Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:25

Moet je de oproep eigenlijk afwachten?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:38

Je kunt nu al inloggen met je digid op mijn bevolkingsonderzoek, mogelijk staat daar al iets..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:51

Communicatie is gewoon zo belangrijk!!!
Vandaag bij een 30 jarige vrouw die nog nooit vaginaal onderzoek gehad had, of kinderen een uitstrijkje afgenomen.
Voordat ik begin vraag ik of ze al eerder een uitstrijkje gehad hebben. Zo nee, leg ik alles duidelijk uit en neem ik er extra de tijd voor.
De patiënt van vandaag ging liggen, en de spanning spatte er vanaf. Dan ga ik niet gelijk het speculum inbrengen, dan ga ik eerst rustig praten. Net zo lang tot ze ontspande. En toen ging het ook super! Dus ja, communicatie is echt onwijs belangrijk!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:30

@ studiemiep,
Ze wouden niet vertellen welke pap het was...
Ze nemen in duitsland elk jaar weefsel af met zon schraapdingetje(sorry weet de benaming niet).
Aangezien ik dus de pil slik moet ik jaarlijks ter controle heen anders krijg ik geen nieuw recept uitgestelt

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:51

hagelslag schreef:
@ studiemiep,
Ze wouden niet vertellen welke pap het was...
Ze nemen in duitsland elk jaar weefsel af met zon schraapdingetje(sorry weet de benaming niet).
Aangezien ik dus de pil slik moet ik jaarlijks ter controle heen anders krijg ik geen nieuw recept uitgestelt

Netjes dat ze dat doen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:47

Ik heb de uitslag ook al binnen. Geen afwijkende cellen, wel HPV. Dus over 6 maanden terugkomen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:04

Ik mag volgende week weer langs bij de gynaecoloog. Laatste uitstrijkje 6 maanden geleden was (voor het eerst) pap 1, dus helemaal super. Alleen nu continue contactbloedingen en ook dagen daarna nog... Dus toch maar weer even checken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:34

Zo ben weer thuis (om 17uur).

Viel reuze mee..narcose is chill (het vervelendste vond ik eigenlijk het infuus prikken).

Uiteraard moest ik weer een fijne complicatie hebben (5% kans) maar sommige mensen overkomt ook alles. Het lijkt er tot nu toe op (voorbarige conclusie, dat waar ze dachten dat er wellicht uitzaaiing zat ze dit niet konden voelen..) want zou betekenen stadium 1 ipv 2.

Moeten wel nog wachten op uitslag van lisbiopt maar dat duurt 5-7 werkdagen. Krijg de uitslag de 30ste samen met het behandelplan (waarbij ook het transplantatie team aan deel neemt..omdat er in die buikholte die ze gaan verwoesten met operatie en/of straling er wel over 2 jaar een nier in de buik holte moet komen en op de blaas /omliggende bloedvaten worden aangesloten)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:38

Berdien schreef:
Ik heb de uitslag ook al binnen. Geen afwijkende cellen, wel HPV. Dus over 6 maanden terugkomen.

Wat apart. Ik had en afwijkende cellen en HPV, vandaag de uitslag van het biopt en dat viel gelukkig mee. Ik moet over een jaar weer. Was Mn eerste keer maar blij dat ik geweest ben dus!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:22

Ik ga vandaag. Ik bloed al sinds begin december en nu kan het komen door de prikpil maar omdat mijn moeder bhk heeft gehad heb ik de huisarts opgebeld met dat ik me toch wel wat zorgen maakte. Anders had ik over 4 maanden gemoeten. Bij haar kwamen we er gelukkig met bevolkingsonderzoek achter. Zij had helemaal geen klachten. Beter het zekere voor het onzekere. Al vind ik het wel heel spannend.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:33

studiemiep schreef:
Zo ben weer thuis (om 17uur).

Viel reuze mee..narcose is chill (het vervelendste vond ik eigenlijk het infuus prikken).

Uiteraard moest ik weer een fijne complicatie hebben (5% kans) maar sommige mensen overkomt ook alles. Het lijkt er tot nu toe op (voorbarige conclusie, dat waar ze dachten dat er wellicht uitzaaiing zat ze dit niet konden voelen..) want zou betekenen stadium 1 ipv 2.

Moeten wel nog wachten op uitslag van lisbiopt maar dat duurt 5-7 werkdagen. Krijg de uitslag de 30ste samen met het behandelplan (waarbij ook het transplantatie team aan deel neemt..omdat er in die buikholte die ze gaan verwoesten met operatie en/of straling er wel over 2 jaar een nier in de buik holte moet komen en op de blaas /omliggende bloedvaten worden aangesloten)

Heel veel sterkte!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:33

Mellow schreef:
Ik ga vandaag. Ik bloed al sinds begin december en nu kan het komen door de prikpil maar omdat mijn moeder bhk heeft gehad heb ik de huisarts opgebeld met dat ik me toch wel wat zorgen maakte. Anders had ik over 4 maanden gemoeten. Bij haar kwamen we er gelukkig met bevolkingsonderzoek achter. Zij had helemaal geen klachten. Beter het zekere voor het onzekere. Al vind ik het wel heel spannend.

Succes :(:)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:59

Het viel me mee. Alleen s'avonds wat buikpijn maar of dat verband heeft weet ik niet want dat is wel vaker zo de laatste tijd. Vrijdag kan ik bellen en ben opgelucht het nu gedaan te hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:49

Gelukkig Mellow, altijd goed om te gaan :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:47

Stadium 1b, op 1ste gezicht geen metastases. Binnen 2/3 weken operatie om alles eruit te halen wertheim meigs operatie. Ze gaan het proberen via een kijkoperatie met de robot.(sneller herstel, minder bloedverlies etc).

Na 1 week uitslag van de snijvlakken en lymfeklieren. Prognoses zijn goed.

Dus ik ben best tevreden met de uitslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:59

Proficiat Studiemiep...!

Het is en blijft heftig, maar dingen als 'geen metastasen (te zien)' en 'goede prognose' - dat is wat de burgeres moed geeft!!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:10

PeerAppel schreef:
Ik ben het ook echt met studiemiep eens. Doe die uitstrijkjes gewoon.
Heb er al 2 gehad in mijn leven (nu 19 jaar) en ik vind het echt geen big deal. De pijn en het ongemak valt hartstikke mee.

Snap wat jij bedoelt ook hoor LadyMadonna, maar als je die brief laat liggen omdat je te lui bent vind ik dat nogal dom. In situaties die jij beschrijft kan ik me het ongemak goed voorstellen. :(:)

Ik denk niet dat je zo zwart wit voor anderen kunt praten.
Voor jou valt de pijn en het ongemak ontzettend mee.
Voor mij niet. Voor mij is dit een ware hel. Uiteraard snap ik de ernst van het uitrijkje. Dus ik ben vandaag braaf geweest. Maar zowel de eendenbek als het borsteltje hebben mij gruwelijk pijn gedaan en ik voel het nu nog.
Geloof me ik breek liever mijn arm qua pijn.
Dus zo simpel is het niet. Ontspannen is geen knopje wat je in kunt drukken en niet iedereen is (letterlijk) even toegankelijk daar beneden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:36

Balen hoor Tyrcanol...!

Heeft iemand een idee over waar de pijn vandaan komt...? (Persoonlijk wil ik het zinnetje 'het doet pijn omdat u niet ontspant' niet meer horen.)

En als dit niet de eerste keer is dat het zo gaat: zijn er artsen met ideeën over pijnstilling...?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:42

Je zou dit met een gyneacoloog zelf moeten overleggen. Ik zou zelf zeggen iets van paracetamol innemen om de kantjes er vsnaf te halen wellicht in combinatie met een middel waarvan je ontspant.

(volledige narcose gaat denk ik al veelste ver)(maar dat is mijn mening... )

Ik vraag mij wel af hoe "lomp" sommige artsen/assistenten zijn, je hebt kleine eendebekken maat mini.Plastic is fijner dan metaal
Kun je dan wel gewoon prettige sex hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:38

Bij mij zou het waarschijnlijk al heel veel schelen als ik met mijn benen in beugels zou kunnen omdat ik dan beter kan kantelen. Maar die heeft m’n huisarts niet dus ik overweeg het de volgende keer door de gineacoloog te laten doen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:14

zonder beugels is idd lastiger. Ps voor uitstrijkje kun je ook een zelftest kit aanvragen (is hij hpv negatief dan is het ok) is het positief dan moet je wel naar ha (als je wilt voor nieuw uitstrijkje om puur cellen te beoordelen)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:48

Qua pijnstilling bij gynaecologie adviseer ik Naproxen en eventueel oxazepam om rustig te blijven. Ik vind uitstrijkjes niet vervelend maar heb wel hele nare gynaecologische onderzoeken gehad en dan gebruikte ik altijd deze combinatie. Naproxen werkt erg goed in op de baarmoeder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:57

De huisarts heeft die beugels waarschijnlijk wel, maar net niet standaard aan de tafel zitten.

En ik ben niet tegen op pijnstilling - in tegendeel.
Maar noch de baarmoeder, noch ontspanning zijn aan de orde: liever een diagnose 'wat gebeurt hier? Waarom doet dit pijn?'
Het zou vvs kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook lichen sclerose - en dat kun je maar beter wel weten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:06

Janneke2 schreef:
De huisarts heeft die beugels waarschijnlijk wel, maar net niet standaard aan de tafel zitten.

En ik ben niet tegen op pijnstilling - in tegendeel.
Maar noch de baarmoeder, noch ontspanning zijn aan de orde: liever een diagnose 'wat gebeurt hier? Waarom doet dit pijn?'
Het zou vvs kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook lichen sclerose - en dat kun je maar beter wel weten.

agree maar dan ga je er ook vanuit dat gemeenschap zeer pijnlijk is...(en daar heb ik haar niet over gehoord) als dat enorm pijnlijk is lijkt mij verder onderzoek en therapie zeker noodzakelijk.

Kan je wel gewoon gemeenschap hebben dan is het vaak toch echt een "ontspannings ding..."

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:19

Ik ben van pap 2 toch naar 3a gegaan, dus ik mag volgende week naar colposcopie nummer 2. Vorige keer was er een extreem lichte afwijking te zien, dus ben benieuwd of er nu wel genoeg zit voor een biopt.

Studiemiep, fijn dat de uitslag meevalt!

Tyraconol, zoals ik in het einde ook noemde snap ik dat er uitzonderlijke gevallen zijn en kan ik me in die situaties goed voorstellen dat het wel een big deal is. :j