Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:37

Avaluna: die is echt heel erg scherp!!

ik leef (meestal) naar de regel : laat iedereen in zijn of haar waarde. Iedereen heeft andere idealen en andere referentiekaders.

Ik snap vaak niet waarom mensen zich zo druk maken over het leven van andere mensen. Wat maakt het mij nou uit of mijn buurman wel of geen kinderen wilt? En of hij 1 of 2 of 3 of 4 kinderen heeft? (al ben ik wel blij dat ik in een appartementencomplex woon waar geeneen kind woont...lekker rustig! Hoor hier echt nooit wat, behalve mijn oude buuf van 99 die weleens piano wilt spelen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:33

avaluna schreef:
En één kind is idd bij velen ook al not-done en dan is het net of je al spijt hebt van die ene en er daarom absoluut geen meer bij wilt...
Ik/wij hebben ook een tijd lang getwijfeld, maar ik kan nu met een gerust hart zeggen dat dit voor ons (let op: "voor ons") echt prima is. De standaardvraag wanneer bij ons de tweede komt, wordt nu beantwoord met met "niet, bij ons was de eerste meteen goed...".
Men is er tot nog toe, niet meer verder op in gegaan :+

_O-
Whahahahaaaa, die onthou ik!!!! :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 02:28

Only_Hellen schreef:
Ik ben zelf ook ouderwets opgevoed. Logisch, want ik ben ook al 43 :D . Ik zal niet zeggen dat ik iets goed heb gedaan, of beter doe. Want opvoeden is moeilijk. Het is zo dat mijn geduld minimaal is en ik heel snel mijn grens heb bereikt wanneer het om oeverloos gejengel gaat, graagi-handjes enzovoort.
Evengoed zal ik ongetwijfeld steken hebben laten vallen in die opvoeding, maar wat zijn steken laten vallen. In elk geval eten ze met mes en vork en helpen ze bij andere mensen de tafel afruimen :D .

Maar ik ben zeker wel van mening dat kinderen hun plaats moeten weten, zonder dit denigrerend te bedoelen. Als ze steeds de volle aandacht krijgen, zullen ze ten eerste stierlijk vervelend zijn en ten tweede moeten ze ook leren dat ze niet altijd te pas en te onpas gesprekken kunnen onderbreken. Is mijn mening hoor. Kunnen anderen heel anders over denken.

Ik ben nog geen 20 en moest ook mijn mond houden tot mama tijd had :+ Onderbreek nu nog steeds geen gesprekken. Helaas wordt dat niet geleerd aan mijn stiefneefje. :x

avaluna schreef:
Over dat moeders zich ergeren aan andermans kinderen... ik erger me ook aan die van mezelf, hoor, en dan krijg ik nog veel complimentjes ook over d'r. Pfff, je zal maar zo'n strenge en veeleisende moeder hebben :o ;) .

En één kind is idd bij velen ook al not-done en dan is het net of je al spijt hebt van die ene en er daarom absoluut geen meer bij wilt...
Ik/wij hebben ook een tijd lang getwijfeld, maar ik kan nu met een gerust hart zeggen dat dit voor ons (let op: "voor ons") echt prima is. De standaardvraag wanneer bij ons de tweede komt, wordt nu beantwoord met met "niet, bij ons was de eerste meteen goed...".
Men is er tot nog toe, niet meer verder op in gegaan :+

_/-\o_ _O- _O-
Als ik dat zou horen zou ik echt dubbel liggen denk ik :))

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:07

Ik riep ook altijd dat ik geen moeder wilde worden, maar door niet goed opletten, dus fout van onzelf is het nu bijna wel zover.
Ik ben leerkracht en heb bewust gekozen voor de bovenbouw omdat ik niet goed met kleine kinderen ben.. Lekker handig gezien ik straks dus wel moeder word.
Wat een ander ook al zei, ik weet zeker dat mijn vriend en ik heel blij waren geworden hadden we geen kinderen gehad, maar nu er eentje komt weet ik zeker dat we ons daar ook wel mee redden.
Ik word écht geen moeder/moeder, maar wel gewoon iemand die idd respect voor volwasenen gaat eisen en ook zal er niet te pas en te onpas mogen worden gejengeld en door een volwassen gesprek heen te praten. Dat mogen de kinderen in mijn klas nu ook niet, dus waarom zouden mijn kinderen dat wel mogen.
En vóóral niet iets geven in de supermarkt zodat ze stil zijn.

Heb me laatst ook dood-geërgerd aan een moeder, kind mocht het boodschappenmandje dragen, was in de Kruidvat. Had het kind achter moeders rug om auto's in de mand gedaan. Ze ziet het en zegt, je mag niet zomaar spullen in het mandje doen. Zegt het kind terug, maar we gaan naar oma en daar heb ik geen auto's.. ze kijkt naar de auto's en zegt nou toe dan maar.. WAT?? Het ging er toch om dat hij niet zomaar spullen in het mandje mocht leggen?? De volgende keer gaan ze naar de andere oma?? Je luistert toch niet naar dat kind, NIET in het mandje, dan vraag je het eerst!!
Kan zijn dat mensen mij streng vinden, maar jammer hoor..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:37

Bijzonder jammer dat er nog altijd zo vaak off topic gesproken word en sneren uitgedeeld worden :n
Get over it and grow up!

On topic -> Kindjes horen mijn inziens NIET thuis in een restaurant, ik snap ook niet dat ouders het hun kinderen aan doen, maar ook zichzelf... Of je moet een voorbeeldig kind hebben :D

Voor wat betreft de supermarkt, geen enkel kind word voorbeeldig geboren, oefening baart kunst en dus moet het kind leren zich te gedragen in een supermarkt, winkel etc.
Het gedrag van een kind word grotendeels bepaald door de ouders, MAAR elk kind heeft een eigen willetje en een eigen karakter. Ook al heb je zelf geen kinderen, je kunt jezelf toch altijd nog wel verplaatsen in je jongere versie.
Autoritair gedrag werkt naar mijn mening niet, daar bereik je niets mee.
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld en dat reikt direct het volgende aan.
De manier van opvoeden word bepaald door de ouders, hoe zij daarover denken en hoe zij hen kind op willen voeden, is hen goed recht. Of dat in jou ogen de juiste manier is, doet er niet toe.
Er is niet één manier van, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

De tolerantie in deze huidige maatschappij, en misschien ook wel dit topic, is ver te zoeken....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:52

Dus als een kind gewoon niet opgevoed is, ligt het aan de tolerantie van de rest van de maatschappij?
Ik denk dat de meeste vrouwen met kinderen gewoon teveel willen en dat gaat ergens ten koste van....

_sparta_

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:57

Niemand hoeft tolerant te zijn als het gaat om onopgevoede blagen. En daar zouden de ouders ook eens wat heel minder tolerant moeten worden, dan werd het misschien wat beter. Want ik denk dat de wat strengere ouders daar geen last van hebben.

Overigens denk ik ook dat veel mensen juist veel te tolerant zijn. We spreken niemand ergens op aan, want we willen ons niet bemoeien. We bemoeien ons dus niet met blagen van kinderen, waar we toch echt tolerant zijn als ze schreeuwen, rennen waar het niet hoort enz.

Maar we zijn ook veel te tolerant tegen mensen die met een telefoon op aan de kassa staan. Daar zouden we ook wat van moeten zeggen. En zo zijn er erg veel voorbeelden. We bemoeien ons nergens meer mee en daarmee zijn we ook tolerant naar irriterend en onfatsoenlijk gedrag.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:01

Nou Sparta. Ik weet niet eens of het zozeer tolerantie is. Ik denk eerder dat het een gevolg is van het feit dat je een grote mond terug krijgt op het moment je er iets van zegt. Of zelfs een scheldpartij. Want eigenlijk accepteren we het helemaal niet, maar bijten we onze tong er maar af.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:02

kamsel schreef:
Dus als een kind gewoon niet opgevoed is, ligt het aan de tolerantie van de rest van de maatschappij?

Nee kamsel, maar wie bepaald dat het kind niet opgevoed is?
De ouders vinden de opvoeding misschien wel juist, het kind 'mankeert' misschien wel iets wat zich uit in gedragsproblemen, de ouders hebben misschien zelf wel problemen, wat zich uit in "vervelend" gedrag van het kind. Wie bepaald dat? Wie kan er weten wat er in de ouders omgaat, wie kan er in de ziel van het kind kijken? Is dat niet net zoiets als geestelijk ziek zijn?

Er word nog maar weinig getolereerd in deze maatschappij, alles moet vlug, snel en er zouden eigenlijk 36 uur in één dag moeten zitten!
En dat brengt me op jou volgende punt...

kamsel schreef:
Ik denk dat de meeste vrouwen met kinderen gewoon teveel willen en dat gaat ergens ten koste van....

Ik heb er bewust voor gekozen om thuis te blijven voor mijn kroost, dus waarschijnlijk ben ik niet de juiste persoon om hier met jou over te praten, want ik vind dat mama's thuis moeten zijn voor hun kinderen, zeker tot een bepaalde leeftijd.
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt :j Het gaat ten koste van het kind, het kind moet hier in leveren!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:05

Only_Hellen schreef:
Nou Sparta. Ik weet niet eens of het zozeer tolerantie is. Ik denk eerder dat het een gevolg is van het feit dat je een grote mond terug krijgt op het moment je er iets van zegt. Of zelfs een scheldpartij. Want eigenlijk accepteren we het helemaal niet, maar bijten we onze tong er maar af.

Toch zijn we daarmee te verdraagzaam. Op dat moment zouden we schijt moeten hebben aan die grote mond en meteen moeten zeggen, jij vind het vreemd dat je kind zo onfatsoenlijk is, als die jou als moeder nu hoort. :D

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:29

Kaja schreef:
kamsel schreef:

Ik heb er bewust voor gekozen om thuis te blijven voor mijn kroost, dus waarschijnlijk ben ik niet de juiste persoon om hier met jou over te praten, want ik vind dat mama's thuis moeten zijn voor hun kinderen, zeker tot een bepaalde leeftijd.
Maar ik vind wel dat je gelijk hebt :j Het gaat ten koste van het kind, het kind moet hier in leveren!

Helaas gaat het hier weer over moeders die de schuld krijgen. Ik hoop dat dit woord vervangen zou kunnen worden door ouders. Wat is er erg aan een moeder die veel wil, bij vaders is het wel normaal als ze fulltime blijven werken. Ik zou zeker niet fulltime blijven werken, maar verwacht ook van mijn partner dat hij een papadag neemt. Kinderen krijg je samen, kijk niet alleen de moeder er op aan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:31

Sim0ne schreef:
Ik zou zeker niet fulltime blijven werken, maar verwacht ook van mijn partner dat hij een papadag neemt. Kinderen krijg je samen, kijk niet alleen de moeder er op aan.

Dan moet je het ook géén papadag noemen. Je partner is elke dag vader. Jouw dag thuis heet toch ook geen mamadag? :+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:34

Sim0ne schreef:
Helaas gaat het hier weer over moeders die de schuld krijgen. Ik hoop dat dit woord vervangen zou kunnen worden door ouders. Wat is er erg aan een moeder die veel wil, bij vaders is het wel normaal als ze fulltime blijven werken. Ik zou zeker niet fulltime blijven werken, maar verwacht ook van mijn partner dat hij een papadag neemt. Kinderen krijg je samen, kijk niet alleen de moeder er op aan.

Ik kan en ga dat niet wijzigen, want het is mijn mening!
Ik ben het overigens wel met je eens dat dat ook net zo goed papa kan zijn, daar ben ik misschien wel te kort geschoten en ouderwets gereageerd.
Hoe dan ook, als er maar één "fulltime" thuis is ;)
Al is het voor mij vanzelfsprekend dat een mama thuis blijft. ( Hoort laat ik dan achterwege goed? )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:35

Hilli schreef:
Sim0ne schreef:
Ik zou zeker niet fulltime blijven werken, maar verwacht ook van mijn partner dat hij een papadag neemt. Kinderen krijg je samen, kijk niet alleen de moeder er op aan.

Dan moet je het ook géén papadag noemen. Je partner is elke dag vader. Jouw dag thuis heet toch ook geen mamadag? :+

Heb je helemaal gelijk in, zo heet dat hier bij ons helaas.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:38

Sim0ne schreef:
Heb je helemaal gelijk in, zo heet dat hier bij ons helaas.

Op veel plekken hoor, dus het is meer een algemene constatering dan een verwijt (of hoe zeg je dat). Het geeft denk ik wel aan hoe de algemene denkwijze is over verdeling van zorg voor de kinderen in het geval dat beide partners blijven werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:35

Only_Hellen schreef:

Dat denk ik ook. Iemand aanspreken op asociaal gedrag (van kinderen of volwassenen) is de laatste jaren helaas haast onmogelijk geworden door scheldpartijen, geweld en soms zelfs moord tot gevolg.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:45

Kaja schreef:
Bijzonder jammer dat er nog altijd zo vaak off topic gesproken word en sneren uitgedeeld worden :n
Get over it and grow up!

On topic -> Kindjes horen mijn inziens NIET thuis in een restaurant, ik snap ook niet dat ouders het hun kinderen aan doen, maar ook zichzelf... Of je moet een voorbeeldig kind hebben :D

Voor wat betreft de supermarkt, geen enkel kind word voorbeeldig geboren, oefening baart kunst en dus moet het kind leren zich te gedragen in een supermarkt, winkel etc.
Het gedrag van een kind word grotendeels bepaald door de ouders, MAAR elk kind heeft een eigen willetje en een eigen karakter. Ook al heb je zelf geen kinderen, je kunt jezelf toch altijd nog wel verplaatsen in je jongere versie.
Autoritair gedrag werkt naar mijn mening niet, daar bereik je niets mee.
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld en dat reikt direct het volgende aan.
De manier van opvoeden word bepaald door de ouders, hoe zij daarover denken en hoe zij hen kind op willen voeden, is hen goed recht. Of dat in jou ogen de juiste manier is, doet er niet toe.
Er is niet één manier van, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

De tolerantie in deze huidige maatschappij, en misschien ook wel dit topic, is ver te zoeken....

Zoveel sneren worden er niet uitgedeeld vind ik, je moet het ook niet allemaal zo persoonlijk opnemen. Tolerantie heeft imo niks te maken met ouders die er moeite mee hebben om kinderen fatsoensregels aan te leren. Autoritaire opvoeding heeft ook niks te maken met wat elan zegt: consequent zijn in je opvoeding, dat is belangrijk als je kinderen (en dieren ook trouwens) op wil voeden op een manier dat ze de in mijn ogen normale fatsoensregels respecteren en naleven. Veel mensen hebben moeite met consequent zijn en dat is absoluut geen zonde, maar erken het dan gewoon en ga een gebrek aan consequent zijn van ouders vergoeilijken met 'autoritaire opvoeding werkt niet' en 'de maatschappij is niet tolerant'. Opvoeden is zo makkelijk nog niet en dat weet iedereen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:56

Heb dit topic al een tijdje gevolgd en zelf wil ik nu ook geen kinderen, alleen mijn situatie is niet zo gemakkelijk. Heb voor mijn huwelijk aangegeven (3 jaar geleden), dat ik niet zeker was over kinderen ook omdat toen mijn moeder is overleden na langdurige ziekte. Ik weet nu zeker dat ik ze niet wil. Heb geen moedergevoelens en vindt kinderen vervelend. Ik respecteer zeker dat anderen graag kinderen hebben en begrijp dat ze daar gelukkig van worden. Ben gelukkig bij mijn paarden, ben hoofdverdiener en regel het huishouden. Manlief wil nu absoluut kinderen, maar doet niets in het huishouden en begijpt niet, dat dat eerst echt veranderen moet. Hij zegt dat mijn moedergevoelens komen, als ik er een krijg. Ik weet zeker, dat dit niet zo is en wil geen kinderen, worden ze ook niet gelukkig van, als ik ongelukkig ben. Ik doe de paarden helemaal zelf en dat kan niet meer, als ik kinderen heb, omdat ik ook nog hard moet werken. Is een hele vervelende situatie voor mij op dit moment...................Hij zegt dat het heel komsich is dat ik geen kinderen wil............................................

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:12

@jwolt:
Jeetje dat is inderdaad een hele vervelende situatie.
Wat wilt jouw man opgeven voor kinderen? Wilt hij parttime gaan werken? Huisvader worden?
Want als hij zo graag kinderen wilt, dan moeten er natuurlijk wel concessies gedaan worden.

Het kan niet zo zijn dat jij je baan moet opzeggen, paarden moet verkopen of verleasen omdat hij zo graag kinderen wilt en vervolgens ben jij degene die de meeste tijd met de kinderen spendeert.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:14

jwoltmanelp ..... ik vind zijn denkwijze eerder komisch eigenlijk.
Dan komt bij mij de vraag op....jij doer nu alles al zelf en alleen, je man/vriend wil je daar niet bij helpen, hij vind jou een komisch geval.......wat zie je dan nog in deze man???
Hebben jullie wel overeenkomsten en wil je met een man die deze houding aan neemt wel oud worden???

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:19

Onassa schrijft wat ik ook wikde vragen. Niemand kan je dwingen tot het krijgen van kinderen. Laat staan zeggen dat je de moeder geveolens nog wel gaat krijgen. Als mijn vriend dat zou zeggen kon hij toch echt gaan. Gelukkig heben wij dat probleem niet, lijkt me verschrikkelijk.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:37

Bedankt voor jullie reacties. Mijn situatie is ook niet echt om vrolijk van te worden op dit moment. Heel eerlijk gezegd, zie ik steeds minder in deze man. HIj zet me voor het blok, want hij wil perse kinderen. Ik heb hem gezegd, dat hij dan eerst moet aantonen, dat hij ook meer in het huishouden moet doen om aan te tonen, dat hij het werkelijk wil en kan. Maar zelfs dan.....ik heb geen moedergevoelens, ben nu gelukkig met de paarden (even onafhankelijk gezegd van de situatie nu)´. Ik kan een (fictief) kind het toch niet aandoen om een kind te nemen, zodat mijn man gelukkig is, maar ik niet. Ik weet niet wat de oplossing kan zijn. Een kind zeker niet. Vraag is of ik dan in de toekomst met schuldgevoelens moet blijven rondlopen of beter nu een punt erachter kan zetten, tijdje rotsituatie, maar dan weer fijn........................................Woon ook nog eens in het buitenland, waar thuisblijven voor de meeste moeders hier normaal wordt gevonden.................

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:52

jee wat een rotsituatie inderdaad, nou ik zou zelf nooit kinderen "nemen"(om het even oneerbiedig te zeggen) omdat mijn man dat wil. Bovendien klinkt deze relatie al niet als de idelae situatie, waarbij het naar mijn idee juist helemaal op de kop verkeerd komt als jij aan kinderen begint terwijl je er niet achter staat.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:55

Uiteindelijk moet je toch alle twee kinderen willen. En zeker de moeder, die moet het kind toch dragen en baren. En mensen kunnen wel zeggen beide moeten opvoeden, maar de praktijk is denk ik toch meestal dat het meer op de vrouw aan komt dan op de man.
En als hij daar nu al uit zichzelf niets of weinig in het huishouden doet, gaat dat echt niet veranderen met kinderen. En alleen het leuke spelen met kinderen, dat wil je ook beide.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:57

jwolt, ik denk niet dat het verstandig is om (gezien jouw eigen gevoelens) je te laten "dwingen" tot een zwangerschap.. Ik denk dat het handig is dat het tot jouw man doordringt dat jij zo gelukkig bent en niet gelukkiger wordt van het idee van een kind..