Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:00

Nou niet helemaal,, voel mn buik nu best wel :=
Dus deze ochtend even afwachten :=
om 11 uur wel rijles, dus hopo iig dat het dan over is.

Pfoe wakker worden van jezelf,, das nie best :+
Dat van je hart klinkt wel eng ze... maar dat verklaard ook wel een deel van jou PDS of niet?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:04

Naja, ik ben zowieso gewoon een stresskip... En mn darmen en maag zijn altijd al een zwakke plek geweest, dus zodra ik ergens stress van krijg, slaat dat ook vaak op mn darmen.

K heb allemaal van die stomme kleine kwaaltjes, PDS, migraine, hyperventilatie/angstaanval en mn hart dan. K heb het idee dat dat ook allemaal met elkaar samen hangt en heb ik het ene "onder controle" dan steek het ander de kop weer op. K heb laatst bijv. heel veel migraine gehad en veel last van mn buik, nu heb ik dat eigenlijk wel weer op de rit en dan begint dat hart weer. Soms word je er zo moe van. Maarja, als dat alles is, het kan altijd erger! Enne, krakende wagens rijden het langst ;)

Edit: Hopelijk krijg je idd geen last tijdens het rijden, maarja, daar moet je je natuurlijk weer niet druk om maken, want dan krijg je het juist, haha. Of valt dat bij jou wel mee?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:56

Het kan inderdaad altijd erger, maar het blijven lastige kwaaltjes..

Jaa als ik me ergens druk om maak krijg ik ook makkelijker last,, maar meestal heb ik het wel optijd in de gaten dus dan ga ik me even concentreren op mijn ademhaling. Dat helpt in veel gevallen wel, om het iig even uit te stellen.
Maar heb net een douche genomen en mijn buik is al een stuk rustiger!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:06

Manon; wel heel leuk die kroegentocht! Hopelijk krijg je geen last!
Succes met je rijles straks! :)
Ik had afgelopen carnaval ook slecht gegeten, en een boel cola erbij :o en toen had ik dus nergens last van :? maar toen zou ik eigenlijk thuis slapen, en dan maak ik me ook niet zo druk..

Joyce; schrikken van je hart zeg!! Kan me voorstellen dat je dan wel bang wordt, en een angstaanval kan krijgen :(:)
Hier ook zo'n stresskip.. ik kan me echt om alles druk maken :o en als het dan druk is op het werk, is het gelijk weer raak met de buik..

Nou, ik ben geveld door buikgriep geloof ik :(
Bij mij op m'n nieuwe afdeling waren van de week al wat bewoners met buikgriep. En met m'n 0,0 weerstand ben ik zo weer de pineut..
Dus vannacht alleen maar diarree gehad en steeds overgeven. En ik ben dus echt panisch voor overgeven :o waarschijnlijk omdat ik er geen controle ofzo over heb..
Nu voel ik me iig weer wat beter, maar m'n darmen liggen nog wel flink overstuur.. :\

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:26

Dankjewel! :D

Jij heel veel beterschap :(:)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:56

@Joyce: Wat lijken onze klachten toch op elkaar. Af en toe heb ik het idee dat mezelf hoor praten bij jouw stukjes.

Kytha, beterschap!
Ik heb in december buikgriep gehad en dat was echt geen pretje. Heel de dag overgeven en naar de wc rennen, kon niet recht op lopen van de misselijkheid. Daarna werden mijn vader, zusje en moeder ziek.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:32

@Kytha, vind het ook zo vreselijk, overgeven. Panisch is bij mij ook wel het juiste woord (maar ach, in dit topic lijkt het wel of ik overal panisch voor ben, haha.) Ben je nu weer een beetje opgeknapt?

@Flosje: ook last van hartkloppingen enzo? Of meer de reactie op stress dingen en zitten stressen? Wel grappig dat mensen dan zoveel op elkaar kunnen lijken! Ik verbaas me er ook steeds over hoeveel mensen er eigenlijk zijn met dezelfde problemen, terwijl je zelf vaak denkt dat je de enige bent.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:46

Ik heb net 98 pagina's volledig gelezen.

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een spastische darm en het prikkelbaar darmsyndroom. En speelt stress e.d. hier een rol in of is lichamelijke disfunctionaliteit een oorzaak?

Ik snap er niets meer van!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:48

Spastische darm en prikkelbare darmsyndroom is hetzelfde, maar dan een andere benaming ;)
Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak is, denk dat als ik dat wel zou weten dat ik dan wel iets zou kunnen zoeken wat het verminderd :\

Maar snap dat je er niks van snapt! haha. Heb je er zelf ook last van?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:00

Ik weet niet zo goed wat ik me bij hartkloppingen moet voorstellen. Ik heb wel van die momenten dat ik bijvoorbeeld tv zit te kijken en mijn hard als een gek te keer gaat (dat je hart zowat mijn borst uitklopt). Ik word daar dan heel zenuwachtig van en krijg vaak trillende handen. Vaak eigenlijk zonder reden.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:04

Ik heb nu door twee verschillende internisten de diagnose pds/spastische darm gekregen, maar de huisarts twijfelt aan de diagnose en denkt dat er wat anders aan de hand is, ik ga nu naar een derde internist, voor weer een reeks onderzoeken. Ondertussen een jaar verder, niets wijzer en nog steeds aan het klooien. Ik weet het echt niet meer.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:08

Spastische darm wordt volgens mij al gezegd als jij aangeeft last van je darmen te hebben, alles onderzocht is, maar niks vindbaar is. Dat idee heb ik er een beetje van..
Opzich is het wel fijn dat jouw huisarts twijfelt en dus verder wilt zoeken :j Mijn huisarts verteld mij namelijk dat ik er maar mee moet leren leven en that's it.

Nog een keer een reeks onderzoeken laten doen lijkt me dus helemaal niet zo verkeerd, misschien komt er zelfs wel iets tastbaars uit waar wel iets aan gedaan kan worden. ;)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:03

Inderdaad spastische darm wordt al snel als diagnose gegeven..

Ik baal hier echt enorm :(
Vrijdag heeele leuke kroegentocht gehad in Tilburg,, we lagen echt pas rond 5 uur op bed.
Zaterdag zou ik ook weer met een groot deel van die mensen gaan,, ook met mn vriend,, krijg ik gisteravond ineens heeel veel buikpijn tijdens het werken. Toen ik thuis kwam meteen naar de wc gerent en het was weer eens mis.. Heb toen mijn vriend af moeten bellen :(
Kan vanavond ook niet mee, want weet gewoon dat het dan wéér mis gaat.

Net is mijn vriend hier geweest en we moesten het door dit voorval ook hebben over de vakantie..
We zouden naar Mimizan gaan, veel surfen en vooral veeeel feesten.. Maar dat kan ik dus niet hebben (slecht eten, geen ritme, drank, enz).
Nu moet ik hem dus wer teleurstellen, wan als we heel realistisch zijn kan ik dat gewoon niet doen.
Eerst baalde hij enorm, maar na een tijdje kwam ie op het idee naar Moskou op vakantie te gaan. Cultuursnuiven :P
Dat wiltie al heel lang, dus is wel een mooie oplossing :)
Vanavond ga ik dus info zoeken, terwijl idereen en ook mijn vriend aan het carnavallen zijn :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

eigenlijk dus een geluk bij een ongeluk kun je meer tijd met je vriend door brengen alleen romantisch etc :D

ik drink helemaal niet meer (drank dus) ik kreeg dr altijd last van dat heb ik dr niet voor over.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:35

Balen Manon, dat je zo'n last had :(:) en dus niet mee kon carnavallen meer..
Vakantie is een mooie oplossing zo toch :j

Ik heb 3 dagen carnaval gevierd, wel wat last gehad maar met duspatal aardig onder controle kunnen houden.
Gisteren was allemaal gedoe, want eerst zou ik niet weg gaan, toen weer wel, maar toen was vriendlief opeens al zelf gegaan :?
kreeg allemaal buikpijn van al het geregel dat ik uiteindelijk maar gewoon thuis gebleven ben. Was maar goed ook, want vannacht lag ik wakker van de buikpijn en heel m'n buik opgeblazen en pijnlijk.. :(
En nu gaat het gelukkig weer..

Ben sinds gisteren actimel gaan drinken, eens kijken of dat wat scheelt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:14

Heb een klein stukje meegelezen, dus niet alles (was een beetje veel :o ). Misschien een tip: bij een vriendin van me met buikklachten was ook de diagnose: spastische darm. Toen wilde ze graag aan kinderen gaan beginnen, maar dat ging wat lastig. Toen werd er een echo van de organen in de buik gemaakt en bleek dat ze verklevingen in haar baarmoeder had. Toen bleek ook dat er een misdiagnose was gesteld en dat ze dus geen spastische darm had, maar dat ze die verklevingen had die de klachten veroorzaakten. Het zat bij haar ook in de familie, maar ze hadden de link nooit gelegd. De verklevingen zijn weggehaald en toen waren de klachten ook ineens voor een groot deel weg. Ze heeft nu inmiddels ook een dochtertje.
Misschien een tip voor iedereen waarbij de diagnose snel is gesteld zonder nader (echoscopisch) onderzoek, om een nader onderzoek aan te vragen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:37

Agnes, dat komt waarschijnlijk omdat doktoren heel snel zeggen dat het een spastische darm is.
Zodra je aangeeft pijn in je buik te hebben, zij jou onderzocht hebben maar er niet echt iets uitkomt, gooien ze het maar op spastische darm ;)
Is dus goed mogelijk dat er iets anders is :j

Ik ben helemaal binnstebuiten gekeerd, ben hardstikke gezond en heb helemaal niks, behalve dan die spastische darm. Maar daar moet je dan maar mee leren leven zeggen ze dan..
Alsof dat zo makkelijk is :')

Maar heb hier in dit topic wel begrepen dat je er wel minder last van zou krijgen als je zwanger zou raken... maargoed... dat doen we nog maar eventjes niet :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:49

Ja, dat lijkt me heel frustrerend voor de mensen die het hebben. Zo van: spastische darm, niks aan te doen, succes verder (of zoiets). En dan zelf het gevoel hebben dat het wellicht wat anders is, maar daarvoor geen gehoor krijgen.
In ieder geval wel fijn dat er bij jou verder niets gevonden of geconstateerd is. En inderdaad, zwanger raken lijkt me nou niet DE oplossing nee :+ , tenzij je er toch al over nadacht dan ;) . Je darmen komen in een hele andere positie te liggen tijdens een zwangerschap (ze zitten dan zowat op je rug ergens) dus allicht dat dat wel wat doet met je darmstelsel.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 03:31

Kytha schreef:
Zat zo eens op de PDS hyve te kijken,
en zag ook een topic waarin stond dat veel vrouwen met PDS ook vaak vruchtbaarheidsproblemen hebben :?
Nu zijn de meesten hier in dit topic nog aan de jonge kant, en ik ook.. maar ik wil wel graag kinderen ooit ;)
Vind het wel vreemd dat darmklachten in verband zouden staan met verminderde vruchtbaarheid.... toch?

Voor mij geldt dit dus wel, want ik heb ook PCOS...

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:44

Kytha schreef:
Balen Manon, dat je zo'n last had :(:) en dus niet mee kon carnavallen meer..
Vakantie is een mooie oplossing zo toch :j

Ik heb 3 dagen carnaval gevierd, wel wat last gehad maar met duspatal aardig onder controle kunnen houden.
Gisteren was allemaal gedoe, want eerst zou ik niet weg gaan, toen weer wel, maar toen was vriendlief opeens al zelf gegaan :?
kreeg allemaal buikpijn van al het geregel dat ik uiteindelijk maar gewoon thuis gebleven ben. Was maar goed ook, want vannacht lag ik wakker van de buikpijn en heel m'n buik opgeblazen en pijnlijk.. :(
En nu gaat het gelukkig weer..

Ben sinds gisteren actimel gaan drinken, eens kijken of dat wat scheelt.

He das ook balen zeg.. Dat je vriend zelf al weg was gegaan en jij vervolgens niet weg kon door de buikpijn :=

Vakantie naar Moskou wordt 'm niet,, beetje duur :=
Moeten nog even kijken wat het wel gaat worden.

Ik ben trouwens dinsdag nog wel even wezen carnavallen! Maar dan zonder drank (uhm.. nouja 1 flugel, voor de smaak :Y) ), viel eigenlijk niet eens tegen :D
Volgend jaar dus wel gewoon carnaval maar met zeer weinig / geen drank!! *\o/* :# :):)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:54

patjelisa schreef:
Kytha schreef:
Zat zo eens op de PDS hyve te kijken,
en zag ook een topic waarin stond dat veel vrouwen met PDS ook vaak vruchtbaarheidsproblemen hebben :?
Nu zijn de meesten hier in dit topic nog aan de jonge kant, en ik ook.. maar ik wil wel graag kinderen ooit ;)
Vind het wel vreemd dat darmklachten in verband zouden staan met verminderde vruchtbaarheid.... toch?

Voor mij geldt dit dus wel, want ik heb ook PCOS...

Wat is PCOS? :o Maar jij bent daar dus niet(minder) vruchtbaar door? Jeetje :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:53

zal wel in dezelfde trant liggen, misschien in moeilijkere woorden :P

hoop stress gehad de afgelopen dagen, en gossie wat was mijn buik aan het krampen. voor een nieuwe auto wezen kijken, paard die zaterdag weg gaat, en nog steeds geen werk.
het wordt er allemaal niet makkelijker op zo :(

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:55

Jeetje, sterkte zaterdag ;)
Dat is inderdaad balen dat je geen werk heb nog, is dat ook een reden dat je paard weg gaat? :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:59

nee hoor, ik heb een lease bak, en contract loopt af,
dus ze moet weer terug, want ze moet drachtig worden

(en ergens is het wel fijn voor mijn bankrekening :P)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:59

PCOS is een hormonale afwijking, waarbij (correct me if i'm wrong) geen eisprong plaats vindt.
maar ik meen me te herinneren dat ook darmklachten hier een grote rol in spelen..

ivy_power89; :(:) zit allemaal niet mee daar dus.