zorg verlof op te nemen maar komt niks van... Ook begint mn man op te raken met m'n zoontje die is ook hsp en heeft een erg sterk willetje!

Wat ik hiermee wil.. Geen idee, elk geval m'n ei kwijt....
Laatst bijgewerkt door Beauty26 op 05-05-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:02

Zoek een plek om te kunnen schreeuwen. Wat eruit moet, moet eruit. Even alleen in het bos of langs een snelweg.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:25

belle_boef schreef:
Zoek een plek om te kunnen schreeuwen. Wat eruit moet, moet eruit. Even alleen in het bos of langs een snelweg.

Thx! Miss idd wel ff een goed idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:04

Wat lastig Beauty! Ik kan het me wel voorstellen. Ergens fysiek ontladen (schreeuwen, op iets slaan wat geen gevoel heeft) is inderdaad een goed idee.

Verder las ik gisteren dat er ee hulplijn voor ouders is geopend. Misschien heb je er wat aan om daar je verhaal te kunnen doen. En ik zou er bij je man toch op proberen aan te dringen dat er noodzaak is dat hij het even van je overneemt en zorgverlof opneemt. Al is het 1 dagje, dat kan weer net wat lucht geven. Sterkte!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:14

Heel lang is er niet meer gereageerd, maar aangezien ik voor 1 vraag geen heel nieuw topic wil openen.. Dacht k ik stel m'n vraag hier.

Is er iemand hier wel s zo extreem overprikkeld geweest, dat je lichamelijke klachten kreeg en ook dreigde uit te vallen...?? Ik zit hier namelijk tegen aan te hikken, zo erg dat ik nu een intake heb staan bij afdeling SOLK omdat er niks te vinden is wat m'n lichamelijke klachten kan veroorzaken.. (lees: armen en benen die uitvallen, hoofd wat niet mee werkt) etc..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:24

Beauty26 schreef:
Heel lang is er niet meer gereageerd, maar aangezien ik voor 1 vraag geen heel nieuw topic wil openen.. Dacht k ik stel m'n vraag hier.

Is er iemand hier wel s zo extreem overprikkeld geweest, dat je lichamelijke klachten kreeg en ook dreigde uit te vallen...?? Ik zit hier namelijk tegen aan te hikken, zo erg dat ik nu een intake heb staan bij afdeling SOLK omdat er niks te vinden is wat m'n lichamelijke klachten kan veroorzaken.. (lees: armen en benen die uitvallen, hoofd wat niet mee werkt) etc..

Die symptomen zie je eerder bij trauma. Dat zou ik niet bij HSP zoeken. Vanuit trauma raakt iemand wel sneller overprikkeld

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:26

Ja.. dit kan goed komen door stress onder andere .. Ik las laatst iets over een stichting die voor een aantal dagdelen in de week een soort hulp ouders voor je zoekt, zodat je zelf even de tijd krijgt om te "ontprikkelen". Juist nu bijna iedereen thuis werkt is de vraag daar groot naar. Schaam je dus vooral niet om hulp te vragen he..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:03

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:19

Beauty26 schreef:
Bedankt allebei, dit is idd gekomen na een traumatisch iets.. Maar vooralsnog word het niet minder, eerder meer...k kwam erop via een website en dacht misschien dat hier iemand ervaring heeft..

https://www.overprikkeling.com/gevolgen-en-klachten

Heb je je trauma aangepakt/verwerkt? Anders is het begrijpelijk dat het steeds meer wordt. Hoe minder je kan hebben hoe sneller je volloopt. Trauma zorgt er voor dat je emmer sneller vol is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:52

Ik val hier ook even binnen, weet niet meer of ik hier al eens gereageerd heb, zou ik even moeten kijken. Ben het topic wel al eens tegengekomen en ook vanuit mijn omgeving te horen gekregen dat ik hooggevoelig ben maar heb er nooit zo bij stilgestaan, totdat ik gisteren wat aan het lezen was en mijn euro ineens viel... Wil er nu wat bewuster mee aan de slag en kijken of er zo misschien oplossingen voor mijn problemen te vinden zijn.

Heeft hier iemand ervaring met het hps-magazine?
Ben bij de site uitgekomen (https://www.hspmagazine.nl/) en wat artikelen gelezen en daar al veel aan gehad. Zit nu te denken aan een abonnement maar blijft het interessant? Of komt veel terug en heb je ook wel genoeg met wat op de site aan info staat?

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:09

[***] schreef:
Ik val hier ook even binnen, weet niet meer of ik hier al eens gereageerd heb, zou ik even moeten kijken. Ben het topic wel al eens tegengekomen en ook vanuit mijn omgeving te horen gekregen dat ik hooggevoelig ben maar heb er nooit zo bij stilgestaan, totdat ik gisteren wat aan het lezen was en mijn euro ineens viel... Wil er nu wat bewuster mee aan de slag en kijken of er zo misschien oplossingen voor mijn problemen te vinden zijn.

Heeft hier iemand ervaring met het hps-magazine?
Ben bij de site uitgekomen (https://www.hspmagazine.nl/) en wat artikelen gelezen en daar al veel aan gehad. Zit nu te denken aan een abonnement maar blijft het interessant? Of komt veel terug en heb je ook wel genoeg met wat op de site aan info staat?

Ik heb er geen ervaring mee maar werk bij bieb, kan wel even kijken of we deze hebben liggen en zo ja hem wat doorbladeren? Daarnaast hoor ik veel goede dingen over noise cancelling koptelefoons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:33

Dat mag altijd, maar zag dat je het eerste nummer ook kon lezen/doorbladeren dus dat geeft ook al een idee. Moet het alleen nog even doen op de computer, op de tablet was dat niet zo handig.

Weet alleen niet of een abonnement de moeite gaat zijn, of dat veel gewoon als herhaling in een ander jasje gaat terugkomen omdat er ook maar zoveel over te vertellen is ..

Noise cancelling koptelefoons kunnen zeker een uitkomst bieden, maar voor mij niet persé nodig. Woon heerlijk alleen dus als ik alle ramen en zo dicht doe is het hier wel lekker rustig :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:56

Beauty26 schreef:

Dit heb ik regelmatig gehad tijdens een paniekaanval (en ook dan kan je geen prikkels verdragen). Voor ieder voelt zo'n aanval anders. Weet niet of je last hebt daarvan?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:31

@Beauty26, hier gelijkaardige ervaring, door stress op het werk twee weken thuis geweest omdat lichaam gewoon op slot is gegaan.
Wou nu even reageren, omdat Bele_boef hierboven sprak over trauma en niet persé de verbinding te leggen met hsp.

Net een gesprek gehad met mijn psycholoog die dat eigenlijk benadrukte. Zij zag de verbinding met een langer lopend probleem van faalangst, dat eigenlijk grotendeels verholpen was maar door de situatie op het werk terug naar boven komt. Door het hsp zijn raak ik dan wel overprikkeld, waardoor de situatie nog verergerd en lichaam dus aangeeft: genoeg.

Zoals ik het zie is de gevoeligheid eigenlijk gewoon een vorm van erg snel gewaarschuwd worden voor grenzen. Terwijl andere mensen gewoon doordoen.
Maar als je met veel stress zit, kan ik me goed voorstellen dat je lichaam uitschakelt. Vermoed wel dat dit alleen gebeurd als je langere tijd onder die druk zit, en eventueel inderdaad trauma dat dit sneller doet ontstaan.