Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:43

Wandelen is een hele goede hoor Marius! Wel langer dan 20min lekker doorstappen dan, dan ben je écht aan het trainen! :j

Judith, succes!!!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:47

*Geeft Judith een shop* ~~}>
Marius, wandelen is de perfecte voorbereiding voor het hardlopen, als je op een flink tempo wandelt, bouw je ook al wat op ;)
Jaan, ga je zondag lopen?
WenK! Spannend hoor!! Wachten dus op de officiële uitslag.

Ik zie trouwens in andere topics hier, dat er grappige citaten in het begin van de topic staan. Hebben wij ook grappige uitspraken om erin te zetten? :')

Ooh ja, diëtiste:
Kort samengevat, het is heel normaal dat het gewicht een tijdje stil staat. Mijn lichaam is een evenwicht aan het zoeken en kan wat vasthouden. Het verlies moet vanzelf weer op gang komen. Dat hopen we dan maar! :\

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:50

Hmm, dus gewoon geduld hebben Fann!
Ja, ik ga het zondag gewoon proberen :j Heb ook ontdekt waarom ik nu steeds blaren loop; zit een gaatje aan de achterkant in de stof bij mn hiel.... :( Dat betekent dat er nieuwe schoenen moeten komen, bah!

Hebben jullie dat van Japan gezien? :oo

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:57

Ik hoorde het net op de radio, ga even de tv aan zetten.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:10

Jaa ik heb het ook gezien echt heel erg! Ik had al iets op facebook gelezen, mijn oud buurmeisje woont op bali en die hadden de beving ook gevoelt( 6,5 op schaal van richter) Gelukkig bij hun verder geen schade!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:04

Goed bezig met de FAQ dames!
Ik heb vanmorgen ook gelopen 15x1 min matig tempo met 1 min wandelen er tussen, wat een ròttraining zeg! :o Doe mij maar een duurloop!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:26

hetbommeke schreef:
Leuk dat je gaat beginnen of al begonnen bent met hardlopen. Hieronder vind je de antwoorden op de 10 meest gestelden vragen.

1. Welke schoenen zijn het beste voor mij om op hard te lopen?
A: Schoenen die zijn geadviseerd dooreen hardloopwinkel zoals Run2Day of Runnersworld, in ieder geval een winkel waar men een filmpje maakt van de afzet en het neerkomen van je voet. Zo kan men zien welke schoen het beste bij jouw voet past. Er zijn neutrale, anti-pronatie of pronatie schoenen.
Houd er rekening mee, dat schoenen die ouder zijn dan een jaar, niet meer geschikt zijn om mee hard te lopen. De gel droogt uit, waardoor deze niet meer voldoende steun geeft tijdens het lopen.

2. In welke kleding kan ik het beste hardlopen?
A: In kleding die lekker zit, niet de koud of te warm is. Dit kan een joggingbroek zijn maar ook een strakke broek, een XXXL-shirt of strak shirt van licht materiaal. Het maakt niet uit, als je je er maar lekker in voelt.

3. Hoe kan ik het beste beginnen?
A: Door middel van een goed beginnersschema. Hiervan zijn er legio te vinden op internet. Loop vooral niet te hard van stapel, gun je spieren de tijd om te wennen op de zware belasting.
Papieren-schema's zijn hier o.a. gratis te vinden:
http://www.myasics.com
http://www.beginnenmetlopen.nl
http://www.runnersweb.nl
http://www.runinfo.nl

MP3-schema's voor op je iPod/MP3speler zijn hier te vinden:
http://www.dutchrunners.nl/vgz
in de itunes store: podrunner intervals of andere running podcasts

4. Kan ik lopen direct na het eten?
A: Nee, dat is niet aan te raden omdat je snel last krijgt van steek in je zij of een zwaar gevoel in de maag/buik. Geadviseerd wordt om 1,5 tot 2 uur te wachten na een hoofdmaaltijd. Je kunt wel een licht tussendoortje nemen zoals 1 boterham of een cracker of een stuk fruit voor het hardlopen.

5. Val je met hardlopen af?
A: Ja, de een meer dan de ander. Hou er wel rekening mee dat je vet gaat omzetten in spieren, die bouw je namelijk heel snel op met lopen. Spieren zijn zwaarder dan vet waardoor misschien heel snel centimeters kwijtraakt maar de kilo's wat langzamer gaan. Geef het de tijd, als je langere tijd achter elkaar loopt, verbrand je meer, waardoor je weer afvalt.

6. Hoeveel keer per week kan ik hardlopen?
A: Aangeraden wordt 3 keer per week. Dit is genoeg om je conditie op te bouwen, maar ook om je spieren te laten wennen en ze niet te overbelasten met diverse blessures tot gevolg. Na een trainingsdag, volgen een of twee rustdagen. Loop in het begin nooit 2 dagen achter elkaar.

7. Wat zijn de meest voorkomende hardloopblessures?
A: Last van knieën en enkels, deze vangen 3 keer je lichaamsgewicht op bij het neerkomen. Daarom wordt door sommigen geadviseerd bij overgewicht eerst 10% van het lichaamsgewicht af te vallen voordat je begint met hardlopen.
Verder komt door overbelasing nog wel eens shin-splits voor, een ontsteking aan het beenvlies in de scheenbeen. Hiervoor zijn diverse oefeningen op internet te vinden.

8. Hoe meet ik de afstand die ik heb gelopen?
A: http://www.afstandmeten.nl, kun je de afstand nameten. Je gemiddelde snelheid kun je dan berekenen op http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&c ... calculator.
Voor smartphone gebruikers zijn er diverse Apps zoals Runkeeper, Cardiotrainer, Map my Run etc.

9. Welke sites zijn handig voor meer info:
http://www.dutchrunners.nl
http://www.runnersweb.nl
http://www.hardloopschema.nl
http://www.runinfo.nl
http://www.hardlopen.com

10. Is hardlopen leuk?
A: Jaaaaaaaa!!!! De eerste paar weken zijn zwaar, je lichaam is nog niet gewend aan het lopen, maar als je die eerste weken goed doorkomt heb je kans dat je er een verslaving bij hebt ;)

Puntje 5. even aangepast, MJ dank voor de aanvulling.

Vanochtend met de jongste naar de dokter voor zijn teen, gelukkig heeft de dokter 'm er nog aan laten zitten :+ Klein stukje weggeknipt en hoop dat het nu goed gaat.

Juud, lopen jij! En wanneer is dan echt echt echt je laatste dag?
Noor, die is idd rot ja, ben je net op gang, kun je weer stoppen. En de eerste minuut hetzelfde tempo als de laatste :j Wens je veeeeeeel succes :=
Jaan, da's weer een boel centjes, nieuwe schoenen :$ Maar dan heb je geen blaren meer
Fan, geen glappige citaten zo. Alleen wel heel motiverend hier vind ik :j
Wen, spannend die uitslag, maar gelukkig heb je er een goed gevoel over, scheelt weer.

Ja erg hoor Japan. Weet nog de Tsunami met kerst 2004 in Azie, was toen zwanger van de oudste en erg emotioneel :o Zat iedere keer met tranen in mijn ogen. Het zal je maar gebeuren :n

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:35

Tita, gewoon rustig opbouwen en dan komt 't zo te horen echt wel goed toch :)

Fan, volhouden met je dieet!

Jaan, het is zeker heerlijk weer :j

Marius, als je een flink stuk op tempo wandelt, doe je echt wel wat!

Judith, zullen we elkaar een schop onder de kont geven? :P Ik ben al langer dan een week niet geweest, ik weet 't niet meer precies.

Vol goede moed gister een beetje op tijd naar bed gegaan, hebben de overburen een huisfeest. Tot 5 uur stond de muziek voluit... Geslapen heb ik dus nauwelijks. Word ik vanmorgen ook nog hartstikke misselijk wakker. M'n centered riding les maar afgezegd. Ben nog steeds een beetje trillerig en misselijk. Zo maar iets kleins eten. Had ook echt willen gaan lopen maar vandaag maar dat verplaats ik dan maar naar morgen...

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:00

Tara :(:)
Pfff krijg kippenvel van al die berichten uit Japan. ;(
Zo hier een lekker omeletje met een ei, kaas, tomaat en provenciaalse kruiden, hmmm :9
Ik ga op de fiets naar Fan, hoop dat ik nog weet hoe de fiets werkt! :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:06

@ Tara ik denk het niet ik denk dat het gewoon kapot is soms voel ik ook zomaar mijn knieeën terwijl ik al 4 dagen niet gelopen heb

Ja ga alles ff lezen over Japan een Japanse vriendin zit daar nog

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:10

Fan, ik zie 't net ook inderdaad, dat in Japan... Heftig hoor.
Klinkt lekker zo'n omeletje! Ik ga zo maar eens 2 boterhammetjes eten. Voel me na 't douchen alweer een stuk beter. Dan rustig aan tas inpakken en weer naar Limburg.

Tita, misschien eens naar de dokter dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:21

Mwah krijg je fysio geen tijd voor :D ben al ooit geweest rust houden rust houden was eerste advies...ik doe het nu super rustig aan soms vind ik wandelen toch leuker :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:26

Wandelen kan inderdaad al een stuk minder kwaad dan hardlopen inderdaad.

Wel balen hoor, dan wil je wel hardlopen bv maar dan gaat 't gewoon niet door een pijntje ergens.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:42

Jeeej ik ben 1 van de gelukkige personen die 5 juli naar het concert van Bruno Mars gaat :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:56

Jemig, heb mn beweging wel gehad voor vandaag. Na mn hardlooprondje dus gelest op Tycho...Nou, we dróóóópen allebei van het zweet! Maar was dus wel een hele leerzame les! :j Voel mn spieren er behoorlijk van.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:10

@Jaan: beetje laat, maar nog super gefeliciteerd!!

ik ben al een week out of running helaas :o, maar wil morgen toch echt weer even een rondje gaan lopen.
ik hoop dat ik daar de tijd voor krijg, want ik wil Ulbe toch ook nog graag even rijden en dan s'middags komt bezoek, want ik wordt eindelijk 18 jaar :D :D

dus :D ik hoop dat ik hier de tijd voor ga krijgen :o
maar anders sta ik gewoon een uur eerder op :D

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:07

Mag ik me hier ook melden?
Ik wil maandag weer beginnen met hardlopen.
Ga me opgeven voor een 'wedstrijd' hier in de buurt, dan kun je kiezen tussen 5 km, 10 km of een halva marathon. Ik ben van plan om me op te geven voor de 10 km :)
Heb vorige zomer een hele tijd hardgelopen maar in de winter eigenlijk niks meer aan gedaan...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:12

Morgen mijn eerste start to run les! Heb alleen woensdag te lang met krappe laarzen gelopen, en dat voel ik nog in mijn knieholte. Hoop dat het morgen goed gaat.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:00

Welkom Venthe! Goeie voorbereiding voor het SGW-seizoen :D
Dammie, hopelijk heb je er geen last van inderdaad!!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:24

Venthe, welkom!!
Dammie, spannend!!! *\o/* Laat je wel weten hoe je het vond?

Ik heb gewoon spierpijn van het fietsen :+ Smid vond het nog niet echt nodig om te bekappen, maar hij heeft er toch wat afgehaald. Voel mij dan altijd zo'n kneus, mijn meisje mag niets te kort komen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:49

Mmmmz, mijn smid heeft mijn drachtige merrie twee weken geleden ook laten staan. Ik denk dat hij het nog niet nodig vond. Maar nu staat ze op knappen en is het dus echt wèl nodig!! Beetje in dubio wat nu wijsheid is. Nu nog laten komen of maar wachten tot het veulentje er is. Zal ook niet zo heel lang meer duren denk ik!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:40

Ooh spannend Noor! Wanneer is ze precies uitgerekend?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:41

net toch nog even heerlijk hard gelopen :)
pittige les van evy := maar had het wel gemist!

morgen rust, en dan zondag weer :)

@_Noor: ik zou even wachten tot het veulen eris.. mits je echt niet meer kunt wachten natuurlijk, of het nog een tijdje duurt voor het veulen er is.
waarom weet ik eigenlijk niet, maar zo voelt het gewoon :=

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:00

Welke les heb je gelopen MrUlbe?
Noor idd, ik zou ook wachten, kan die kleine het gelijk mee maken. :j

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:02

Hey dames!! Nog even een berichtje in dit topic, zal vandaag of morgen wel weer een nieuwe komen!

Heb vanavond niet gelopen.... Maar wel op de stepper gestaan 20 minuten!!
Dank ik ieder geval voor jullie schoppen! Anders had ik waarschijnlijk niets gedaan...
Ik ben helaas weer eens gezegend met een blaasontsteking, dus kan niet te ver hollen helaas.

@Bom, ik hoop woensdag echt mijn laatste dag te hebben in Assen!! Dan heb ik donderdag en vrijdag gewoon lekker vrij!!! (ik voel een lekker buitenritje aankomen!!!)

@Iedereen FIJN WEEKEND!!!!